Resa till USA i höst, någon som varit där?

Permalänk
Inaktiv

Resa till USA i höst, någon som varit där?

Har äntligen bokat drömresan till USA och staden vi tänkte besöka är Los Angeles.
Eftersom det är vår första gång i USA, så har man noll koll på hur saker fungerar rent praktiskt.
Det skulle även vara trevligt med lite förslag på sevärdheter och allmänna förslag på resmål i L.A.

Eftersom vi båda är film och tv-serie intresserade, så hade det varit bra med en passande sevärdhet.
Blev besviken när jag kollade upp Universal Studios, så såg mer ut som en nöjespark med filmtema.
Hade ju hoppas att det skulle vara mer som att man fick se hur och var de spelar in filmer och med rundturer m,m.

Vi skall vara borta i 2 veckor, och har hyrt en bil under den tiden. Läge för dagsutflykter finns alltså.
Har funderat på att besöka Skywalker Ranch, och Aquaworld San Diego

De sevärdheter som vi kollat upp är de mest uppenbara:

Walk of fame, Hollywoodskylten, US Bank Tower, Griffith Observatory, Santa Monica Beach.

Hur fungerar det rent praktiskt med t ex parkering?

Tips på utflyktsmål som man inte bör missa?

Permalänk
Medlem

Universal Studios rekommenderar jag.
Det är åkattraktioner i filmtema fast i 3D.
Sen kan man åka "buss" där de spelat in filmer, de berättar lite info.

Parkering är inga problem, måste ha bil i LA, inte som i New York.

Disney Land?
Venice Beach?
Las Vegas som är ca 4,5h från LA pga trafik?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Skippa allt som är som Universal Studios osv, ät istället. LA har så sjukt mycket skön street food att välja mellan, snoka reda på lite olika och ta deras twitter och följ för att se var dom parkerar varje dag. Ett tips är Kogi BBQ, crossover mellan koreansk bbq och tacos (https://twitter.com/kogibbq) (snubben har även ett par restauranger, EatatPot och LoCol, rekommenderas), en upplevelse.

I och med att ni bokat hyrbil innan ni reser så kan det finnas utrymme för att smöra till sig en uppgradering om man stryker personalen medhårs, är det en uttråkad collageunge så kan man ha tur ibland, dra "I am from sviiiden", den brukar funka (bra också att köra den om man blir stoppad av farbror polisen när man kör...)

När vi ändå snackar köra, man KÖR i LA så ett tips är att "träna" lite innan, se till att du har koll på de stora genomfartslederna och även hålla koll på trafiken via radion, ni kommer sitta still rätt mycket, var beredd på det. Kolla särskilt de vägar runt där ni ska bo så att ni inte hamnar där alla ska hem efter jobbet, jag hyrde via AirBnb i N. Hollywood en gång och upptäckte att the 101 var den väg jag borde köra hem varje kväll och att Hollywood Bowl ligger på den vägen så det var inte bara folk som skulle hem, dom har spelningar där typ ett par gånger i veckan. Segt att sitta halva semestern i bilen...

Hmmm, finns säkert mer att säga men det beror på vad man gillar från person till person, själv gillar jag LA för att jag gillar att äta.

Permalänk
Medlem

Har inte vart på denna sidan av USA, men på östra sidan (New York & Boston)

Det som stör mig är i alla fall att priset som står på allt är inte slutpriset...
Priset på sakerna är exklusive "State Tax" och även på vissa ställen "City Tax".

Var beredda på detta, samt all dricks på restaurangerna...
En reflektion jag också fick var att landet som uppfann kreditkortet inte använder det lika mycket som vi gör i Sverige, många butiker med skylten "only cash".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har äntligen bokat drömresan till USA och staden vi tänkte besöka är Los Angeles.
Eftersom det är vår första gång i USA, så har man noll koll på hur saker fungerar rent praktiskt.
Det skulle även vara trevligt med lite förslag på sevärdheter och allmänna förslag på resmål i L.A.

