Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@Conny85

Är bilen något ni använder tillsammans? När du bott hemma, har du betalat hyra/pengar för mat?

Ja till viss del dvs när vi åker till hans föräldrar på kyrkogården, storhandlar, hockey, köper mat. Jag har betalat 1500kr i månaden och mat står jag själv för, men när vi går och handlar gemensamt dvs storhandlar så delar vi, men när jag handlar utöver de (jag småhandlar en del) så köper jag allt själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Avstängd

Handen är långt i från landet, de har både separata centrum/shopping- anläggningar samt ett sjukhus och en bussteminal. Efter Västerhaninge eller Tumba blir det dock mer "landet", och vill man fortfarande definiera Handen som "landet" då har man inte rest mycket inom Stockholms län.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Men ge dig människa. Han klagade inte på att priserna är så höga utan frågade om det var billigt eller dyrt.

Kan bara beklaga mig och önska dig lycka till med studierna trots avsaknaden av läsförståelse.

Förlåt om du blev stött. Tyckte mest att det var ett litet gråtinlägg om han skulle ha råd med bil eller inte.
För att svara på TS fråga så är det väl normalhyra i dagens läge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Men alltså, skulden är ju också på bilen, så bilen kostar dig över 5000:- i månaden. med lokaltrafik inräknat så tjänar du över 4000 på att göra dig av med bilen.

I princip ingen jag känt i Stockholm har ägt en bil, för mig hade det inte ens varit något att fundera på. 4000 kronor i månaden kan man göra ganska mycket annat med som berikar livet bra mycket mer än en bil.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

@FlygarStenen: Det är en volvo S60 2.5T 2007 drar ca 0.9l milen försäkringen ligger på 596kr/mån och får tanka ca 2 gånger i månaden om 900kr men då åker jag också runt en del tex dejter etc. till jobbet är det tur och retur totalt 5mil så blir 25mil i veckan.

Vore jag i din sits och kände att jag absolut behövde en bil skulle jag sälja Volvon och köpa något annat med lägre förbrukning/försäkring/skatt.

När jag har kollat runt på bilar jag vill ha har jag märkt att det finns rätt många vad som verkar vara riktigt bra bilar som kostar runt 25000kr. Jämfört mot vad jag har kollat på tycker jag att din försäkring verkar rätt dyr. Är det en helförsäkring?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Vore jag i din sits och kände att jag absolut behövde en bil skulle jag sälja Volvon och köpa något annat med lägre förbrukning/försäkring/skatt.

När jag har kollat runt på bilar jag vill ha har jag märkt att det finns rätt många vad som verkar vara riktigt bra bilar som kostar runt 25000kr. Jämfört mot vad jag har kollat på tycker jag att din försäkring verkar rätt dyr. Är det en helförsäkring?

har sån beslutsångest, hatar verkligen att ta såna här beslut! familjen säger en sak, polarna säger en annan! jag är jätte tacksam för alla input jag fått här, har varit super skönt att kunna ventilera med er här där man dessutom fått seriösa svar och råd! tack ska ni ha alla. Jag tänker ta en dag till att fundera och i morgon bestämma mig hur jag kommer göra. Det finns både för och nackdelar och måste bara väga upp vad som egentligen blir bästa i slutändan. Finns så många olika valmöjligheter jag kan göra det på, sälja, ställa av, betala av skulden fortare innan jag flyttar, åka kommunalt, sälja och köpa mindre bil etc etc. Man vet varken ut eller in i dagsläget, måste smälta in allt och gå igenom varje scenario och se vad som blir bäst.

