Är G-sync endast är till nytta om fps understiger skärmens förinställda frekvens?

Permalänk

Är G-sync endast är till nytta om fps understiger skärmens förinställda frekvens?

är det rätt? att gsync endast är till nytta (om man har en skärm o grafikkort som stödet detta) om fps understiger de man har inställt som uppdateringsfrekvens i sin skärm?

alltså om jag har en icke gsync skärm som har 60hz och spelar ett spel som jag alltid har mer än 60fps, då hade väl inte en gsync skärm gjort nån nytta?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett grafikkort från nVidia och en skärm men Gsync teknik.

"alltså om jag har en icke gsync skärm som har 60hz och spelar ett spel som jag alltid har mer än 60fps, då hade väl inte en gsync skärm gjort nån nytta?"

En ganska oväsentlig fråga, för har du en gsync monitor så har du mer än 60hz på skärmen, till 99% i alla fall och då hade det kanske varit bra med gsync.

Fördelen med G Sync är att du har maximalt flyt i bilden från 60+ fps till max hz på monitorn, oavsett om det går upp och ner i fps, säg att det pendlar mellan 65 och 115 fps tex.
Du slipper tearing och du behöver inte köra med Vsync så input lag ökar.

Jag kör alltid med VSync av och sen använder jag mig av FPS limiter på 143 FPS, antingen via MSI Afterburner eller om det finns inbyggd FPS limiter i spelet.

På detta sätt får man det bästa av allt, du har GSync aktiverat på allt under 144hz för bra flyt i bilden, och fps går aldrig över 143 fps pga limitern, så man slipper även tearing och input lag om man aktiverar vsync istället.

Jag kommer aldrig köra utan GSync igen.

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

ok, fast du kan väl inte få tearings så länge fps ligger på +60 på en vanlig 60hz skärm?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Tearing får man om man har högre ELLER lägre FPS än vad monitorn har i Hz, du måste alltså ha exakt samma FPS som monitorns Hz för att inte få tearing, utan gsync då.

EDIT: Därför aktiverar många VSync istället, så att du har samma FPS som Hz, så de uppdaterar samtidigt, men det resulterar i input lag istället, så spelandet blir inte så responsivt, ett exempel kan vara att du klickar på musknappen för att skjuta, men det tar några millisekunder extra innan gubben i spelet väl skjuter.

GSync eliminerar båda dessa problem, ingen tearing och ingen input lag.

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

ok, fattar, tack...

beror kanske på lite hur känslig man är, jag tycker så länge fps:en är +60 på min 60hz vanliga skärm, så märker jag inte "tearings" som stör på något sätt, fps runt 90-100 känns väldigt "smooth" och jag är kräsen. däremot märker jag om de droppar under 60fps, då ser jag tearings. jag kör alltid med vsync off.

jaja, man lär sig alltid, ska kolla om jag kan se tearing vid 90-100hz nästa gång om jag kollar noga, inte märkt nåt hitills...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Tearing får man om man har högre ELLER lägre FPS än vad monitorn har i Hz, du måste alltså ha exakt samma FPS som monitorns Hz för att inte få tearing, utan gsync då.

EDIT: Därför aktiverar många VSync istället, så att du har samma FPS som Hz, så de uppdaterar samtidigt, men det resulterar i input lag istället, så spelandet blir inte så responsivt, ett exempel kan vara att du klickar på musknappen för att skjuta, men det tar några millisekunder extra innan gubben i spelet väl skjuter.

GSync eliminerar båda dessa problem, ingen tearing och ingen input lag.

Jag vet hur den står sig mot vsync men gsync ger ju också avtryck i ökad input (än utan alltså).

Jag kör bara gsync i tunga titlar där fpssen hållet sig under 144. I spel som csgo och rocket league väljer jag att vara utan denna lilla inputdelay. Kanske inte behövs?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

jag kan inte påstå att jag är någon supergamer, men har spelat en 30 tal fps spel senaste åren, och faktiskt när jag tänker efter aldrig märkt tearing eller inputlag vid högre fps än min skärm klarar.... så blir lite förvånad att fps runt 100 ska ge tearings som märks på en 60hz skärm,,, ska undersöka saken imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ser tearing mer på lägre fps, eftersom bilden renderas långsammare, så man "ser" tearingen röra sig över monitorn så att säga, vi högre fps så renderas frames snabbare så det syns mindre eller tearingen rör sig snabbare över skärmen så den syns inte lika länge på monitorn, men den finns där ändå.

