Ansluta monitorer till PC på ett korrekt sätt?

Permalänk
Medlem

Ansluta monitorer till PC på ett korrekt sätt?

Tjena!

Var några månader sen jag inskaffade ett par lsr305's och sen jag skaffade dem har jag anslutit dem till min hörlursförstärkares (o2/odac) rca utgångar. Det har aldrig varit en bra lösning då det är en förstärkt variabel signal vilket enligt min förståelse inte är något korrekt sätt att ansluta ett par monitorer. Men nu för några dagar sen gav högra line-out upp utan förvarning så nu var planen att införskaffa något ordentligt för att korrekt koppla monitorerna till datorn. Problemet för mig är dock att jag inte har den blekaste vad det är jag bör kika på. Har förstått att jag bör skaffa ett interface eller dac med balanserade utgångar, men det är i princip där det tar stop.
Så min fråga till SweC är; Är någon här villig att hjälpa mig att få ihop en bra lösning hur jag ansluter monitorerna till min dator? Budget får jag sätta runt 1k om möjligt men kan dra upp den till 2k om det är tvunget!

Mvh Matsson!

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag hade köpt typ en sån här liten mixer med usb koppling: Behringer.
Sen Tele - XLR kablar så är saken klar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Matsson: de JBL monitorer som du har är det som kallas "aktiva monitorer", dvs de har en inbyggd förstärkare i sig. korrekt sätt att koppla in dessa ifrån en dators ljudkort är via en volymkontroll som sedan kopplas till monitorerna.
som du har kopplat just nu via en hörlursförstärkare blir lite "kaka på kaka", dvs du får 2 stk förstärkare som trasslar till det på alla möjliga sätt.

med en budget på en tusenlapp eller max två tusen skulle jag sikta in mig på en volymkontroll som har både utgångar till monitorer och hörlurar så att du slipper din hörlursförstärkare. t.ex. denna :

Palmer Monicon L - 1.550 kr + frakt (150 kr) - 1.700 kr totalt
https://www.thomann.de/se/palmer_monicon_l.htm?ref=search_rsl...

lycka till
/m

Permalänk
Medlem

@Matsson: kom på en sak till som jag troligen hade missat (my bad)...
jag antog att du redan har ett vettigt ljudkort eftersom du köpt aktiva monitorer. om du inte redan har ett vettigt ljudkort så skulle jag absolut fundera närmare på ett USB ljudkort med separat volymkontroller för monitorer och hörlurar.

Focusrite Scarlett 2i2 (2nd gen) - 1.250 kr + frakt (150 kr) - 1.400 kr totalt
https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_2nd_gen.htm

Focusrite Scarlett 2i2 (2nd gen) - 1.600 kr
https://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/focusrite-scarlett-2...

hoppas du hittar en bra lösning
/m

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Matsson:

Tjena!

Var några månader sen jag inskaffade ett par lsr305's och sen jag skaffade dem har jag anslutit dem till min hörlursförstärkares (o2/odac) rca utgångar. Det har aldrig varit en bra lösning då det är en förstärkt variabel signal vilket enligt min förståelse inte är något korrekt sätt att ansluta ett par monitorer. Men nu för några dagar sen gav högra line-out upp utan förvarning så nu var planen att införskaffa något ordentligt för att korrekt koppla monitorerna till datorn. Problemet för mig är dock att jag inte har den blekaste vad det är jag bör kika på. Har förstått att jag bör skaffa ett interface eller dac med balanserade utgångar, men det är i princip där det tar stop.
Så min fråga till SweC är; Är någon här villig att hjälpa mig att få ihop en bra lösning hur jag ansluter monitorerna till min dator? Budget får jag sätta runt 1k om möjligt men kan dra upp den till 2k om det är tvunget!

Mvh Matsson!

Det enda som inte är optimalt är att utgången inte är balanserad annars är det inget som är negativt för ljudkvaliten så länge du har ett bra arbetsområde på volymkontrollen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolvan:

@Matsson: kom på en sak till som jag troligen hade missat (my bad)...
jag antog att du redan har ett vettigt ljudkort eftersom du köpt aktiva monitorer. om du inte redan har ett vettigt ljudkort så skulle jag absolut fundera närmare på ett USB ljudkort med separat volymkontroller för monitorer och hörlurar.

Focusrite Scarlett 2i2 (2nd gen) - 1.250 kr + frakt (150 kr) - 1.400 kr totalt
https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_2nd_gen.htm

Focusrite Scarlett 2i2 (2nd gen) - 1.600 kr
https://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/focusrite-scarlett-2...

hoppas du hittar en bra lösning
/m

Jo alltså hade rca outputsen varit direkt från odacen och inte genom hörlursförstärkaren hade det nog varit en perfekt lösning för mina behov. För oDacen är motsatsen till en dålig dac.

Men jag ska kolla in i 2i2 och se om det är något som faller mig i smaken Men vet inte om det är rätt att köpa den då jag inte kommer sälja min dac/amp combo till hörlurarna då jag tycker den fungerar så fantastiskt till de olika lurarna jag använder den med

Skrivet av mrqaffe:

Det enda som inte är optimalt är att utgången inte är balanserad annars är det inget som är negativt för ljudkvaliten så länge du har ett bra arbetsområde på volymkontrollen.

Jo men som jag har förstått det är en förstärkt signal inte optimalt till ett par aktiva monitorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Matsson:

Jo alltså hade rca outputsen varit direkt från odacen och inte genom hörlursförstärkaren hade det nog varit en perfekt lösning för mina behov. För oDacen är motsatsen till en dålig dac.

Men jag ska kolla in i 2i2 och se om det är något som faller mig i smaken Men vet inte om det är rätt att köpa den då jag inte kommer sälja min dac/amp combo till hörlurarna då jag tycker den fungerar så fantastiskt till de olika lurarna jag använder den med

Jo men som jag har förstått det är en förstärkt signal inte optimalt till ett par aktiva monitorer.

Man bör använda den starkaste signal som är möjlig utan att överstyra ingången och den ligger oftast kring några Volt för balanserade ingångar. Om det är JBL lsr305 du menar så klipper ingången vid +6dBV enligt manualen, det är 5,6V topp till topp spänning/2V RMS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det blev att slänga iväg en order på en Focusrite Scarlett 2i2 (2nd gen) med 2st balanserade teleplugg kablar. Hoppas att detta är lösningen jag har letat efter. Återkommer med resultatet om några dagar när ordern ramlar in här hemma

Permalänk
Medlem

Har haft 2i2 i cirka 2h nu och älskar hur det blev. Kvalités känslan och designen är superb och att äntligen bli av med störningarna i ljudet är fantastiskt. Nu kan jag verkligen njuta av ljudkvalitén på 305'orna.

Får tacka för hjälpen att hitta en bra lösning och hälsar er alla en trevlig helg i förskott

Permalänk
Medlem

@Matsson:
gott gott, bra att du gillar Focusriten ha en go midsommar och skön lyssning

/m