Är det jätte dumt att testa 1-2 månader med bilen och se hur dem första månaderna blir? och sen ev göra sig av med bilen om det inte funkar. Eller är det bästa att göra sig av med den , betala pappa 27k och vara kvitt banken och behålla min privata skuld på 13k tills att det finns utrymme och därmed köpa en mindre bil för de resterande 20. det tar som sagt 1h29min bara tur till jobbet och knappt 40min med bilen och jag har haft bil sen jag var 18år och har i stort sett nästan aldrig åkt kommunalt! sist jag gjorde var den nån dåre på tåget som stod och skrek och var påverkad av narkotika som det verka och då sa jag till mig själv aldrig mer. Men man kan ju inte döma alla efter vad en person gjort.

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Är det jätte dumt att testa 1-2 månader med bilen och se hur dem första månaderna blir? och sen ev göra sig av med bilen om det inte funkar. Eller är det bästa att göra sig av med den , betala pappa 27k och vara kvitt banken och behålla min privata skuld på 13k tills att det finns utrymme och därmed köpa en mindre bil för de resterande 20. det tar som sagt 1h29min bara tur till jobbet och knappt 40min med bilen och jag har haft bil sen jag var 18år och har i stort sett nästan aldrig åkt kommunalt! sist jag gjorde var den nån dåre på tåget som stod och skrek och var påverkad av narkotika som det verka och då sa jag till mig själv aldrig mer. Men man kan ju inte döma alla efter vad en person gjort.

Om du har kvar billen så kommer du sista i en tajt sits, det är möjligt att du klara det. Säljer du däremot bilen nu så kan du betala av de 27k samt att du kan använda dom 5000 du lägger på bilen i månaden på att betala av dina privata skulder. På tre månader borde du då bli skuldfri och du hamnar då i en bra sits.

Sen känns 1,5 timma ganska lång restid enkelväg så förstår att du tvekar. Samtidigt känns det som att du börjar inse att bilen du har är dyr i förhållande till intäkterna. Du skulle då kunna sälja av din nuvarande bil, bli skuld fri sen spara aggressivt till en ny bil. Om du kan klara att ha en bilkostnad på 5 000 kr i månaden, bör du kunna spara 4 000 kr i månaden + betala för kollektivtrafiken. Detta innebär att på 5 månader skulle du kunna spara ihop till en bil om du nu känner att du måste ha den. Om du går enligt denna plan för du följande fördelar

1. Du säljer av din bil och blir av med billånet
2. Du kan nästan betala av dina privata skulder (13k) innan du flyttar in i augusti.
3. Du provar på kollektivtrafiken och ger den en allvarlig chans.
4. Om du i värsta fall behöver en bil så har du en bil som du har sparat ihop till och inte kommer ha några krav på amortering.

Du skulle kunna uppnå samtliga 4 punkter till årsskiftet. Väljer du att inte köpa en bil så har du då en bra start på ett sparande.

Permalänk
Medlem

Alltså du måste sluta lyssna på din pappa gällande bilen. Du verkade själv komma fram till att sälja bilen, men sen när din pappa säger att han vill ha den då lyssnar du på honom.

Du är 31 år så om din pappa vill ha en bil får han väl köpa en själv. Det låter som att du skulle klara dig fint utan bil, men att din pappa har en. Att du sen lånat pengar av honom för att köpa en bil ni använder gemensamt låter märkligt.

Vad vet vi?
#1 Du kan ha en bil, men du har ingen budget till något annat
#2 Du kan sälja bilen och spara ca 5k varje månad.

Sälj, sälj, sälj. Ring upp den potentiella köparen och be om ursäkt och säg att du vill sälja bilen.

Permalänk
Medlem

Sälj bilen. Betala av den privata skulden. Köp den billigaste bilen du hittar. Kör den och spara ihop till en bättre bil. Sim sala bin all done.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Som @Tino sa. Tänkte svara något liknande. Vill bara lägga följande:

Att ha ett konkret, realistiskt mål att bli skuldfri och möjlighet till att köpa en schysst pendlarbil redan i år är en enorm psykologisk lättnad när du väl är klar. Underskatta inte effekten av att känna sig helt fri, där du helt plötsligt bara har möjligheter och inga fotbojor som bromsar ner dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Är det jätte dumt att testa 1-2 månader med bilen och se hur dem första månaderna blir? och sen ev göra sig av med bilen om det inte funkar.

