Netonnet/Tele2-erbjudande — Frågor om ångerrätt/uppsägning av abb. [Från Dagens fynd — Diskussionstråden]

Permalänk

Någon annan som betalade med kort och där det reserverade beloppet spårlöst försvann i slutet på förra veckan utan någon som helst information från NetOnNet sedan orderbekräftelsen för över en vecka sedan?

D.v.s. det reserverade beloppet blev tillgängligt på bankkontot igen och inte ett spår av kortköpet finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallt_kaffe:

Någon annan som betalade med kort och där det reserverade beloppet spårlöst försvann i slutet på förra veckan utan någon som helst information från NetOnNet sedan orderbekräftelsen för över en vecka sedan?

D.v.s. det reserverade beloppet blev tillgängligt på bankkontot igen och inte ett spår av kortköpet finns kvar.

Det är standard att det blir så om köpet inte slutförs inom 5-7 dagar. Pengarna kommer att dras igen när dom skickar telefonen.

Permalänk

Fick just mail från NoN:

Hej,

Er order avser ett så kallat kombinationsköp där priset på telefonen baseras på val av ett abonnemang – i detta fallet ett abonnemang med operatören Tele2. Vi har gjort ett misstag. Det visade sig att villkoren för just ditt kombinationsköp varit felaktigt angivna och vi behöver därför utreda frågan och villkoren närmare.

Tills dess att frågan är fullt utredd så har vi beslutat att makulera alla orders som kan leda till felaktiga tolkningar eller irritation längre fram. Vi beklagar om detta innebär en olägenhet för dig, vi kommer därför att skicka över ett presentkort till ett värde om 100kr att nyttja på NetOnNet vid ditt nästa köp som lite plåster på såren.

Ni är naturligtvis välkomna att ta en titt på våra andra erbjudanden där Ni kan inhandla en mobiltelefon i kombination med något annat abonnemang. Vi hoppas kunna erbjuda er att teckna Tele2 abonnemang inom kort igen.

Vi beklagar ännu en gång det inträffade!

Med vänliga hälsningar
_______________________________________
Jenni Holmberg
Ehandel Administratör

Permalänk

Skrev in och frågade hur det stod till med min order.

De sa att de ska undersöka dessa sorters kombinations-deals för att se till att det står rätt till, så tills dess är såna ordrar makulerade.

Fick ett presentkort på 100:- för besväret.

Hade tänkt att testa abonnemanget ett tag men tog 0-mån bindningstid för att det var tillgängligt. Kunde säkert funkat om jag tog några månaders bindningstid.

Edit: Precis samma som spitkicker.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Min order också makulerad nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Jäv*la netonet, makulerad

Permalänk
Skrivet av Fryingpan:

Fick ett presentkort på 100:- för besväret.

Har du fått presentkort redan? Med mail? Med "vanlig" post?

Permalänk

@kallt_kaffe: Nä jag har inte fått det. Tror de skickar med posten.

Permalänk

Jag har fått ett presentkort redan men eftersom jag tog en telefon med abonnemang och har sagt upp mitt gamla med en annan operatör känner jag mig lurad av netonnet eftersom jag varken fick telefon eller abonnemang. Och jag ville ha båda dock gillar jag ej bindningstider så erbjudandet var bra för mig.

Varit trogen kund hos netonnet under flera år men njaee vänder mig nån annanstans nu. Betalar hellre mer än ger Netonnet mer pengar i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk

Jag var påväg att köpa massa grejer till min s8+, tur att jag väntade.

Och jag tror att det finns någon lag som är på vår sida. Men jag har aldrig kollat igenom NoNs finstilta grejer som säkert säger att de kan göra såhär.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma mail. Dåligt av Netonnet. De får väl skylla sig själva om de sättet ett lågt pris...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Inaktiv

Man får inte annullera ordrar Hur man vill, priset måste vara så lågt att man inser att det är en felskrivning. Men jag ska ringa till en konsumentrådgivare idag, så får vi se om man faktiskt kan kräva NoN skall slutföra leveransen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trollande/missbruk av flera konton)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt presentkort idag. 100:- utan någon lägsta ordersumma eller dyligt, rätt bra gjort av netonnet faktiskt. Även om man såklart helst hade föredragit att de fullföljde ordrarna så är det ändå bättre än vad asedo m.fl gör.

