AMD Ryzen Threadripper innehåller fyra Zeppelin-kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Affärsmodell där man får betala ett antal tusenlappar för att låsa upp nya kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Artikeln handlar om AMD, inte Intel.

Permalänk
Medlem

Intel: "Epyc är bara fyra ihoplimmade kretsar"
AMD: "Bara?"

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Affärsmodell där man får betala ett antal tusenlappar för att låsa upp nya kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta tror jag är framtiden, bara det att utvecklingen har stannat upp. Jag vet allt för många saker, där man får betala hutlösa summor för att få något upplåst. Inom Cpu så tänker jag ECC, kanske diverse instruktioner för video etc. HT, så saknar inte Ryzen 3 detta?
änk om man i framtiden om 2 år kunde låsa upp ht för en liten slant. Liksom folks behov av datakraft ökar för varje år, så om något år behöver de ha en snabbare dator än vad de hade idag.

-Nu körs allt mer på serverar och folks datorer blir mer klienter, så folk behöver kanske inte nödvändigtvis ha en snabbare dator hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Helt otroligt att det är så billigt att tillverka kislet så att man kan lämna två stycken kretsar oanvända. Inte nu för att Threadripper är billiga men det kostar väl mer att tillverka olika pinouts på Epyc och Threadripper.

Är inte kisel det vanligaste grundämnet på jorden? Material konstmaterial är nära nog noll. Det är att ställa in allt som tar tid och kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok, vilka laster brukar du köra som utnyttjar 16 core, 32 threads som ej äter ram?
För min del så har jag igång 20st virtuella maskiner igång som vardera har 10GB ram, förutom det har jag någon enstaka VM som mer minne då jag kör cad, databaser och annat på det.

Spontant låter 8gb per kärna som mycket ram, även för minnestunga laster.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Är inte kisel det vanligaste grundämnet på jorden? Material konstmaterial är nära nog noll. Det är att ställa in allt som tar tid och kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är naturligtvis inte kostnaden på råmaterialet jag syftar på utan tillverkningsprocessen i 14nm. R&D för denna nivå av kretsar är såklart hög men jag tänker på rent tillverkningsmässiga kostnader.

Permalänk
Master of Overkill

vi har dubbla 18 core cpus och 196GB RAM, RAM tar slut :(( får fylla resterande 4 bankar med 16GB Stickor!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Spontant låter 8gb per kärna som mycket ram, även för minnestunga laster.

Det beror på hur man jobbar, det är skillnad på att köra en last än att köra många. Säg att man arbetar med cad och den tar säg 32GB ram och 0% cpu när man ej gör något, då har man ändå kraft ifrån 16 core, 32 threads kvar. Och förhållandet ram och core ska räknas på det som är kvar.

Jag skulle tro att majoriteten som köper denna cpu kommer köra otroligt mycket skit samtidigt, de startar saker som de ej stänger av för att de kanske nästa dag ska använda det igen etc.
Sedan visst i enstaka situationer, så kanske de kör något tyngre applikation som Autodesk Revit, men även om de gör det så är det enbart en bråkdel som programmet nyttjar cpun och de kommer då mestadels ha en cpu som går i tomgång.

Skrivet av tvelander:

vi har dubbla 18 core cpus och 196GB RAM, RAM tar slut :(( får fylla resterande 4 bankar med 16GB Stickor!

Ja ram är något som bara slukas, det är så otroligt gött att sitta med en maskin där man ej behöver fundera på ramminnet. Samma sak gäller ssdn, att ha så mycket ssd på datorn så man aldrig bhöver flytta något för att få plats är det man borde ha.

Sedan visst kan man skaffa 128GB ram till denna 16 core cpu, men kommer man ner till 64GB som jag kör på min 4 kärniga 7700K, så tycker jag det är en skev fördelning.

