Analytiker: Playstation 5 släpps 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, jag hoppas alla kan skilja på riktig 4k vs Hd, och HDR är knappast utbrett. Finns nog mer 8k material på YouTube än de finns HDR totalt. De är en niche-produkt som antagligen kommer försvinna som stereoskopisk 3D. problemet med konsoler idag är att de försöker utmana PC, och ser den som ett hot, och håller därmed hårdare på exklusivitet. Sen även att de verkar hålla hårt vid 30fps och lyckats sälja in de som "de optimala" till sina hjärntvättade fans. När många PC gamers börjar betala premium för att få slippa vara låsta vid 60Hz. Helt sjukt

Själv så uppskattar jag HDR mer än högre upplösning (som 4K/8K). Färgrymden för både film och datorspel har laggat enormt, och inte utvecklats så mycket sedan fler decennium. Hoppas att det utvecklas mer och även på fler PC-skärmar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Here we go again. Alltid detta preburtala bråk om PC vs [insert console].

Jo, det är lite trist. Oftast också samma personer som (enligt de själva) är helt ointresserade av konsoler, men som outgrundliga anledningar tydligen är jätteintresserade av alla konsolnyheter, och kan inte låta bli att kommentera allt som de personligen inte är intresserade av.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Nu har ju inte Sony monopol på konsolmarknaden utan måste titta på sina konkurrenter. Det är väl nästan självklart att Sony skulle försvinna helt om dom skulle vänta til 2022?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag inte iofs. De har 2/3 av marknaden för stationära konsoler, och Microsoft 1/3. Det kommer tack vare kundlojalitet och inlåsningseffekter inte bli så enormt stora tapp om de väntar tills 2022.

Det sagt så är min personliga gissning (och det är verkligen svårt att förutsäga om man inte jobbar på Sony eller AMD) är 2020. Skulle stämma väl med de senaste generationernas produktlivscykler. Dessutom så har vi för mindre än ett år sedan fått en lansering av Pro-modellen (PS 4,5).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Jo, det är lite trist. Oftast också samma personer som (enligt de själva) är helt ointresserade av konsoler, men som outgrundliga anledningar tydligen är jätteintresserade av alla konsolnyheter, och kan inte låta bli att kommentera allt som de personligen inte är intresserade av.

Deras reaktion är densamma som religiösa fanatiker. Dvs försöker alltid lägga fram sin sak som den bästa och allt annat som sämst.. Allt för att konvertera och få sin poäng rättfärdigad

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Nu har ju inte Sony monopol på konsolmarknaden utan måste titta på sina konkurrenter. Det är väl nästan självklart att Sony skulle försvinna helt om dom skulle vänta til 2022?

Jag tror det blev ett missförstånd. Jag säger att Sony antingen kommer släppa 2019 eller 2022. Men mest är jag bitter över att analytiker saknar djup analys och mest verkar kasta ur sig påståenden. Låt mig utveckla och ge en tl;dr.

tl;dr
Jag tror Sony skulle överleva till 2022 med PS4 pro, enda konkurrensen är Xbox One X. Men 2019 känns troligare.
1. 2019 stämmer historiskt med vad Sony brukar göra.
2. Zen + APU kommer ut 2018, det är rimligt att Sony kör på det om de vill slå Xbox One X. Således 2018+.
3. En ny typ av releasecykel (som för mobiler) skulle tala för 2019. PS4 2013, PS4 pro 2016, PS5 2019.

Long story.

Sony brukar släppa ny konsol efter ~5.5 år och låta konsolen finnas på marknaden i 10 år. Det är alltså ett glapp när de bara säljer en generation, men större delen av tiden säljer de två stycken parallellt. Denna gången kan det finnas två möjliga releasecykler, beroende på om man ska se PS4 pro som en egen konsol eller om man inte ska göra det (tänk ps2 slim, ps3 slim etc).

Om vi antar att PS4 pro inte är en egen konsol kan vi räkna med att PS5 släpps 5.5 år efter PS4. Alltså 2019. PS4 som plattform kommer att finnas till 2023. Det här behöver man ingen analytiker för att lista ut, det är att gissa att Sony gör samma sak som sist. Det här var en av de möjligheter jag skrev om innan.

