Dvd spelare hänger sig efter installation av nytt moderkort

Permalänk

Dvd spelare hänger sig efter installation av nytt moderkort

Hej alla datafantaster. Har nyligen installerat nytt moderkort, processor och ddr4 minnen. Installerat Windows 7 och moderkortets drivrutiner. Därefter börjar allt strul att börja. Vid installation av grafikkortets drivrutiner står dvd spelaren bara och tuggar och datorn är allmänt seg. Vad har jag missat? Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Använd inte den medföljande skivan. Gå in på amd.com eller nvidia.com och ladda hem drivrutinen därifrån.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Använd inte den medföljande skivan. Gå in på amd.com eller nvidia.com och ladda hem drivrutinen därifrån.

Finns nån förklaring varför man inte bör använda skivan? Kör med asus strix z270h och 7600k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För drivrutinerna uppdateras in på skivan?

Kör senaste från hemsidan.

En DVD läsare är SJUKT seg i dag, jag installerade AMD senaste drivrutiner från en 5400rpm disk, det tog 30min för en full 300MB install med en C2D E8400 cpu, så vill inte fundera på hur seg en DVD läsare är i jämförelse.

Permalänk

Borde inte ett så pass nytt moderkort ha ganska nya drivrutiner på skivan? Ska iaf göra ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ArneAnka77:

Borde inte ett så pass nytt moderkort ha ganska nya drivrutiner på skivan? Ska iaf göra ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men tillverkarna uppdaterar sina drivrutiner hyfsat ofta. Den där skivan brändes nog en månad innan launch

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneAnka77:

Borde inte ett så pass nytt moderkort ha ganska nya drivrutiner på skivan? Ska iaf göra ett försök

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så googlar du bara moderkortes modellnamn så kommer du direkt till tillverkaren för moderkortet. Där kan du tanka ner alla nya drivrutiner på en USB sticka redo att installera på nya datorn.
Jag brukar ta steget lägre och gå till tillverkarna av alla chip för Ljud, Ntäverk osv för att få absolut senaste versionen då inte ens moderkortstillverkarna uppdaterar sidan lika snabbt.
Intel tex har ju drivrutinerna för Z270 tex.
Övriga chip står ju i moderkortsmanuallen får man hoppas.

Personligen tycker jag Windows 7 är döden i dag, uruselt support för många hårdvaror vilket bara skapar massa merjobb efter installationen där drivrutiner ska in till allt möjligt, USB 3.0, grafik, nätverk (ofta inget fungerande wifi) eller ljud osv.

Windows 10 kan i alla fall installera vanligaste drivrutinerna själv via windows update och online sökfunktionen i enhetshanteraren fungerar faktiskt och gör att man slipper jaga drivrutiner på websidor.

Jag kör Linux själv men har windows 10 i VM och en AM3 burk med Win 10 för labbande. Installerar en å annan Windows 7 burk åt folk i bland men ja det är mer strul och tar mer tid och tyvärr OS:et är inte snabbt i dag. Inte direkt optimerat för dagens hårdvara heller.
moderna processorer kräver nya skema hanterare och optimeringar, grafikort lika så, inget USB 3.0 eller NVME stöd ur lådan.

Synd att köra Windows 7 på en så ny dator tycker jag om man kan undvika det. Sedan kan man säga vad man vill om Windows 10 användargränssnitt, spionerande och annat men under skalet finns ett mycket modernare OS, som linux användare i 17 år så är jag inget Windows fan men 10:an fungerar och är smidig när man behöver native Windows miljö.

Permalänk

Tack alla för era svar. Ska ta och dyka ner i drivträsket har haft win10, men många andra gamla delar i datorn synkar inte så bra med det OS:et

Skickades från m.sweclockers.com