Eftersom vi båda är film och tv-serie intresserade, så hade det varit bra med en passande sevärdhet.
Blev besviken när jag kollade upp Universal Studios, så såg mer ut som en nöjespark med filmtema.
Hade ju hoppas att det skulle vara mer som att man fick se hur och var de spelar in filmer och med rundturer m,m.

Vi skall vara borta i 2 veckor, och har hyrt en bil under den tiden. Läge för dagsutflykter finns alltså.
Har funderat på att besöka Skywalker Ranch, och Aquaworld San Diego

De sevärdheter som vi kollat upp är de mest uppenbara:

Walk of fame, Hollywoodskylten, US Bank Tower, Griffith Observatory, Santa Monica Beach.

Hur fungerar det rent praktiskt med t ex parkering?

Tips på utflyktsmål som man inte bör missa?

Var där för två år sedan. Som de andra säger så är det bil som gäller när man är i LA men det är bra mycket trafik. Ska du göra saker i centrala LA så går det nästan snabbare att promenera plus att du slipper leta parkering. Tips på ställen att besöka, utöver det som redan nämnts, är Beverly Hills och LA Ink, tyckte jag var häftigt när jag var där

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

du har six flags en bit utanför och sen finns en stor outlet i camarillo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har äntligen bokat drömresan till USA och staden vi tänkte besöka är Los Angeles.
Eftersom det är vår första gång i USA, så har man noll koll på hur saker fungerar rent praktiskt.
Det skulle även vara trevligt med lite förslag på sevärdheter och allmänna förslag på resmål i L.A.

Eftersom vi båda är film och tv-serie intresserade, så hade det varit bra med en passande sevärdhet.
Blev besviken när jag kollade upp Universal Studios, så såg mer ut som en nöjespark med filmtema.
Hade ju hoppas att det skulle vara mer som att man fick se hur och var de spelar in filmer och med rundturer m,m.

Vi skall vara borta i 2 veckor, och har hyrt en bil under den tiden. Läge för dagsutflykter finns alltså.
Har funderat på att besöka Skywalker Ranch, och Aquaworld San Diego

De sevärdheter som vi kollat upp är de mest uppenbara:

Walk of fame, Hollywoodskylten, US Bank Tower, Griffith Observatory, Santa Monica Beach.

Hur fungerar det rent praktiskt med t ex parkering?

Tips på utflyktsmål som man inte bör missa?

Min fru är från USA så jag är där regelbundet.

Ett konkret tips jag kan ge är att det förväntas 20-25% dricks på restauranger, oavsett hur bra eller dålig service man fått.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Vi skall vara borta i 2 veckor, och har hyrt en bil under den tiden. Läge för dagsutflykter finns alltså.

Har inte personligen varit i Los Angeles, men ni kan köra till Las Vegas på typ 5 timmar om ni har bil. Annars är det fint i norra delarna som San Francisco eller högre upp mot vinlandet, Mendocino. Tar nog 7 timmar med bil till San Francisco.

Eftersom det rör sig om 2 veckor så skulle jag nog spendera en vecka i LA, sedan ut på en veckas bil semester runt om för att se mer av Kalifornien.

Beror som sagt på vad ni är intresserade av, om ni gillar tv-serien så kanske kolla upp om ni kan få biljetter till inspelningar av tv-serier, typ som big bang theory, eller kanske talk-shows som ellen degeneres eller liknande, många av dem håller till i burbank, Kalifornien. Men det kanske är svårt att få biljetter.

