Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joppenghk:

Konstigt att dom skickar ut detta mailet till alla, borde ju bara vara dom som är berörda.

Jag har adsl 60/10 och fick detta mailet idag:

VI FÖRÄNDRAR DIN BREDBANDSTJÄNST
Hej!
Ett snabbt och framtidssäkert bredband är en förutsättning för att kunna dra nytta av framtidens digitala möjligheter – var du än är. Vi vill erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling och jobbar därför ständigt med att utveckla våra tjänster.

Din bredbandshastighet uppgraderas
Vi uppgraderar dig nu till en högre hastighet, Bredband 100/100. Den hastighet du har idag kommer inte längre finnas kvar. Förutom en snabbare uppkoppling, innebär det att din nya månadsavgift blir 399 kr/mån.

Nyhet – ta med din surf ut på stan med Telia Wifi
Nu kommer du som har bredband från Telia kunna surfa obegränsat i våra wifi-zoner utan extra kostnad. Wifi-zonerna finns till exempel på caféer, hotell och flygplatser. Du hittar dem lätt via vår app Telia Wifi.

Förändringarna gäller från och med 1 juni 2017. För dig med bindningstid eller kampanjpris gäller det när dessa har gått ut.

Du bör kolla upp vad som gäller för dig, kan ju hända, likt för någon annan här i tråden, att du kommer få betala för 100/100 med Telia trots att du inte når över vad din ADSL-anslutning klarar. Om du ens kommer få ha kvar kopparledningen, finns alltid en risk att det nätet monteras bort och du blir utan ADSL helt.

Känns verkligen inte seriöst av Telia när man ser hur de hanterar sina kunder. Saknar inte de som tjänsteleverantör direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Är det så är det lite märkligt. Stadsnätet i Örebro är ju ändå ett öppet nät med fri konkurrens med mängder med operatörer så låga priser på tjänster borde råda. Vad för fibernät sitter du på?

Skickades från m.sweclockers.com

hmm bra fråga, Jag drog en dedikerad fiberlina till mitt hus (öppet fiber) Dock kan tydligen ingen se det för kolla jag på tex banhof eller liknande säger det att jag inte har fiber dock kan jag beställa av dom genom att ringa till dom, då ser dom det. Samma sak med telia och comhem, deras säljare brukar knacka på dörren och fråga om jag vill ha deras fiber då jag saknar det enligt dom.
Brukar sluta med att jag får visa dom anslutningarna i serverrummet
Men jag tror det ansluter till nässjö stadsnät.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jobbar på Telias kundtjänst för fasta tjänster och har fått säkert 50 samtal om detta denna vecka. Fick veta om höjningen ungefär 12 minuter innan SMSen om den gick ut till berörda kunder. Trots min uppenbara partiskthet i frågan så tycker jag den är helt idiotisk. Många kunder tycker redan det är alldeles för dyrt och kan helt klart hålla med.

Sålde flera BB 10/10 över fiber dagarna innan höjningen och borttagandet av 10/10 och lider lite med de personerna. Kommunikationen internt om saker som dessa är helt katastrofal och ofta får man besked ungefär samtidigt som infon går ut till kunderna.

@Lars Mandel99: Det är med 99% sannolikhet för att du inte har e-faktura och får således betala fakturaavgift. Du kan anmäla dig till e-faktura på Mitt Telia eller via kundtjänst och då betala 379 (och frammåt 399).

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HallonsyltarN:

Jobbar på Telias kundtjänst för fasta tjänster och har fått säkert 50 samtal om detta denna vecka. Fick veta om höjningen ungefär 12 minuter innan SMSen om den gick ut till berörda kunder. Trots min uppenbara partiskthet i frågan så tycker jag den är helt idiotisk. Många kunder tycker redan det är alldeles för dyrt och kan helt klart hålla med.

Trevligt med någon från Telia i tråden!
Om du har lust att jobba lite övertid på Sweclockers så har jag 4 frågor

1. Hur byter jag från ordinarie pris till kampanj-pris på bästa sätt? d.v.s utan någon downtime för mig. Genom att beställa kampanj-abonnemanget på hemsidan och säga upp det gamla eller genom kontakt med kundtjänst?

2. Varför har jag inte fått SMS'et/mailet om det här än? Kommer jag fortsätta att betala 379kr eller gäller det här samtliga kunder i Sverige?

3. Får jag som existerande kund den nya Technicolor TG799VAC Xtream via kampanjen eller måste jag fortsätta med min TG799VAC?

4. Måste man brygga Telias routrar för att få en WAN-IP till en egen router eller gäller det bara för IP-TV?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: absolut!

1. Enklast är helt klart att du ringer/chattar med kundtjänst. Ska du ringa rekommenderar jag att du gör det runt 20.30 för det är knappt någon kö då. Tar ungefär 30 sekunder för kundtjänst att lägga in kampanjen med bindningstiden. Kan tipsa om att fråga efter spotify också om det är nåt du använder, du får det gratis i 6 månader och den som tog samtalet får 5kr i provision 😂.

2. Sms/mail till kunderna i sådana här situationer skickas ut i omgångar för att vi inte ska bli översvåmmade av samtal. Detta påverkar väldigt många kunder så vi skulle få suuuperlånga köer där alla samtal handlar om detta. Det gäller alla, bara lite olika när man börjar betala det högre priser beroende på bindningstider etc.

3. Den kan du få oavsett om du kör kampanjen eller inte. Inte helt säker på om den med automatik skickas med om du beställer kampanjen men vi kan skicka ut den helt kostnadsfritt om kunden frågar om det. Då följer det med en retursedel för den gamla routern.

4. Har jag helt ärligt ingen anning om. Kundtjänsten får nära 0 utbildning i de tekniska bitarna så hade jag fått frågor om det i ett samtal hade jag ringt över till supporten.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

369kr hos BBB på 100/100, rätt och med tanke på att Tele2 hade 499kr för samma tjänst som jag hade innan jag blev tvångsflyttad till BBB:D

Permalänk
Medlem

Såg att jag också fått ett mail från Telia att de inte längre erbjuder min hastighet längre (ADSL upp till 30, i praktiken 8/1), så de kommer höja min hastighet till 100/100 samt ändra månadskostnaden till 399kr typ. Så snabbare och billigare. Undrar dock hur de tänkt att lösa det över kopparnätet då de inte erbjuder några andra anslutningar här 😊.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Fick också detta trevliga mail... Men alternativet är ComHem och det kommer aldrig att hända..kommer aldrig ha en tjänst från ComHem igen..

De höjde i redan i Januari ändå.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk

288kr betalar jag för 100 100 öppet nät

Permalänk
Medlem

Jag betalar 229:- för fiber, 100/100 från Comhem. Funkar faktiskt bra. De har velat höja till 399:- flera år i rad men jag har ringt och klagat och hotat säga upp det så har jag fått behålla priset ändå. Det lustiga är att sist jag ringde sa de, "jag kan inte göra nått på priset om du inte vill säga upp abonemanget". När jag svarade "-ja, det finns risk att jag gör det.. "-Vänta så kopplar jag dig vidare" sa de.
Nu till sist på bekostnad av att jag fick ett ytterligare år bindningstid på övriga tjänster jag har från dem (telefoni+tv).
Lönar sig att klaga ibland.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Har gratis 250/100 mbit fiber bredband i min förening från bredbandsbolaget

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sisyfos:

4. Måste man brygga Telias routrar för att få en WAN-IP till en egen router eller gäller det bara för IP-TV?

4. Du måste inte använda den alls om du inte vill men använder du den så måste den bryggas om du menar att du vill ha ett publikt ip till wanporten på din egen enhet. Hur enkelt det är att byta ut smarten helt beror på vilka funktioner från den du verkligen behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Av någon jävla anledning har min hyresvärd valt att dra in Telia fiber, inte Telia öppen fiber eller wexnet. Så nu är man fast med skiten.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Har någon som sitter med öppen fiber försökt förhandla pris med Telia? Går det?

Edit:
Läste tråden nu, @hallonsyltarn kanske har lite inside info.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: ifall du inte är kund så är det bästa erbjudandet du kommer få det med bindningstiden. De erbjudanden som vi kan lägga in ligger sparade i vårt beställningsprogram och har ingen möjlighet att göra någon specialare.

Är du redan kund så är det bara att ringa in och säga att du vill säga upp dina tjänster. Du kommer då bli kopplad till "save desk" som med största sannolikhet kommer ge dig ett bättre erbjudande för att stanna kvar. Detta förutsätter att det finns andra operatörer som kan leverera på det nätet, är det bara telia som kan så lär de inte gå ner särskilt mycket, om ens något.

Typo
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker mitt Telia adsl är dyrt... 30/10 får ut 16/2 betalar 407kr

Permalänk
Medlem

Saknar bredbandet där jag bodde förut. BBBs nät, kollektivavtal + extratillägg och jag hade 1000/1000 från OwnIT för ca 300kr Himmelskt, verkligen. Relativt billiga Asus RT-N56 klarade av att hantera det utan några problem f.ö.

Sen flyttar man till "öppet stadsnät" och får välja mellan ett tiotal leverantörer som alla priskartellat sig till ca 379kr/m för 100/100 med varianser på några tiotal kronor hit och dit. 250/100 kostade nästan det dubbla så det var ju bara att glömma. (Och 1000/1000 verkar inte nätet vara redo för alls.)

edit: jag är helt ute och cyklar. Betalar 264kr/månaden för mitt 100/100 (ownit genom Sollentuna stadsnät), så det var ju inte så farligt. Fortfarande bitter över att 250/100 kostar nästan det dubbla.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Själv har man Comhem, gick in på deras sida av en slump för ett tag sedan och såg att jag betalar för mycket för mitt bredband, de har alltså sänkt priset utan att tala om det för mig, undra hur länge jag har betalat för mycket.. Däremot när de höjer priset på exempelvis TiVo, då är de snabba på att berätta det.. Likadant var det med mitt Telia abonnemang där priset sjönk. Det gäller att hålla koll alltså, de lär inte undvika att utnyttja kunder som inte har koll..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av wille61:

Vad är det för lirare till hyresvärd/BRF som inte kan tänka sig att slanta en Gbit switch 24/48p, är ju ingen cost att prata om..

Vi är 6 lägenheter i trappan, 5 av dem använder ComHem och vägrar använda fibern också är det vi. Kostnaden för byte av switch för endast ett hushåll känns inte som det högst prioriterade när den inte är trasig. Det är en hyresrätt hos LKF (Lunds Kommuns Fastighetsbolag), och nätet drivs av ViaEuropa som inte ens fattade vad deras tekniker gjorde ute när vi kontaktat Bahnhof och frågat varför vi inte kunde beställa 250/100 när det fanns i sortimentet. Teknikern kom ut med information om att vi hade problem med uttaget, konstaterade att vi fick så nära den hastighet vi betalar för som vi kunde komma och undrade vad det var i förväntade oss. När jag förklarade att vi försökt uppgradera gick han ner i källaren och konstaterade att nej ni kan inte få en uppgradering för ni är i ett av de hus i området som har switchar från när nätet i området byggdes ni får vänta tills den går sänder.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Jag ringde Telia och band upp mitt fiber 100/100Mbit 12Månader och betalar 279kr i månaden i 6 månader iallafall.

Permalänk
Snusfri

Hade Telia tidigare, först 100/100 för 629:-/månaden som de sedan sänkte rätt rejält till ~379:-, för något år sedan uppgraderades lite prylar i stadsnätet så man kunde få gigabit, uppgraderade då till 250/100 som kostade 499:- hos Telia, de ville ha 999:- för 1000/100, sedan började andra aktörer erbjuda 1000/1000 för humanare priser men Telia vägrade sänka sitt pris samt öka upload så det fick bli Bahnhof för 619:- from februari i år.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag ringde Telia och band upp mitt fiber 100/100Mbit 12Månader och betalar 279kr i månaden i 6 månader iallafall.

Jepp, de har fått "fria händer" att erbjuda detta till alla som klagar, 6 mån med 100:- avdrag per månad, resterande 6 månader till pris man betalar idag, dvs 379:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Vi är 6 lägenheter i trappan, 5 av dem använder ComHem och vägrar använda fibern också är det vi. Kostnaden för byte av switch för endast ett hushåll känns inte som det högst prioriterade när den inte är trasig. Det är en hyresrätt hos LKF (Lunds Kommuns Fastighetsbolag), och nätet drivs av ViaEuropa som inte ens fattade vad deras tekniker gjorde ute när vi kontaktat Bahnhof och frågat varför vi inte kunde beställa 250/100 när det fanns i sortimentet. Teknikern kom ut med information om att vi hade problem med uttaget, konstaterade att vi fick så nära den hastighet vi betalar för som vi kunde komma och undrade vad det var i förväntade oss. När jag förklarade att vi försökt uppgradera gick han ner i källaren och konstaterade att nej ni kan inte få en uppgradering för ni är i ett av de hus i området som har switchar från när nätet i området byggdes ni får vänta tills den går sänder.

Gå ner å sätt en kniv i switchen..

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: ifall du inte är kund så är det bästa erbjudandet du kommer få det med bindningstiden. De erbjudanden som vi kan lägga in ligger sparade i vårt beställningsprogram och har ingen möjlighet att göra någon specialare.

Är du redan kund så är det bara att ringa in och säga att du vill säga upp dina tjänster. Du kommer då bli kopplad till "save desk" som med största sannolikhet kommer ge dig ett bättre erbjudande för att stanna kvar. Detta förutsätter att det finns andra operatörer som kan leverera på det nätet, är det bara telia som kan så lär de inte gå ner särskilt mycket, om ens något.

Sweet, ska göra ett försök. Återkommer med resultat.

