Permalänk
Medlem

Splita tv "sändning"

Hej
Nu är det så att jag har bara kanal 1,2 och 4 på min Tv. Jag har då bara tvantenn inkopplat. Jag skulle gärna vilja ha fler kanaler och undrar om detta skulle gå och hur man skulle koppla:
Vi har en parabol som är kopplad till en digitalsatelitmottagare.
Vi har även en gammal analog mottagre som vi har några kanaler på. Jag undrar nu om man skulle kunna "splitta" kanalen från parabolen eller på något sätt fixa så att man kan använda bägge två och då samtidigt?

Visa signatur

Nova

Permalänk
Medlem

inga problem (om jag fattade detta korrekt), du kan köpa grejjer för det på http://www.kjell.com eller Clas Ohlson. kostar någon hundralapp.

Kjell.com:
art.nr. 30501
Smart switch 199.00 SEK
--------------------------------------
Om man vill behålla sin analoga mottagare även när den nya digitala införskaffats, går det utmärkt att samsas med den befintliga nedledningen från parabolen. Koppla en smart switch mellan nedledning och mottagarna, så prioriterar switchen digitalmottagaren först. Dvs. när digitalmottagaren stängs av, kopplas den analoga mottagaren automatiskt in. Anslutning 3 st F hona.

denna switch fungerar nog bra för dig (om jag uppfattade ditt problem korrekt).

Permalänk
Medlem

Jepp du kan dra en extra SCART från digitalboxen till din tv. det finns nog en utgång, om inte kanske du kan ta det via video o dylikt,

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Har för mig att man kan koppla så att man har analog till en annan tv och där kan man kolla på kanalerna som kommer bara i digitala.. alltså att den digitala och analoga blir till en motagare... och man kolla på alla kanaler i båda... hm, detta fattar knappat jag själv... vad jag skriver alltså :rolleyes:.. äh, måste sova och klura ut vad jag tänkte på..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

men på bägge dessa alternativen kan man inte ha igång bägge samtidigt?

SinQ alternativ låter rätt bra men fortfarande priorterar den digitala först.

Mattepat alternativ kan jag inte använda eftersom ja är på övervåniingen och då måste jag dra en 30 m lång scart sladd och de lär kosta plus att jag måste springa ner så fort jag vill byta kanal.

Visa signatur

Nova

Permalänk
Medlem

Oki, men du kan annars dra in den analoga signalen in digtalboxen o sedan vidare till en grenare, en till tv:n den står vid o en till dej, du kommer nog inte undan med lite kabeldragning!!!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Re: Splita tv "sändning"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NovaZero
Hej
Nu är det så att jag har bara kanal 1,2 och 4 på min Tv. Jag har då bara tvantenn inkopplat. Jag skulle gärna vilja ha fler kanaler och undrar om detta skulle gå och hur man skulle koppla:
Vi har en parabol som är kopplad till en digitalsatelitmottagare.
Vi har även en gammal analog mottagre som vi har några kanaler på. Jag undrar nu om man skulle kunna "splitta" kanalen från parabolen eller på något sätt fixa så att man kan använda bägge två och då samtidigt?

det du kan göra är att skaffa ett LNB huvud med dubbla utgångar, detta finns att köpa hos välsorterade tv-handlare.. bara att byta ut din gamla LNB och dra en extra kabel till parabolen.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

men asså köpa ett nytt LNB huvud kostar ju över 1000 kr om man vill ha ett hyfsat...
Det jag har lyckats nu med det är att jag har bild på en av dom i taget. Jag kan inte ha igång bägge samtidigt? Jag har nu kopplat så att jag delar kanalen som kommerfrån parabolen och då en in till analoga och en in till digitala. Detta gör att jag bara kan ha igång en i taget. Dom krockar annars. Kan man lösa så att dom är igång samtidigt utan att skaffa ett nytt LNB huvud?

Visa signatur

Nova

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan inte båda mottagarna köra på ett LNB samtidigt. Helt enkelt eftersom det inte är som en antenn som bara tar emot. Motagarna skickar signaler till LNB:n som bestämmer vilken "delningsfrekvens" som ska annvändas.

Du måste nog tyvärr köra med antingen ett LNB med två utgångar eller nöja dig med en mottagare åt gången.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se