Tearings är mest uppenbara vid ca 40-90 fps skulle jag gissa på, efter 90 fps så uppdateras bilden med ny frame så pass fort att det blir mindre uppenbart, men de finns där.

Jag kan ha fel info om detta, jag är inte direkt någon expert, men det finns endast 2 alternativ att få bort tearings, VSYNC för att låsa fps till skärmens Hz, vilket ger input lag, eller GSYNC/FreeSync

Visa signatur

Permalänk

jag säger inte att tearings inte finns över 60fps i en 60hz skärm, utan bara att jag inte upllever det som något som är störande eller rättare sagt har jag inte lagt märke till det..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Man ser tearing mer på lägre fps, eftersom bilden renderas långsammare, så man "ser" tearingen röra sig över monitorn så att säga, vi högre fps så renderas frames snabbare så det syns mindre eller tearingen rör sig snabbare över skärmen så den syns inte lika länge på monitorn, men den finns där ändå.

Tearings är mest uppenbara vid ca 40-90 fps skulle jag gissa på, efter 90 fps så uppdateras bilden med ny frame så pass fort att det blir mindre uppenbart, men de finns där.

Jag kan ha fel info om detta, jag är inte direkt någon expert, men det finns endast 2 alternativ att få bort tearings, VSYNC för att låsa fps till skärmens Hz, vilket ger input lag, eller GSYNC/FreeSync

så är det nog, tearings finns äkert vud höga fps, dock stör de inte mig... bra att veta..... så man slipper köpa gsync skärm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört utan v-sync i hela mitt liv, aldrig stört mig på tearing en enda gång
Ser inte ens det i ex OW när jag har 280+ fps konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag vet hur den står sig mot vsync men gsync ger ju också avtryck i ökad input (än utan alltså).

Jag kör bara gsync i tunga titlar där fpssen hållet sig under 144. I spel som csgo och rocket league väljer jag att vara utan denna lilla inputdelay. Kanske inte behövs?

Som jag har förstått det så är Gsync endast aktiverat om FPS är under monitorns Hz, har man Vsync aktiverat så är gsync ingång mellan 30 och 144hz, och sen tar VSync över så FPS cappar på 144.

Har man inte aktiverat Vsync så slutar ändå Gsync att vara aktivt efter 144hz och GPUn trycker ut så mycket FPS den kan.

Det är av denna anledningen jag kör med FPS limiter, under 144hz Gsync och den går aldrig över 144hz så man får tearing.

Och eftersom jag inte spelar CSGO så har jag absolut ingen nytta av att ha mer än 144 hz i något spel ändå.
Jag brukar alltid ställa in grafiken så jag ligger över 65 FPS minimum och sen bryr jag mig inte ett dugg om det är man 80 fps eller 144 fps, så länge den inte dippar under 65 fps.

Jag ser och märker absolut ingen skillnad i något spel om jag har 80 fps eller 140 fps, när jag kör med G-Sync, allt flyter lika bra ändå, men om det dippar under 60 FPS så märker man det, även med G-Sync, så undviker det men med så mycket ögongodis jag bara kan för att hålla mig över 65 FPS.

Jag spelar dock väldigt sällan FPS spel, så där kanske man märker mer skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeFeCT79:

Du kan få tearing även om du har exakt samma FPS som skärmen har i Hz. Det kan ändå vara så att de inte utför sina uppgifter samtidigt, d.v.s. att skärmen inte börjar rita om sig samtidigt som grafikkortet skickar en ny bild, utan istället så skickar grafikkortet en ny bild när skärmen bara hunnit bli klar 50% med föregående bild och då får du tearing mitt på skärmen. Det V-sync gör är att inte låta grafikkortet skicka nån ny signal förrän skärmen gett klartecken, typ.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Om det är responstid du tänker på så är den så gott som oförändrad. Du får typ 15ms utan och 15,5 med. Ingen i världen kan se den skillnaden.
Är det input lag då menar så kanske det är något mer men ja tror inte de. G-SYNC är extremt bra på all typ av respons så du behöver absolut inte stänga av den för fps spel.

Skrivet av musse pigg:

så är det nog, tearings finns äkert vud höga fps, dock stör de inte mig... bra att veta..... så man slipper köpa gsync skärm

G-SYNC gör så otrolig skillnad att jag märkte av tearing när jag överklockade min 144hz skärm till 165 (G-Sync inaktivt) med stabila 165fps. De första ja märkte var tearing! Så att tearing INTE skulle finnas över 60hz/fps är ganska roligt för mig att höra
Enda anledningen att du säger det är att du inte har upplevt hur en 100% synkad skärm känns Det är helt underbart och jag skulle ALDRIG igen köpa en skärm utan synkning, så stor skillnad är de.

