Permalänk
Inaktiv

Terrorattack i Stockholm?

Kan någon som har varit på plats bekräfta uppgifterna?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M04XE/attentat-pa-drottni...

Edit; det rör sig om en lastbil som har kört in i folk.

Detta vet vi:
Ett fordon har kört in i människor på Drottninggatan i centrala Stockholm.
Lastbilen körde sedan in i Åhléns.
Polisen misstänker att det handlar om ett terrordåd.
Tre personer är döda och åtta är skadade.
En person har gripits.
Polisen uppmanar människor att hålla sig inomhus och borta från Stockholm C.
Riksdagshuset är avspärrat
All tunnelbanetrafik i Stockholm har stängts av.
"Sverige har blivit attackerat. Allt tyder på ett terrordåd", säger statsminister Stefan Löfven.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon264921:

Kan någon som har varit på plats bekräfta uppgifterna?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M04XE/attentat-pa-drottni...

Du kan ju testa något annat än Aftonbladet i framtiden...

http://www.svt.se/nyheter/live/dad-i-stockholm

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med farsan, han möttes av poliser som evakuerade på Sergels torg. Pratade med en kompis som är instängd på kontoret vid Hötorget. Så jo, det händer

Och som ovan, kolla seriös media: http://www.dn.se/sthlm/lastbil-mejade-ner-manniskor-pa-drottn...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Japp. Säpo har bekräftat att det var terrorattack enligt SVT1. Usch!

förtydligade min formulering
Permalänk
Medlem

undrar om dessa terrorattacker kommer sluta någon gång eller om galningar kommer fortsätta döda folk i religioners namn eller andra ideologier.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

fyfan va hemskt 3 döda minst än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

undrar om dessa terrorattacker kommer sluta någon gång eller om galningar kommer fortsätta döda folk i religioners namn eller andra ideologier.

Någons osynliga favoritgubbe måste ju vinna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ingen har väl bekräftat vilken nationalitet terroristen hade? Lugna sig med anklagelser förens vi har fått bekräftade uppgifter. Fokusera istället på att sprida information om händelsen så att så många nås av informationen.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Alternativt DN:s sammanfattningsartikel, om man vill ha lite mer säkerställd journalistik.
http://www.dn.se/sthlm/lastbil-in-i-folkmassa-detta-vet-vi/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hemskt och tragiskt! Finns live-sändningar från SVT såväl som flera andra nyhetskällor. Följer utvecklingen och hoppas på så få drabbade som möjligt!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Jo då, när sista människan är död och jorden helt fri, då slutar det.

Alltid tragiskt när det händer men tyvärr var det väl väntat att det skulle hända nåt för eller senare. Dagens kompakta samhälle är sårbart och det är ett under att det inte handlar om hundratals döda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Alternativt DN:s sammanfattningsartikel, om man vill ha lite mer säkerställd journalistik.
http://www.dn.se/sthlm/lastbil-in-i-folkmassa-detta-vet-vi/

Eller så kan man slå ett öga lite snabbt över en snabb skara medier om man vill, och sen läsa på ---> https://www.flashback.org/t2828333p9

Vid sådana händelser finns inget större forum med mer information och bilder än flashback, redan beskrivningar från folk som befunnit sig nära/varit i direkt anslutning till platsen, bilder är postade och det skrivs mer inlägg än man hinner läsa. Dom flesta medier som expressen eller twitter citeras alltid av någon, man får en bra blandning av allt. Det om något är säkerställd journalistik!

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Ingen har väl bekräftat vilken nationalitet terroristen hade? Lugna sig med anklagelser förens vi har fått bekräftade uppgifter. Fokusera istället på att sprida information om händelsen så att så många nås av informationen.

De har inte bekräftat någonting, inte ens att det är ett terrordåd som utförts. De har dock gripit en person

Edit: Eftersom det missuppfattades menade jag att de inte bekräftat att det är ett terrordåd eller en terrorist eller vad för motiv det är. Att det är ett dåd och att 3 döda är bekräftat ja

Visa signatur

Permalänk

Det är riktigt förjävligt och hemskt detta såklart, verkligen, men samtidigt så var det väl bara en tidsfråga också!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

De har inte bekräftat någonting, inte ens att det är ett terrordåd som utförts. De har dock gripit en person

Dom har ju bekräftat att 3 är döda iaf?

Permalänk
Inaktiv

Förövrigt var väl detta bara en tidsfråga. Den som trott att vi skulle vara skonade från ett terrordåd måtte vara helt blind och naiv för verkligheten. Det är ju bara att kolla på utvecklingen som sker i Europa och hur många terrordåd som utförts den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Försök att tänka lite på vad ni skriver bara. Blir det för mycket skitkastande emot folkslag/religioner kommer tråden med största sannolikhet bli låst. Känns skönt att sitta här och kunna diskutera med Sweclockare. På Flashback och andra större forum kommer trådarna bli omöjliga att följa. Ni gör så klart som ni vill, men de flesta av er vill nog också faktiskt diskutera och inte ha tråden låst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En lastbil har blivit kapad och kaparen har sedan kört in i folk på Drottninggatan. Passar ganska bra in på ett terrordåd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Flashback är överbelastat.

Och detta är faktisk sant, jag fick felmeddelande när jag skulle kolla in tråden.

Nå det finns 1000 tals olika motiv, snapshanar från skåne som har varit passiva från 1600 talet gissar jag på.

Jag tycker statsministerns påstående Sverige har blivit attackerat är fel.
Inte ens om 20 danskar på egen hand gör ett dåd emot sverige så är ej landet attackerat om det ej är större än vad det just nu är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte ens om 20 danskar på egen hand gör ett dåd emot sverige så är ej landet attackerat om det ej är större än vad det just nu är.

Klart att det är en attack mot Sverige och våra värderingar, är du på riktigt eller?

***bort/mod***

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1.1/1.2 samt några off topic-inlägg)*

Vänligen respektera forumreglerna, hets mot folkgrupp, rasism och liknande otrevligheter kommer ej att tolereras.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Dom har ju bekräftat att 3 är döda iaf?

Skrivet av henkiii:

En lastbil har blivit kapad och kaparen har sedan kört in i folk på Drottninggatan. Passar ganska bra in på ett terrordåd.

Jag var otydlig, har förtydligat mitt inlägg ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilka forumregler har vi överskridit? Du är fan inte klok, alltid samma mod som rensar på "eget behag".

Det fanns inlägg som inte riktigt var så smakliga. De hör inte hemma här. Det har inte modererats helt efter eget behag, jag var en som anmält inlägg, säkerligen flera andra också

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Klart att det är en attack mot Sverige och våra värderingar, är du på riktigt eller?

En attack emot sverige kräver enligt mig ett riktigt storskaligt terrordåd och då helst ifrån någon främmande stat. Och sverige borde kunna sätta in sin arme för att slå tillbaka, vilket jag knappast tror det händer.

Troligen var det några extremister av olika slag, om det var en person eller fler visar sig snart.

*edit*
Det beror väl på vilken definition man har av ordet attsck emot sverige, men är det en ensam gärningsman som är svensk medborgare och den körde in i folk, så är det ungefär samma som den som tog med ett svärd till en skola i Trollhättan och dödade flera. Det var en attack emot skolan, säkerligen attack emot mycket annat, men en attack emot landet tycker jag är att ta i.
Nå alla håller nog inte med min edit, men det handlat om tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och detta är faktisk sant, jag fick felmeddelande när jag skulle kolla in tråden.

Nå det finns 1000 tals olika motiv, snapshanar från skåne som har varit passiva från 1600 talet gissar jag på.

Nej, det är rätt. En lastbil är kapad, folk har dött, ryktas om skottlossning. Om inte Sverige och vi som bor här har blivit attackerade, vem fan har då blivit attackerad? Det är per definition en attack, det är en medveten handling utförd i syfte att mörda, det är självklart att Sverige har blivit attackerat. Det är tråkigt, men samtidigt inte förvånande, vi har haft han på drottninggatan för några år sedan som lyckligtvis bara lyckades spränga sig själv.

Du skriver att Sverige inte är under attack även om 20 danskar attackerar, då frågar jag dig, var går din gräns? Är det 40 danskar? 100? När är antalet gärningsmän tillräckligt innan du, klassar det som en attack?

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Jahapp vad blir straffet för detta i Sverige? 10år som blir ändrat till 5år för att Sverige är Sverige?!

Riktigt tråkigt! Hoppas inte dödsantalet stiger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jahapp vad blir straffet för detta i Sverige? 10år som blir ändrat till 5år för att Sverige är Sverige?!

Riktigt tråkigt! Hoppas inte dödsantalet stiger.

Han kan nog förvänta sig livstid. Bör väl räknas som mord och mordförsök på offren? I så fall 3 mord och 8 mordförsök, minst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Notera att oavsett vilka som stod bakom attentaten så är det viktigaste just nu är man står tillsammans, oavsett Muslimer, Judar, Kristna.

Vi Svenska muslimer som är födda här, uppväxta här, vi är lika berörda om inte mer. Vi har förlorat lika mycket på det här som någon annan Svensk.

Otroligt viktigt att tänka på att det finns en anledning till att det sker i dessa städer, och det är just för att sätta skräck på människor, skapa ett hat mot muslimer osv. IS för oss muslimer tillhör inte islam, och alla islams lärda oavsett Sunni, Sufi Shia, alla är överens att IS inte tillhör islam. Ca 95% av IS´s offer är ju muslimer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Notera att oavsett vilka som stod bakom attentaten så är det viktigaste just nu är man står tillsammans, oavsett Muslimer, Judar, Kristna.

Vi Svenska muslimer är som är födda här, uppväxta här, vi är lika berörda om inte mer. Vi har förlorat lika mycket på det här som någon annan Svensk.

Otroligt viktigt att tänka på att det finns en anledning till att det sker i dessa städer, och det är just för att sätta skräck på människor, skapa ett hat mot muslimer osv. IS för oss muslimer tillhör inte islam, och alla islams lärda oavsett Sunni, Sufi Shia, alla är överens att IS inte tillhör islam. Ca 95% av IS´s offer är ju muslimer.

Vilket skitsnack.