Permalänk
Medlem

Härligt att du har valt USA! Varit på östkusten 2 gånger de senaste 12 månaderna
Det som man märker väldigt snabbt är att folk kan inte köra.. Eller så skiter dem fullständigt i andra, vet faktiskt inte
Om man kör på highways eller liknande, så kommer du väldigt snabbt att märka att de i princip aldrig använder blinkers, alltså helt plötsligt så byter de körfält. Om du ska på en påfart till en motorväg, så kan du anta att dem kommer inte släppa på dig, man får helt enkelt visa att man ska på och tränga sig ut (Man ska vara lite försiktig dock).
Motvägarna kan ha avfarter på vänstra sidan av vägen, så om GPS'en säger att ni ska svänga av åt vänster bli inte förvånade.

Om ni är i en korsning och ska svänga höger, då brukar man i princip bara kolla så det inte kommer några bilar sen köra mot rött.
När man inte får svänga höger mot rött då kommer det vara en konturpil åt höger som visar rött.
Svänger ni inte höger vid ett vanligt rödljus så kommer ni antagligen få massa folk som tutar på er

Ska du tanka bilen så kan det bli så att Betalautomaten inte tillåter dig att tanka, vet inte varför..(Kanske har med det jag skriver nedanför) Men jag har fått gå in till butiken och sagt att jag vill ha t.ex. 10 Gallons på pump 3 och sedan betala med kortet och därefter gå ut och tanka.

Många automater som då t.ex. Bensinstationer vill ha en zip code, känns som att det är något för amerikanarna bara eftersom jag har kunnat betala oavsett vad jag trycker in haha.

Vägtullar är vanligt, dessa tar i princip bara emot kontanter (Har aldrig sätt någon som tar emot kort iaf). Nu vet jag då inte vad för slags vägtullar det finns i LA men i Florida så har de något som heter "SunPass" vilket är en liten enhet som sitter i rutan som gör att du bara kan köra genom vägtullarna utan att behöva kontanter, otroligt skönt. Prata med eran biluthyrare och kolla om det ingår nåt liknande. Annars få ni ALLTID ha lösa kontanter i bilen för sånt, jämna kontanter är smidigast dvs bara räcka över de mynt eller sedlar de vill ha.

Har ni köpt till GPS för bilen? Har ni inte det så kan det vara skönt att ni fixar någon GPS app i mobilen istället (Offline är la att föredra om ni inte har SIM-kort med surf i USA) eller att ni tankar ner Google maps offline.
Ta med en mobilhållare för bilen, det är mycket skönare än att ha någon i framsätet och guida en, och eftersom det är lite annorlunda vill man kanske ha mer koll på vägen än att ha någon berätta för en haha

Äter ni på restauranger så kan ni oftast bara dubbla sales tax med två för att göra det lite lättare. Äter ni för 100 usd och skatten blev 10 usd så ger ni 20 usd dricks. Vissa restauranger hintar även längst ner på kvittot hur mycket dricks det kan vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hothep:

du har six flags en bit utanför och sen finns en stor outlet i camarillo.

ok, vad är Six Flags?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omg296:

Härligt att du har valt USA! Varit på östkusten 2 gånger de senaste 12 månaderna
Det som man märker väldigt snabbt är att folk kan inte köra.. Eller så skiter dem fullständigt i andra, vet faktiskt inte
Om man kör på highways eller liknande, så kommer du väldigt snabbt att märka att de i princip aldrig använder blinkers, alltså helt plötsligt så byter de körfält. Om du ska på en påfart till en motorväg, så kan du anta att dem kommer inte släppa på dig, man får helt enkelt visa att man ska på och tränga sig ut (Man ska vara lite försiktig dock).
Motvägarna kan ha avfarter på vänstra sidan av vägen, så om GPS'en säger att ni ska svänga av åt vänster bli inte förvånade.

Om ni är i en korsning och ska svänga höger, då brukar man i princip bara kolla så det inte kommer några bilar sen köra mot rött.
När man inte får svänga höger mot rött då kommer det vara en konturpil åt höger som visar rött.
Svänger ni inte höger vid ett vanligt rödljus så kommer ni antagligen få massa folk som tutar på er

Ska du tanka bilen så kan det bli så att Betalautomaten inte tillåter dig att tanka, vet inte varför..(Kanske har med det jag skriver nedanför) Men jag har fått gå in till butiken och sagt att jag vill ha t.ex. 10 Gallons på pump 3 och sedan betala med kortet och därefter gå ut och tanka.

