Tips på objektiv vidvinkel för fotografering av bilar

Permalänk
Medlem

Tips på objektiv vidvinkel för fotografering av bilar

Hej!

Söker objektiv med bra vidvinkel för fotografering av bilar. Budget 2-4k

Med vänlig hälsning

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Sigma 10-20/3,5 tycker jag är ett prisvärt vidvinkelobjektiv, men spontant känns det fel med vidvinkel för bilfoto.

Permalänk
Medlem

Kan vara en idé att berätta vilken kamera objektivet skall vara till.

Permalänk
Medlem

Om det är Canon apsc så är deras 10-18 svårslaget vad gäller pang för pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kan vara en idé att berätta vilken kamera objektivet skall vara till.

Sorry, Nikon D7100

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Sigma 10-20/3,5 tycker jag är ett prisvärt vidvinkelobjektiv, men spontant känns det fel med vidvinkel för bilfoto.

Vill kunna ta bra bilder inne i bilarna och få med så mycket som möjligt av bilens inredning på varje bild.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Om begagnat är ett alternativ kan det vara värt att kolla efter Sigma 8-16. Det är bra skit men har dock nackdelen att filter är lite trixigt att använda på det. Vet inte om du använder det, men ibland vill man ju ha polfilter för att släcka reflexer i rutorna. Om inte är det som sagt ett riktigt bra objektiv med _mycket_ vidvinkel.

Annars är, som sagt, Sigma 10-20 vettiga. 10-20/3.5 behöver bländas ner mer för bra skärpa än 10-20/4-5.6 men 4-5.6-verionen är kanske lite svårare att hitta ny.

Sedan finns ju Nikons nya 10-20 åxå, som dessutom har stabilisering. Jag har inte riktigt hunnit kolla in hur den presterar så jag kan eg inte rekommendera den. Nikon brukar generellt göra bra vidvinklar och så vida denna inte är ett undantag känns den som en het kandidat.