Hindra folk från skicka okrypterade mail, möjligt?

Permalänk
Medlem

Hindra folk från skicka okrypterade mail, möjligt?

Tänkte fråga om någon här känner till något sätt att hindra att en email-avsändare skickar okrypterad post till ens egna konto?
Det man i grunden vill förhindra är ju att mailet (inklusive all meta, headers m.m.) reggas i x antal loggar på vägen till mitt konto, och förblir sen sökbar så länge loggarna finns kvar.

Ja, jag vet att frågan är lite halvt galen. Jag har redan tänkt här,, att det här måste nog vara omöjligt.

Men jag tänkte också att .. äh, ja ba slänger ut frågan, så får vi se om det måhända finns nån mysko som känner till nåt mysko som ja aldrig hört talas om eller så.

Tackar för alla former av inlägg o tips

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

@TomKe: Du menar alltså att det skall vara omöjligt att skicka ett email till dig om det inte är krypterat? Det tror jag inte att det är. Email har ingen form av central styrning, du har ingen kontroll bortom servern som du tar emot email på. Det borde däremot gå att automatiskt slänga all plaintext mail som kommer fram till dig på samma sätt som att spamdomäner automatiskt raderas direkt. Det närmaste jag kan tänka på annars är email tjänster som Protonmail, där krypteras dina email när dem når servern, men dem har såklart gått över internet i plaintext (troligtvis över TLS) innan

Som en sidonotis, krypterade email krypterar endast texten och eventuella bifogade filer. Headers och metadata (inklusive ämnesraden) är i plaintext. Vanlig email kan inte kryptera denna data, då den måste vara läsbar för att kunna levereras

Permalänk
Medlem

Om du har kontroll på mailservern kan du ställa in att den inte ska ta emot mail som inte överförs krypterad med STARTTLS.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ja det är möjligt. Om du har en sida där folk skriver sitt meddelande till dig som du administrerar. Som när man kontaktar ett företag / forum och rapporterar ett problem, tips eller liknande frågeställning. Annars är det ungefär lika säkert som ett vykort. Fördelen här är att du kan dölja din e-postadress så den är oläsbar för spam samt att du kan till viss del använda någon form av mänsklig identifiering vilket försvårar för spam och robotar samt komplettera med inloggning etc.

Ett annat alternativ är kryptering med dubbel publik nyckel. I det fallet blir meddelandet öppet men innebörden oläsbar då meddelandet är "Vi ses på kaféet kl 15." Men kan innebära i princip vad som helst. I det fallet måste både du och avsändaren däremot använda samma nyckel för att veta vad ni pratar om. Mest känt från deckare och romaner. Kräver däremot extrem beräkningskraft för att få ett neutralt meddelande att innebära vad som helst och blir svårare att skapa ju längre meddelandet är.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon