EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Designat som ett rymdskepp? Check!
Temp högre än Asus & MSI? Check!
Ljudnivå högre än Asus & MSI? Check!
Massa marknadsföring om tusen sensorer och VRM kylning men lika temp som alla andra kort? Check!

Du har inte råd? Check!

Ganska nice med alla sensorer.. Tanken är inte att det skall vara svalare utan de är till för att avnändaren skall ha koll på tempsen vid överklockning. Räkna med att alla andra tillverkare kommer att apa efter EVGA minns då istället vem som var först med det. Vad jag vet så har man t.ex inte kunnat se mem-temps på graffekort tidigare vilket gör att man får lite enklare koll på vilka temps minnena klarar av sen är kortet smalare än flesta tredjeparts kort vilket också är trevligt.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtermni:

Som läget är för tillfället borde alla bara handla ASUS. Tråkigt eller inte, ja möjligen. Men grafikkort, moderkort, skärmar (!) ja what not. Man vet vad man får.

Du menar väl att ingen borde göra det? Vill man ha saker som håller så får man gå till andra tillverkare.
Asus har blivit för stora, och det märks tyvärr på kvalitén.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Du menar väl att ingen borde göra det? Vill man ha saker som håller så får man gå till andra tillverkare.
Asus har blivit för stora, och det märks tyvärr på kvalitén.

/Lifooz

Jag är på inget sätt övertygad över ditt svar. Bevis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtermni:

Jag är på inget sätt övertygad över ditt svar. Bevis?

Bevisen skulle väl vara min och. många andras upplevelser. De senaste 3-4 åren har 5 moderkort, 7 GPUer och övrig utrustning från dem gått åt pipan inom garanti-tid. Jag vet att Asus är husgudar här, men det är liksom inget jag bryr mig om. Om jag skall jämföra med Msi så har inget av mina 8 moderkort jag haft från dem gått sönder.
Sen kan man ta Sweclockers forum som ett exempel också där majoriteten av problem och trasiga produkter kommer från just Asus. Men för de som fortfarande gillar Asus så tänker jag inte strö salt på snigeln.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Bevisen skulle väl vara min och. många andras upplevelser. De senaste 3-4 åren har 5 moderkort, 7 GPUer och övrig utrustning från dem gått åt pipan inom garanti-tid. Jag vet att Asus är husgudar här, men det är liksom inget jag bryr mig om. Om jag skall jämföra med Msi så har inget av mina 8 moderkort jag haft från dem gått sönder.
Sen kan man ta Sweclockers forum som ett exempel också där majoriteten av problem och trasiga produkter kommer från just Asus. Men för de som fortfarande gillar Asus så tänker jag inte strö salt på snigeln.

/Lifooz

Ok, fair enough!
Trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo, men det är lite konstigt att det är på alla modeller, och att det konsekvent verkar vara ungefär samma. Nästan som att det är någon begränsning Nvidia själva sätter på vad som får göras med korten.

Det skulle t.ex. kunna ha med nätagget att göra också, och Sweclockers använder väl samma nätagg i alla tester? Spoltjut är inte ett tvärenkelt problem att lösa, då det finns väldigt många variabler som påverkar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Går förmodligen komma upp i runt 2050 MHz på coren om man överklockar genom att ändra i spänning/frekvens-kurvan (går att göra i Afterburner). Finns guider på youtube, plättlätt men för svårt för Sweclockers apparently.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av backfeed:

Det skulle t.ex. kunna ha med nätagget att göra också, och Sweclockers använder väl samma nätagg i alla tester? Spoltjut är inte ett tvärenkelt problem att lösa, då det finns väldigt många variabler som påverkar.

Jo, men andra sajter rapporterar väl samma problem? Känns som att det är något konstigt designbeslut av Nvidia som lyser igenom även i tredjeparttillverkarnas kort.

Finns ju dock inte så mycket att välja på, så man får väl hoppas på det bästa

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Jo, men andra sajter rapporterar väl samma problem? Känns som att det är något konstigt designbeslut av Nvidia som lyser igenom även i tredjeparttillverkarnas kort.

Finns ju dock inte så mycket att välja på, så man får väl hoppas på det bästa

Eller vänta på Vega.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jalle64:

Eller vänta på Vega.

Är bunden till G-sync så det går inte riktigt för sig

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Roligast tycker jag är att alla kort i typ alla tester från oberoende testsajter/kanaler så är svagt coilwhine väldigt vanligt, i princip mer regel än undantag. Men på begagnatmarknaden här på Swec existerar det inte.

Jag har faktiskt aldrig hört coilwhine från några av mina grafikkort, trots många som varnar. Tror inte heller jag är döv då mina föräldrars dator har ett tydligt coilwhine från någon spole.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Saknade att 980 Ti inte fanns med i jämförelsen, annars en informativ och bra artikel

Permalänk

Det är verkligen ett fläskigt grafikkort om det bygger 14 cm på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

Det är verkligen ett fläskigt grafikkort om det bygger 14 cm på höjden.

Ja det är bredden dom menar, konstigt att det tog så lång tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Ja det är bredden dom menar, konstigt att det tog så lång tid

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men inte enligt de mått man mätte förr då ju inte datorerna stod upp, så då är det faktiskt höjden. (över moderkortet).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Bra recension!