Permalänk
Medlem

Om någon missar det så har De8auer tagit ner videon efter kontakt från AMD se:

https://www.youtube.com/watch?v=JbffGyrkjMM

Permalänk
Inaktiv

Häftig uppbyggnad,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är naturligtvis inte kostnaden på råmaterialet jag syftar på utan tillverkningsprocessen i 14nm. R&D för denna nivå av kretsar är såklart hög men jag tänker på rent tillverkningsmässiga kostnader.

Är själva litografin billig när forskning, utveckling och utrustning väl står klar, skulle det ju kunna vara ett bra sätt att öka utbytet att sätta dubbelt så många kretsar som man verkligen behöver på varje modul. Så länge två av fyra kretsar fungerar kan man sälja modulen.

Givetvis bara spekulation, men det verkar inte orimligt i mina ögon att det skulle kunna vara så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Intel: Look we have 18 cores, much better than 16 cores.
AMD: That is cute, here we have a 32 core CPU.

Inte helt oväntat att det blir så (skrev det i en annan tråd precis)

Har du hört talas om Xeon? Googla det så får du en överraskning.

Permalänk
Medlem

Jag renderar Lego i Blender och gillar det jag ser. Jag behöver inte speciellt mycket RAM för detta. Har idag en 2600K med fyra kärnor och 8 trådar (samt renderar i 8st trådar). Att gå över till 16 kärnor och 32 trådar vore magiskt. Då skulle man kunna leka ännu mer med att ruffa till ytor och få det mer verklighetstroget.

Hur mycket RAM som behövs beror väl mer på själva jobbet som ska utföras än hur många kärnor som samarbetar?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag renderar Lego i Blender och gillar det jag ser. Jag behöver inte speciellt mycket RAM för detta. Har idag en 2600K med fyra kärnor och 8 trådar (samt renderar i 8st trådar). Att gå över till 16 kärnor och 32 trådar vore magiskt. Då skulle man kunna leka ännu mer med att ruffa till ytor och få det mer verklighetstroget.

Hur mycket RAM som behövs beror väl mer på själva jobbet som ska utföras än hur många kärnor som samarbetar?

Köp en eller två 10->24 core Xeon ES eller QS på Ebay och ett X99 moderkort+DDR4 så är du där för småpengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta tror jag är framtiden, bara det att utvecklingen har stannat upp. Jag vet allt för många saker, där man får betala hutlösa summor för att få något upplåst. Inom Cpu så tänker jag ECC, kanske diverse instruktioner för video etc. HT, så saknar inte Ryzen 3 detta?
änk om man i framtiden om 2 år kunde låsa upp ht för en liten slant. Liksom folks behov av datakraft ökar för varje år, så om något år behöver de ha en snabbare dator än vad de hade idag.

-Nu körs allt mer på serverar och folks datorer blir mer klienter, så folk behöver kanske inte nödvändigtvis ha en snabbare dator hemma.

Grejen är att kretsar saknar nog en del funktioner för de funkar inte. på grund av att ryzen 3 är trasiga ryzen 5 och så vidare. Vill man ha mer funktioner så köper man en dyrare cpu.

Sedan så stänger de av en del saker som SMT på R3 med laser, så går nog inte att bara "aktivera"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har du hört talas om Xeon? Googla det så får du en överraskning.

Intels xeon med mest kärnor är 24 st. Sedan xeon pi eller vad det heter är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Artikeln handlar om AMD, inte Intel.

Förstår att du skojar men köper man en processor för 12000+ så hade det varit nice att köpa en "dlc" för ett par tusen om några år med fler kärnor om man känner att det behövs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är det samma sockel på Epyc och Threadripper?
Känns som det är samma CPU som säljs i annat namn bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Är det samma sockel på Epyc och Threadripper?
Känns som det är samma CPU som säljs i annat namn bara.

