Corsair lanserar Vengeance RGB – minnen med mjukvarustyrd belysning

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar Vengeance RGB – minnen med mjukvarustyrd belysning

I enlighet med trenden att allt i datorn ska lysa i regnbågens färger släpper Corsair nu lös Vengeance RGB, en serie DDR4-minnen med integrerad kabelfri belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ser riktigt 80tal sci-fi ut, nice.

inb4 folk som klagar på RGB belysning.

Permalänk
Skäggig legend

Som vi väntat! kappa

Jag kan se att RGB belysning kan bli snyggt, men skulle inte betala för den featurn. Det presterar inte bättre för att det ser snyggt ut.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt G.skill Trident Z RGB är snyggare... men får se om man ska köpa dessa ändå för att matcha in i "corsair-temat"

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

Ser riktigt 80tal sci-fi ut, nice.

inb4 folk som klagar på RGB belysning.

Håller med, dessa som klagar på RGB, är som veganerna på de som äter kött..Liksom..deras val?! Fritt land.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Håller med, dessa som klagar på RGB, är som veganerna på de som äter kött..Liksom..deras val?! Fritt land.

Fast det handlar väl snarare om att man mer eller mindre blir tvingad till att betala ett högre pris, för en finess som många inte drar nytta av.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Wow... måste ha... jag bara måste ha en färgad lampa på mitt RAM som annars bara lyser upp av alla andra LED i chassit, som jag ändå inte ser. Så meningslöst, egentligen.

Så nu har ni fått klagan.

LED är kanske inte snyggt för alla, men alternativ för de som vill ha det.. sure. Aldrig fel med valfrihet. Personligen dock är prestandan / pris mer av vikt över vilken LED färg det har, eller ens om det har en LED, men jag njuter ändå av att se snygga byggen i gallerian och förstår att folk vill ha det.

Permalänk
Medlem

Det ska då vara rgb på allt nu känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Inaktiv

De var snygga och det är inget fel med att olika de försöker sälja minnena med lite bling bling.

Jag tycker de lite större minnesmodulerna ofta är grym osexiga, kolla in denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4103608
Högt pris, men imponera det på damerna när man tar ut dem från kavajen på puben och visar man har köpt?

Permalänk
Medlem

Så länge man kan välja likadana minnen fast utan RGB så har jag inga problem med detta.
Men man funderar ju lite på vad som blir nästa grej med RGB på...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

När får vi processorer med RGB belysning?

Permalänk
Medlem

Hmm värt kanske lägga 200-300kr mer än bara RED LED varianten.

Fan synd man inte kan koppla alla RGB grejer till ett system.

Phantek stripe egen färg, gigabyte moderkort egen mjukvara, grafikkort egen mjukvara och nu de här då.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Smaken är ju som baken men vad är det folk får ut av sådant här? Sitter ni och tittar in i datorn som ett akvarium då och då eller vad? Jag förstår kabeldragning som är prydlig för det finns en praktisk fördel också. Jag förstår till viss del en ruta. Men blinkande minnen? Lycka till att somna om datorn står och renderar under natten... Men det kanske finns ett patenterat täckfilt-system från Corsair för 799 kr som stänger ute 97% av skadlig LED strålning vid sömn.

Permalänk
Medlem

Vore nice med lowprofile minnen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tappi:

När får vi processorer med RGB belysning?

Finns redan, ryzen har väl det på sin kylare som medföljer de billigare cpuera? visst inte direkt monterad på cpun, men det är inte leden på minnena heller.

Utvecklingen går framåt och olika trender påverkar. Det var inte länge sedan typ alla köpte chassie med inbyggd nätdel, när nätdelen gick sönder så bytte folk hela chassiet för det var ungefär samma pris.
Ett datamagasin som gick på SVT tidigt 90 tal (vad jag kan minnas) rekommendera folk att man kunde modifiera nätdelen och göra de temperaturreglerad.

Permalänk
Medlem

Vill folk verkligen ha RGB på precis allt?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Känns lagom meningsfullt om man har en stor luftkylare som täcker minnena helt

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

RGB hysterin
Föredrar fortfarande tyst ljuddämpad dator på golvet.

Permalänk
Medlem

G.skill Trident Z RGB är fortfarande dom snyggaste RGB minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fast det handlar väl snarare om att man mer eller mindre blir tvingad till att betala ett högre pris, för en finess som många inte drar nytta av.