Om man räknar PS4 pro som en ny konsol ser jag två alternativ. Det ena är att Sony kör vidare med 5.5 år och då kommer PS5 2022. Här kommer då frågan om konkurrens. Det är bara Microsoft som konkurrerar med prestanda. För närvarande har Sony övertaget över Microsoft med PS4 pro mot vanliga Xbox one. Det har inte dödat av hela Xbox-marknaden. Det talar för att PS4 Pro skulle överleva fastän den kommer vara långsammare än Xbox One X. Glöm inte att vanligt folk fortfarande handlar PS4 som inte är pro. Prestandan är inte allt.

Okej, men vi pratar ju ända fram till 2022, det är 6 år efter PS4 pro släppts!
Microsofts releasecykel har sett ut så här:
2005 Xbox360,
2013 Xbox One (8 år efter 360!)
2017 One X.
Att Microsoft skulle släppa ut en helt ny konsol mindre än fyra år efter One X känns inte troligt. Särskilt som Microsoft lagt en hel del arbete med att förändra hårdvaran mellan One och One X, inte bara göra rena uppgraderingar som Sony gjorde med PS4 pro.
Så, ja, jag tror faktiskt Sony skulle klara sig finfint fram till 2022 på bara PS4 pro.

Men jag funderar på om hela releasecykeln håller på att förändras. Både MS och Sony satsar just nu på att ha en högpresterande och en lågpresterande konsol som spelar samma spel. De skulle kunna göra samma ska en gång till och kasta ut den gamla modellen. Alltså, PS4 + PS4 pro ersätts av PS4 pro + PS5. Skulle något sådant ske tittar vi på följande, 2013 PS4, 2016 PS4 pro, 2019 PS5.

Intressant nog släpper AMD Zen med APU under 2018... Om inte Sony och Microsoft överväger att byta arktiektur och/eller leverantör, så kommer det bli antingen något med Zen efter 2018 eller något med Zen 2 ett par år längre fram. 2021-2022 kanske?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Intressant nog släpper AMD Zen med APU under 2018... Om inte Sony och Microsoft överväger att byta arktiektur och/eller leverantör, så kommer det bli antingen något med Zen efter 2018 eller något med Zen 2 ett par år längre fram. 2021-2022 kanske?

Låter mycket troligt. Varken Sony eller Microsoft vill nog missa första tillfället när Zen/Vega finns som APU/SoC, och kommer nog att börja utveckla något nytt så fort den finns framme. Min gissning är nämligen också att bägge kommer att stanna kvar på AMD x86 SoC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

De som köpt PS4 Pro vet att den redan orkar med ett tjugotal titlar i native 4K och 60fps, sen finns det oftast flera lägen att välja på om man föredrar upplösning eller bilder per sekund.

Den kundkretsen sitter gärna på Pro några år till, då spelen redan ser fantastiska ut.

Sen har vi de som sitter på vanliga PS4 och valt att vänta av olika anledningar. Kanske har de inte 4K-TV än eller så tycker de PS4 duger väldigt bra några år till. Här behöver inte Sony heller känna någon press, då Xbox har så extremt få exklusiva titlar att MS mer eller mindre konkurrerar med sig själva.

De förra analytikerna sa 2018 och nu Patcher 2019. Hans argument faller på att Pro redan utnyttjar 4K och HDR(som inte kostar prestanda) och därmed kan man tycka att man kan invänta marknaden änny mera. När Europa når 50% till exempel.

Att kolla på tidigare släpp tillbaka till PS1 ger inte mycket nu, då man anpassar sig till marknaden. De gamla mönstren är helt borta nu med PS4 och Pro.

Att släppa ännu en 4K maskin 2019 skulle kännas som en Pro Plus och när det kommer till nya konsoler vill man gärna att konsumenten ska säga "Wow!" när de första spelen visas. Sony har en stabil marknad med PS4 och säljer tre gånger flera spel än Xbox och den nya X kommer inte göra någon större skillnad där. Pro kan mäta sig med X vad gäller 4K, de har redan visat att 4K Native i 60fps fungerar. Skillnaden är inte större än 1060 till 1070, bara priset som blev onödigt högt.

Vad jag vill säga är att 2020 låter som en jul man vill ha ny hårdvara ute på. Då är 4K etablerat rejält på marknaden och både vanilj och Pro-ägare kan känna att en uppgradering gör en hel del. Tror att ett samarbete med AMD kommer ge mest smäll för pengarna då, om man vill ha en skräddarsydd plattform.

2018 Knappast troligt
2019 Marknaden är redo
2020 Marknaden är hungrig

När skulle du släppa om du ville tjäna pengar på din nya konsol?
Är Sony i behov av att stressa, eller leder de marknaden?

Deras egna studios har mycket kvar att ge på nuvarande plattform. Spelen som ligger i pipen är redan väldigt fina. Att tvinga på alla ny hårdvara nu känns dumt, när de istället kan jobba med Pro och en hel del prissänkningar på den innan det blir dags för PS5.

Nu kommer Sony säga att de jobbar på PS5 hela vägen till E3 2019, då vi kan förvänta oss en teaser för att hålla oss på banan till den fulla releasen 2020. Sug på den Patcher.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Pro kan mäta sig med X vad gäller 4K, de har redan visat att 4K Native i 60fps fungerar.

Nu vet jag sedan tidigare trådar att du Fredag är en extrem Sonylojalist (och Xbox-hater), men kan inte tro att ens du tror på ovan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

De som köpt PS4 Pro vet att den redan orkar med ett tjugotal titlar i native 4K och 60fps, sen finns det oftast flera lägen att välja på om man föredrar upplösning eller bilder per sekund.

Den kundkretsen sitter gärna på Pro några år till, då spelen redan ser fantastiska ut.

Sen har vi de som sitter på vanliga PS4 och valt att vänta av olika anledningar. Kanske har de inte 4K-TV än eller så tycker de PS4 duger väldigt bra några år till. Här behöver inte Sony heller känna någon press, då Xbox har så extremt få exklusiva titlar att MS mer eller mindre konkurrerar med sig själva.

De förra analytikerna sa 2018 och nu Patcher 2019. Hans argument faller på att Pro redan utnyttjar 4K och HDR(som inte kostar prestanda) och därmed kan man tycka att man kan invänta marknaden änny mera. När Europa når 50% till exempel.

Att kolla på tidigare släpp tillbaka till PS1 ger inte mycket nu, då man anpassar sig till marknaden. De gamla mönstren är helt borta nu med PS4 och Pro.

Att släppa ännu en 4K maskin 2019 skulle kännas som en Pro Plus och när det kommer till nya konsoler vill man gärna att konsumenten ska säga "Wow!" när de första spelen visas. Sony har en stabil marknad med PS4 och säljer tre gånger flera spel än Xbox och den nya X kommer inte göra någon större skillnad där. Pro kan mäta sig med X vad gäller 4K, de har redan visat att 4K Native i 60fps fungerar. Skillnaden är inte större än 1060 till 1070, bara priset som blev onödigt högt.

Vad jag vill säga är att 2020 låter som en jul man vill ha ny hårdvara ute på. Då är 4K etablerat rejält på marknaden och både vanilj och Pro-ägare kan känna att en uppgradering gör en hel del. Tror att ett samarbete med AMD kommer ge mest smäll för pengarna då, om man vill ha en skräddarsydd plattform.

2018 Knappast troligt
2019 Marknaden är redo
2020 Marknaden är hungrig

När skulle du släppa om du ville tjäna pengar på din nya konsol?
Är Sony i behov av att stressa, eller leder de marknaden?

Deras egna studios har mycket kvar att ge på nuvarande plattform. Spelen som ligger i pipen är redan väldigt fina. Att tvinga på alla ny hårdvara nu känns dumt, när de istället kan jobba med Pro och en hel del prissänkningar på den innan det blir dags för PS5.

Nu kommer Sony säga att de jobbar på PS5 hela vägen till E3 2019, då vi kan förvänta oss en teaser för att hålla oss på banan till den fulla releasen 2020. Sug på den Patcher.

