Vilket objektiv/kit ska jag välja till min Olympus OM-D E-M10 Mark II?

Permalänk

Vilket objektiv/kit ska jag välja till min Olympus OM-D E-M10 Mark II?

Hej!

Har efter några dagars övervägande bestämt mig för att köpa en Olympus OM-D E-M10 Mark II, men nu har jag problemet att jag inte kan bestämma mig för vilket kit jag vill ha.

Prisjakt ger mig tre alternativ:

1. 14-42/3,5-5,6 EZ
Billigast, ett pancakeobjektiv som säkert är bra för en nybörjare som mig att börja med.

2. 14-42/3,5-5,6 EZ + 40-150/4,0-5,6
Mittepriset, här får jag samma objektiv som 1) men även ett andra objektiv med mer zoom.

3. 14-150/4,0-5,6 II
Dyrast och störst/klumpigast, men jag slipper byta mellan objektiv.

Här är grejen:

Jag kommer främst använda kameran till att ta modellfoton och semesterfoton, något som säkert fungerar rätt bra med alternativ 1. Men sedan älskar jag att ta närbilder/macro och nån gång kan det säkert vara användbart med zoom också, då är alternativ 2 eller 3 bättre. Det verkar lite klumpigt att hålla på och byta mellan objektiv som i alternativ 2, men samtidigt oroar jag mig för att det större objektivet i alternativ 3 blir lite klumpigt att bära med sig på semestern.

Sedan ser jag att objektivet i alternativ 3) bara går till f4 medan de andra erbjuder f3,5. Är det en märkbar skillnad?

Jag har också funderat på att köpa alternativ 1 plus ett macro-objektiv men det finns inga kit för det och jag vill försöka hålla nere prislappen någorlunda.

Jag har verkligen problem med att bestämma mig, hade varit jättebra att höra några av era åsikter! Tack

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara säga att jag inte är superpåläst vad gäller hur dessa objektiv presterar sett till bildkvalitet osv.

Skillnaden mellan f/3.5 och f/4 är försumbar, skulle jag säga. Visst, ligger man precis på gränsen så kan detdär lilla hjälpa till en aning, men i princip tycker jag man kan bortse från det.

Hur små grejer tänker du när du säger "makro"?

14-42:an verkar vara ett okej kitobjektiv och det gör ju även att en spegellös m4/3-kameran kommer lite mer till sin rätt, eftersom hela kombon blir tämligen kompakt. Det funkar nog bra för "allround"-foto.
Nu vet jag inte vad du menar med "modellfoto" men om du tänker i banorna porträtt så kan det vara bra med ett objektiv som har lite högre ljusstyrka för att få möjligheten till kortare skärpedjup, så jag tänker lite i banorna Sigma 60/2.8 DN Art eller Olympus 45/1,8.

Vad gäller makro så beror det ju lite på hur små saker du vill fota. Det kanske räcker med något av ovanstående objektiv. Kanske det går att kombinera dem med en närbildslins eller mellanringar för att öka förstoringsgraden lite.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Först vill jag bara säga att jag inte är superpåläst vad gäller hur dessa objektiv presterar sett till bildkvalitet osv.

Skillnaden mellan f/3.5 och f/4 är försumbar, skulle jag säga. Visst, ligger man precis på gränsen så kan detdär lilla hjälpa till en aning, men i princip tycker jag man kan bortse från det.

Hur små grejer tänker du när du säger "makro"?

14-42:an verkar vara ett okej kitobjektiv och det gör ju även att en spegellös m4/3-kameran kommer lite mer till sin rätt, eftersom hela kombon blir tämligen kompakt. Det funkar nog bra för "allround"-foto.
Nu vet jag inte vad du menar med "modellfoto" men om du tänker i banorna porträtt så kan det vara bra med ett objektiv som har lite högre ljusstyrka för att få möjligheten till kortare skärpedjup, så jag tänker lite i banorna Sigma 60/2.8 DN Art eller Olympus 45/1,8.

Vad gäller makro så beror det ju lite på hur små saker du vill fota. Det kanske räcker med något av ovanstående objektiv. Kanske det går att kombinera dem med en närbildslins eller mellanringar för att öka förstoringsgraden lite.

Tack för hjälpen!

Jag har läst omkring lite och kommit fram till att alternativ 2 och 3 går bort, eftersom jag kom fram till att om man ska spendera mer på en extra/bättre lins bör man gå fullt ut istället för att köpa ännu en medioker lins.

Även jag kom fram till att Olympus 45/1,8 ser väldigt frestande ut att köpa, antingen +kamerahus eller tillsammans med kitobjektivet.

