Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Stort tack! Det verkar luta åt CentOS. Men för säkerhets skull skulle jag vilja fråga hur det är med ZFS-stöd i CentOS? Jämfört med Debian?

Enklare att installera i Debian då det inte finns med i repository:t för RHEL/CentOS (får plockas via tredjepart).
Dock inte överdrivet krångligt i CentOS:

https://icesquare.com/wordpress/how-to-install-zfs-on-rhel-ce...
http://zfsonlinux.org/

Bör tilläggas att jag inte kört det själv och inte heller har någon CentOS-miljö för tillfället.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Enklare att installera i Debian då det inte finns med i repository:t för RHEL/CentOS (får plockas via tredjepart).
Dock inte överdrivet krångligt i CentOS:

https://icesquare.com/wordpress/how-to-install-zfs-on-rhel-ce...
http://zfsonlinux.org/

Bör tilläggas att jag inte kört det själv och inte heller har någon CentOS-miljö för tillfället.

Låter märkligt tycker jag att CentOS som i grunden ska vara anpassat för serverbruk och stora företag saknar native stöd för ZFS. Är det någon skillnad i reliability mellan att installera det direkt från repository:t och att installera det från tredjepart? Vilken "tredjepart" är det som gäller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Låter märkligt tycker jag att CentOS som i grunden ska vara anpassat för serverbruk och stora företag saknar native stöd för ZFS. Är det någon skillnad i reliability mellan att installera det direkt från repository:t och att installera det från tredjepart? Vilken "tredjepart" är det som gäller?

Det är samma mjukvara som sköter om ZFS i både Debian och CentOS, men den finns inte i någon officiell repo på CentOS som sagt då det måste utföras extremt mycket tester samt mjukvaran måste vara 100% stabil för att accepteras in i CentOS repo. Denna tredjepart som utvecklar mjukvaran (ZFS on Linux) är alltså samma för både Debian och CentOS.
Här är deras GitHub

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag tycker är segt med Linux är felsökning och veta vart saker hamnar.

Jag håller på med linux för ett projekt (pillar med FW till tangentbordskontroller), dock är det bara en stor uppförsbacke.

Jag installerade ett program och försökte och följde guiden, laddade ner zip fil och skulle sen köra en av filerna i terminalen (fick efter säkert halvtimme ordning på det, en ikon på skrivbordet, men målmappen var tom men programmet var körbart), Testade installera direkt i Terminalen i stället (så den laddade ner och installerade), dock var programmet för nytt. Ska programmet fungera med just min kontroller behövs ett tillägg/mod, så chansade och flyttade över filer från zipfilen till målmappen (kanske inte behövde det), sen installerade modden på detta och verkar göra jobbet.

Tal om tillägget/modden. Det var rätt otrevlig upplevelse (var ingen körbar fil man laddade hem), utan fick googla länge och hittade hur man körde application/x-executable i terminalen för att göra om den filen så den kunde köras i linux (vet inte varför dessa krånglade till det hela, skulle ju passa till linux). tog ju extra tid det med.

Men det tog en timme minst och i Windows gick samma installation på par minuter (samt det troligen fungerar, som jag inte vet med linux).

Nu vet jag ju inte hur avancerat det rörde sig om i just ditt fall med "application/x-executable", men om du syftar på att du var tvungen att göra en nedladdad fil/script körbart via terminalen ex. chmod +x <filnamn>, så utgår man i Linux-världen från att ingen fil du laddat ner skall få köras direkt utan du måste själv välja att ge den tillåtelse att köras. Detta kan även i Ubuntu -och i de flesta andra distros- göras grafiskt via: Högerklick på filen -> Properties -> Permissions -> Bocka i: "Allow executing file as a program".

Det är egentligen den enda skillnaden mellan Windows och Linux på det planet. Windows är oftast tvärt om i den bemärkelsen. Dock finns det en säkerhetsfunktion i Windows som påminner om detta säkerhetstänk kallat 'Smart Filter' som ibland blockerar nedladdat innehåll och då man som användare måste häva blockeringen manuellt för att kunna köra filen.

Ett tips, om du vill veta vart installerade program hamnar i Linux, är att via Terminalen skriva:
$ which <applikationsnamn>
Då kommer sökvägen till applikationen att listas.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Windisch:

Det är samma mjukvara som sköter om ZFS i både Debian och CentOS, men den finns inte i någon officiell repo på CentOS som sagt då det måste utföras extremt mycket tester samt mjukvaran måste vara 100% stabil för att accepteras in i CentOS repo. Denna tredjepart som utvecklar mjukvaran (ZFS on Linux) är alltså samma för både Debian och CentOS.
Här är deras GitHub

Tack, då blir det CentOS när jag fått tag på rätt hårdvara

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tack, då blir det CentOS när jag fått tag på rätt hårdvara

Säg till om du behöver någon hjälp med något

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Ni som rekommenderar ubuntu och dess syskon, har ni använt dem ett längre tag eller bara testat och sett att det funkar?
Anledningen till frågan är att jag alltid fått problem vid versionsuppgradering. Allt har gått smärtfritt vid installation och allt har fungerat från start men vid versionsbyte så har det alltid hängt sig och slutat fungera och blivit helt okontaktbart. Ominstallation har varit enda lösningen. Nu sist så klarade den sig igenom men systemet blev i princip en live-version, d.v.s. ingenting sparas till nästa omstart.

Avinstallera alla propritära drivrutiner vid uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nu vet jag ju inte hur avancerat det rörde sig om i just ditt fall med "application/x-executable", men om du syftar på att du var tvungen att göra en nedladdad fil/script körbart via terminalen ex. chmod +x <filnamn>, så utgår man i Linux-världen från att ingen fil du laddat ner skall få köras direkt utan du måste själv välja att ge den tillåtelse att köras. Detta kan även i Ubuntu -och i de flesta andra distros- göras grafiskt via: Högerklick på filen -> Properties -> Permissions -> Bocka i: "Allow executing file as a program".
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fi.stack.imgur.com%2F5ea5F.png&f=1
Det är egentligen den enda skillnaden mellan Windows och Linux på det planet. Windows är oftast tvärt om i den bemärkelsen. Dock finns det en säkerhetsfunktion i Windows som påminner om detta säkerhetstänk kallat 'Smart Filter' som ibland blockerar nedladdat innehåll och då man som användare måste häva blockeringen manuellt för att kunna köra filen.

Ett tips, om du vill veta vart installerade program hamnar i Linux, är att via Terminalen skriva:
$ which <applikationsnamn>
Då kommer sökvägen till applikationen att listas.

Jo märkte det Ska kolla det tipset nästa gång jag får problem då, lyckades göra filen/modden så den gick att installera i alla fall (programmet heter Arduino).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Tack, då blir det CentOS när jag fått tag på rätt hårdvara

Något att tänka på är att senaste utgåvan av CentOS kör linux kernel version 3.10, vilket inte stödjer senaste hårdvaran (3.10 stödjer upp till intel haswell). CentOS kan ha portat så att viss nyare hårdvara fungerar men räkna inte med det utan kolla upp det innan. För hemmabygge förstår jag dock inte varför man vill köra CentOS då syftet med en sådan maskin är i mitt tycke att testa nya grejer och sådant kommer snabbare till andra distar (visst du kan köra docker på CentOS men inte allt fungerar klockrent i en docker container).

Vill man bara pilla lite hemma men även ha servern för lagring föreslår jag att man kör antingen OpenMediaVault (Debian baserat) eller FreeNAS (inte linux, FreeBSD). Dessa är anpassade för detta ändamål. Vill du däremot få lite mer erfarenhet med terminalen så föreslår jag Debian Stable, Ubuntu Server eller Arch med LTS kärna. Vad du väljer i slutändan spelar dock inte jättestor roll, se bara till att de saker du vill testa går att använda på din dist.

Anledningen till att ZFS inte finns som standard för linux beror på att licensen för ZFS kanske inte är (mycket diskussion kring detta) kompatibel med GPL licensen för linux kärnan.

För intresserade kör jag tillfälligt: Solus (laptop, stationär), Manjaro(laptop), Raspbian(pi), Debian Stable x 4 (server i rack), OpenSUSE LEAP (x86 server i rack), FreeBSD 11 Stable x 2 (lagringsserver).

Det jag gillar mest med bytet windows -> linux : tiling window manager och kommandoraden.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Avinstallera alla propritära drivrutiner vid uppgradering.

Nej jag har lärt mig läxan för tredje gången nu och undviker ubuntufamiljen i fortsättningen och kör på med Arch istället. Jag faller ändå alltid tillbaka till Arch i slutändan.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

@M3Johan: Vänta bara tills du installerat och konfat en Gentoo-install. Då är du fast

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@M3Johan: Vänta bara tills du installerat och konfat en Gentoo-install. Då är du fast

Jag hade gentoo innan arch för en sådär tio år sedan. Jag gillade arch bättre. Jag antar att jag blev bekväm. Men hade jag tid så åkte gentoo in igen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

@M3Johan: Ja, det är hysteriskt skalbart. Mer bra hårdvara så är det inte sååååå tidskrävande, men som sagt, Arch Linux går snabbare när jag vill ha något fixat snabbt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hmm, är det någon här som vet vilket format som är rekommenderat för USB minnen som ska användas både i Windows och Ubuntu?

FAT32 fungerar så länge filer är små, men jag har behovet att flytta filer större än 4 GiB.

exFAT vs NTFS är väl vad som gäller...

Skrivet av OldComputer:

@NodCommander: NTFS Skulle jag säga. Lättare att reparera både i Linux och i Windows.

Däremot är det mera korrekt att dela ut filerna "till sig själv" och sedan ta ner dom från sin server / ssh.

För alla typer av flash-minne rekommenderas exFAT då det är förhållandevis enkelt och skapat främst för att användas med flash-minnen. NTFS är gjort för hårddiskar och gör många små skrivningar i bakgrunden för att göra återställningspunkter och garantera integriteten i filsystemet, och dessa skrivningar sliter på minnet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Använder Linux Mint LMDE2(Mint baserad direkt på Debian + Mate) på en bärbar som även kan boota Win7 via Grub.
Fick just ännu en funktion som alltid bara fungerat under Win7, nämligen Logitech's Unifying att para ihop möss och tangentbord med USB-Unifying mottagare fungerar äntligen under Linux tack vare programmet Solaar (2 A:n).

Detta strax efter att vår skrivare/skanner Canon MG2500 äntligen fick full funktion under Mint 18.1
Nu kan man skanna DVD-film och musik CD omslag utan Win7.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

jag bytte och är helnöjd typ. synd att det inte finns typ (musikprogrammet) "garageband"/"mixcraft" för Linux... men då har vi ju audacity som klarar grovjobbet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

jag bytte och är helnöjd typ. synd att det inte finns typ (musikprogrammet) "garageband"/"mixcraft" för Linux... men då har vi ju audacity som klarar grovjobbet iaf.

Testat Tracktion?
https://www.tracktion.com/products/t7-daw

Själv håller jag mig kvar i OS X pga Garageband.

Permalänk
Medlem

Själv så kör ja MacOS och Windows för mycket av mina musikprogram för DJ (Traktor) och musikproduktion, men även för mycket inom foto, som inte finns inom Linux betydligt mindre utbud/ekosystem.

Förutom Ableton Live, som jag kört mest förut, så har jag numera allt mer gått över till Bitwig Studio, som för ovanlighetens skull faktiskt finns för Linux. Riktigt bra professionellt program för musikproduktion som jag varmt kan rekommendera.

https://www.bitwig.com/en/home/news-archive/LinuxVoice-Bitwig...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Du kan alltid köra dina Windows appar i Linux direkt via Wine/Vbox

Edit: Har själv bytt från OS X/Win 10 till Debian; det är underbart!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

@martinot: Du kan alltid köra dina Windows appar i Linux direkt via Wine/Vbox

Edit: Har själv bytt från OS X/Win 10 till Debian; det är underbart!

Det var mer ett tips om en väldigt bra native (och Java) app för de som kör Linux och har behov för lite mer professionell musikproduktion.

Själv så tycker jag att MacOS och Windows fungerar underbart bra för mina behov, och skulle inte ha en chans att klara mig med det väldigt begränsade ekosystem för appar och hårdvara som finns för Linux på desktop. Har också begränsat med tid för att pilla mycket med systemen. Vill helst att allt så långt som möjligt skall fungera så direkt och enkelt som möjligt (även om det inte alltid går).

Nu har jag inget behov för Linux/Unix på desktop, men skulle jag ha det så hade jag nog kört på en liknande elegant lösning som Yoshman nämnde tidigare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Har länge funderat på att gå över till linux. Egentligen är väl nu en lika bra anledning som senare. Har börjat trappa ner på spelandet, och många av spelen jag har kan köras på linux. Jag hade en dator (utöver min windows-dator, som är min gaming-dator) med Linux Mint, openbox och en standard Conky-config och jag gillade det verkligen. Det tråkiga var bara att den typ aldrig startades då mina primära användaruppgifter var på Windows-datorn. Så tänker att gör man det till vardags så skulle det vara en annan femma. Jag har funderat på dual-boot, men känns som det går ifrån syftet lite och att jag skulle hamna i samma sits som förut med att jag går till Windows hela tiden. Låter det galet? Dessutom, även om jag aldrig provat skulle det vara riktigt kul att köra Arch, känns som en stabil distro ändå. Förresten, ni som spelar på linux, hur känns det?

Permalänk
Medlem

@Krabb Salva: fungerar bra men har inte hittils sett nåt som inte man kan råka ut för med Windows uppdateringar.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabb Salva:

Jag har funderat på dual-boot, men känns som det går ifrån syftet lite och att jag skulle hamna i samma sits som förut med att jag går till Windows hela tiden. Låter det galet?