Noterade dock att mitt mail låg i skräpposten så det kan vara värt att ta sig en titt där

Permalänk
Skrivet av guos89:

Jag fick mitt presentkort idag. 100:- utan någon lägsta ordersumma eller dyligt, rätt bra gjort av netonnet faktiskt. Även om man såklart helst hade föredragit att de fullföljde ordrarna så är det ändå bättre än vad asedo m.fl gör.

Noterade dock att mitt mail låg i skräpposten så det kan vara värt att ta sig en titt där

Det är dock en viktig skillnad. När du beställer från Asedo så skriver de följande i mejlet man får om att de registrerat ens beställning:
"OBS: Detta är inte en orderbekräftelse, utan endast en kopia av vad vi har registrerat i din beställning."
Det betyder att det inte rör sig om en slutlig accept av kundens anbud.

I mejlet från Netonnet står det klart och tydligt "orderbekräftelse". Det ska räknas som en slutlig accept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Det är dock en viktig skillnad. När du beställer från Asedo så skriver de följande i mejlet man får om att de registrerat ens beställning:
"OBS: Detta är inte en orderbekräftelse, utan endast en kopia av vad vi har registrerat i din beställning."
Det betyder att det inte rör sig om en slutlig accept av kundens anbud.

I mejlet från Netonnet står det klart och tydligt "orderbekräftelse". Det ska räknas som en slutlig accept.

Det må vara skillnad i juridisk mening, men hur än klantigt NoN må ha hanterat detta så spelar de i högsta division medan Asedo blir relegerade till Skojarligan då och då.

För mig spelar det mindre roll om det står "orderbekräftelse", "ordererkännande", eller "vi ser att du klickat runt lite, låt oss undersöka detta...".

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Det må vara skillnad i juridisk mening, men hur än klantigt NoN må ha hanterat detta så spelar de i högsta division medan Asedo blir relegerade till Skojarligan då och då.

För mig spelar det mindre roll om det står "orderbekräftelse", "ordererkännande", eller "vi ser att du klickat runt lite, låt oss undersöka detta...".

Jag säger inte att Asedo hanterar det på ett bra sätt

Däremot tycker jag inte att NoN ska hyllas för att de ger en ett presentkort på 100 kr när de bryter ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Jag säger inte att Asedo hanterar det på ett bra sätt

Däremot tycker jag inte att NoN ska hyllas för att de ger en ett presentkort på 100 kr när de bryter ett avtal.

Absolut inte hyllas, men ett litet plåster är det väl.

Permalänk
Mattecoach

Fick nu ett mail att de anser att "det varit ett tydligt uppenbart, felaktigt kombinationsköp med pris och abonnemang, vill vi åberopa vår rätt att häva köpet". Jag håller inte med, det handlar knappast om ett skrivfel, utan det har varit en fast prissänkning på ett flertal produkter. De har dessutom skickat flera produkter som blivit köpta med detta erbjudande.

Jag är faktiskt inte alls sugen på att acceptera detta, jag blandar troligtvis in ARN och undviker NoN i fortsättningen...

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Fick nu ett mail att de anser att "det varit ett tydligt uppenbart, felaktigt kombinationsköp med pris och abonnemang, vill vi åberopa vår rätt att häva köpet". Jag håller inte med, det handlar knappast om ett skrivfel, utan det har varit en fast prissänkning på ett flertal produkter. De har dessutom skickat flera produkter som blivit köpta med detta erbjudande.

Jag är faktiskt inte alls sugen på att acceptera detta, jag blandar troligtvis in ARN och undviker NoN i fortsättningen...

Jag håller inte heller med. Har mejlat med dem fram och tillbaka sen de makulerade min order. Jag kommer definitivt låta ARN pröva ärendet.

Permalänk

@akkaniclas: Är det individuella ärenden eller hjälper det om fler rapporterar in?

Permalänk
Skrivet av Fryingpan:

@akkaniclas: Är det individuella ärenden eller hjälper det om fler rapporterar in?

Bra fråga hehe. Vet inte. Men ska kolla upp det

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av akkaniclas:

Jag håller inte heller med. Har mejlat med dem fram och tillbaka sen de makulerade min order. Jag kommer definitivt låta ARN pröva ärendet.