Risken är väldigt stor att du går tillbaka till bilen ändå eftersom den kommer att finnas där i bakgrunden som en slags trygghet, oavsett om du trivs med att resa kollektivt eller ej, och det låter i mina öron som att du (eller snarare din familj) bara försöker hitta på orsaker till att behålla bilen och på något sätt intala dig själv att du ska behålla den.

Du verkar dessutom haka upp dig väldigt mycket på här och nu trots att du förmodligen kommer att byta jobb ett antal gånger till i ditt liv och då kanske kommer att ha lika lång restid fast åt andra sidan stan. Har du nu stått i bostadskön i elva år (?) och känner att den här lägenheten och området passar dig perfekt så är det väl bara att flytta, nytt jobb kan man skaffa på ett par dagar om man ligger i men ett förstahandskontrakt i Stockholm är inte direkt något man bara skiter ur sig.

Vill du jättegärna ha bil så är det klart att du kan ha det om du ordnar upp din ekonomi genom att skära ner på alla onödiga kostnader även om ökad inkomst, eller ffa ett tryggande av inkomst, också är viktigt. Det är betydligt lättare att kontrollera sina utgifter snarare än inkomster och har man ingen koll på pengarna spelar det inte heller någon roll hur mycket man tjänar - det finns flera exempel i Lyxfällan där personer har haft sexsiffrig (!) inkomst och ändå går på knäna ekonomiskt.

En S60 som kostar över 6000kr per år i försäkring och drar en liter milen är knappast ett ekonomiskt val så om du känner att du verkligen behöver ha bil finns det betydligt billigare alternativ. Köp en snål liten diesel till att börja med, bara där sparar du halva soppakostnaden och 'miljödieselbilar' brukar även ha väldigt låg skatt.

Du verkar inte heller vara medveten om den faktiska kostnaden med att äga bil och man brukar räkna på ca 40kr per mil med alla kostnader så som försäkring, skatt, service, parkering, däck etc. inräknat. Med din nuvarande ekonomi har jag svårt att se hur du skulle klara av en oväntad utgift som t.ex. växellådehaveri.

Ett alternativ till allt ovanstående är att du ordnar en billig lägenhet i andra hand i närheten av ditt jobb istället för att försöka anpassa allting efter bilägandet och hur långt du skulle behöva pendla till och från jobbet - även med bil så är 80 minuter skapligt lång tid som skulle kunna användas på bättre sätt.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

För högt finns det inget som heter. Vad som är frågan är om du är villig att betala det eller ej.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Risken är väldigt stor att du går tillbaka till bilen ändå eftersom den kommer att finnas där i bakgrunden som en slags trygghet, oavsett om du trivs med att resa kollektivt eller ej, och det låter i mina öron som att du (eller snarare din familj) bara försöker hitta på orsaker till att behålla bilen och på något sätt intala dig själv att du ska behålla den.

Du verkar dessutom haka upp dig väldigt mycket på här och nu trots att du förmodligen kommer att byta jobb ett antal gånger till i ditt liv och då kanske kommer att ha lika lång restid fast åt andra sidan stan. Har du nu stått i bostadskön i elva år (?) och känner att den här lägenheten och området passar dig perfekt så är det väl bara att flytta, nytt jobb kan man skaffa på ett par dagar om man ligger i men ett förstahandskontrakt i Stockholm är inte direkt något man bara skiter ur sig.

Vill du jättegärna ha bil så är det klart att du kan ha det om du ordnar upp din ekonomi genom att skära ner på alla onödiga kostnader även om ökad inkomst, eller ffa ett tryggande av inkomst, också är viktigt. Det är betydligt lättare att kontrollera sina utgifter snarare än inkomster och har man ingen koll på pengarna spelar det inte heller någon roll hur mycket man tjänar - det finns flera exempel i Lyxfällan där personer har haft sexsiffrig (!) inkomst och ändå går på knäna ekonomiskt.

En S60 som kostar över 6000kr per år i försäkring och drar en liter milen är knappast ett ekonomiskt val så om du känner att du verkligen behöver ha bil finns det betydligt billigare alternativ. Köp en snål liten diesel till att börja med, bara där sparar du halva soppakostnaden och 'miljödieselbilar' brukar även ha väldigt låg skatt.

Du verkar inte heller vara medveten om den faktiska kostnaden med att äga bil och man brukar räkna på ca 40kr per mil med alla kostnader så som försäkring, skatt, service, parkering, däck etc. inräknat. Med din nuvarande ekonomi har jag svårt att se hur du skulle klara av en oväntad utgift som t.ex. växellådehaveri.

Ett alternativ till allt ovanstående är att du ordnar en billig lägenhet i andra hand i närheten av ditt jobb istället för att försöka anpassa allting efter bilägandet och hur långt du skulle behöva pendla till och från jobbet - även med bil så är 80 minuter skapligt lång tid som skulle kunna användas på bättre sätt.

Jag tog tjuren i hornen och ringde upp köparen och fråga om dem fortfarande var intresserade. De var dem så nu kommer den bli såld trots allt ändå. betalar pappa 27k och behåller dem andra 20 och försöker hitta en bensinsnål med billig skatt och försäkring för de resterande 15-20k dock återstår en liten skuld till pappa efter detta men han sa att det är okej och att jag kan ta de vart eftersom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Jag tog tjuren i hornen och ringde upp köparen och fråga om dem fortfarande var intresserade. De var dem så nu kommer den bli såld trots allt ändå. betalar pappa 27k och behåller dem andra 20 och försöker hitta en bensinsnål med billig skatt och försäkring för de resterande 15-20k dock återstår en liten skuld till pappa efter detta men han sa att det är okej och att jag kan ta de vart eftersom.

Låter bra. Jag skulle föreslå att prova att leva utan bil i Juni och köp ett pendlarkort. Funkar det ändå inte efter en månad kan du alltid köpa en ny bil, men då vet du iallafall att du har testat och att det inte funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Låter bra. Jag skulle föreslå att prova att leva utan bil i Juni och köp ett pendlarkort. Funkar det ändå inte efter en månad kan du alltid köpa en ny bil, men då vet du iallafall att du har testat och att det inte funkade.

Ska helt klart fundera på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Skrivet av Conny85:

Ska helt klart fundera på det

Var det inte i början av Augusti du skulle flytta?
Då borde det vara bra, om det går, om du inte köper en annan bil förrens tidigast i September.
Så du får chansen att se hur lokaltrafiken fungerar ihop med ditt nya boende innan det eventuellt blir nytt bilköp.

Dessutom spara lite pengar under tiden i sommar.

Men du gör som du vill naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Fokusera på att hitta ett jobb i närheten av Handen istället så kan du både ha fem minuter till jobbet och samtidigt spara 50.000kr om året. Du har ju inget som helst behov av bil annars och de få gånger du ska storhandla eller gå på hockey kan du åka kollektivt och/eller ta en taxi.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var det inte i början av Augusti du skulle flytta?
Då borde det vara bra, om det går, om du inte köper en annan bil förrens tidigast i September.
Så du får chansen att se hur lokaltrafiken fungerar ihop med ditt nya boende innan det eventuellt blir nytt bilköp.

Dessutom spara lite pengar under tiden i sommar.

Men du gör som du vill naturligtvis.

precis ,flyttar 1 augusti och kommer bo kvar hos farsan tills dess!

Skrivet av ågren:

Fokusera på att hitta ett jobb i närheten av Handen istället så kan du både ha fem minuter till jobbet och samtidigt spara 50.000kr om året. Du har ju inget som helst behov av bil annars och de få gånger du ska storhandla eller gå på hockey kan du åka kollektivt och/eller ta en taxi.

Jo jag har funderat på det också, är väldigt långt att åka till Vårby varje dag fram och tillbaka, borde finnas jobb närmare , gäller bara hitta ett. jag arbetar som fastighetsskötare, de söks mycket drifttekniker nu men jag har tyvärr ingen sån utbildning mer än intern då jag arbeta med ett större företag med just styr och regler i många år innan det jag har nu, de var intern utbildning och ingen skolad utbildning så när jag berättar det på ev intervjuer så får jag aldrig chansen, trots att jag kan yrket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

...de var intern utbildning och ingen skolad utbildning så när jag berättar det på ev intervjuer så får jag aldrig chansen, trots att jag kan yrket.

Borde inte vara något problem om du tydligt visar på erfarenhet och hur du lärt dig olika saker. Gör en lista i punkform som du sedan kan referera till när du söker jobb. Kan dock ta ett par intervjuer på olika ställen innan du får napp. Det viktigaste när man säljer in sig på en intervju brukar vara att visa vad man vill (vad man faktiskt kan är mindre viktigt). Tycker det borde vara möjligt att få 25000 i månadslön som fastighetsskötare. Speciellt i Stockholm.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Sant, borde sagt restid istället för avstånd. Man är lyckligt lottad när man har 400m till arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem

Hoppas du hittar rätt väg framåt för dig. Men jag tänkte ge dig ett par generella råd som jag lever efter. Jag har aldrig levt ifrån lön till lön förutom när jag precis började jobba och va 19år men efter det har jag aldrig ens funderat kring hur mycket pengar jag har förutom när jag köpte mitt hus för där blev det ju en ansenlig summa. Jag är dock 39år idag. Så jag har ett par år på före dig.

Hur som helst, ett par tips.

Konsumera inte med andras pengar!
Köp aldrig saker på avbetalning eller krediter. Detta är det sämsta du kan göra. Det enda undantaget är boende och transport (om nödvändigt). När du får ihop en stabil ekonomi så rekommenderar jag att du köper dina bilar kontakt också. Spara och köp sedan. Inte omvänt. Att köpa med andras pengar kostar krediter, aviseringsavgifter, uppläggningsavgifter osv.. Det ser inte ut som mycket pengar men det drar iväg. Skulle man summera alla dessa kostnader över 12 månader så tror jag de flesta skulle inse att det är rätt tråkiga pengar som går att använda på annat roligare.

Jag köper aldrig mobiltelefoner eller liknande via operatörerna heller. Subventionering är bara ett finare ord för avbetalning. Har du inte råd, köp inte. Kanske kan du köpa en billigare vara men bli 90% nöjd?
Det är i alla fall ytterst få saker som man verkligen måste ha. Det man måste ha brukar man kunna räkna på fem fingrar typ. Börjar du livet med att köra med krediter har du redan en uppförsbacke för att få ordning på din ekonomi senare. Köp istället lite i taget. I synnerhet när det kommer till kapitalvaror som vanligtvis blir billigare med tiden.

Jag minns när jag var 18 år och precis fick min första lägenhet. Man hade de inte fett men jag kom ifrån en familj där vi aldrig hade pengar eftersom mina föräldrar var världsmästare på att inte tänka längre än pengarna räckte. Detta hade gjort ett avtryck på mig så jag levde alltid väldigt sparsamt även senare när jag började få ihop en del pengar. Det fanns liksom ingen anledning att bränna kapital på de senaste hela tiden. Mobilen jag hade funkade bra och datorn jag hade dög ett tag till.

Detta är svår om man inte har sparade pengar men min högst personliga åsikt är hyra suger. Köp är bäst. Det finns ingen anledning att betala någon annans amorteringar. Det är bättre att köpa och ligga och amortera på sitt egna lån och sedan efter flera år kunna sälja och på så sätt vara inne i bostadsmarknaden. Du kommer alltid ha ett kapital för din nästa bostad om du bara kommer igång med ditt första köp och sköter dina betalningar till banken.