Notera att detta först o främst gäller i fps/shooter spel där allt går snabbt över skärmen. Spelar man Settlers 3 så ser du nog knappt skillnad

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med dom andra!
Dvs jag kommer aldrig kunna spela/köpa en ny skärm utan gsync/freesync igen.

En annan trevlig effekt av gsync är att filmer synkas med skärmen dvs 30/60hz spelas upp i 30/60/90/120hz och 25/50hz spelas upp i 25/50/75/100hz etc beroende på inställningar i uppspelnings programet.
Dvs filmer spelas upp utan ryck/lagg/hopp/judder/etc som uppstår om du tex spelar upp 25/50hz på 60hz.

Kan inte vänta tills nån av sync metoderna (troligen freesync) börjar dyka upp på tv heller 42"+ skärmar (som INTE är korea skärm och ett humant pris) då blir det ett köp av en sådan tv/amd kort till htpc´n.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om det är responstid du tänker på så är den så gott som oförändrad. Du får typ 15ms utan och 15,5 med. Ingen i världen kan se den skillnaden.
Är det input lag då menar så kanske det är något mer men ja tror inte de. G-SYNC är extremt bra på all typ av respons så du behöver absolut inte stänga av den för fps spel.

G-SYNC gör så otrolig skillnad att jag märkte av tearing när jag överklockade min 144hz skärm till 165 (G-Sync inaktivt) med stabila 165fps. De första ja märkte var tearing! Så att tearing INTE skulle finnas över 60hz/fps är ganska roligt för mig att höra
Enda anledningen att du säger det är att du inte har upplevt hur en 100% synkad skärm känns Det är helt underbart och jag skulle ALDRIG igen köpa en skärm utan synkning, så stor skillnad är de.

Notera att detta först o främst gäller i fps/shooter spel där allt går snabbt över skärmen. Spelar man Settlers 3 så ser du nog knappt skillnad

Ja herrejösses... Det jag blev mest imponerad över är hur mjukt det blir, även vid lägre fps. Jag som fortfarande avvaktar på vilket 1080ti det ska bli får ju kriga lite med mitt gamla 780 i 1440p på en del titlar. Men hittat en bra sweetspot med inställningar och grafikläge för bf1 och även fast det "bara" ligger 68-92fps så är det en mycket mjukare upplevelse än utan vsync och samma fps utan att ge någon inputlag man märker. OT, är det bara att ställa in pixelklocka, hz osv som vanligt när man ska överklocka till 165Hz?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

OT, är det bara att ställa in pixelklocka, hz osv som vanligt när man ska överklocka till 165Hz?

Beror på vilken skärm man har. Min XB271HUb har en överklockningsfunktion inbyggt i skärmen så det är bara aktivera den och ställa in rätt hz i Windows. Dock så inaktiveras såklart G-SYNC när fps överstiger 144

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Beror på vilken skärm man har. Min XB271HUb har en överklockningsfunktion inbyggt i skärmen så det är bara aktivera den och ställa in rätt hz i Windows. Dock så inaktiveras såklart G-SYNC när fps överstiger 144

Jag har HU, därför jag fråga

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trickeh2k:

Därav kör man tex overwatch som jag gör och har 240FPS (240Hz skärm)
Så sätter jag cappen i spelet på 235 FPS så slår g-sync aldrig av.

https://www.youtube.com/watch?v=mVNRNOcLUuA

Förklara bra i denna video exakt.

Och vad som ger input lagg etc och varför, gör man fel tex så kan man få 40MS istället för typ 15.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Bästa
Dock rekommenderar jag inte 165hz på våra skärmar då det tydligen ska ge högre input lag. Och såklart finns de lite tearing då G-Sync är inaktivt. Märkte faktiskt av tearing i 165hz/165fps. SÅ bra är G-SYNC, så jag gick tillbaka till 144

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Bästa
Dock rekommenderar jag inte 165hz på våra skärmar då det tydligen ska ge högre input lag. Och såklart finns de lite tearing då G-Sync är inaktivt. Märkte faktiskt av tearing i 165hz/165fps. SÅ bra är G-SYNC, så jag gick tillbaka till 144

Alright, well jag måste ju testa det någon gång... bara för att

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Därav kör man tex overwatch som jag gör och har 240FPS (240Hz skärm)
Så sätter jag cappen i spelet på 235 FPS så slår g-sync aldrig av.

https://www.youtube.com/watch?v=mVNRNOcLUuA

Förklara bra i denna video exakt.

Och vad som ger input lagg etc och varför, gör man fel tex så kan man få 40MS istället för typ 15.

Det är ju bra... med de spel som erbjuder fps-cap som man kan sätta själv. Finns ju dock flertalet som inte gör det, te x BF1 som har låsta värden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

I Bf1,Bf3,BF4 skriver man:
GameTime.MaxVariableFPS=142 eller vad man nu vill man låsa till.
Kan man skriva in i en user.cfg eller i console:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Varför skulle man vilja slippa köpa en G-Sync skärm? Det är det bästa skärmköp jag gjort. Allt flyter som smör! När jag spelar så vill jag ha en total upplevelse, att sitta och snåla är helt otänkbart för min del.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

@trickeh2k:

I Bf1,Bf3,BF4 skriver man:
GameTime.MaxVariableFPS=142 eller vad man nu vill man låsa till.
Kan man skriva in i en user.cfg eller i console:n.

Ah, bra tips! Nu är det ett ickeproblem för närvarande eftersom jag sitter kvar på mitt gamla 780 ett tag till, men tack! Kommer antagligen bli användbart så småningom

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av trickeh2k:

Ah, bra tips! Nu är det ett ickeproblem för närvarande eftersom jag sitter kvar på mitt gamla 780 ett tag till, men tack! Kommer antagligen bli användbart så småningom

Tänkte skriva att det går visst, samma i typ alla spel som har config fil.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Du får ingen input delay så länge du låser FPSen att inte överstiga din skärms HZ, samt att du inte har V-Sync på.
Detta har blivit väldigt noga provat i flera olika tester.
Tex denna mycket utförliga test: https://youtu.be/mVNRNOcLUuA

Däremot så får du ju lägre input om du har högre fps generellt. Där av att delayen är lägre om du inte låser FPSen att understiga din HZ.
Men det har inget med G-Sync att göra i sig. Utan bara att mer FPS=lägre inputlag.
Men sen kommer ju andra saker som upplevt flyt och stabil FPS in också. Jag kör mycket hellre på en låst FPS på 142Fps och G-Sync, än 200-250fps utan tex. Där din delay är "flytande" och du har tearing.
För flytet du har med G-sync på är bara fööööör skönt. Så mycket lättare att urskilja rörelser osv med det på.
Viktiga är bara att man låser FPSen i spelet/n i sig, och inte ute i windows i någon programvara där. För låser man det ute i windows så får du extra delay helt klart.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

För den hugade funkar RTSS mycket bra för frameratecap för att undvika fps ovanför högsta uppdatering på g-sync skärmar, jäkligt bra om man vill få bukt med extrem variation på frametime också, oftast funkar RTSS mycket bättre på att få till snörrak frametime än de inbyggda limiterarna. Ingår även med MSI afterburner, råkar dessutom vara väldigt praktiskt för OSD med temps/volt/limits/etc etc & valfri info.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan bara hålla med dom andra!
Dvs jag kommer aldrig kunna spela/köpa en ny skärm utan gsync/freesync igen.

En annan trevlig effekt av gsync är att filmer synkas med skärmen dvs 30/60hz spelas upp i 30/60/90/120hz och 25/50hz spelas upp i 25/50/75/100hz etc beroende på inställningar i uppspelnings programet.
Dvs filmer spelas upp utan ryck/lagg/hopp/judder/etc som uppstår om du tex spelar upp 25/50hz på 60hz.

Kan inte vänta tills nån av sync metoderna (troligen freesync) börjar dyka upp på tv heller 42"+ skärmar (som INTE är korea skärm och ett humant pris) då blir det ett köp av en sådan tv/amd kort till htpc´n.

Fast tv grejen är ju inget problem? Finns ju program som sköter det, i tex Kodi så finns det en inställning som synkar displayen mot medians fps. Eftersom filmer/serier har konstant fps så fungerar det ju redan så där kommer du nog inte märka någon skillnad

Den inställningen är dock rätt viktig om du har tvn inställd på 60hz och kör 24/25fps material, det kommer hacka av naturliga skäl.

Permalänk
Hedersmedlem

@musse pigg *Rubrik förtydligad (§3.1)*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...