Köp Corsair minne utan RGB då? Wow det var ett svårt problem att fixa

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Valiumballong:

Vill folk verkligen ha RGB på precis allt?

Vill folk verkligen ha en oändligt seg dator med "hela tvåtusen gigabajt hårddisk!!!"?

Vill folk verkligen ha ett "sju punkt ett surround ultra elite gaming"-headset som låter som två tändsticksaskar ihopbundna med ett snöre?

Vad folk verkligen vill ha och vad folk går efter när de väljer produkt stämmer ofta inte särskilt väl överens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om lysdioderna/färgerna har någon betydelse så skulle jag kunna se nytta av dem. tex att man ser att minnena körs i 2400 MHz istället för 1800 eller att de utnyttjade till 80% osv. Men att bara lysa och blinka hej vilt förstår jag inte riktigt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

För egen del är jag väldigt nyfiken på vad nästa stora kioskvältare blir när RGB inte är det nya nya längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Vill folk verkligen ha en oändligt seg dator med "hela tvåtusen gigabajt hårddisk!!!"?

Vill folk verkligen ha ett "sju punkt ett surround ultra elite gaming"-headset som låter som två tändsticksaskar ihopbundna med ett snöre?

Vad folk verkligen vill ha och vad folk går efter när de väljer produkt stämmer ofta inte särskilt väl överens.

vAHH jag vill hga 7 pånktz surrrround ljud !!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

RGB hysterin
Föredrar fortfarande tyst ljuddämpad dator på golvet.

Jag har också alltid föredragit ljuddämpning framför fönster. Nu ska jag ska bygga en PC och känner för att testa nåt nytt. Ska se hur pass tyst jag kan göra den i ett chassi med fönster. Det är lite roligt att plocka ut snygga komponenter och kablar. Har man inte fönster så ser man ju aldrig nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vill folk verkligen ha RGB på precis allt?

Enligt tillverkarna verkar det så. Själv kör jag utan fönstersida. Föredrar ljudisolerad sida framför ett fönster..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kul med fler alternativ för folket. Folk är beredda att betala extra för snyggare bilar, snyggare hus, snyggare möbler, snyggare kroppar, snyggare smycken... så varför ska det vara så kontroversiellt med att betala extra om man vill ha ett snyggare datorminne?
Okej, hela poängen med smycken är att de ska se bra ut vilket inte är fallet med RAM då RAM har en icke-kosmetisk grundfunktion, men det gäller ju även för bilar/hus/möbler och för den delen armbandsur. Snobberi är tröttsamt. Vissa tycker det är snyggt med RGB, och många vill ha fönster på sidan av chassiet för att se ett snyggt innanmäte.

RGB-haderullan är inte riktigt min grej för närvarande då jag inte gillar "visual pollution" (jag vill typ bara ha tangentbordet och skärmen upplyst, inget mer), men det är bara vad jag föredrar. Det gör mig inte bättre än folk som tycker det är kul att styla sina datorer. Jag förstår poängen rent konceptuellt.
Med det sagt var de här minnena inte ens nästan lika tuffa som G.Skill Trident Z RGB. Så de skulle gå bort även om jag var "in the market for" RGB-RAM.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Är det redan 1:a april?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Håller med, dessa som klagar på RGB, är som veganerna på de som äter kött..Liksom..deras val?! Fritt land.

Det handlar väl mer om att dessa sakar snabbt blir standard. Om jag tex vill ha ett schysst Corsair-tangentbord så blir det svårt för mig då i princip alla ser ut som julgranar. Chassi-valet är också ganska limiterat om jag inte vill ha glas på sidan. Samma med GPU'er, minnen osv. Allt ska lysa, och vi som inte gillar det har mycket färre val. "Köp det inte då" är inget argument som håller.

Nu när det dessutom kommer GPU'er med LCD-skärm så får jag panikångest över att det här är det nya som jag måste betala för.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Smaken är ju som baken men vad är det folk får ut av sådant här? Sitter ni och tittar in i datorn som ett akvarium då och då eller vad? Jag förstår kabeldragning som är prydlig för det finns en praktisk fördel också. Jag förstår till viss del en ruta. Men blinkande minnen? Lycka till att somna om datorn står och renderar under natten... Men det kanske finns ett patenterat täckfilt-system från Corsair för 799 kr som stänger ute 97% av skadlig LED strålning vid sömn.

Jag tvivlar starkt på att Corsair använder LEDs som producerar skadliga nivåer av UV-strålning.

Visa signatur

//Bacon