Permalänk
Medlem

Problem sedan uppdatering

Hejsan käre medlemar!

Nu behöver jag hjälp och kommer löpande svara så fort jag kan (med allt ni behöver)

Scenariot
Jag uppgradera nyligen min dator dvs jag köpte nytt av alla delar och har endast återanvänt mitt grafikkort. När jag nu installerat windows 10 igen och skall installera om allting. När jag sedan börjar ladda ner och installerar allting så märker jag att program tar ett tag att börja installationen samt att program kan ta lite väl lång tid att öppna. Det tar ca 10-15 sekunder för väldigt enkla program att komma igång.

Jag testade att flasha bios till nyaste och allting fungerar men fortfarande segt, testat att uppdatera samtliga hårdvaruenheter men ingen förbättring..

SPECS:
Operativsystem: Windows 10 (ej creators update)
Processorkylare: noctus H15 (luft)
Övrig kylning: 3x200 mm fläktar + 3x140 mm alla NZXT egna som kommer med
Chassi: Nzxt Phantom 820 (har egen fan controller och tar ström av PSU)
CPU: Intel I7 7700K 4.2 Ghz
RAM: 2x8 gb hyperx savage DDR4 3000hz CL15
PSU: Corsair i850 w
Moderkort: Asus ROG strix Z270F
Hårddiskar: 5 st (2 SSD)
Internt ljudkort: ROG Xonar Phobeus
Temp: ca 25 C

Har ej klockat eller ändrat något, allting har fabriksvärden

HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Efter du har kört alla windows standard uppdateringar och liknande, märker du om du får felaktigheter loggade i loggboken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Efter du har kört alla windows standard uppdateringar och liknande, märker du om du får felaktigheter loggade i loggboken?

Hej, tack för snabbt svar!

Jag har inga felkoder alls i uppdateringshistoriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

Hej, tack för snabbt svar!

Jag har inga felkoder alls i uppdateringshistoriken.

Vet inte vad du menar men jag pekar med hela handen på windows loggbok. Att du har noll fel där låter totalt orimligt då även en väl fungerande dator har enstaka fel med dom mest obskyra sakerna. Kolla specifikt under system efter gula och röda ikoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vet inte vad du menar men jag pekar med hela handen på windows loggbok. Att du har noll fel där låter totalt orimligt då även en väl fungerande dator har enstaka fel med dom mest obskyra sakerna. Kolla specifikt under system efter gula och röda ikoner.

Oj, ibland går det för fort, läste det som uppdaterings historiken på win... my bad!

Där finns det lite olika:

Denna återkommer flera gånger..
1. System - Service control manager RÖD
The Steam Client Service service failed to start due to the following error:
The service did not respond to the start or control request in a timely fashion.

2. System - DistributedCOM RÖD
The server *massa siffror och bokstäver* did not register with DCOM within the required timeout.

3. System - Kernel-PnP massa sådana som är gula
olika saker på varje

Hjälper det något ?

Permalänk
Medlem

Testa stänga av Windows Defender (antimalware service executable) och se om det gör någon skillnad.

1) Windows kapp + R
2) Skriv regedit
3) Gå till: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows Defender
4) Skapa en DWORD key och namnge den DisableAntiSpyware
5) Klicka på den och ge den värdet 1

Starta om datorn och se om det är bättre

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

Oj, ibland går det för fort, läste det som uppdaterings historiken på win... my bad!

Där finns det lite olika:

Denna återkommer flera gånger..
1. System - Service control manager RÖD
The Steam Client Service service failed to start due to the following error:
The service did not respond to the start or control request in a timely fashion.

2. System - DistributedCOM RÖD
The server *massa siffror och bokstäver* did not register with DCOM within the required timeout.

3. System - Kernel-PnP massa sådana som är gula
olika saker på varje

Hjälper det något ?

Faktiskt är dom där inte superfarliga eller ibland ovanliga. Däremot så skvallrar iaf om att det går segt att läsa in. Jag hade bläddrat lite bland drivrutinsrelaterat till disken (bland dom gula) eller sett över vilket läge den jobbar i (i BIOS). Testa för all del ett enkelt diskbench test för att se om du har helt orimliga tider för allt eller om det bara är specifikt när du ska starta program eller bläddra i utforskaren.

Permalänk
Medlem

Vad rapporterar Windows för build-version? Gamla versioner kanske fungerar dåligt med Intel Kabylake.

Vad är det för SSD Windows är installerat på?

Permalänk
Medlem

@Digiboy:
Annars e ju en bra grej när man snickrat ihop sin nya dator att:
Bara ansluta den hårddisk man avser att ha systemet på
Installera operativsystemet och låta eventuella uppdateringar jobba färdigt
Installera drivrutiner för grafikkortet (inte alltid dom senaste som e bäst)
Kontrollera i enhetshanteraren m.m. om det finns några problem
Kanske köra nån bench å surfa en del å se hur datorn beter sej
Efter det kan man ansluta fler hårddiskar m.m. och börja installera program och spel
Då har man ju grepp om situationen när det skiter sej

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen slutat felsöka efter en timme och gjort exakt som @uslingen beskriver. Jag hamnade själv i en otroligt irriterande bugg efter förra insider-uppgraderingen och gav upp och gjorde en ominstallation från ett USB (3.0 för första gången) och det tar... max... 30 minuter att vara back in business om man förbereder lite och har en bra SSD. (Det faktiskt på halva tiden men ... där omkring om man inte har rutin och bra internetförbindelse)

Nu för tiden ligger ju för tusan allt i molnet, man blir ju bortskämd? Steam, Origin, Adobe CC, Office 365, Geforce Experience och alla mina Google-grejer etc skötte precis allt åt mig. VLC och Winrar var tyyyyp det enda jag behövde fixa manuellt s.a.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Testa stänga av Windows Defender (antimalware service executable) och se om det gör någon skillnad.

1) Windows kapp + R
2) Skriv regedit
3) Gå till: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows Defender
4) Skapa en DWORD key och namnge den DisableAntiSpyware
5) Klicka på den och ge den värdet 1

Starta om datorn och se om det är bättre

Testade det och det kanske har blivit bättre.. måste testa lite mer, återkommer med uppdatering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Vad rapporterar Windows för build-version? Gamla versioner kanske fungerar dåligt med Intel Kabylake.

Vad är det för SSD Windows är installerat på?

Windows har senaste build-versionen.

SSD'en är OCZ vertex4 250 gb ca 2 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

@Digiboy:
Annars e ju en bra grej när man snickrat ihop sin nya dator att:
Bara ansluta den hårddisk man avser att ha systemet på
Installera operativsystemet och låta eventuella uppdateringar jobba färdigt
Installera drivrutiner för grafikkortet (inte alltid dom senaste som e bäst)
Kontrollera i enhetshanteraren m.m. om det finns några problem
Kanske köra nån bench å surfa en del å se hur datorn beter sej
Efter det kan man ansluta fler hårddiskar m.m. och börja installera program och spel
Då har man ju grepp om situationen när det skiter sej

det är så sant som det var sagt, brukar göra det lite bättre men nu hade vardagsstressen en stor påverkan som kan ha gjort detta värre och att man ens är här.. men bra tips!

Det var min plan B om inget annat fixar det, installera om och sedan göra en sak i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag hade personligen slutat felsöka efter en timme och gjort exakt som @uslingen beskriver. Jag hamnade själv i en otroligt irriterande bugg efter förra insider-uppgraderingen och gav upp och gjorde en ominstallation från ett USB (3.0 för första gången) och det tar... max... 30 minuter att vara back in business om man förbereder lite och har en bra SSD. (Det faktiskt på halva tiden men ... där omkring om man inte har rutin och bra internetförbindelse)

Nu för tiden ligger ju för tusan allt i molnet, man blir ju bortskämd? Steam, Origin, Adobe CC, Office 365, Geforce Experience och alla mina Google-grejer etc skötte precis allt åt mig. VLC och Winrar var tyyyyp det enda jag behövde fixa manuellt s.a.s.

Jo det lutar ju åt det, försöker hitta lite själv och testar vad ni säger på forumet, det är min plan B om det "skiter sig"