Permalänk

Tänker jag rätt? (Mobilt bredband)

Hej!

Vänder mig nu till er som kan det här lite bättre. Jag beställde nyligen mobilt bredband från NET 1 för att dom skulle ha mycket god mottagning hos oss enligt deras karta på sidan, men trots förstärkningsantenn som var inställt på rätt grader så fick vi inte ut mer än 4.58mbit och tydligen berodde detta på att vi bor något för långt ifrån stormasten som ligger 12km bort.

Nu till min fråga och fundering kring detta:

Vi kör med hallon på våra telefoner (jag och min sambo) med bredbandskollen med 4G som vi har med just hallon ute hos oss (har problem med alla andra operatörer) så ligger vi runt 26-32mbit i nedladdning och hallon som jag förstått det sänder över TRE (3's) nät.

Telia, telenor och tele2 har inte funkat alls hemma hos oss, bytte nyligen till hallon för att kunna få kontakt med omvärlden.

Skulle mobilt bredband från 3 funka bättre för oss då? eftersom vårat nät på våra telefoner funkar hur bra som helst och dessutom med rätt bra hastighet? eller sänder en router för mobilt nätverk på något annat sätt än en mobiltelefon?

Våran hyresvärd vill inte gräva ner fiber för det är för dyrt tycker han, och annars är det gamla nätet upp till 8mbit via telejacket som gäller och vi har provat både bredbandsbolaget och telia där och ligger runt 3-4mbit i nedladdning och 0.50-1mbit i uppladdning.

Kan inte ens skicka en bild över facebookchatten till någon utan att den andres exempelvis netflix hänger sig, eller att nätet rent av dör ett par sekunder pga överbelastning eller något.

Men som frågan löd: Skulle mobilt bredband från 3 fungera bättre?

Ha en kanonfin dag!

Tack på förhand.

//Simon

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Var ju synd att det var Tre som fungerar för dig.
Både Tele2 och Telenor har lanserat obegränsade 4G abonnemang.

Du kan räkna med minst samma fart i en 4G router som i telefonen, de använder samma teknik.
Oftast kan man komma upp i mer om ansluter en extern antenn.

Så du kommer få bättre fart tills surfpotten tar slut...
Det går snabbt att bränna den på t.ex. HD video ~2Gbyte/timma.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

NET 1 måste vara en av sveriges sämsta leverantörer. Kolla på deras facebooksida så kommer du att förstå.. Överbelastade master och dålig hastighet för stor del av kunderna även de som bor 1km ifrån masten.