Kan man få källa på dessa påståenden? Framför allt nyfiken på "säljer 3 ggr fler spel än Xbox". Om svar uteblir tar jag ditt inlägg för ren lögn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu vet jag sedan tidigare trådar att du Fredag är en extrem Sonylojalist (och Xbox-hater), men kan inte tro att ens du tror på ovan.

Det finns ett 20-tal spel redan, så det borde inte vara så svårt för dig att googla. Du kan kolla min historik om du vill ha en lista. Känns bara så dumt att posta i den här frågan bara för att du inte har koll på fakta. Den här tråden är om PS5 och Patchers inkompetens, låt oss inte göra det till din.

Skrivet av Hattifnatten:

Kan man få källa på dessa påståenden? Framför allt nyfiken på "säljer 3 ggr fler spel än Xbox". Om svar uteblir tar jag ditt inlägg för ren lögn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller total försäljning av mjukvara i EU. Det är lätt att googla, finns flera som för statistik. Globalt leder Sony stort. Jag skulle hellre googla två gånger innan jag kallade någon lögnare, men det är ju jag det. Sen handlar inte tråden om det, så håll dig gärna till ämnet. När tror du PS5 släpps? Litar du på Patcher?

Har man följt mina inlägg så vet man att jag har belägg för vad jag säger. Hade rätt om PS4 vs One också, i början när alla trodde de var likvärdiga och gissade på att de skulle sälja lika mycket med minimala skillnader.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag har lärt mig vad det betyder när analytiker nämns i tekniska sammanhang. Antingen är det fullkomligt uppenbart eller så är det felaktigt, då teknisk förståelse sällan är djup nog.

När jag läser artikeln ser jag ingen backning från analytikern varken i historik, hårdvaruutveckling eller konsumentbeteenden.

PS1 - Dec 94
PS2 - Mar 99 ~4.5 år senare
PS3 - Nov 06 ~7.5 år senare
PS4 - Nov 14 ~8 år senare
(PS4 pro - Sep 16 ~2 år senare)
Att släppa PS5 redan 2019 skulle innebära en lika kort cykel som mellan PS1 och PS2, fastän utvecklingstempo av CPU/GPU är mycket lägre nu till följd av att krympningar av tillverkningsprocessen inte ger lika mycket nu som då.

Det som talar för detta är att Sony har haft lång livstid på sina konsoler och har länge kört med två parallella konsoler. Väljer man att bortse från PS4 pro som en separat konsol skulle det kunna betyda att det är dags att ersätta PS3 med PS5. Men om något skulle det tala för ett släpp 2018, om man ser till driftstid och parallell försäljning.
PS1 11 år, 94-05
PS2 13 år, 00-13
PS3 11 år, 06-17 ett år glapp mellan nedstängning av PS1 och introduktion av PS3.
PS4 ?? år, 14-?? ett år glapp mellan nedstängning av PS2 och introduktion av PS4.

Så för att återkomma till det jag skrev överst. Fortsätter Sony med att köra två generationer samtidigt som tidigare (och räknar bort pro) är det stating the obvious. Ser man till tidigare lanseringstempo så talar det mot detta.

En annan möjlig förklaringsmodell skulle kunna vara att PS4 fasas ut redan 2019 och att endast PS4 pro och PS5 skulle vara stödda i framtida uppdateringar, på samma sätt som mobiler hanteras med OS-uppdateringar i dagsläget. Men att börja fasa ut PS4 redan efter 5 år när alla andra konsoler haft en livstid på över 10 år?

Du skrev fel år för PS34, det ska vara 2013.
Edit: fakk, jag skriver också fel.

Skrivet av VadSaDu:

Skulle inte PS4'an räcka ett ''decade to come'' tror det var någon som sa detta när PS4'an lanserades.

Inte hört det uttalandet för denna generation. Minns det dock väldigt trydligt att Sony pratade om det inför PS3.

Skrivet av SpeedRebirth:

... nått så stenålders som 1080p...

lel

Skrivet av sniglom:

Jag tror det blev ett missförstånd. Jag säger att Sony antingen kommer släppa 2019 eller 2022. Men mest är jag bitter över att analytiker saknar djup analys och mest verkar kasta ur sig påståenden. Låt mig utveckla och ge en tl;dr.

tl;dr
Jag tror Sony skulle överleva till 2022 med PS4 pro, enda konkurrensen är Xbox One X. Men 2019 känns troligare.
1. 2019 stämmer historiskt med vad Sony brukar göra.
2. Zen + APU kommer ut 2018, det är rimligt att Sony kör på det om de vill slå Xbox One X. Således 2018+.
3. En ny typ av releasecykel (som för mobiler) skulle tala för 2019. PS4 2013, PS4 pro 2016, PS5 2019.

Long story.

Sony brukar släppa ny konsol efter ~5.5 år och låta konsolen finnas på marknaden i 10 år. Det är alltså ett glapp när de bara säljer en generation, men större delen av tiden säljer de två stycken parallellt. Denna gången kan det finnas två möjliga releasecykler, beroende på om man ska se PS4 pro som en egen konsol eller om man inte ska göra det (tänk ps2 slim, ps3 slim etc).

Om vi antar att PS4 pro inte är en egen konsol kan vi räkna med att PS5 släpps 5.5 år efter PS4. Alltså 2019. PS4 som plattform kommer att finnas till 2023. Det här behöver man ingen analytiker för att lista ut, det är att gissa att Sony gör samma sak som sist. Det här var en av de möjligheter jag skrev om innan.

Om man räknar PS4 pro som en ny konsol ser jag två alternativ. Det ena är att Sony kör vidare med 5.5 år och då kommer PS5 2022. Här kommer då frågan om konkurrens. Det är bara Microsoft som konkurrerar med prestanda. För närvarande har Sony övertaget över Microsoft med PS4 pro mot vanliga Xbox one. Det har inte dödat av hela Xbox-marknaden. Det talar för att PS4 Pro skulle överleva fastän den kommer vara långsammare än Xbox One X. Glöm inte att vanligt folk fortfarande handlar PS4 som inte är pro. Prestandan är inte allt.

Okej, men vi pratar ju ända fram till 2022, det är 6 år efter PS4 pro släppts!
Microsofts releasecykel har sett ut så här:
2005 Xbox360,
2013 Xbox One (8 år efter 360!)
2017 One X.
Att Microsoft skulle släppa ut en helt ny konsol mindre än fyra år efter One X känns inte troligt. Särskilt som Microsoft lagt en hel del arbete med att förändra hårdvaran mellan One och One X, inte bara göra rena uppgraderingar som Sony gjorde med PS4 pro.
Så, ja, jag tror faktiskt Sony skulle klara sig finfint fram till 2022 på bara PS4 pro.

Men jag funderar på om hela releasecykeln håller på att förändras. Både MS och Sony satsar just nu på att ha en högpresterande och en lågpresterande konsol som spelar samma spel. De skulle kunna göra samma ska en gång till och kasta ut den gamla modellen. Alltså, PS4 + PS4 pro ersätts av PS4 pro + PS5. Skulle något sådant ske tittar vi på följande, 2013 PS4, 2016 PS4 pro, 2019 PS5.

Intressant nog släpper AMD Zen med APU under 2018... Om inte Sony och Microsoft överväger att byta arktiektur och/eller leverantör, så kommer det bli antingen något med Zen efter 2018 eller något med Zen 2 ett par år längre fram. 2021-2022 kanske?

Du glömde första Xboxen, den kom 2001 i staterna och februari 2002 i Europa. Redan i november 2005 blev den ersatt. Inte ens 4 år på marknaden här.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Inte hört det uttalandet för denna generation. Minns det dock väldigt trydligt att Sony pratade om det inför PS3.

Mindes hur spelföretag skröt om hur mäktig Ps4'an var, och vilket hårdvara den hade!

http://www.escapistmagazine.com/news/view/124288-EA-Exec-Xbox...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Det finns ett 20-tal spel redan, så det borde inte vara så svårt för dig att googla. Du kan kolla min historik om du vill ha en lista. Känns bara så dumt att posta i den här frågan bara för att du inte har koll på fakta. Den här tråden är om PS5 och Patchers inkompetens, låt oss inte göra det till din.

