Någon som vill hjälpa mig plocka ihop en dator för bl a bildredigering?

Permalänk
Medlem

Någon som vill hjälpa mig plocka ihop en dator för bl a bildredigering?

När jag ska köpa ny dator brukar jag fastna i att sitta i månader och plocka fram och tillbaka med olika komponenter, och så förändras ju marknaden under den tiden också, vilket gör att det blir nästintill omöjligt att bestämma sig. Så jag testar det här istället...

Vill någon hjälpa mig att plocka ihop en dator som främst ska användas till bildredigering (förutom vanligt enkelt kontorsjobb)? Jag har en hyfsad ultrasharp-skärm; minns inte vad den hette nu. Det kan hända att jag vill spela något spel också. I perioder har jag spelat mycket Civilization, så utgå från det kanske.

Det var en kort beskrivning. Borde kanske ha en budget också. Tänker mig mellan 5000 och 15000. Vet att det är ett vitt spann. Jag har nog pengar om det behövs, men vill samtidigt inte ge mycket pengar för en liten förbättring. Tänk upp till 10000 då kanske, om det inte är något jag "måste" ha som gör att det kostar mer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka mig 16GB DDR4 RAM minne.

När det gäller grafikkort tror jag det duger med ett kort i mellanklassen.
Som t.ex. GTX 1060.

En hyfsad Intel processor = Core i5 7600K
https://www.inet.se/produkt/5300178/intel-core-i5-7600k-3-8-g...

SSD disk är ett naturligt val + en stor HDD.

Prislappen borde hamna en liten bit över 10.000kr. Kanske 12.000kr ungefär.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB