Permalänk

Ny tvättmaskin samt tork..

Hejhej.

Nu är det dags att köpa ny tvättmaskin samt torktumlare. Jag har verkligen Ingen koll på detta området, har försökt läsa mig till men tycker det är riktigt svårt. Speciellt för att man vill att både torken samt tvätt ska vara samma modell.. Ska ändå lägga rätt så mycket pengar också så vill ju att det ska vara bra grejer.

Budgeten ligger runt 10000:- totalt tänkte jag. Är det för lite och man kan få något väsentligt bättre för mer så går den att töja.

Är det någon av er som har några förslag? Såg att Elgiganten körde någon rea nu, kanske man kan hitta något där?

Edit: Funderar på dessa:
Tvättmaskin
Torktumlare

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om de specifika modellerna eller om Siemens vitvaror i allmänhet men här är några saker vi tittade på när vi bytte:

Tvättmaskin:

  • passar luckhängningen eller går det att hänga om luckan till andra sidan om det skulle behövas?

  • ljudnivå?

  • kapacitet? 7kg är minimum för två personer, gärna 8-9 kg

  • har den funktion för fördröjd start? (jäkligt smidigt att kunna lägga i tvätten på morgonen så att den körs medan man är på jobbet utan att den behöver ligga blöt hela dagen)

  • kolborstmotor eller borstlös/induktion? det senare är lite dyrare men mer driftsäkert och energieffektivt

  • går det att stänga av alla förbannade pipljud och trudelutter som spelas när tvätten är klar?

Torktumlare:

  • värmepump eller traditionell? värmepump är lite dyrare men både effektivare och billigare i drift samt att det blir inte så varmt i tvättstugan

  • är det lätt att ta ur och sätta i filtren? finns det larm/påminnelse om att det behövs göras?

  • kan man sätta slang från kondensvattenbehållaren till avloppet eller måste man hålla på och tömma behållaren stup i kvarten?

Vi bytte maskiner förra året och då valde vi Samsung, de uppfyllde alla våra önskemål enligt ovan men jag vet ärligt talat inte om de är bättre eller sämre än något annat märke. De har iaf tuffat på bra sedan dess, tvätten blir ren och torr så vi är nöjda.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen du ska kolla igenom http://www.elfynd.se/ Finns en del riktiga fynd!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

@zarkov:

Tack för ett mycket bra svar! Ska kika igenom alla punkter.

Skrivet av kriller007:

Tycker verkligen du ska kolla igenom http://www.elfynd.se/ Finns en del riktiga fynd!

Tack ska kolla där!

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Tror jag kör på det här paketet. Har även 5% där, gör inte jättemycket men lite. Ska in till Elgiganten senare idag och se om de kan göra något på pris och dylikt på plats kanske.

Om inte någon annan hittar något bättre

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Tror jag kör på det här paketet. Har även 5% där, gör inte jättemycket men lite. Ska in till Elgiganten senare idag och se om de kan göra något på pris och dylikt på plats kanske.

Om inte någon annan hittar något bättre

WM14W447DN kom tvåa i Råd och Röns test av tvättmaskiner, så det är ett bra val!

Kan skicka en kopia på testet via pm om du är intresserad!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Du kommer bli nöjd med paketet från tretti.se

Jag har liknande modeller Siemens IQ700 och är väldigt nöjd.

Permalänk
Skrivet av Gwaniiz:

WM14W447DN kom tvåa i Råd och Röns test av tvättmaskiner, så det är ett bra val!

Kan skicka en kopia på testet via pm om du är intresserad!

Ja tack gärna! Verkar som jag har lyckats pricka rätt modeller då kanske!

Skrivet av Ascpek:

Du kommer bli nöjd med paketet från tretti.se

Jag har liknande modeller Siemens IQ700 och är väldigt nöjd.

Låter bra!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Ytterligare en röst för Siemens IQ-serie. Vi kör både tvätt och tork. Kanske även diskmaskin, även om den heter Bosch då men det är ju lite dekaltrimning som skiljer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Står mellan dessa paket nu:
WM14W447DN + WT47W568DN
WM14T4E9DN + WT45H209DN

Det första är från Tretti och det andra Elgiganten. Tretti är 2-3 hundra dyrare. Är kanske dum i huvudet men hittar inte riktigt skillnaderna? Torktumlaren från Tretti är vad jag kan se lite snabbare, men tvättmaskinen från elgiganten tar 2 kg mer. Blir inte klok på detta...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Hejhej.

Nu är det dags att köpa ny tvättmaskin samt torktumlare. Jag har verkligen Ingen koll på detta området, har försökt läsa mig till men tycker det är riktigt svårt. Speciellt för att man vill att både torken samt tvätt ska vara samma modell.. Ska ändå lägga rätt så mycket pengar också så vill ju att det ska vara bra grejer.

Budgeten ligger runt 10000:- totalt tänkte jag. Är det för lite och man kan få något väsentligt bättre för mer så går den att töja.

Är det någon av er som har några förslag? Såg att Elgiganten körde någon rea nu, kanske man kan hitta något där?

Edit: Funderar på dessa:
Tvättmaskin
Torktumlare

Mvh Kristoffer

Jag var och tittade på en Siemens för ett tag sen på Elgiganten, och då va all tryckt text på maskinerna på norska, och det medföljde ett klistermärke att sätta över för att få det på svenska..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

@b0bber:

Såg det också, gör inte mig något

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Står mellan dessa paket nu:
WM14W447DN + WT47W568DN
WM14T4E9DN + WT45H209DN

Det första är från Tretti och det andra Elgiganten. Tretti är 2-3 hundra dyrare. Är kanske dum i huvudet men hittar inte riktigt skillnaderna? Torktumlaren från Tretti är vad jag kan se lite snabbare, men tvättmaskinen från elgiganten tar 2 kg mer. Blir inte klok på detta...

Nej, skillnaderna verkar inte vara så stora. Den från Tretti är lite tystare vid centrifugering och drar mindre vatten och el (men det beror ju främst på skillnaden i tvättmängd). Paketet från Tretti verkar vara från en högre serie hos Siemens, iQ700, medan det andra paketet är iQ500 resp iQ300. Skillnaden i listpris är rätt saftig.

Hur många är ni i hushållet? Är du ensam eller sambo, har du eller räknar du med att skaffa barn inom rimlig framtid? I så fall skulle jag nog ta den större maskinen, annars tror jag inte det spelar någon roll.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

För att göra det ännu jobbigare att välja så fick jag precis en offert ifrån tretti.se på dessa 2 maskiner...

Tvättmaskin
Torktumlare

Kostar totalt 23301 men får båda för endast 10.999,00:- totalt alltså. Känns konstigt, aldrig hört talas om märket ens. Något som vet något?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Men för guds skull...
1. Vattnet ska bli varmt
2. den ska röra runt tvätten
3. den ska funka
Tror ni har komplicerat detta nå katastrofalt nu!
En sketen trättmaskin för 2k kommer å funka lika bra för den som går på 10k

Sen kan jag tillägga att jag har 4-5kg tvättmaskin som duger till en familj
Så de där med 9kg+ är bullshit å endast för mattor eller större.
Å där kan jag varmt rekommendera att skita i maskinen då handtvätt blir fasiken mycke bättre.

Dom extra tusenlapparna som du lägger på tvättmaskiner är färg, lite ljuddämpning å ev nån gnutta driftsäkerhet.

Men torktumlaren då? Ja den var då så mycke värre.
Lägg bara 1 sak i fokus, ska du ha vatten i plastbalja som du ska tömma eller koppla slang direkt till avloppet, dock avråder jag från torktumlare pga slitage utan kör med traditionell droptorkning.
Har du djur å vill bli av med hund/katt-hår så sälj dom. Ena ger de andra å ett hem ska inte vara "perfekt".

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan

Jag kan rekommendera Samsungs modeller med borstlösa elmotorer. Köpte en för 2-2,5 år sedan och fördjävla fin maskin med 10 års motorgaranti. Sen vad det betyder i verkligheten när det knappast bara är motorerna som går sönder vet inte jag. Den var iaf både snygg, knäpptyst och rymde mycket. Tror den gick på 5 papp (kanske med lite rea) och rymde 5-6 kg. Räcker mer än väl till en hel familj.

