Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vill börja programmera

Tjena folks,
Som rubriken lyder, jag vill lära mig programmering.

Lite om backgrund.Det har varit fram och tillbaka med plugget, har studerat två olika program på högskolan men hoppat av eftersom det inte var min grej. Känns som att jag bara har slösat bort min tid.

Nu vill jag testa lära mig att programmera. Jag undrar vilket språk är det bäst att börja med, om man inte kan något? Tar det lång tid att lära sig ett språk? En följdfråga, ni som är bra på programmering, jag är 24 år, tycker ni att det är för sent att BÖRJA programmera?
Fråga gärna om jag har missat nåt! Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lfnodfs:

Lite om backgrund.Det har varit fram och tillbaka med plugget, har studerat två olika program på högskolan men hoppat av eftersom det inte var min grej. Känns som att jag bara har slösat bort min tid.

Så länge man gör något och provar något nytt så är inget slöseri med tid egentligen. Så får de flesta göra ändå tills de hittar rätt.

Skrivet av Lfnodfs:

Nu vill jag testa lära mig att programmera. Jag undrar vilket språk är det bäst att börja med, om man inte kan något? Tar det lång tid att lära sig ett språk?

Spelar egentligen ingen roll, om man är intresserad och vill lära sig mer bör man ändå bekanta sig med flera språk vid senare skede. På högskolan kommer du få lära dig Java, Python eller C++ i regel. Detta kan du googla lite om och bilda uppfattning kring då många andra besvarat denna fråga tidigare.

Hur lång tid det tar? Det beror helt på dig vilken fokus, inlärningsförmåga och intresse du har. I regel tar det dock inte så lång tid att lära sig ett språk i sig, snarare att lärandet är livslångt. Du kanske hört den klyschiga frasen "Snabbt att lära sig, en livstid att bemästra".

Skrivet av Lfnodfs:

En följdfråga, ni som är bra på programmering, jag är 24 år, tycker ni att det är för sent att BÖRJA programmera?
Fråga gärna om jag har missat nåt! Tack på förhand!

Nu är ju inte 24 direkt sent, då du bara för några år sedan gick ur gymnasiet. Fast min syn på detta brukar vara följande...

Inlärningskurvan är alltid högst i början när man sysslar med något och hur mycket man lär sig beror på hur mycket intresse och fokus man lägger ner, inte när man börjar. Således är det i den grova majoriteten av fallen oväsentligt när man börjar med något. Började själv med programmering när jag var liten, fast har i regel ändå fått lära om mig när jag tagit pauser och sånt och gjort annat och när nya saker kommit. Väldigt få människor sitter konsekvent och lär sig något bara för att de börjat tidigt. Därför anser jag att man skjuter sig själv i foten lite av att resonera i formen av att något är för sent eller inte. Jag känner flera som börjat 10 år senare än de som vart tidigare och bara på 2-3 år blir ungefär lika duktiga.

Dessutom, frågan i sig om vare sig något är för sent eller inte beror helt på vad åsyftar. Det kanske är för sent för någon som är 25 att vara med i tävlingsprogrammerings-SM för gymnasieelever. Fast jag antar att du åsyftar karriär, vilket är långt ifrån fallet

Permalänk

@Lfnodfs: Klart det inte är för sent! Låt det handla om någonting som du tycker är roligt. Exempelvis kolla guider för bygga enklare spel, appar eller webbplatser.

Kan rekommendera https://www.codecademy.com/ om du är väldigt grön och vill testa lite diverse saker.. Editor i webbläsaren och allt (och gratis).

Lycka till!

lagt till mer information
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lfnodfs:

Nu vill jag testa lära mig att programmera. Jag undrar vilket språk är det bäst att börja med, om man inte kan något? Tar det lång tid att lära sig ett språk? En följdfråga, ni som är bra på programmering, jag är 24 år, tycker ni att det är för sent att BÖRJA programmera?
Fråga gärna om jag har missat nåt! Tack på förhand!

Jag skulle säga att om du vill lära dig programmera själv så skulle jag nog inte be någon välja språk åt dig utifrån "Jag vill lära mig programmera"

Kan rekommendera att du väljer ett mål i den riktning som du vill pröva.

