Köpa min första bil, behöver råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

"Ställa upp laddtrycket" är något bönderna gör på sina 740/940, är man så dum att man trimmar sin SR20DET med ställbar wastegate utan att röra framförallt bränslemappen men även tändmappen får man då skylla sig själv. Finns strokeade SR20 som går med över 1000hk på strippen utan bekymmer, en riktigt stabil motor med andra ord.

Och anledningen till att bönderna gör det är för att motorstyrningen på en 7/940 är dum nog att hantera det. Väldigt grovt tillyxade prylar, men relativt effekttåliga och framförallt klarar de mycket misshandel.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Hade en Renault Megane 1,5L Diesel som jag vara väldigt nöjd med! Billig att äga samt köra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Själv kommer jag att få en Saab 9-5 Sportcombi 185HK från 2005. Kommer stå på farsan tills man flyttar hemmifrån

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

finns ju inga som har gått lite :/ har kollat på dessa självklart, brorsan hade en fn2 type r, väldigt rolig bil. kollar på bilar som har gått max 5-6k eller så.

Köp i så fall EP3, roligare och bättre bil. MEN komforten i FN2 är bättre. Annars är allt bättre i EP3an. 👍 Svår att hitta en fin med låg miltal å brukare men men. Dom brukar bli ganska slut körda dock. 60k-65k borde du få en fin med 8-11k mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Troligen och kombon laddtryck som är lite häftigt högt i rolig bil och med blyfot blir oljan för varm och det blir tack och godnatt men vart renoverad med nya vassare kammar och samma historia igen för stackarn
Du har fan rätt och var säker på det var en sti men var en sti taggad wrx som var chippad till sti av äldre modell och hade inte nått 7000mil när bror sålde den och sub 10k mil när motorn sa godnatt men han köpte en m3a sen och en supra och såg aldrig tillbaks
Men det här var nog inte någon SR20DET utan CA18DET som är ganska känd för lagerknack och skulle gissa på att oljan helt enkelt går för varm i dom och vet inte exakt vad han grejade på den förutom renovering och nya kammar men är inte minsta ovanligt med lager ras på dom

Men 1000hk kan du får ur jävligt många motorer om du kastar en jävla massa pengar på dom även någon gammal b23 i en volvo så det säger inte så förbannat mycket och finns bättre grunder att bygga på som skyline modellen vad dom nu heter eller en m3 med kompressor till supra men vist dom är väll ok men Sx är knappast kända för sin kvalitet även om dom är roliga

Därför man ska köpa orörda sportbilar eller köpa dem nya

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köp dig en billigare du har ett tag innan du skaffar en dyrare och kraftigare. När man precis tagit körkort är risken störst att man dummar sig. Jag tog kortet för strax en månad sen och köpte en Golf Mk2.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Troligen och kombon laddtryck som är lite häftigt högt i rolig bil och med blyfot blir oljan för varm och det blir tack och godnatt men vart renoverad med nya vassare kammar och samma historia igen för stackarn
Du har fan rätt och var säker på det var en sti men var en sti taggad wrx som var chippad till sti av äldre modell och hade inte nått 7000mil när bror sålde den och sub 10k mil när motorn sa godnatt men han köpte en m3a sen och en supra och såg aldrig tillbaks
Men det här var nog inte någon SR20DET utan CA18DET som är ganska känd för lagerknack och skulle gissa på att oljan helt enkelt går för varm i dom och vet inte exakt vad han grejade på den förutom renovering och nya kammar men är inte minsta ovanligt med lager ras på dom

Men 1000hk kan du får ur jävligt många motorer om du kastar en jävla massa pengar på dom även någon gammal b23 i en volvo så det säger inte så förbannat mycket och finns bättre grunder att bygga på som skyline modellen vad dom nu heter eller en m3 med kompressor till supra men vist dom är väll ok men Sx är knappast kända för sin kvalitet även om dom är roliga

Läste 200SX S14 i all hast, trött efter gymmet.. My bad!

Även CA18DET är en hyggligt stabil pjäs som mäktar med dryga 400HK på original botten, dock är den förbannat tråkig, flödar absolut INGENTING så man får skicka på rejält vassa kamaxlar, extraktorgrenrör och gärna flödesporta en hel del.