Det gäller total försäljning av mjukvara i EU. Det är lätt att googla, finns flera som för statistik. Globalt leder Sony stort. Jag skulle hellre googla två gånger innan jag kallade någon lögnare, men det är ju jag det. Sen handlar inte tråden om det, så håll dig gärna till ämnet. När tror du PS5 släpps? Litar du på Patcher?

Har man följt mina inlägg så vet man att jag har belägg för vad jag säger. Hade rätt om PS4 vs One också, i början när alla trodde de var likvärdiga och gissade på att de skulle sälja lika mycket med minimala skillnader.

Att hänvisa till google är inte en källa, så nu vet jag vilka belägg du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du skrev fel år för PS3, det ska vara 2013.

Enligt wikipedia-artikeln släcktes PS3 ner 2017 i japan.
https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3
Jag ser alltså till hur länge Sony valt att sälja produkten, inte hur länge den funnits i vår region.

Skrivet av GilbertG:

Du glömde första Xboxen, den kom 2001 i staterna och februari 2002 i Europa. Redan i november 2005 blev den ersatt. Inte ens 4 år på marknaden här.

Jag glömde inte Xbox 1, ansåg det som ett specialfall. Det var Microsofts första konsol och de pumpade in pengar för att slå sig in på en redan konkurrensutsatt marknad. De var sena in i den generationen med Xbox 1 och med massiv budget bakom sig försökte de nog komma ut först i nästa med 360.

Om du minns var Xboxen inte en vinstmaskin. Hårddisken gjorde den dyr, avtalet med nvidia var inte bra och den plågades nog värst av piratkopiering. Det tror jag också var ett bidragande skäl till att sluta sälja den så snabbt som möjligt.

Man kan så klart argumentera för att Microsoft borde släppt en ny revision av Xbox 1, som var mer kostnadseffektiv för förlänga livslängden och börja tjäna pengar på hårdvaran. Men jag tror inte Intel var intresserad av att krympa noden för P3/Celeron-chip, Nvidia-avtalet gick inte att riva upp. Byta 8/10GB hårddisken mot flash hade inte varit kostnadseffektivt kring 2004-2005. Den skulle behövt härdats mot piratkopiering, men frågan är hur, då det fanns otaliga exploits både i hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Att hänvisa till google är inte en källa, så nu vet jag vilka belägg du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Fåna dig inte nu, om du vill visa på att han har fel kollar du upp det själv.

http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/Software/Glo...

I Europa ligger försäljningen enligt deras rapporter på ~172 miljoner för ps4 och ~61miljoner för xbone.

Notera att xbone inte ens är representerad inom top 10 på weekly software charten för Europa och Japan.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Hade inte bara rätt, trenden pekar kraftigt mot att ps4 kommer sälja fyra gånger flera spel än xbox om man kollar topplistorna. Någon är sur för att Sony vinner.

Vilket tar mig tillbaka till ämnet, patcher verkar ha missat att Sony inte behöver stressa ut en ny konsol. Man behöver inte ens matcha MS priser på ett tag då de inte längre utgör ett hot på marknaden. Xbox X blir ett brutalt fiasko med sitt höga pris, och utan exklusiva spel blir det svårt att motivera till köp. Ps4 kommer sälja mycket bättre denna jul, det kommer även Pro göra.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Det finns ett 20-tal spel redan, så det borde inte vara så svårt för dig att googla. Du kan kolla min historik om du vill ha en lista. Känns bara så dumt att posta i den här frågan bara för att du inte har koll på fakta. Den här tråden är om PS5 och Patchers inkompetens, låt oss inte göra det till din.

Jag avser ditt påstående "Pro kan mäta sig med X vad gäller 4K".

Galet fel (och fanatiskt som vanligt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Man kan så klart argumentera för att Microsoft borde släppt en ny revision av Xbox 1, som var mer kostnadseffektiv för förlänga livslängden och börja tjäna pengar på hårdvaran.

Microsoft har aldrig haft som strategi att tjäna pengar på hårdvaran.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Fåna dig inte nu, om du vill visa på att han har fel kollar du upp det själv.

Det är den som kommer med ett påstående som skall bevisa det - inte tvärt om.

Att göra en källhänvisning i form av "googla det!" är om något enbart fånigt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Xbox X blir ett brutalt fiasko med sitt höga pris

Intressant att du vet detta. Redan nu.