Det som gör att jag tycker att man borde ha en del förhandlingsmöjlighet är att andra operatörer i mitt öppna nät erbjuder både betydligt längre månadskostnad till listpris samt att många har halva priset i mellan 3-12 månader. Så halva priset av något som redan från start är billigare än Telia är rätt mycket % sett.
Mao finns det stora pengar att spara om man hoppar mellan leverantörer lite då och då.

edit:
Återigen läser jag efter jag svarar
Låter rimligt det @zsh säger, precis i linje med mitt resonemang. Hellre en kund på 279:- än ingen kund alls.

Permalänk
Medlem

@zsh: Sa en person på kundtjänst att de fått "fria tyglar"? För det är 100% BS, det erbjudandet har funnits flera månader och gäller för alla nya och redan existerande kunder.

@BasseBaba: Tror du når bäst resultat om du drar till med att du fått erbjudande från annan operatör som du undrar ifall Telia kan matcha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev erbjuden samma värdelösa deal som andra, 100:- rabatt i 6 månader sen samma pris som idag i 6 till.

Förstår inte hur dom tycker att det ska vara bättre att bli inlåst i 12 månader? Rejält dålig kompensation för den uppoffringen.

Backar återigen till att det finns 7 operatörer i mitt nät som erbjuder halva priset i 6 mån utan bindningstid. Mao kn man lägga sig en bra bit under 200:- i månaden i 3,5 år om man bara orkar byta operatör en gång i halvåret.

Det som dock talar emot är att jag faktiskt gillar Telia. Sjukt bra hastigheter även utanför Sverige samt klockren ping och noll downtime.

Det jag dock stör mig på är att dom (Telia) ger blanka fan i att det är ett öppet stadsnät med (förväntad) konkurrens och ändå försöker köra sitt eget race, så mest sugen att byta för att sätta ned foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Rejält dålig kompensation för den uppoffringen.

Uppoffring att låsa sitt bredband i ett år? Hur ofta brukar du byta ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Uppoffring att låsa sitt bredband i ett år? Hur ofta brukar du byta ISP?

Tja, till att börja med har jag för närvarande 7 operatörer som erbjuder halva priset i 6 månader utan bindningstid.

Mao är "hot om operatörsbyte" den bästa prisförhandlingen man har just som nu när t ex Telia får för sig att höja priset.
Binder man sig förlorar man den förhandlingsmöjlihheten.

Sen så motsvarar rabatten Telia ger för att binda sig i ett år inte ens två månader, så om man får för sig stt flytta inom det året så blir det tråkigt. (vilket precis var vad som hände mig innan jag flyttade till denna lgh. Jag satt fast i 4 månader bindning med comhem, så det var 800:- ner i sjön för precis ingenting)

Sist men inte minst så ligger dessa 7 andra operatörer runt 350:- per månad. Halva priset är alltså runt 175:-. Orkar man då byta 2 gånger det kommande året, kommer man undan med ungefär 2100:- totalt jämfört med 3948 för Telia deal.

Så återigen, varför binda sig 12 månader till nästan dubbla priset?
Därav att jag tycker att det är en riktigt kass deal jämfört med konkurrenterna i det öppna nät jag sitter i.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Fick du prata med save desk och fick alltså inget bättre än 100kr av i 6 månader med 12 månaders bindning? Har hört dem erbjuda myyycket bättre deals än så, särskilt på öppen fiber, så oklart varför du inte fick nåt bättre helt ärligt.

Har du räknat med startavgifter i din kalkyl? T.ex har comhem 500kr i startavgift så det bör vara med i kalkylen också ifall du inte tagit med det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Fick du prata med save desk och fick alltså inget bättre än 100kr av i 6 månader med 12 månaders bindning? Har hört dem erbjuda myyycket bättre deals än så, särskilt på öppen fiber, så oklart varför du inte fick nåt bättre helt ärligt.

Har du räknat med startavgifter i din kalkyl? T.ex har comhem 500kr i startavgift så det bör vara med i kalkylen också ifall du inte tagit med det

Flera av operatörerna har ingen startavgift och den jag är mest intresserad av ringde jag upp och det var inga problem att få startavgiften struken om jag kom över till dom.

Mao är det fullt priskrig i dom öppna näten men Telia verkar inte riktigt vilja gå med i matchen(?)

Antar att dom kanske har det lite svettigt nu pga prishöjning och därför kanske blivit tillsagda att försöka köra 100:-/6mån dealen?

Jag får se om jag orkar göra ett till försök, är ju som sagt nöjd med linan, bara att det infinner sig en känsla av att man är "lurad" när man betalar listpris men samtidigt vet att det finns deals att få, 2k per år kan man göra roligare saker för