Varenda maskin idag är ju bra, de första åren... Köp en maskin med bra garanti är mitt råd. Ju bättre garanti, ju bättre grejor är dom byggda av. Rätt så enkel ekvation.

Här har du på superrea för 3500 kr... Typ en sådan jag hade. 3500 kr är fan ett rån (inte av dig alltså) https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/WF70F5...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Fick ny tvättmaskin och torktumlare när vi flyttade till nybyggt hus.
Det enda jag verkligen saknar från vår gamla tvättmaskin är möjligheten att köra ett extra sköljprogram efter tvätten är klar.
På den gamla kunde jag sätta det valet redan när jag körde igång tvätten, på den nya måste jag göra det manuellt efter tvätten är klar.

Extra skölj är guld för oss som inte gillar tvättmedelsrester på våra kläder och har barn som är extra känsliga.
Ett litet tips att kolla efter.

/A

Permalänk
Medlem

Vi köpte Cylinda FT 5074 och Cylinda TK 5170 för ett år sen och är riktigt nöjda, priset nu blir är en bit under 8000 kr för båda och det känns väldigt prisvärt.
Har använts flitigt ca 1-2 gånger om dagen pga småbarn utan problem.
Extra sköljning, snabb program på ca 35 minuter (40 grader), möjlighet att koppla tumlarens utlopp med slang till avloppet finns.

Ska du ha dom i stapel behöver du köpa till ett förankringset så tumlaren inte riskerar glida av.

Med rabattkod "CYLINDA" kostar paketet nu ca 5800 kr på tretti.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppskattar alla svar och tips, anledningen till att jag velar så mycket och vill få ut det absolut bästa för pengarna är för att det är sån otroligt tråkig kostnad och något man inte vill köpa igen inom de närmsta åren. Sen ska de såklart vara vettiga grejer då man använder de ofta..

Väljer mellan de 2 paketen på tretti iaf. Antingen
WM14W447DN + WT47W568DN eller
WAPLATINUM882L + TKPLATINUM862L

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

En sak som inte nämnts är att gummitätningen med fördel ska sitta på dörren. Då slipper man få damm och hår på de rena kläderna när man drar ut dom från maskinen.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt Miele och beställt från Tyskland.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Jag hade köpt Miele och beställt från Tyskland.

Någon länk? Billigare där antar jag?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag hade köpt Miele och beställt från Tyskland.

Instämmer! TS skriver att han vill köpa något som håller och vill undvika att behöva uppleva att det går sönder. Miele är kvalité i varje detalj enligt mina erfarenheter och många andras.

Jag hade inte köpt ett märke jag aldrig hört talas om som får prislappen 23000kr och sedan sänks till 11000kr utan förklaring? Det säger ju en hel del om vad märket kanske egentligen är värt?

Nej, handla Miele om du vill ha problemfria vitvaror. Men, och det här ska verkligen påpekas, det krävs viss mån av underhåll av dig som konsument. Konsultera med säljare eller manualen för att ta reda på mer. Det är som våra desktops, man måste in ibland och se att läget är OK, kanske tvätta dammfilter, putsa fläktarna med tops för att ta bort damm osv. Det här gäller väl egentligen det mesta..

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Någon länk? Billigare där antar jag?

Träna upp tyskan och kolla miele.de. De har större sortiment än det som väljs ut för skandinaviska marknaden (miele.se).

Sen idealo.de för tyska prisjakt.

Leta bland butiker som fraktar med "Spedition" och kanske är märkta med "trusted e-shop" eller vad det nu heter.
Det är tyvärr ett litet arbete att hitta dem som fraktar till Sverige för överkomlig summa samt har bra pris på själva produkterna.

Men ja, det brukar vara billigare trots frakten.

Dock skall sägas att just Miele inte alls brukar ha samma prisskillnad som t e x Siemens. Men det är värt att kolla.

