Slog2, Slog3? för film på resa?

Permalänk

Slog2, Slog3? för film på resa?

Tjena boys! Åker till Vietnam, Burma, Laos, Cambodja osv om 1 vecka. Har köpt en SONY A6300 så tänkte göra lite sköna travel videos. Kameran har många bild profiler. Är själv inte speciellt erfaren om att filma och fota men kameran i sig levererar 4k och har en del bildprofiler. Har sett att Slog2 , Slog3 osv ska kunna göra riktigt bra cinematisk bild och undrar nu vilken bildprofil man ska köra med? Vill ju kunna komma hem med bra filmer och kunna få bra kvalite. Är det värt att lägga alla filmer i en bildprofil om slog2? Så kan man colour gradea osv sen när man kommer hem?

Permalänk
Medlem

Om du inte redan kan grada så bör du träna lite först.
Slog är en av de knepigare profilerna. Till och med erfarna colorister får kämpa.
Mitt tips är att köra Cinegamma. Blir snyggt från början och går att grada hyffsat.
Då slipper du också den galet höga base ison och att slog bör överexponeras 2 stop.

Men om du beslutar att köra slog så är 3 bättre än 2 förutom om du har stora ljusa fält i bilden, tex himlen. Då blir det galet mycket banding.
Sätt en av varje på custom settings så kan du hoppa i mellan.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Om du inte redan kan grada så bör du träna lite först.
Slog är en av de knepigare profilerna. Till och med erfarna colorister får kämpa.
Mitt tips är att köra Cinegamma. Blir snyggt från början och går att grada hyffsat.
Då slipper du också den galet höga base ison och att slog bör överexponeras 2 stop.

Men om du beslutar att köra slog så är 3 bättre än 2 förutom om du har stora ljusa fält i bilden, tex himlen. Då blir det galet mycket banding.
Sätt en av varje på custom settings så kan du hoppa i mellan.

Tack! Okej! så vilken profil tycker du jag ska köra? Har Movie, Still, Cine 1, Cine 2, Cine 3, Cine 4 , ITU 709, ITU 709 (800%), Slog2, Slog3 att välja mellan. Tanken är helt enkelt. Bra resultat att komma hem med för att fixa sköna travel videos.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått ut med kameran och testat.
Filma ett par sekunder av varje på några ställen, även inomhus, och jämför.
Det viktigaste är ju att du tycker det är snyggt

Personligen kör jag cine4 när jag inte har tid eller lust att korrigera slog.