Jag misstänker att original turbon på en S13 endast är oljekyld, och sitter det ingen oljekylare original så sticker oljetempen rätt fort när man börjar ladda på. Men drämmer man dit en GT28 turbo från en SR20, en oljekylare från en Saab 9000 lite större spridare och ett 3" avgas från turbon så har man rätt skoj för lite pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Och anledningen till att bönderna gör det är för att motorstyrningen på en 7/940 är dum nog att hantera det. Väldigt grovt tillyxade prylar, men relativt effekttåliga och framförallt klarar de mycket misshandel.

Visst är det så, Bosch LH2.4 är ett riktigt stenålders system som Volvo höll i liv på tok för länge.. Men som du säger, B230 (Rödblock i folkmun) är en maskin som tål oerhört mycket stryk.

Permalänk
Medlem

Jäkla bra budget till första bil!
Smaken är som baken när det gäller bilar, alla har sina favvo märken.

Själv älskar jag japanskt, de håller oftast bra kvalitet på sina bilar. Då menar jag inte själva "känslan" av bilen, ut att de går i våt och torrt. De två bästa är Toyota och Honda.
Honda har aldrig sålt en söndrig V-Tecc motor, och toyotas motor fungerar längre än solen brinner.. Halvtaskiga citat/översättningar från topgear.

När jag väljer bil börjar jag tänka:
Vad ska jag ha den till? Pendla? Lasta? Hur stor? Hur stor motor?
Vad kostar den?
Vad kostar försäkring?
Vad drar den?
Hur stor däck?
Kamkedja/Kamrem?

ja, jag kollar direkt på kostnaden sedan slår jag in allt i excel och räknar ut av det blir totalt per år med körda mil. (Försäkring, avbetalning, bensin, etc)
Och valet kommer därifrån.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Ford Fiesta verkar för mig en rolig bil då jag i framtiden kan leka lite med den när jag känner för att spendera på chip och trim till den.

Hmm... den där lilla motorn känns rätt meningslöst att ens försöka trimma upp.

Även jag slår ett slag för Mazda 3 MPS.

Fast iofs, är det din första bil och du nyss har tagit körkort, så är det nog ingen bra idé. För mycket att köra med när man är ovan.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden men de viktiga punkterna;

Försäkringskostnad
Årsskatt
Bensinkostnad
Servicekostnad

Större motor = Dyrare i allt. Sen finns självklart situationen där alla kostnader är låga, förutom servicekostnaden som gör att man börjar gråta varje gång fastän att bilen går hur billigt som helst.

Kolla igenom alla kostnader två-tre gånger innan du gör ett val oavsett bilmärke och modell.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Googolplex:

Vill bara inflika att jag provkört Focus ST eller RS (osäker på namnet, men den hade en turboladdad Volvomotor på 2,5l) och det är den i särklass roligaste bilen jag kört, och då har jag kört massvis med bilar, bl.a. en jagga med 510hk. Inget slår Focusen, med manuell låda givetvis. Idag kör jag en vanlig dieseldriven Golf 6.

Både ST och RS har samma 2.5-litersmotor. Tror RS-versionen har lite stöddigare komponenter i sig, men är inte säker alls.

Skrivet av Ang3r:

Hade en Renault Megane 1,5L Diesel som jag vara väldigt nöjd med! Billig att äga samt köra.

Påminn oss om ett halvår när den rasat. Den motorn är katastrof, rasar stup i kvarten. Är ju okej så länge man har nybilsgaranti iofs, men det är det värsta Renault producerat på länge (och jag är lite Renaultist själv).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kollat på Honda Civic Type R(2010), Mazda MPS3, Seat Leon FR eller även en Cupra kanske? Om du nu ändå vill ha en småbil med lite "sport" i sig

Honda:
https://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Civic_Type_R__201hk__Sv...

Mazda:
https://www.blocket.se/sodermanland/Mazda_3_2_3T_MPS_Nybes_La...

Seat Leon FR:
https://www.blocket.se/ostergotland/SEAT_Leon_TFSI_200HK_FR_6...

Seat Leon Cupra:
https://www.blocket.se/malmo/Seat_Leon_Cupra_72162239.htm?ca=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Även CA18DET är en hyggligt stabil pjäs som mäktar med dryga 400HK på original botten, dock är den förbannat tråkig, flödar absolut INGENTING så man får skicka på rejält vassa kamaxlar, extraktorgrenrör och gärna flödesporta en hel del.

Jag misstänker att original turbon på en S13 endast är oljekyld, och sitter det ingen oljekylare original så sticker oljetempen rätt fort när man börjar ladda på. Men drämmer man dit en GT28 turbo från en SR20, en oljekylare från en Saab 9000 lite större spridare och ett 3" avgas från turbon så har man rätt skoj för lite pengar..

S13 finns ju med SR20DET... därav namnet 200SX för 2 liter, originalet är ju 180SX med CA18DET eller 240SX KA24(USA).

Originalturbon på CA18 är en T25 med olja + vatten.

Oljekylare och bättre vattenkylare är det första man ska uppgradera för att ha en chans. Sedan ta bort värmeväxlaren mellan vatten/olja för att sänka temperaturerna.

CA18 håller riktigt bra om man tar hand om den. SR20 är inte direkt problemfri.

Jag har haft B230FT/FK som haft stora problem med, mest pga tidigare ägarens misshandel.

Nog med OT!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

ok så det blir nog ingen Ford då. pratade med försäljare och den hade gått 10k och inte 1 mil... Hur man fuckar upp något sådant vet jag inte. Men men. Är väldigt insatt för swift sport asså! Ser ju sjukt rolig att köra i + att den är sjukt snygg tycker jag.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Juste, finns ju SEAT också! Tycker verkligen om cupra. Inte såå farliga priser på hur mycket dem har gått. Känner inte riktigt att spendera 80k för en japansk bil som har gått 13k. Runt 6-7k helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

S13 finns ju med SR20DET... därav namnet 200SX för 2 liter, originalet är ju 180SX med CA18DET eller 240SX KA24(USA).

Originalturbon på CA18 är en T25 med olja + vatten.

Oljekylare och bättre vattenkylare är det första man ska uppgradera för att ha en chans. Sedan ta bort värmeväxlaren mellan vatten/olja för att sänka temperaturerna.

CA18 håller riktigt bra om man tar hand om den. SR20 är inte direkt problemfri.

Jag har haft B230FT/FK som haft stora problem med, mest pga tidigare ägarens misshandel.

Nog med OT!

Jo det är bra i teorin men stämmer väl knappast överens i verkligheten.

200SX S12 > CA18ET
200SX S13 > CA18DET
200SX S14 > SR20DET
200SX S15 > SR20DET

(i Sverige)

USA kör ju med KA24DE i deras S13 variant iallafall, är inte helt hundra insatt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Juste, finns ju SEAT också! Tycker verkligen om cupra. Inte såå farliga priser på hur mycket dem har gått. Känner inte riktigt att spendera 80k för en japansk bil som har gått 13k. Runt 6-7k helst.

Seat är en väldigt underskattad bil, min arbetskollega har en Seat Leon FR. Jävligt rolig bil och väldigt bra väghållning. Nej hade heller inte velat lägga 80k på en bil som gåt 13,000 mil, men det är mest för att jag pendlar mellan jobbet varje dag så blir en hel del på ett år. Har själv funderat på att köpa en Honda CIVIC TYPE R(2010) men sitter och väntar på att hitta rätt bil bara för ett vettigt pris. Vet ej hur mycket tid du har på dig innan du måste ha en bil men till sommaren lär du få se en hel del utav civicsen.

De bilarna jag länkade var mest för att visa dig hur de ser ut och vart den billigaste ligger på just nu. Hoppas du hittar en för ett bra pris och att du får många roliga mil bakom ratten oavsett vad det nu blir

Permalänk
Medlem

Honda civid type-r Ep3 lätt väldigt trevlig bil! Dock måste man känna lite extra på växellådan då dessa inte var så super på den modellen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Ska in själv imorgon och kika på en Renault Clio IV 2014. Min första bil, dock är jag en aning äldre. Har det jag vill ha, snygg, blåtand, parkeringssensor, nav.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Annat var det på min tid... Volvo 240 för 6000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jo det är bra i teorin men stämmer väl knappast överens i verkligheten.

200SX S12 > CA18ET
200SX S13 > CA18DET
200SX S14 > SR20DET
200SX S15 > SR20DET

(i Sverige)

USA kör ju med KA24DE i deras S13 variant iallafall, är inte helt hundra insatt..

I Japan "originalet" så har det alltid stämt med modell vs motor.

Däremot i Sverige/Europa har det varit 200SX oavsett motorvolym S13

I Usa såldes i princip endast S13/S14 240SX med KA24.

Så det stämmer för vissa marknader, dock ej europa/sverige!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Yup Är medveten om det. Bilen kommer inte stå på mig.

De flesta bolag bryr sig inte ens om var man bor utan vem som är huvudsakliga nyttjaren av fordonet.
Försök hitta ett bra bolag där du kan ha alla dina försäkringar och börja bygga skadefria år direkt från start.
Skadefria år ger rabatt hos många försäkringsbolag.

Permalänk
Medlem

jävlar vad det ska vara svårt att hitta en rolig bil som inte har gått 13k och kostar 90k. Trode när man nu har en sådan här budget att det skulle bli lättare att hitta något, men nope. 7.999 är mitt max antal mil om man ska pröjsa 80k. Synd att alla type r ligger på typ 13-14k och kostar typ 85.000, förstår att det är honda men cmon. Planerat att få köpa bil innan påsk. Ska vi köra en kickstarter?, wrx sti pls help. Ha, nej. men ni har varit till mycket stor hjälp att komma med förslag och råd mycket stort tack! Fortsätt. Just nu kollar jag in swift pro, finns bara 1 på blocket som passar in i mina mil och pris, får se hur det går att få ner priset lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

jävlar vad det ska vara svårt att hitta en rolig bil som inte har gått 13k och kostar 90k. Trode när man nu har en sådan här budget att det skulle bli lättare att hitta något, men nope. 7.999 är mitt max antal mil om man ska pröjsa 80k. Synd att alla type r ligger på typ 13-14k och kostar typ 85.000, förstår att det är honda men cmon. Planerat att få köpa bil innan påsk. Ska vi köra en kickstarter?, wrx sti pls help. Ha, nej. men ni har varit till mycket stor hjälp att komma med förslag och råd mycket stort tack! Fortsätt. Just nu kollar jag in swift pro, finns bara 1 på blocket som passar in i mina mil och pris, får se hur det går att få ner priset lite.

Det är ju dock skillnad på vad folk begär och får, min kompis polare hade en civic som gått 10.000 mil och var en 08:a han fick 55000 för den i slutändan. Ser du något du gillar åk och kolla och se ifall du kan få ner priset lite om du nu vill ha en civic

Permalänk
Medlem

vad tycker ni om Citroën DS3 1.6 THP? 155hk. Det är ju en fransk bil, så där har vi det första att påpeka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

vad tycker ni om Citroën DS3 1.6 THP? 155hk. Det är ju en fransk bil, så där har vi det första att påpeka.

Har en polare som kört Citroën i många år, aldrig haft några problem.

Har du en specifik annons du tittar på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Har en polare som kört Citroën i många år, aldrig haft några problem.

Har du en specifik annons du tittar på?

jo denna https://www.blocket.se/horby/Citroen_DS3_1_6_THP__155hk__Navi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fin ut men..

85K för en 7 år gammal bil
Rätt standard försäkringskostnad / år
5 tidigare ägare
Godkänd årsskatt på 1328 kronor
"Import/införsel - Ja"

Jag hade kollat vidare lite på andra DS3 om du tycker den verkar intressant..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Därför man ska köpa orörda sportbilar eller köpa dem nya

Ja det är bästa men beror på modell och budget med för ny är ganska tråkigt dyra med flashigare modeller som m3 t.e.x är det en skillnad på 100papp till 400-500 papp för ny så är inte gratis men chippad wrx är big no..no

Skrivet av wille61:

Absolut går det få snurr på dom och turbon är oljekyld och är problemet med dom om jag minns rätt som går att lösa och är roliga bilar fast skulle jag själv bygga på budget hade det nog landat på uttjatade e30 med m50 motor som får ett turbo kitt eller senare modell som e36 men problemet besiktning är tråkigt med dom fast annars en trevlig tålig kombo som går riktigt bra och bör vara god för 400hk+ och enkelt att hitta delar till och finns massa roliga kombinationer av roliga bilar

men skulle aldrig titta åt något annat än bakhjulsdrivet för det är roligast även en e30 med diffad bakaxel och m50 motor är rolig men då ska man helst inte ha första modellerna av m50 för då kan man bli stående på en sjö klockan 3 på natten i minus 25c med trasiga lyftare vilket är en tråkigt och kall kombination men senare modeller håller bättre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w