T.ex. Om du har en idé om en mobilapplikation du skulle vilja programmera. Varför inte börja med Java?
Förutsatt att det är till Andorid. Du kommer nog inte kunna börja med att göra det mål du valt. Men jag tror du kan få bättre tips om hur du kan röra dig i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Nu är ju inte 24 direkt sent, då du bara för några år sedan gick ur gymnasiet. Fast min syn på detta brukar vara följande...

Inlärningskurvan är alltid högst i början när man sysslar med något och hur mycket man lär sig beror på hur mycket intresse och fokus man lägger ner, inte när man börjar. Således är det i den grova majoriteten av fallen oväsentligt när man börjar med något. Började själv med programmering när jag var liten, fast har i regel ändå fått lära om mig när jag tagit pauser och sånt och gjort annat och när nya saker kommit. Väldigt få människor sitter konsekvent och lär sig något bara för att de börjat tidigt. Därför anser jag att man skjuter sig själv i foten lite av att resonera i formen av att något är för sent eller inte. Jag känner flera som börjat 10 år senare än de som vart tidigare och bara på 2-3 år blir ungefär lika duktiga.

Dessutom, frågan i sig om vare sig något är för sent eller inte beror helt på vad åsyftar. Det kanske är för sent för någon som är 25 att vara med i tävlingsprogrammerings-SM för gymnasieelever. Fast jag antar att du åsyftar karriär, vilket är långt ifrån fallet

Rakt på spiken.

Bara för att Nisse säger att han började programmera/rida hästar, spela fotboll när han var 10, betyder inte det att Nisse satt 8h och råpluggade/tränade varenda dag fram tills idag.

Till ts: Kör hårt! Fokusera inte så mycket på språk eller liknande, det är oviktigt i början. C# är mycket bra, cleant, hyfsat enkelt och det finns mycket jobb inom det idag. Dessutom kommer du använda imo den bästa IDE:n som finns idag! Du kan lätt plocka upp java, c++ eller liknande senare då de har ganska lik syntax. Men det är långt fram. Om du är total nybörjare hade jag rekommenderat dig att införskaffa en bok eller titta på någon videokurs(och följa med i övningarna!) så du känner till lite av grunderna. Efter det sätt upp ett mål/projekt som du vill göra, det lär du dig nästan mest på. T ex: "Nu ska jag göra en miniräknare!". "Hmm hur börjar jag, hur skriver jag något till skärmen? Hur adderar jag två tal? Hur rensar jag minnet?" Kommer du inte på något så googla bara efter "programming assigments/exercises/projects".

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa!
Om jag ska välja ett mål som jag ska jobba mot, alltså nåt jag verkligen vill lära mig så är det nog programmera/utveckla appar. Jag skulle vilja lära mig programmera appar för iOS och sedan android. Jag tänkte bara att man måste väl kunna grunderna i java,C#, osv. Eller kan jag på egen hand börja lära mig swift(det är väl det som behövs för att kunna programmera för iOS), utan att kunna tex. java?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte så mycket om swift eftersom det är så pass nytt. Har ej testat och äger inga iOS enheter så har inget att testa emot.

Med det sagt så skulle jag ändå rekommendera att du börjar med swift.
Vet att apple ger ut en gratis e-bok om swift. [1]

Finns även guider för nybörjare. [2] Dock så tycker jag som är van vid programmering att den kanske inte är så ämnad för nybörjare ändå. För det ger inget bra sammanhäng till varför. Men jag kan ha fel.

Om någon har pysslat mycket swift och tycker det är galet för nybörjare. Vänligen rätta mig och förklara varför.

[1] https://itunes.apple.com/us/book/the-swift-programming-langua...
[2] http://blog.teamtreehouse.com/an-absolute-beginners-guide-to-...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lfnodfs:

Tack för hjälpen allihopa!
Om jag ska välja ett mål som jag ska jobba mot, alltså nåt jag verkligen vill lära mig så är det nog programmera/utveckla appar. Jag skulle vilja lära mig programmera appar för iOS och sedan android. Jag tänkte bara att man måste väl kunna grunderna i java,C#, osv. Eller kan jag på egen hand börja lära mig swift(det är väl det som behövs för att kunna programmera för iOS), utan att kunna tex. java?

Du kan absolut börja direkt med Swift, finns inget som skulle göra Java/C# till bättre första språk och om målet är iOS appar blir det en liten mindre arbetsinsats initialt då du redan känner till språket som du kommer använda.

Har du en Mac är det bara ladda ner XCode och dra igång. Är nog enklast att lära sig själva språket på din Mac, Swift är numera även förstahandsvalet för att skriva MacOS applikationer. Faktum är att Swift är open-source, lärde mig själv grundläggande Swift-programmering på Linux m.h.a. att använda språket för att skriva lite enklare applikationer till Ubuntu (det som behövs för det hittar du här).

Vid närmare eftertanke är nog Swift lite "snällare" för nybörjare jämfört med Java/C# då vissa potentiella buggar som i Java/C# skulle fångas först när man kör programmet går inte ens att kompilera i Swift (men ska inte dra för stora växlar, är rätt rudis på Swift, har rätt mycket mer erfarenhet av C# och framförallt av Java).

För Android har Java varit det som gällt. Men sedan ett par månader tillbaka finns ännu ett officiellt språk för plattformen, Kotlin. Min gissning är att Kotlin kommer ersätta Java som de-facto språk för Android, likt hur Swift ersatt Objective C på iOS, på relativt kort tid. Google har en rad anledningar varför det ligger i deras intresse, men Kotlin är också ett lämpligare språk för appar så även utvecklarna har en god anledning.

Android Studio har stöd för Kotlin, stödet kommer finnas från start från version 3.0 av Android studio (preview av Android studio 3.0 och en rad andra Android specifika Kotlin tips finns här).

Även här är det möjligt att lära sig programmera Kotlin på vilket system som helst där Java stöds (så i praktiken kan du köra Windows, MacOS och Linux). Och även här kan det finnas en rad fördelar att lära sig grunderna på en vanlig dator innan du kör igång med att programmera Android-appar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kan absolut börja direkt med Swift, finns inget som skulle göra Java/C# till bättre första språk och om målet är iOS appar blir det en liten mindre arbetsinsats initialt då du redan känner till språket som du kommer använda.

Har du en Mac är det bara ladda ner XCode och dra igång. Är nog enklast att lära sig själva språket på din Mac, Swift är numera även förstahandsvalet för att skriva MacOS applikationer. Faktum är att Swift är open-source, lärde mig själv grundläggande Swift-programmering på Linux m.h.a. att använda språket för att skriva lite enklare applikationer till Ubuntu (det som behövs för det hittar du här).

Vid närmare eftertanke är nog Swift lite "snällare" för nybörjare jämfört med Java/C# då vissa potentiella buggar som i Java/C# skulle fångas först när man kör programmet går inte ens att kompilera i Swift (men ska inte dra för stora växlar, är rätt rudis på Swift, har rätt mycket mer erfarenhet av C# och framförallt av Java).

För Android har Java varit det som gällt. Men sedan ett par månader tillbaka finns ännu ett officiellt språk för plattformen, Kotlin. Min gissning är att Kotlin kommer ersätta Java som de-facto språk för Android, likt hur Swift ersatt Objective C på iOS, på relativt kort tid. Google har en rad anledningar varför det ligger i deras intresse, men Kotlin är också ett lämpligare språk för appar så även utvecklarna har en god anledning.

Android Studio har stöd för Kotlin, stödet kommer finnas från start från version 3.0 av Android studio (preview av Android studio 3.0 och en rad andra Android specifika Kotlin tips finns här).

Även här är det möjligt att lära sig programmera Kotlin på vilket system som helst där Java stöds (så i praktiken kan du köra Windows, MacOS och Linux). Och även här kan det finnas en rad fördelar att lära sig grunderna på en vanlig dator innan du kör igång med att programmera Android-appar.

Kommer nog börja med swift, men problemet är att jag inte har mac, måste se efter om det går att fixa det på windows. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com