500kr minimum i belopp för att ARN ska ta i ärendet när det handlar om hemelektronik.

Dock finns följande info:

Citat:

Dispens från värdegränsen kan ges om ärendet t.ex. gäller ett avtalsvillkor som berör många konsumenter, ett avtalsvillkor som tidigare inte prövats av nämnden eller om ärendet gäller en principiellt viktig fråga.

Sedan om det appliceras här är en annan fråga.

Skrivet av Fryingpan:

@akkaniclas: Är det individuella ärenden eller hjälper det om fler rapporterar in?

Ärenden prövas individuellt men om ett snarlikt ärende redan fått rättelse så kommer nästkommande få lika så, generellt sett.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

500kr minimum i belopp för att ARN ska ta i ärendet när det handlar om hemelektronik.

Dock finns följande info:
Sedan om det appliceras här är en annan fråga.
Ärenden prövas individuellt men om ett snarlikt ärende redan fått rättelse så kommer nästkommande få lika så, generellt sett.

Mitt krav är 1650 kr (1990 kr minus 340 kr) så det ska inte vara några problem.

Läste också lite om att de kan pröva gemensamma ärenden om man går via konsumentombudsman eller om man går tillsammans en grupp konsumenter "privat".

Permalänk
Inaktiv

Framställde idag mina krav emot NetonNet att de skall fullgöra köpet enligt avtalet vi har kommit överens om.

Går de inte med på mina krav tänker jag låta ARN pröva ärendet.

Det enda de kan hävda är 32 § Avtalslagen:

Skrivet av Avtalslagen:

32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget

Men tycker knappast detta var lätt att förstå att det var en felskrivning då det handlade om flertalet produkter och en rimlig rea på min telefon (Lenovo P2)(50%).

Permalänk

Felskrivning vore en generös tolkning med tanke på att mobiler med abonnemang av denna typ funnits ute på hemsidan och i butik till dessa priser under minst en månads tid.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

min också makulerad och 100kr i skräposten. Trist.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Kjellkritisk:

Felskrivning vore en generös tolkning med tanke på att mobiler med abonnemang av denna typ funnits ute på hemsidan och i butik till dessa priser under minst en månads tid.

Håller med.

Nån som har bevis på att det har varit så under en längre tid?

Permalänk

Fick precis detta mail:

"Kära kund,

Tack för ditt tålamod.

Vi har nu utrett frågan tillsammans med Tele 2 och kommit fram till beslutet att vi kommer att kunna leverera din order som du tidigare gjort hos oss. Om du är intresserad av att återuppta din order ber vi dig återkomma till oss senast den 30/6 så att vi kan registrera din order manuellt. Om du väljer att återuppta din order kommer det att vara med samma villkor som tidigare.

När ordern är registrerad kommer ett avtal att skickas till dig och först när vi får avtalet påskrivet tillbaka till oss kommer vi att skicka hårdvaran till dig.

Vi beklagar ännu en gång det som inträffat men hoppas att du nu kan känna dig nöjd med det beslut som tagits. Sammanfattningsvis ber vi dig svara på detta mail om du önskar återuppta din order senast den 30/6 för att vi skall kunna registrera om din order.

Önskar dig en trevlig dag och midsommar!

Med vänlig hälsning,
Netonnet AB"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fryingpan:

Fick precis detta mail:

"Kära kund,

Tack för ditt tålamod.

Vi har nu utrett frågan tillsammans med Tele 2 och kommit fram till beslutet att vi kommer att kunna leverera din order som du tidigare gjort hos oss. Om du är intresserad av att återuppta din order ber vi dig återkomma till oss senast den 30/6 så att vi kan registrera din order manuellt. Om du väljer att återuppta din order kommer det att vara med samma villkor som tidigare.

När ordern är registrerad kommer ett avtal att skickas till dig och först när vi får avtalet påskrivet tillbaka till oss kommer vi att skicka hårdvaran till dig.

Vi beklagar ännu en gång det som inträffat men hoppas att du nu kan känna dig nöjd med det beslut som tagits. Sammanfattningsvis ber vi dig svara på detta mail om du önskar återuppta din order senast den 30/6 för att vi skall kunna registrera om din order.

Önskar dig en trevlig dag och midsommar!

Med vänlig hälsning,
Netonnet AB"

samma här, beställd o klart