Epyc kör med ECC och har officiellt stöd för out of band control. Tyvärr verkar treadripper ha samma men utan officiellt stöd men AMD är bra mycket mer öppen om deras "säkerhets" CPU än vad Intel är så en dag kanske man kan nuka skiten och slippa oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag renderar Lego i Blender och gillar det jag ser. Jag behöver inte speciellt mycket RAM för detta. Har idag en 2600K med fyra kärnor och 8 trådar (samt renderar i 8st trådar). Att gå över till 16 kärnor och 32 trådar vore magiskt. Då skulle man kunna leka ännu mer med att ruffa till ytor och få det mer verklighetstroget.

Hur mycket RAM som behövs beror väl mer på själva jobbet som ska utföras än hur många kärnor som samarbetar?

Exakt. Man kan köra laster som får plats i L3 cachen på CPUn och då behövs inte mycket RAM oavsett hur många kärnor som används.. Man behöver så mycket RAM man har användning för helt enkelt.

Undrar om AMD binnar kretsarna innan eller efter de monterats? Det känns mer logiskt att de vet på förväg att 2 av kretsarna inte fungerar, annars blir det nästan lite komiskt. De liksom skickar med ett par (avstängda) 8-kärniga processorer på köpet för det är billigare än att ändra tillverkningen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Om en 32 core variant kommer så kommer nog dom som kräver kärnor och trådar klara sig en stund.
Man får inte glömma att köpa till 1tb ram bara 😊

Kan man kanske bygga en mer "riktig" server av konsument prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Daark:
Xeon går upp till 28 Cores med 81xx serien, men det kanske var den du syftade på med "pi"

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon127948:

Epyc kör med ECC och har officiellt stöd för out of band control. Tyvärr verkar treadripper ha samma men utan officiellt stöd men AMD är bra mycket mer öppen om deras "säkerhets" CPU än vad Intel är så en dag kanske man kan nuka skiten och slippa oroa sig.

"AMD Confirms It Won't Opensource EPYC's Platform Security Processor Code"
länk

I denna teknik ingår bl.a. stödet för att automatiskt kryptera innehåller i RAM.

Intels motsvarighet för att skapa "säkra enklaver" och kryptera innehållet i RAM kallas SGX. Här ligger källkoden för närvarande på github med denna notering

"The linux-sgx-driver project hosts the out-of-tree driver for the Linux* Intel(R) SGX software stack, which will be used until the driver upstreaming process is complete."

D.v.s. man jobbar för att få in all källkod i kernel.org kärnan för Linux.

Hur är det första "mer öppet" än det andra?

Edit: Intel har även funktioner för att administrera en server, den sköts av en separat krets vars källkod är helt stängd. Så Intel har absolut delar kring säkerhet som 3:e-part inte kan granska. För AMDs del ingår även detta i den ARM-baserade säkerhetskrets som även sköter administration av saker som kryptering av RAM. Så för den delen är det tyvärr lika illa i båda läger.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@edda123: Fast finns epyc cpuer ner till 8 cores. Så dom "behöver inte" bara göra gör om alla trasiga epyc till TR. Kan lika väl sälja dom som low end epyc.

Nej, det är inte samma sak. 8 core Epyc använder 2 cores/modul för att få 8-kanalers minne och 128 PCIe-banor, så de kräver 4 fungerande moduler. På TR krävs bara 2 fungerande moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@edda123: Fast finns epyc cpuer ner till 8 cores. Så dom "behöver inte" bara göra gör om alla trasiga epyc till TR. Kan lika väl sälja dom som low end epyc.

Alla Epyc behöver att alla kretsar fungerar. Kanske inte fullt ut, men även på den 8-kärniga Epyc:en måste alla kretsar ha två fungerande kärnor, samt alla PCIe och DDR4 fullt fungerande. Ser ut som att om någon av kretsarna inte har allt detta så inaktiveras den kretsen (och en till) och säjls som TR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Synd bara att det är två som är inaktiverade. Skulle vara trevligt om de stängde av några kärnor i varje. Bättre kylning så än med bara två stycken CCX som jobbar.

Vet att folk har gjort liknande på Xenons där man köper 16 core CPU och sedan inaktiverar alla utom 4 (specifika 4 inte slumpmässiga) för att kunna trycka CPUn högre i frekvens.

Prestandan hade troligtvis blivit mer lidande med kommunikationen mellan 4 kluster så detta är nog bättre.
Infinity fabric har ju visat sig vara lite utav en flaskhals.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är inte kisel det vanligaste grundämnet på jorden? Material konstmaterial är nära nog noll. Det är att ställa in allt som tar tid och kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

En wafer är inte särskilt billig.
Visst kisel är ett av dom vanligaste grundämnena på jorden men det måste förädlas. Kisel för kretstillverkning skall väl vara ca 100 % rent.
Finns ganska många ämnen som är relativt vanliga i jordskorpan men som är dyra i sin rena form. Tanken går till exempelvis titan.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Ok, vilka laster brukar du köra som utnyttjar 16 core, 32 threads som ej äter ram?
För min del så har jag igång 20st virtuella maskiner igång som vardera har 10GB ram, förutom det har jag någon enstaka VM som mer minne då jag kör cad, databaser och annat på det.

Men det är nyfiken vad du experten kör som utnyttjar en sådan här 16 core cpu utan att använda mycket ram? Eller om du ej kör, kan du ge ett exempel på vad du skulle köra?

*edit* För de som spelar, så gäller samma sak där. Skaffar man en sådan här cpu så bör man överväga ett 1080Ti grafikkort eller liknade. Nu är väl denna cpu inte riktig till vanliga gamers utan folk som gör mycket annat samtidigt och då äter man ram.

herrejösses jaha dina virutuella maskiner kräver 10gb ram vardera. Vad nu det har att göra med hur mycket ram man behöver för att göra beräkningar, kompilera film eller lira nästa version av battlefield.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är inte kisel det vanligaste grundämnet på jorden? Material konstmaterial är nära nog noll. Det är att ställa in allt som tar tid och kostar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det finns bara en enda gruva i världen vad jag vet där man kan utvinna kisel som är tillräckligt rent för att användas till chiptillverkning. En bomb där och det är adjöss med allt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

herrejösses jaha dina virutuella maskiner kräver 10gb ram vardera. Vad nu det har att göra med hur mycket ram man behöver för att göra beräkningar, kompilera film eller lira nästa version av battlefield.

Skickades från m.sweclockers.com

Battlefield 16GB ram, film Adobe Premiere Pro minst 16GB, Beräkningar och dylikt plus marginal säg 16GB till. Så är sådan person bör minst ha 64GB ram om den gör allt detta samtidigt. Om personen ej tänker göra allt samtidigt så lär inte Threadripper vara den bästa cpun, frågan är inte om en klassisk 7700K skulle prestera bättre?

När det är spel inblandad så är dock ofta det bästa att köpa flera datorer och sprida lasten, speciellt om man ska jobba med annat som belastar grafikkorten.

Ska man enbart köra applikation en i taget som folk gjorde på 70 talet, så är det frågan om en 16 core cpu är det bästa valet? Visst egna beräkningar kan lätt använda detta, men ytterst få som köper en sådan cpu kommer nog själva slänga ihop något problem som helt själv utnyttjar 16 core.

Det jag tror är att denna cpu främst kommer gå till hemmaservrar och inga spel kommer att spelas på direkt dem, däremot kommer säkerligen många driva olika spelservrar.
Dessa 16core är som gjorda för en dator där man låter allt möjligt vara igång hemma och man sedan har en primär dator vid sidan av som används till allt möjligt som spel.

Skrivet av GilbertG:

Jo, men det finns bara en enda gruva i världen vad jag vet där man kan utvinna kisel som är tillräckligt rent för att användas till chiptillverkning. En bomb där och det är adjöss med allt.

Tveksam till att det bara finns en gruva, men säkerligen kanske enbart till den allra bästa waffern som går till 14n. Liksom där gäller det att få det allra bästa råvaran.