Sista är väl att röka, supa och restaurangliv är bra för ens plånbok om man håller till ett minimum. Jag röker inte och snusar inte så där sparar jag i jämförelse med min bror ungefär 1500kr per månad. Det blir 18,000kr per år. Pengar som kan användas till att betala amorteringar eller så istället.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

@Conny85

Hur gick det? Är bilen såld? Skrev du på lägenheten?

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Hej! Bilen blev såld MEN klara inte av denna kollektivtrafik så köpte faktiskt en annan bil för 25 tusen :/ var tvungen! klarar inte åka kommunalt blev för tufft. har IBS mage så blev stressad över det. Jag skrev dock på hyreskontraktet och flyttar i Augusti

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Conny85, håller tummarna för dig och grattis
Kollektivtrafik med byten? Ja, det kan vara stressigt.
radx har i min mening väldigt bra tips.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Conny85, håller tummarna för dig och grattis
Kollektivtrafik med byten? Ja, det kan vara stressigt.
radx har i min mening väldigt bra tips.

Tack
ja det blir allt från 1 byte till 4 byten beroende på vilken tid jag åker dessutom tar det den dubbla tiden än med bilen :/
jag hoppas det kommer gå bra trots annat bilköp, den är billigare än dåvarande bil så hoppas verkligen det kan gå ihop. Just nu ser jag mest fram emot att få flytta och bygga upp mitt egna liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Conny85:
Lycka till med ditt nya liv!
Jag kommer att följa tråden och håller tummarna för din och din pappas skull.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem

@wasdawa: Tack värmer att det finns bra medmänniskor där ute nu i allt elände som händer i världen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5459kr utan el.

Det är en sjukt bra hyra för att vara i Stockholm. Betalade 6 papp för min i centrala lägenhet i Sötälje och det var skräp! Var svårt att hitta nåt i närheten av Stockholm eller i Stockholm för rimliga priser på hyran. Det jag hittade var mest i områden som Alby, fittja, Sötälje etc.

Permalänk
Skrivet av Conny85:

Men nu har jag hunnit blivit skuldfri och kan därmed utnyttja mina 11år i bostadskön. Hur skulle ni gjort?

Hade inte bränt 11 års kötid för att få bo i Handen...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

5400kr för en 1:a i stchlm centrum låter som ett fynd. Jag har vänner i Täby som betalar runt 10k\mån för en 2:a!
Jag har en 1:a i göteborg centrum på 37kvm som kostar 2300kr\mån inkl el och jag kommer aldrig att säga upp den, just nu hyr jag ut den till en studenttjej i 30års åldern och har aldrig varigt några problem med henne. Problem med klagomål(pga tidigare hyresgäst) har jag haft med klagomål,mycket spring osv och ändå tyckte jag att jag kollade upp allt jag kunde om personen!
Detta pga ofta mycket fester,spring,klagomål mm och jag talar om erfarenhet.
Sen är det alltid bra att ha som backup+ ifall något händer tex en olycka,sjukdom eller i värsta fall dödsfall, det tog mig fem år att få en lght i detta område som jag visste hade låga hyror och sen jag flyttade in har det inte varit en enda lght ute till uthyrning i området.
Men det gäller om man skall hyra ut att man väljer en person med omsorg.

Tjejer speciellt invandrare är oftast väldigt skötsamma och samtidigt tacksamma, men det gäller att kolla upp personen i fråga oavsett!, samtidigt vet jag inte ifall jag ens om jag skulle kunna tänka mig att hyra ut till en 25årig studentkille igen även om det vore en nära vän pga skulle något gå fel och hända så handlar allt inte om lghten utan även vänskapen i värsta fall, lite som att man aldrig ska gå i borgen för någon(så länge det inte är inom min närmaste familj)

En läght i sthlm c för 5500 är ett fynd ,grattis!!