När jag pratar modellfoto menar jag helkroppsfoton, men det vissa kan säkert vara lite närmre inpå också. Min flickvän gör lite cosplay och sånt så det är för det.

När jag pratar macro är det svårt att säga... Jag behöver väl inte kunna räkna hårstrån på insekter med det egentligen, jag gillar helt enkelt närbilder med kort skärpedjup.

Rätta mig om jag har fel, men kan dessa ovanstående båda krav uppnås med en Olympus 45/1,8? I så fall blir det definitivt en sådan, sedan får jag fundera lite på om jag även köper med kitobjektivet eller inte.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

45/1,8 är inget närbildsobjektiv men det är ett underbart porträttobjektiv, frugan och jag har ett sånt och vi är jättenöjda med både skärpan och oskärpan. För att ge lite perspektiv på saken så räcker det inte för att ta ansiktsporträtt på vår nyfödde men halvkropp funkar utmärkt. För riktiga närbilder behövs ett riktigt macroobjektiv, tex Oly 60/2,8.

Jag hade börjat med det enklare kit-objektivet och tex 45/1,8, sen kan du komplettera med andra objektiv när du förstått vad du saknar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

45mm f1.8 är helt fantastiskt. Mitt favorit i m4/3 och jag använder det till nästan allt. Det och 17mm f1.8 är en trevlig kombo för gatufoto som jag föredrar.

Här är en bra review med både porträtt och lite detaljbilder.

Vill du spara lite pengar så är Sigma 19 och 60mm f2.8 Art mycket prisvärda. Snabba, tysta och mycket skarpa för relativt lite pengar.

Här är en bild jag tog med 45mm och jag mins det som att det är vid närgränsen. Det är rörelseoskärpa i bilden så utgå inte från den vad gäller skärpa (det är knivskarpt).

Här är några andra från "gatan" jag tagit med 45mm f1.8.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 14-42 EZ samt Olympus 45mm 1.8 till min OM-D M10 Mk II.
Utöver dessa har jag även en Olympus MCON-P02 Macro Converter (ca 550 SEK):
https://robinwong.blogspot.de/2014/04/olympus-macro-converter...
https://robinwong.blogspot.de/2015/11/spending-weekend-with-o...

Just makrokonvertern gör mitt 14-42 till ett smidigt allroundobjektiv och 45mm 1.8 blir perfekt för makrofotografering. Visst, det blir inte ett "äkta" makroobjektiv likt mitt Tamron 90mm 2.8 till Nikon, men det är fullgott för mitt användningsområde. Att kunna ta närbilder med bra skärpa!

Verkligen älskar det smidiga formatet med m43 och förstår inte hur jag kunde hålla på med APS-C och FF-objektiv tidigare. Nu får all min utrustning plats i väskan där enbart mitt kamerahus med ett objektiv fick plats tidigare.

Vill även passa på att rekommendera Olympus FL-LM3 blixten som är perfekt till M10 Mk II. Kräver inga batterier och går att vinkla åt alla möjliga håll och kanter. Perfekt tillsammans med 45mm 1.8

Permalänk
Skrivet av zarkov:

45/1,8 är inget närbildsobjektiv men det är ett underbart porträttobjektiv, frugan och jag har ett sånt och vi är jättenöjda med både skärpan och oskärpan. För att ge lite perspektiv på saken så räcker det inte för att ta ansiktsporträtt på vår nyfödde men halvkropp funkar utmärkt. För riktiga närbilder behövs ett riktigt macroobjektiv, tex Oly 60/2,8.

Jag hade börjat med det enklare kit-objektivet och tex 45/1,8, sen kan du komplettera med andra objektiv när du förstått vad du saknar.

Som sagt är det inte porträtt jag vill ta riktigt ändå, utan helkroppsfoton. Det lutar åt att köpa kit-objektivet och 45/1,8 som ser väldigt trevligt ut.

Skrivet av Nisse-Tuta:

45mm f1.8 är helt fantastiskt. Mitt favorit i m4/3 och jag använder det till nästan allt. Det och 17mm f1.8 är en trevlig kombo för gatufoto som jag föredrar.

Här är en bra review med både porträtt och lite detaljbilder.
https://youtu.be/7xMCzwCPVv0

Vill du spara lite pengar så är Sigma 19 och 60mm f2.8 Art mycket prisvärda. Snabba, tysta och mycket skarpa för relativt lite pengar.

Här är en bild jag tog med 45mm och jag mins det som att det är vid närgränsen. Det är rörelseoskärpa i bilden så utgå inte från den vad gäller skärpa (det är knivskarpt).

Schysst review och foton! Tror jag har råd att skippa Sigman.

Skrivet av walkir:

Jag har ett 14-42 EZ samt Olympus 45mm 1.8 till min OM-D M10 Mk II.
Utöver dessa har jag även en Olympus MCON-P02 Macro Converter (ca 550 SEK):
https://robinwong.blogspot.de/2014/04/olympus-macro-converter...
https://robinwong.blogspot.de/2015/11/spending-weekend-with-o...

Just makrokonvertern gör mitt 14-42 till ett smidigt allroundobjektiv och 45mm 1.8 blir perfekt för makrofotografering. Visst, det blir inte ett "äkta" makroobjektiv likt mitt Tamron 90mm 2.8 till Nikon, men det är fullgott för mitt användningsområde. Att kunna ta närbilder med bra skärpa!

Verkligen älskar det smidiga formatet med m43 och förstår inte hur jag kunde hålla på med APS-C och FF-objektiv tidigare. Nu får all min utrustning plats i väskan där enbart mitt kamerahus med ett objektiv fick plats tidigare.

Vill även passa på att rekommendera Olympus FL-LM3 blixten som är perfekt till M10 Mk II. Kräver inga batterier och går att vinkla åt alla möjliga håll och kanter. Perfekt tillsammans med 45mm 1.8

Jag tänkte på precis detta faktiskt, att köpa till en liten konverter för schyssta närbilder! Men det kan bli något jag tittar på lite i framtiden, alternativt att bara köpa en renodlad makrolins om jag känner behov av det. Samma med blixt. Börjar väl med att doppa tårna i vattnet så får vi se hur varmt det är!

Stort tack allesammans för hjälpen! Jag tror det blir alternativ 1 + ett 45 1,8 till en början så köper jag på mig lite mer objektiv i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Jag tror det blir alternativ 1 + ett 45 1,8 till en början så köper jag på mig lite mer objektiv i framtiden.

Antar att du vet att det är Cashback på både M10 Mk II och 45mm 1.8 just nu? Borde bli runt 1400:- tillbaka på kamera och objektiv

Permalänk
Skrivet av walkir:

Antar att du vet att det är Cashback på både M10 Mk II och 45mm 1.8 just nu? Borde bli runt 1400:- tillbaka på kamera och objektiv

Såg det! Sjukt trevligt. Placerade precis min beställning, ska ta och ansöka till kampanjen när grejerna kommer fram

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Som sagt är det inte porträtt jag vill ta riktigt ändå, utan helkroppsfoton. Det lutar åt att köpa kit-objektivet och 45/1,8 som ser väldigt trevligt ut.

Det jag ville poängtera var att man inte kommer speciellt nära med ett 45/1,8, det är ett porträttobjektiv och inte något närbildsobjektiv. För hel- och halvkroppsbilder på vuxna är det utmärkt men det är inget för den som vill "räkna hårstrån på insekter" (jag skulle säga att den minsta utan man kan fotografera är något större än ett A4, till skillnad från riktiga makroobjektiv som är nere på enstaka kvadratcentimeter).

Vi har för övrigt en Oly EM5 MKII, en Oly Pen EPL6 och ett antal objektiv: 14-42, 12-40/2,8, 75-150, 20/1,7, 45/1,8 och 60/2,8 makro. Frugan älskar 12-40 men jag tycker den är för stor och tung, jag föredrar 20mm och 45mm. Jag har dessutom en Nikon D600 med ett antal semiproffsobjektiv men på resor får den stanna hemma pga vikt och storlek (även om den fortfarande ger bättre bildkvalitet, speciellt i dåligt ljus). Vi har gjort ett par långresor med enbart m43-prylar och det har gått utmärkt, bildkvaliteten är riktigt bra på de här småkamerorna idag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Schysst review och foton! Tror jag har råd att skippa Sigman.

Trevligt, men om du vill ha tex kring 20mm eller uppåt 60mm i framtiden så ha dem i åtanke. Låt inte det låga priset lura dig

Permalänk
Medlem

Har en Olympus E-M10 mk2 med bl.a. 14-42 EZ och den är utmärkt för allround-användande och då storleken spelar roll. Mycket användbart för min del och skulle p.g.a. storleken troligtvis få en del kameratid även om jag skulle köpa en 2,8-normalzoom.

40-150/4,0-5,6 är på inga sätt en dålig telezoom. Den är skarp under ca 100mm (och ok ovanför) och, på olympushus och nyare panasonichus, bildstabiliserad. Den går dock ofta att hitta ganska billigt även som ny så det är inget du behöver köpa i kit om du inte redan i förväg vet att du vill ha den. Det finns ju en del alternativ med liknande brännvidder att välja mellan.