Som "anlytiker" har jag dock inte så högt förtroende för religiösa fanatiker/fans - oavsett vilken sida eller vilket varumärke de tillber.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hade rätt förut, nu och kommer få rätt igen. Det handlar bara om att vara insatt, vilket du bevisligen inte är. Bevisa något som är fakta, jomenvisst, det var ju ganska lätt. Haha...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Enligt wikipedia-artikeln släcktes PS3 ner 2017 i japan.
https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3
Jag ser alltså till hur länge Sony valt att sälja produkten, inte hur länge den funnits i vår region.

Jag glömde inte Xbox 1, ansåg det som ett specialfall. Det var Microsofts första konsol och de pumpade in pengar för att slå sig in på en redan konkurrensutsatt marknad. De var sena in i den generationen med Xbox 1 och med massiv budget bakom sig försökte de nog komma ut först i nästa med 360.

Om du minns var Xboxen inte en vinstmaskin. Hårddisken gjorde den dyr, avtalet med nvidia var inte bra och den plågades nog värst av piratkopiering. Det tror jag också var ett bidragande skäl till att sluta sälja den så snabbt som möjligt.

Man kan så klart argumentera för att Microsoft borde släppt en ny revision av Xbox 1, som var mer kostnadseffektiv för förlänga livslängden och börja tjäna pengar på hårdvaran. Men jag tror inte Intel var intresserad av att krympa noden för P3/Celeron-chip, Nvidia-avtalet gick inte att riva upp. Byta 8/10GB hårddisken mot flash hade inte varit kostnadseffektivt kring 2004-2005. Den skulle behövt härdats mot piratkopiering, men frågan är hur, då det fanns otaliga exploits både i hårdvara och mjukvara.

Fan, jag kan inte heller skriva. Jag menade att PS4 släpptes i november 2013. Har redigerat mitt inlägg.

Jag anser inte att Xbox var ett undantag, den sålde trots allt marginellt bättre än Gamecube och lyckades etablera sig som plattform. Många konsoler i historien har gjort mycket sämre ifrån sig och ändå räknats, t ex Saturn och Dreamcast och i viss mån även 3DO (Army men! ). Att det blev kortlivad var ju pga bristerna du nämnde i kombination med att PS2 var så otroligt dominerande. Xbox har aldrig betraktats som en udda konsol.

Skrivet av Fredag:

Hade inte bara rätt, trenden pekar kraftigt mot att ps4 kommer sälja fyra gånger flera spel än xbox om man kollar topplistorna. Någon är sur för att Sony vinner.

Vilket tar mig tillbaka till ämnet, patcher verkar ha missat att Sony inte behöver stressa ut en ny konsol. Man behöver inte ens matcha MS priser på ett tag då de inte längre utgör ett hot på marknaden. Xbox X blir ett brutalt fiasko med sitt höga pris, och utan exklusiva spel blir det svårt att motivera till köp. Ps4 kommer sälja mycket bättre denna jul, det kommer även Pro göra.

Är en smula förvånad att mjukvaruförsäljningen skiljer så mycket, det är ju krossiffror faktiskt då mjukvaran är det som räknas. En lågt säljande konsol kan delvis väga upp det med hög andel mjukvara, och det brukar oftast vara så då en konsol med lägre användarbas har en högre andel entusiaster. Detta är inte annat än ett stort nederlag. Den enda vägen framåt jag ser för Microsoft nu är att gå vidare på spåret att göra Xbox till en "PC-konsol" som är full integrerad i Windows store.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillemann89:

Jag tror dom kommer kunna 4k30fps men inte 60, Sen får vi väl se om de är "True 4k" som dom kommer att köra eller bara en upp skalning ifrån 1080p till 4k för de verkar ju mer trorligt om du frågar mig.. Men man kan ju hoppas att teknologin går fort fram nu så jag slipper koppla upp datorn på min 4k tv bara för att spela lite bil spel

Ehh, de flesta spel till Pro renderas i högre upplösning än 1080p så det är klart som korvspad att ps5 kommer göra det med.

Ang topicen så är det enda som är värt att diskutera är varför detta stolpskott får media utrymme i huvudtaget? Han har ju gång på gång visat att han inte begriper sig på branschen alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Hade rätt förut, nu och kommer få rätt igen. Det handlar bara om att vara insatt, vilket du bevisligen inte är. Bevisa något som är fakta, jomenvisst, det var ju ganska lätt. Haha...

Jodå.

Dina "bevis" består ju som sagt alltid att du säger "Googla upp det".

Underbart välargumenterat (som vanligt gällande religiösa fanatiker).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jodå.

Dina "bevis" består ju som sagt alltid att du säger "Googla upp det".

Underbart välargumenterat (som vanligt gällande religiösa fanatiker).

Behöver inte posta källor när faktan är allmän kunskap. Som att jorden är rund. Vill du ha källa på det?

De flesta vet att Sony leder med stora marginaler nu. De flesta vet även att Pro har många spel med 4K native i 60 fps. Att du då frågar om källor visar då bara att du inte vet någonting om detta. Vidare har du varit offtopic hela tiden, så då hänvisar jag dig till google, speciellt som du är direkt otrevlig. Att ha koll på marknaden har inget med religiösa fanatiker att göra, jag håller mig till fakta. Det är snarare du som är fanboi som inte har några vettiga argument alls i frågan och därmed helt ointressant att föra dialog med.

Jag brukar ofta posta källor, så där har du fel igen.
Kan du tillföra något till ämnet som inte är påhopp, utan en gnutta genomtänkt med fakta bakom?
Vi har trivselregler här och även regler on topic.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Behöver inte posta källor när faktan är allmän kunskap. Som att jorden är rund. Vill du ha källa på det?

De flesta vet även att Pro har många spel med 4K native i 60 fps.

Ahh!

Det är så det ligger till? Då förstår jag.

Du är som alltid verkligen en pålitlig källa av både outsinlig visdom och goda retoriska färdigheter, Fredag. Tack!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det var så lite, kul att du lärde dig något.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

@Fredag: Jodå, jag läste på dina inlägg de senaste 15 åren och de följer samma religiösa trend gällande att hata Nintendo, Microsoft/XBox, Apple och alla konkurrenter till ditt älskade PlayStation (och din älskade Samsung Note). Du verkar väldigt "hard core" med att försvara din varumärken och produkter du en gång skaffat, och kör benhårt på den linjen. Samma sak gällande dina tidigare problem med dina diskussioner på SweC. Så vissa lär ju sig helt klart inget!

Personligen så tycker jag bäst om att spela på PC/Windows, och i andra hand på övriga enheter så som min Mac, mobiltelefoner, konsol (Nintendo och Xbox i mitt fall) eller iPad. Har inget emot Sony och tycker de gör utmärkta produkter. Att jag själv valde Xbox nu bara för ett halvår sedan var för att standardisera på en mediaspelare i huset. Enklast att köra samma produkt i så stor utsträckning som möjligt, och ville även ha fullt stöd för 4K och HDR, inklusive för BD-skivor som jag kvalitetsmässigt föredrar att se på film via (även om jag har mycket streaming via Netflix och andra tjänster).

Var även inne på att köra PlayStation (och Shield) som mediacenter, och tycker att det även är ett utmärkt alternativ även ur den aspekten. Sedan att jag i vissa fall kan spela i stort samma spel på både PC och konsol är ju en extra bonus (precis som att jag kan lira samma spel med samma licens både på min iPhone och iPad).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Va bra, då vet du att du har fel beträffande källor och att det är fakta som presenterats, även att jag har haft rätt hela tiden.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Va bra, då vet du att du har fel beträffande källor och att det är fakta som presenterats, även att jag har haft rätt hela tiden.

Såg att du t.ex. i tonvis inlägg bedyrade och garanterade att Cell skulle fortsätta användas för PS4, och att AMD är skit som Sony aldrig skulle överväga för PS4. Kan ge en andra massa lysande exempel (med referenser till exakta inlägg) kring dina tveksamma "kunskaper" och dina missvisande förutsägelser.

Vissa lever i sin egen bubbla och världsbild, och tar ogärna in verkligheten, så hur lönt det är vet jag inte (men jag gör det mer än gärna om du så önskar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/