Butiker som jag har erfarenhet av är
MP-kuechen
Technic profis
Premium shop 24

Sen finns det gott om billiga butiker i fler EU-länder. Österrike, Polen, Tjeckien, England m.fl. Men jag förstår tyskan någorlunda och idealo.de är smidigt så därför har jag bara erfarenhet av tyska butiker.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Är inte insatt direkt i tvättmaskiner men jag vet att föräldarna tvättmaskiner höll sällan mer en 3 -5 år sist skaffa dem en miele och den lär vara minst 7 år nu.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addegbg:

Extra skölj är guld för oss som inte gillar tvättmedelsrester på våra kläder och har barn som är extra känsliga.

Förvisso, men tvättmedelsrester är en snarare indikation på överdosering av tvättmedel och/eller tvätt samt/eller eftersatt skötsel.
Tror det inte är många som har gediget skitiga kläder idag.

I yngre år som avbytare på jordbruk så gav ja tusan i lukten för bara 5min i ladugård så hade lukten satt sig så lönt att få kläder å lukta mindre då.
Hemma mek å halvindränkta fett/olja åker enskilt in i maskin på 80* men minimalt me tvättmedel.
De ja försök till å säg så blir inget renare bara för man överdoserar (tvätt/kläder).
Är de så kanske folk ska gå runt i knallvita kläder för de kan man köra blekmedel nonstop då *ironi*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

@TheMuffinMan:
Kan rekommendera Miele jag med.
Har haft några stycken, Electrolux tvätt o tork, Upo tvätt.

De sämsta var electrolux. Riktigt knöliga gummitätningar som klistrade fast små textilfibrer (gärna från grått stickat eller svarta kläder) som släppte i nästa tvätt (dagen efter var det oftast vit tvätt igen).
Sjukt irriterande, gick knappt att få bort det heller då gummit nästan var klibbigt och väldigt många veck.

Kikade in i en bekants likadana maskin av nyare modell, inte lika klibbigt men det satt en härlig luddboll i den med...

Upon var det inga problem med, vi var inte så försiktiga med den när vi ändå började gå i tankarna på att byta så vi körde skor och lite allt möjligt så till slut gick ena upphängningsfjädern av men då var den runt 10-12 år.

Miele passade vi på att köpa från elgiganten, kommer 25% reor lite titt som tätt... kan vara värt att vänta in?
Vi har haft miele i snart tre år utan klagomål, kör snitt 1,5maskin per vardag.
Vi fick med en årsförbrukning av flytande tvättmedel i självdoserande behållare också. Går även att fylla med eget tvättmedel om man inte vill ha deras.

Permalänk

Vet inte hur många tvättmaskiner jag haft genom åren, men bara hemma 4-5 st blir det nog (född 65 du vet) och med de olika jobben blir det nog nästan 6st till eller fler...

och jag får hålla med någon innan här i tråden som sa att de billiga skitmärkena funkar precis lika bra som de dyrare lull lull maskinerna,

Så jag håller med, kolla in där du får mest maskin för pengarna o köp den. 7 kg tar dig hela vägen hem, men 5 funkar galant det med...

Hemma hade vi alltid maskiner med 2 barn osv
När vi hade krogarna hade vi maskiner till kockkläder o slängar, de gick dygnet runt
när jag hade MrCAP anläggningar körde vi maskiner dygnet runt till olika trasor o dyl och arbetskläder

och de dyra maskinerna funkar vare sig bättr eller sämre än de billigare, allt går sönder till slut...

Så köp billigt kör tills det ballar ur o köp nytt eller laga,,

PS vill lägga till att JU mer vanliga mekaniska knappar o vred maskinerna har, desto bättre, ju mer digitala, mer problem och mycket dyrare att laga...
samma har jag att säga om köksmaskiner i våra restaurang kök, och maskiner vi använde till bilvård.
desto mera mekaniska o mindre digitala, ju längre håller de....

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/tvattmaskin.html

Det är ju inget snack att man får vad man betalar för.

Tvättar man kuddar eller täcken behöver man ju dessutom en rymligare maskin.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag har en bosch serie 8 som är ett 2år, hitills har gummitätningen lossnat och bytts och igår gick lucköppningen söder(fick tjuva mig in med skruvmejsel). Så... där hittar du inte kvalitet iaf. Men annars tvättar den bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB