Permalänk
Medlem

Hemvideos? Hur hanterar ni dem?

Jag är nyfiken på er som amatörfilmar släktkalas, semestrar o.s.v. hur hanterar ni all er data och gör det tillgängligt för familjemedlemmar? Tittar ni bara på datorn, streamar till tvn via Chromecast/AppleTV eller dylikt?

Jag har inte hittat nån smart lösning för allt än. Har testat Plex för hemvideo via NAS:en men det är på tok för många klick för att vara barnvänligt. I dagsläget kikar jag nästan uteslutande på datorn men jag vill göra det lättare för alla familjemedlemmar att titta på grejerna (via iPhone/iPad), men som sagt, jag har inte hittat nån bra och användarevänlig lösning.

För att komplicera min situation ytterligare, jag filmar numera allt i 4K (kvaliten blir lysande, även nedskalad till 1080p), men det är ännu svårare i dagsläget att kika på 4K film på iOS enheter. Just nu lagrar jag originalfilerna i 4K men även en redigerad version i 1080p som gör livet åtminstone lite lättare. Men som sagt, då sparar jag två versioner av alla filmer (myycket data).

Tips, idéer och tricks mottages tacksamt.

Visa signatur

Dator: Windows 11 | CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 17 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Trodde först att "hemvideor" skulle tolkas som... amature-kategorin. Hehe.

Dropbox (eller annan molntjänst) torde väl vara det lättaste? Filsystem är ju de flesta vana vid. Tror man får 2TB för 99kr/mån just nu. Inte särskilt mycket, särskilt om familjen delar på det. Bör ta ett bra tag för 1080p-versionerna att fylla upp det utrymmet.

Permalänk
Medlem

Enklast imo är att lägga dem på Youtube eller Vimeo.
Då kan de titta från typ vad som helst.
På Vimeo är det enkelt att ställa in lösenord osv om du inte vill att alla ska kunna se. Därifrån kan de dessutom enkelt ladda hem den i olika kvalitéer.