Fråga dig själv varför du hoppar tillbaka till Windows då och då. Kan du lösa det hela genom en virtualiserad miljö?

Själv har jag hoppat mycket mellan främst OS X och Windows. När jag hade en virtuell miljö för Windows, så satt jag mer i OS X. Det fina här var att min virtuella miljö och dual-boot miljö var samma system/hårddiskinstallation. Så i de fallen jag behövde mer kraft i Windows, så bootade jag helt enkelt med den partitionen. I annat fall kunde jag köra exakt samma system virtuellt. På så sätt fick jag det bästa av två världar, utan att fasta i Windows hela tiden.

Här finns ett exempel på setup för Linux:
http://greenash.net.au/thoughts/2016/02/running-a-real-window...

Permalänk
Medlem

Det går även att göra på andra hållet, om du föredrar det, och köra (som tex Yoshman nämnt) Linux virtuellt under din existerande Windowsinstallation. Kan ju eventuellt vara enklare (speciellt att starta så).

Gällande MacOS så har jag däremot kört som Walkir ovan. Mycket smidigt. Men där har jag ju fördelen av att huvudprogrammen jag behöver i nästan samtliga fall finns för MacOS (försöker vänja mig av med att säga OS X!).

Tyvärr så har Linux ett långt ifrån lika bra ekosystem gällande hårdvara och appar som MacOS (och Windows) har. Men det är ju helt upp till dig och dina behov.

Har du mycket tid och ett starkt intresse för att pilla med saker och i system, så kan det vara en mycket lärorik upplevelse att lära sig av. Jobbar du inom IT med drift, utveckling, etc, så kan det vara ett plus att ha i CV:t också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kommer på nya Hem/spel-datorn köra Mint LMDE2+Ubuntu Studio på en SSD och Win7 på en annan SSD 120GB resp 240GB båda från OCZ.

Kommer först installera Win7 med bara en disk inkopplad, sedan installera Mint och Ubuntu med win7 disken inkopplad så Linux kan hitta disken (Egentligen så Grub kan hitta den).

Linux + Grub (sda)disken kommer vara på ex. Sata1 medan Windows disken kopplas på Sata2 (sdb).
Då kommer man i Grub välja vilket OS som man vill boota, kommer också ordna så Mint blir default OS.
Finns säkert möjligheter att redigera "Grub" i efterhand men jag har inte de kunskaperna... ännu

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

@walkir Den främsta anledningen var spelen. Alla spel låg ju på den datorn, så var inte så konstigt iofs. Virituell miljö går ju, även om jag hellre känner att jag vill överge Windows för att helt omfamna Linux istället.

@martinot Jo som du säger, ekosystemet är ju att önska mer av. Var också det som gjorde att linux datorn sällan startades. Saken är väl den att det är främst spelen jag skulle sakna, även om många av de är tillgängliga till Linux (så som skyrim, fallout m.m.). Men med tanke på att jag känner att spelandet börjar att trappas ner, och att mina studier enbart handlar om att läsa och skriva (Samhälls- och kulturanalys på LiU om ni är nyfikna ) känner jag att det "halv-dåliga" ekosystemet inte skulle göra mig så mycket. Att det skulle "gynna" mig känner jag inte direkt, handlar mer om att jag gillar att testa och utmana mig själv

Permalänk
Medlem

@Krabb Salva: Ok, jag tänker inte bara på spel (har egen dator/HTPC för det), men främst för alla applikationer jag för för musik (musikproduktion, DJ, etc) och foto. Samma sak för hårdvara i form av DJ-kontrollers, kalibratorer för skärmar, skrivare, etc.

Skall du dock mest surfa och inte behöver köra just Microsoft Office, så klarar du dig förmodligen bra, men det gör du ju iofs. även med tex. ChromeOS (om du vill ha en väldigt enkel Linuxdist att köra och slippa aktivt underhålla).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Någon som provat att installera linux mint på Intel® Compute Stick (obs windowsversionen), så man kanske kan ha någon nytta av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taggis58:

Någon som provat att installera linux mint på Intel® Compute Stick (obs windowsversionen), så man kanske kan ha någon nytta av den.

Kör två ICS med Windows 10 (en kom med det, och en uppgraderades från Win8) och tycker det funkar kanon.

Vet däremot att de sålts i versioner med Linux, och att det stöds officiellt av Intel, så jag skulle inte tveka om jag hade det behovet (kör de främst som mediaspelare och för lite emulering av retrokonsoler, och för det fungerar Win10 perfekt för mig). Så skall inte vara något stort problem att köra Linux på de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot:

Får inte installationen att köra igång, har provat på många sätt, även i bios att ändra till linux, usb installationen hittas ej, funkar på en bärbar jag provade på igår, några idéer ??

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/boards-and-kit...