Många automater som då t.ex. Bensinstationer vill ha en zip code, känns som att det är något för amerikanarna bara eftersom jag har kunnat betala oavsett vad jag trycker in haha.

Vägtullar är vanligt, dessa tar i princip bara emot kontanter (Har aldrig sätt någon som tar emot kort iaf). Nu vet jag då inte vad för slags vägtullar det finns i LA men i Florida så har de något som heter "SunPass" vilket är en liten enhet som sitter i rutan som gör att du bara kan köra genom vägtullarna utan att behöva kontanter, otroligt skönt. Prata med eran biluthyrare och kolla om det ingår nåt liknande. Annars få ni ALLTID ha lösa kontanter i bilen för sånt, jämna kontanter är smidigast dvs bara räcka över de mynt eller sedlar de vill ha.

Har ni köpt till GPS för bilen? Har ni inte det så kan det vara skönt att ni fixar någon GPS app i mobilen istället (Offline är la att föredra om ni inte har SIM-kort med surf i USA) eller att ni tankar ner Google maps offline.
Ta med en mobilhållare för bilen, det är mycket skönare än att ha någon i framsätet och guida en, och eftersom det är lite annorlunda vill man kanske ha mer koll på vägen än att ha någon berätta för en haha

Äter ni på restauranger så kan ni oftast bara dubbla sales tax med två för att göra det lite lättare. Äter ni för 100 usd och skatten blev 10 usd så ger ni 20 usd dricks. Vissa restauranger hintar även längst ner på kvittot hur mycket dricks det kan vara.

Synd att du inte hade varit i L.A då du verkar vara en person med massa kunskap om USA.

Alla stater är ju speciella på sitt vis om jag fattat det rätt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Min fru är från USA så jag är där regelbundet.

Ett konkret tips jag kan ge är att det förväntas 20-25% dricks på restauranger, oavsett hur bra eller dålig service man fått.

Trevligt, då kanske jag kan bombardera dig med frågor gällande vår L.A resa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikael_a1:

ok, vad är Six Flags?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Six_Flags_Magic_Mountain

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Six Flags är en stor nöjespark, googla får du se

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Trevligt, då kanske jag kan bombardera dig med frågor gällande vår L.A resa?

Min fru är från Ohio så det är lite fel ände av landet, men något kan jag ju säkert bidra med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaa:

Universal Studios rekommenderar jag.
Det är åkattraktioner i filmtema fast i 3D.
Sen kan man åka "buss" där de spelat in filmer, de berättar lite info.

Parkering är inga problem, måste ha bil i LA, inte som i New York.

Disney Land?
Venice Beach?
Las Vegas som är ca 4,5h från LA pga trafik?

Universal Studios blev en stor besvikelse efter att ha kollat upp det närmare på Google.
Hade fått för mig att det var som en plats där man kunde se hur en filminspelning går till.
Istället var det som ett stort Liseberg, fast med filmtema. Inget för mig som fiilmnörd mao.

När du skriver att parkering inte är några problem, hur menar du då?
Betalar man med kort som här i Sverige? Eller via mobilen?

Venice Beach är ett bra tips eftersom jag gillar att bada.
Samma med Santa Monica Beach?

Las Vegas ligger nu för långt för oss för att det skall kunna kännas som en dagstur.
Åker man dit, så får man ju ligga över då det ju tar drygt 9 timmar att köra dit.

Har du varit i L.A mycket så man kan ösa på med frågor?

Permalänk
Medlem

Six Flags är ett måste och så bör du även besöka Premium Outlets som vi här o var.

http://www.premiumoutlets.com/

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seziuo:

@mikael_a1: Six Flags är en stor nöjespark, googla får du se

Ok, åker inte till USA för att gå på nöjesparker, utan för att uppleva landet kulturellt.

Tips på sevärdheter? Matställen?

Permalänk
Medlem

Var där för 2 år sedan, 1 månad och tog både SF, LA, NY. Västkusten var absolut det som passade oss bäst.
Bodde i West Hollywood Hills, nära till Sunset strip
Venice Beach tyckte vi inte var ngn höjdare men Santa Monica var riktigt schysst för bad och mat (The Lobster)
Åkte Hop on, hop of buss en dag, väldigt smidigt för att se lite.
Walk of fame besökte vi, Farmers Market, Comedy central nån kväll, Whisky a gogo.
Hade först en hel del planer men då vi bara var där 1v så förstod vi ganska snabbt att vi inte skulle hinna med så mkt ändå
Ett annat tips är att lokalisera ett bra frukostställe, hotellfrukosten var ingen höjdare där vi bodde (hotellet fantastiskt i övrigt) och ganska dyrt (30-40 dollar per skalle)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Min fru är från Ohio så det är lite fel ände av landet, men något kan jag ju säkert bidra med

Ok, kommer ösa på med lite allmänna frågor gällande USA, eftersom jag har hyfsad koll på sevärdheterna.
De sevärdheterna jag tänkt besöka är:

US Bank Tower, Santa Monica Beach, Walk Of Fame, Griffith Observatory, Neverland Ranch

Har du varit på någon utav de ställena? Tips på saker man skall tänka på isåfall?

Mina övriga frågor:

Hur fungerar det med parkering i LA/USA? Hur betalar man?

Hur fungerar trafiken? Stämmer det att man får köra mot rött vid högersväng?

Övriga tips när det gäller L.A?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

Var där för 2 år sedan, 1 månad och tog både SF, LA, NY. Västkusten var absolut det som passade oss bäst.
Bodde i West Hollywood Hills, nära till Sunset strip
Venice Beach tyckte vi inte var ngn höjdare men Santa Monica var riktigt schysst för bad och mat (The Lobster)
Åkte Hop on, hop of buss en dag, väldigt smidigt för att se lite.
Walk of fame besökte vi, Farmers Market, Comedy central nån kväll, Whisky a gogo.
Hade först en hel del planer men då vi bara var där 1v så förstod vi ganska snabbt att vi inte skulle hinna med så mkt ändå
Ett annat tips är att lokalisera ett bra frukostställe, hotellfrukosten var ingen höjdare där vi bodde (hotellet fantastiskt i övrigt) och ganska dyrt (30-40 dollar per skalle)

Supertack för svaren

Hur stor är Santa Monica Beach så man får en uppfattning?
Man är ju van vid Skrea strand i Halland

Kan du rekommendera något bra matställe i Los Angeles?

Permalänk

Jag var i Los Angeles väldigt nyss, planet lyfte därifrån i måndags

Har du några frågor kan jag prova att svara på dem.

I Kalifornien är det "right on red" som gäller i trafiken (om inte skylten specifikt säger att det inte är tillåtet) så om du ska svänga till höger i en korsning så spelar det ingen roll vad trafikljuset säger, du svänger när det är fritt fram.

Vi gav ca 15% i dricks i snitt, ingen som klagade över det.

Venice Beach dräller av hemlösa (narkomaner, alkoholister och folk med psykiska problem), så om man önskar sig sol och bad menar jag att Santa Monica, Redondo Beach eller Hermosa Beach är trevligare.

Det jag har fått rekommenderat till mig av filmstudio-tours, utan att ha varit där själv, var att besöka först och främst Warner Brothers och som andra alternativ Paramount Pictures.

I Los Angeles kan du hitta många fina food trucks, men de skiftar läge hela tiden - du bör följa dem på Twitter för att hålla dig uppdaterad (ett exempel är Leo's Taco Truck, http://www.leostacostruck.com).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Las Vegas ligger nu för långt för oss för att det skall kunna kännas som en dagstur. Åker man dit, så får man ju ligga över då det ju tar drygt 9 timmar att köra dit.

Tanken är väl att ni kör till Las Vegas och stannar två dagar. Typ åker på morgonen så ni är där på eftermiddagen, stanna över två nätter och åker tillbaka till LA tredje dagen.

Finns väl bara så mycket ni egentligen kan göra, ni kan säkert se och göra alla typer av turist attraktioner på en vecka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knuggovic:

Jag var i Los Angeles väldigt nyss, planet lyfte därifrån i måndags

Har du några frågor kan jag prova att svara på dem.

I Kalifornien är det "right on red" som gäller i trafiken (om inte skylten specifikt säger att det inte är tillåtet) så om du ska svänga till höger i en korsning så spelar det ingen roll vad trafikljuset säger, du svänger när det är fritt fram.

Vi gav ca 15% i dricks i snitt, ingen som klagade över det.

Venice Beach dräller av hemlösa (narkomaner, alkoholister och folk med psykiska problem), så om man önskar sig sol och bad menar jag att Santa Monica, Redondo Beach eller Hermosa Beach är trevligare.

Det jag har fått rekommenderat till mig av filmstudio-tours, utan att ha varit där själv, var att besöka först och främst Warner Brothers och som andra alternativ Paramount Pictures.

I Los Angeles kan du hitta många fina food trucks, men de skiftar läge hela tiden - du bör följa dem på Twitter för att hålla dig uppdaterad (ett exempel är Leo's Taco Truck, http://www.leostacostruck.com).

Trevligt, då passar jag på att ösa på med frågor:

Körde du bil i L.A? Hur upplevde du trafiken? Hur fungerar parkering?

Fungerar det med kreditkort överallt?

Tips på bra frukost och matställen?

Övriga sevärdheter utöver de vanliga man inte får missa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, kommer ösa på med lite allmänna frågor gällande USA, eftersom jag har hyfsad koll på sevärdheterna.
De sevärdheterna jag tänkt besöka är:

US Bank Tower, Santa Monica Beach, Walk Of Fame, Griffith Observatory, Neverland Ranch

Har du varit på någon utav de ställena? Tips på saker man skall tänka på isåfall?

Mina övriga frågor:

Hur fungerar det med parkering i LA/USA? Hur betalar man?

Hur fungerar trafiken? Stämmer det att man får köra mot rött vid högersväng?

Övriga tips när det gäller L.A?

Vad gäller högersväng vid rött är det tillåtet om det inte finns en skylt som visar att det inte är tillåtet vid just den korsningen, så håll koll på skyltar och dylikt.

Jag tycker trafiken generellt är rätt obehaglig. Folk är väldigt på. Folk väntar sig att man ska hålla minst hastighetsgränsen så man får skit om man ligger under, och det är bättre att försöka flyta med strömmen även om folk kör fort. Särskillt då på större vägar.

Parkering betalar man oftast i parkeringsautomter. Alla tar mynt men inte alla tar kort, så ha mynt utifall att.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Har inte varit i just L.A, men har besökt östkusten några gånger. Parkering var aldrig ett problem när jag var där, i princip varenda resturang har egen parkering och om de inte har det så finns det någon stor parkering i närheten, typ ett kvarter bort.
Värt att notera är att när man tankar i USA så måste man betala innan, för att sedan gå in och hämta växeln.

Sedan är det som tidigare nämnts att priset du ser i en butik inte är slutpriset du kommer betala då det kommer läggas på olika skatter som skiljer sig från stat till stat.

Gällande kreditkort så var jag i Miami för en dryg månad sedan och då tog de kreditkort med chip på alla ställen jag var på. När jag var i Boston för 2 år sedan har jag för mig att de oftast tog magnetremsa, men de sa att de snarast skulle byta upp sig till chip då det är säkrare.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Trevligt, då passar jag på att ösa på med frågor:

Körde du bil i L.A? Hur upplevde du trafiken? Hur fungerar parkering?

Fungerar det med kreditkort överallt?

Tips på bra frukost och matställen?

Övriga sevärdheter utöver de vanliga man inte får missa?

Jepp, körde bil, fungerade alldeles utmärkt

Det ser kanske lite avskräckande ut när man på avstånd ser de gigantiska motorvägarna som är fulla av fordon, men det är bara att följa rytmen och ha lite koll på när ens avfart kommer så är det helt oproblematiskt. Jag använde mig av Google Maps hela tiden, den underlättade körningen något enormt (det gör säkert alla karttjänster, men jag testade ingen annan). Vägarna är breda och allting är tydligt skyltad, så personligen tycker jag att bilkörning är mycket enklare och behagligare där än i Europa.

Parkering var inte så problematisk i Los Angeles, men det är många parkeringsplatser längs gatan som bara tillåter 90 eller 120 minuter som maxtid - om man ska stanna en längre tid på en och samma plats är det en god ide att leta upp ett parkeringshus. Om det är till de större attraktionerna du ska till så finns det ju dedikerade parkeringsplatser som är gigantiska, så där är parkeringen inga problem.

Mina kort fungerade dåligt på bensinstationerna, så jag tog ut kontanter och använde dem när jag skulle tanka bilen. Du går in och betalar summan du tror att du kommer att tanka för, exempelvis 20 dollar, och om det visar sig när du har tankat färdigt att det bara behövdes 17 dollar för att komma upp i full tank så går du tillbaka in och får mellanskillnaden tillbaks. I övrigt fungerade korten nästan överallt, bara mindre kiosker som endast godkände kontanter.

Jag måste ha frukost som ingår i hotellpriset, för mina amerikanska frukostvanor gör mig väldigt dyr i drift (vanligtvis öppnar jag upp med fyra rostade mackor med marmelad och cream cheese tillsammans med juice och te, sedan en tallrik med ägg och bacon, sedan en skål med Cheerios och mjölk, sedan en yougurt med fruktsmak, och som avslutning en nygräddad våffla, dränkt i sirap). Annars menar jag Denny's är bäst på frukost om man är ute efter en restaurangkedja.

Andra sevärdheter du inte bör missa är egentligen USA utanför Los Angeles; jag var där i tre veckor och körde runt i 500 mil; såg stora delar av Kalifornien, Arizona, Utah och Nevada, och menar att de amerikanska vägarna och den storslagna naturen bör upplevas när man väl är på plats (sola och bada kan du göra under den svenska sommaren ), USA är som gjort för en längre roadtrip.

Permalänk
Medlem

Åker också till Kalifornien två veckor i sommar. Har tänkt åka LA-->Vegas-->San Francisco-->LA

Bra tips i tråden, några ställen vi tänkt besöka när vi är där.

Malibu wine safaris
DeSano Pizza Bakery
Alcatraz

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Har varit ca 15 gånger i LA. Både på jobb och som turist. Håller med många av de tidigare svaren i tråden. Det är lätt att köra bil där även om det är lite saker som skiljer sig från hemma, kom ihåg högersväng vid rödljus, stanna vid möte av utryckningsfordon, även om man ska stanna vid stoppskyltar gör de flesta bara en "nästan stanning" som kallas "California rolling stop" som kan tyckas lite märklig. Maten är fantastisk. Man hinner mindre än man tror så det lönar sig att planera i förväg.

Om ni vill testa en god frukostburgare eller frukostmacka så finns ett ställe som just nu är riktigt hett, det heter Eggslut. Finns på ett par platser i LA, jag gillar det vid Venice beach eftersom det sedan är gångavstånd ner till skateparken, vilket kan vara kul att kolla lite på. Venice är lugnt på dagen, sen är det lite mindre trevligt med alla knarkare och galningar på kvällen / natten.

Ett tips är att testa IMAX VR center. Det ligger precis mitt emot parkeringen vid Farmers market och the groove. som också är värt ett besök. Jag körde bl.a John Wick på StarVR, riktigt kul. Kostar typ 10 dollar per "VR experience".

Ett tips om ni vill besöka Hollywoodskylten är att åka upp bland kullarna och parkera nära starten av Aileen Getty ridge trail och sen gå fram till skylten via denna trail. Det är bra utsikt och ganska rolig trail fram. Sen finns det en utsiktplats med ett ensamt träd som är en klassiker att fota.

Gillar man kaffe så är ett besök på Intelligentsia helt klart värt det. Finns på flera platser, bl.a i hipstertäta Silverlake.

God frukost finns också på Urth Cafe (451 S Hewitt St, Los Angeles) som ligger i downtown LA. På morgonen är det helt fullt av polisbilar där eftersom många poliser äter frukost där. Glöm då inte att kolla alla bucklor på polisbilarnas motorhuvar och backluckor, där det kastas upp bovar vid behov. 150 meter bort ligger Mateo street som har massor av grymma restauranger med mycket bra mat, särskilt om man gillar vegetariskt. Här på en tvärgata (Palmetto street) ligger även Magnus Walkers porschegarage, vilket är lite kul att kolla på (http://teknikensvarld.se/vi-besoker-magnus-walker-porsche-911...). Och gillar man Skrillex så bor han för övrigt i huset mitt emot Urth cafe.

För övrigt är ingen LA-trip komplett utan att äta lite mexikanskinfluerad mat. Huevos rancheros, Chilaquiles och breakfast tacos borde alla pröva minst en gång i livet.

Vill man äta fast food rekommenderar jag Del Taco före Taco Bell alla gånger i veckan. In-N-Out burger är också en favorit. Även https://www.fatburger.com/ är riktigt, riktigt bra. Vill man göra turistgrejen så gillar jag Mel's diner och även Carneys på Sunset blvd.

Gillar man Sushi så går det nästan inte att ta fel. De flesta sushiställen är riktigt bra.

Eftersom ni hyr bil så tycker jag ni kan köra ut till Malibu och Paradise cove och gå på cafet nere vid stranden. Väldigt klassisk och god amerikansk mat. I Paradise Cove ligger också världens dyraste "trailer park". En plats kostar ca 2 miljoner, dollar..

Just det, när det gäller parkering vid stora köpcenter typ "the Groove" och sådant så får man en biljett, den biljetten kan man sedan få "validated" när man tex handlar i en affär eller äter på restaurang. Då behöver man inte betala för parkeringen. Glömmer man säga till så kan man alltid visa sina kvitton för conciergen i garaget så fixar dom det.

San Diego är verkligen värt ett besök också. Typ två timmer med bil från LA. Där finns massor av marin historia, med bl.a USS Midway. Kan varmt rekommendera restaurangen Coasterra här också. Sjukt bra!

Ja, det var några tips iaf. GLHF!

Permalänk
Medlem

Såhär fungerar det att tanka i USA (de andra i tråden har delvis fel...): Du kan använda kreditkort direkt i pumpen på många stationer. Du matar in ditt postnr som "zipcode". Fungerar inte det så gå in och förskottsbetala innan tankning.
Ta med en GPS hemifrån eller köp en på plats. Alltid dyr att hyra. Kolla hyrbilsfirmans avtal på tullvägar, kan bli dyrt annars. Se också till att hyrbilen har fullständig elliminering av självrisk. Kan bli riktigt dyrt vid skada annars. Hertz är bra i USA, se till att bli Gold member.
Parkering finns ofta både som vanlig och "valet parking", alltså att du inte parkerar själv.
Jag upplever det som lätt och ganska vilsamt att köra bil i USA.
Frukost på hotell brukar vara helkass.

Skickades från m.sweclockers.com