AMD: "Schemaläggaren i Windows 10 fungerar korrekt med Zen"

Permalänk
Medlem

@xorce: Men gud vilken skillnad

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ryzen 2 är mer som Ivy bridge var för sandybridge 7, 5 och 3 är olika prestanda grupper på samma vis som de delade in grafikkorten i R5 R7 R9 förr. ( Du kanske skojar med tanke på men gör ju inget om det förklaras en gång extra)

Jo jag skämtade, men med tanke på att Ivy bridge hette just det, och ej Sandy 2.0 så lär nästa Zen generation heta något annat

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ernstp:

Tyckte den här artikeln var mer intessant: https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/14/ti... !

Mycket hårda fakta från AMD på sistone iaf, nice.

AMD verkar lida av liknande barnsjukdomar som Intel tidigare fått erfara. Något naturligt med en sprillans ny arkitektur med andra ord. Med lite tur så löser AMD detta hyfsat snabbt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Någon:

Hoppas verkligen den patchen nån skrev om på sweclockers att microsoft skulle göra till Win7 för bulldozer att det verkligen fixar prestandan till det bättre. Handlar den patchen om schedulern kanske?

s/7/10/
s/bulldozer/Ryzen/

Jojo "barnsjukdomar", som typ polio då

Men låt oss säga såhär, totalt sett är jag ändå positivt överraskad av Ryzen. Men jag trodde å andra sidan aldrig på AMDs hype eller fejkade^H^H^H^H^H "väl utvalda" tester.

Permalänk
Medlem

Om detta med CCX cluster är ett problem så borde det enkelt gå att lösa med ett fulhack.

Gör en .bat fil som startar Steam med /affinity för de cores som motsvarar de som ligger på samma cluster.
När Steam sedan launchar spelet så ärver spelet samma affinity som steam har, och du slipper bry dig om det något mera.

Som sagt, lite fulhack, men borde funka bra tills någon bättre lösning kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Relaterat till detta är att det inkommit rapporter om bättre prestanda i Windows 7 än Windows 10 med AMD Ryzen."

ROFL ASG...

"Finns inget Win 7 stöd..."

Officiellt finns inget Win 7 stöd.
Sen att en del har fått bättre benchmark med Win 7 jämfört med Win 10 är nog bara för att schemaläggaren i Win 7 inte försöker sprida lasten jämnt mellan kärnorna.
I det här fallet kan det betyda att trådar hamnar på "rätt" CCX-kluster, men det finns ingen garanti för det.

Spel och applikationer som utbyter mycket information mellan sina trådar behöver bli "CCX-aware" för att nå optimal prestanda.

Här har AMD varit väldigt dåliga på att i förväg informera om kärn-topologin och vad det får för effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Officiellt finns inget Win 7 stöd.
Sen att en del har fått bättre benchmark med Win 7 jämfört med Win 10 är nog bara för att schemaläggaren i Win 7 inte försöker sprida lasten jämnt mellan kärnorna.
I det här fallet kan det betyda att trådar hamnar på "rätt" CCX-kluster, men det finns ingen garanti för det.

Spel och applikationer som utbyter mycket information mellan sina trådar behöver bli "CCX-aware" för att nå optimal prestanda.

Här har AMD varit väldigt dåliga på att i förväg informera om kärn-topologin och vad det får för effekt.

Lite det som är min poäng. RyZen har testats på Windows 10 ett tag nu. Den har haft flera månader på sig att hitta detta, OM det vore ett fel, vilket i artikeln hävdas inte är. Mao.. detta borde varit fixat innan släpp.

Tittar man på en del tester så är det mer så att Windows 7 inte använder SMT om det inte behövs... så den lastar en kärna vardera, vilket för Ryzens unga design är en fördel att inte "tråd-hoppa".

Hela poängen dock att Windows 7 som är så föråldrad, så dålig och så "efter" ändå kan inte bara hänga med på hårdvara som inte stöds officiellt... den kan också ge bättre prestanda trots att den inte optimerats, är dock skrattretande.

Så... all optimering, alla förbättringar som gjorts sedan Win 7 är... till ingen nytta? Hade AMD satsat på att göra Win 7 drivare tillgänglig, så hade du fått typ samma prestanda är vad som visas ovan. Jag förstår dock "varför" den inte stöds, vilket är bristen på Nativa USB 3, något som helt klart är Win 7 akilleshäl. Men både USB3 drivare + NVMe stöd går att lägga in i installations mediet.

Sen huruvida Ryzen om 6 mån fungerar bättre på Win 10 eller inte låter jag vara osagt, och det är fritt fram för folk att bestämma vad de vill köra.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det verkligen är Microsoft man ska lägga skulden på, vilket även verkar vara AMD:s syn på det hela. Att fördela lasten jämt över de kärnor som är tillgängliga måste ändå vara operativsystemets uppgift. Att en processordesign sen gynnas av en annan fördelning måste väl ändå styras av något annat? Jag har svårt att se att Linux eller något annat operativsystem skulle hantera situationen annorlunda här (rätta mig gärna här om ni vet).

Vad händer med alla program som behöver fler än 4 trådar? Hur ska de tilldelas av operativsystemet. Hur vet Microsoft vilken av dessa trådar utöver 4 som ska läggas i det andra CCX-kluster för optimal prestanda?

Känns som att detta är helt och hållet något som måste styras med drivrutiner eller av utvecklarna av mjukvaran.

Sen kan man ju tycka rent spontant att det hade varit trevligt om operativsystemet kände till detta och när endast 4 eller färre trådar efterfrågas så kan den själv göra detta valet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__
Intressant fynd.

Så vad man borde göra är att låsa ett spel till att använda säg tråd 0-7 eller 8-15 och stanna där.
I teorin borde detta fel inte finnas på deras R5 4C8T, men vara mer påverkande på deras 6C12T.

Permalänk
Medlem

Hade de inte gjort ett "fuskjobb" med att ta 2 CCX och för långsamt Infinity Fabric så hade detta inte varit något problem. Kanske fixas med nästa version. Därför de inte säger något. Eller för att inte reta MS?
Tycker det låter enklare att skicka folk till MS istället för till de 300+ utvecklare om de vill försöka minimera problemen. Då fixas ju även äldre titlar.

Största problemet är väl med DX12. Det kan bli svårt.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

Hade de inte gjort ett "fuskjobb" med att ta 2 CCX och för långsamt Infinity Fabric så hade detta inte varit något problem. Kanske fixas med nästa version. Därför de inte säger något. Eller för att inte reta MS?
Tycker det låter enklare att skicka folk till MS istället för till de 300+ utvecklare om de vill försöka minimera problemen. Då fixas ju även äldre titlar.

Egentligen borde det väl räcka att koda om schemaläggaren så att den använder 0-7 före 8-15... mao så den gör... "SMT optimalt, på SMT optimering"... (låter dumt).

Vad jag menar är, normalt har du säg 8 kärnor, 16 trådar. Alla är "lika snabba", men det är mest effektivt att först använda 0,2,4,6,8,10,12,14 - sen 1,3,5,7,9,11,13,15 på en Intel CPU. Men på AMD Ryzen borde det vara först 0,2,4,6, sen 1,3,5,7, sen 8,10,12,14 och sist 9,11,13,15, i teorin iaf.

Bli ju inte "perfekt" det förstår jag, men det borde öka prestandan rejält på allt som använder <=8 trådar iaf, och vara ganska enkelt att patcha tills man hunnit fixa en bättre lösning. Tittar man på graferna så är ju latencyn betydligt lägre med SMT inom samma del (utan bryggan), än motsvarande Intel.

Skrivet av A11ium:

Största problemet är väl med DX12. Det kan bli svårt.

Ja den nöten blir värre... här krävs ju betydligt mer optimalt tänkande. Dock så borde ju AMD kunna jobba mot att lösa problemet i Vulkan, då de trots allt designat stor del av grunden. Och liknande optimering bör kunna användas på DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Tobbbe__
Intressant fynd.

Så vad man borde göra är att låsa ett spel till att använda säg tråd 0-7 eller 8-15 och stanna där.
I teorin borde detta fel inte finnas på deras R5 4C8T, men vara mer påverkande på deras 6C12T.

Precis det är därför jag med stor spänning väntar på en review av dem 4c8T processorerna med endast ett ccx kluster. En annan aspekt jag har tankar kring är ifall ett ensamt ccx överklockar betydligt bättre än 2st. Hur påverkas stabiliteten på överklockningar när endast ett kluster sköter beräkningarna och ingen kommunikation mellan kluster måste ske.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Precis det är därför jag med stor spänning väntar på en review av dem 4c8T processorerna med endast ett ccx kluster. En annan aspekt jag har tankar kring är ifall ett ensamt ccx överklockar betydligt bättre än 2st. Hur påverkas stabiliteten på överklockningar när endast ett kluster sköter beräkningarna och ingen kommunikation mellan kluster måste ske.

Exakt så jag tänkte också

Har lite svårt och se dem nå över 4Ghz ändå, eftersom det är "samma" kluster, men vem vet. För priset, priset/prestanda och överklock % är de nog underbara dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Exakt så jag tänkte också

Har lite svårt och se dem nå över 4Ghz ändå, eftersom det är "samma" kluster, men vem vet. För priset, priset/prestanda och överklock % är de nog underbara dock.

I dennna podcast diskuterar dem Ryzen ytterligare flera gången under hela podden. Se hela eller i alla fall dem delar där dom diskuterar amd och ryzen. Infinity fabric är en het potatis

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks