Permalänk

Köpråd 13k spel/jobb dator

Hej sweclockers!

Jag har tänkt att bygga en dator själv för första gången. Jag har en budget på ca 13000, och behöver skärm och mus till. Jag ska ha den mest till spel samt diverse adobe-jobb. Har hört att sweclockers är stället att få råd och tips på. Valde ett litet chassi mest för formens skull, så det är inte helt hundra. Mycket tacksam om ni kan kolla igenom korgen och se om jag missat något samt om valda komponenter är prisvärda.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10577488/

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Verkar vara en bra setup där du kommer kunna köra det mesta på högsta grafik med 60+ fps konstant. Men om du kör Open World spel eller spel som kräver mycket av grafikkortet så tycker jag du borde satsa (500kr?) mer på ett GTX 1060 6gb istället för 3gb. Vet Inget om "adobe-jobb" men har själv en ganska liknande dator med i5 6400, GTX 1060 3gb, 8gb ram som kan köra nästan allt på nästan högsta grafik utan problem. Vet ej om du har glömt eller om du redan har men du har inte lagt till tangentbord, musmatta, högtalare/hörlurar så vitt jag ser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Raptorbabez:

Moderkortet (Skylake) kommer inte fungera till CPU:n (Kaby Lake) om det inte har uppdaterat BIOS, vilket det inte har "out of the box". Sen har du valt ett låst moderkort till en upplåst CPU, det funkar ju såklart men du kan inte överklocka och det är sämre andrahandsvärde.

Det ingår ingen kylare till CPU:n du valt så det måste du lägga till.

Tveksam nätdel..
Överprisat grafikkort för att vara 3GB versionen av 1060, men så ser marknaden ut i nuläget då miners köper upp allt.

Du har inte funderat på Ryzen?
De har släppt några mini ITX-moderkort och Ryzen 1600 är väldigt prisvärd, ingår en bra lågprofilskylare också (bra för mITX).
1600 har 6 trådar/12 kärnor, välj snabba minnen (3200Mhz) för en extra boost.

T.ex:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3425404&view=b
GTX 1060 med 6GB och i lager.
Bra moderkort med inbyggd Wifi.
Fint nätagg (Guldklassat och 7 års garanti), passar perfekt i Core 500, 140mm (bra storlek för mITX) och modulärt.
Nedsatt nu i helgen på Komplett.

3K över till en skärm, mus och bluray.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@AntonBl:

Tack för svar!

Har uppdaterat till ett 6gb grafikkort nu, hade det i åtanke från början men priserna sticker snabbt iväg.

Ja, jag borde la skrivit att jag har tangentbord/musmatta och högtalare/headset!

Permalänk

@D-ryd:

Tack för svar!

Länken till listan är blank för mig, kan du länka igen/till någon annanstans?

Är inte riktigt med på det du skriver om låst moderkort/CPU... och angående kylare har jag fått höra att jag inte kmr behöva det då jag inte är en "hardcore" gamer och inte kommer använda datorn endast till spelande.

Permalänk
Medlem

Då blir du utan kylare!
Det följer inte med någon med processorn ...

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Core i5 7600K med fyra kärnor eller Ryzen 5 1600 med sex kärnor och sex trådar till för samma pris. När det gäller i7 7700K och Ryzen 7 1700 är balansen en annan i mina ögon.

Modifierade ditt system till Ryzen 1600, 3200-minne, 6GB-grafikkort, och brons-certifierat nätaggregat.

Jag hade tagit en dvd-läsare som också kan bränna blu-ray-skivor. blu-ray är bra backup-lösning. 25 eller 50gb per skiva.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10577658/

Permalänk
Medlem

@Raptorbabez:

Nu ska listan vara fixad tror jag. (Prisjakt verkar vara lite buggigt)
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3425404&view=b
Som sagt innan, ett väldigt bra nätagg som är perfekt för Core 500.

Du måste ha en CPU-kylare då det inte ingår någon till i5-7600K, det går inte att köra en CPU utan kylning...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@Leoms:

Bluray/dvd är eg inte så viktigt, det är mest en kul grej jag vill ha om budgeten tillåter.

Verkar för övrigt vara en mkt bra lista, och processorn lär ju vara värd att lägga lite mer deg på, tack för tips!

@halojoy & @D-ryd : menar ni en separat kylare eller kylpasta?

Några tankar om chassit? Jag vill gärna ha ett lite mindre, som detta, men kanske inte är det bästa att börja med om det är krångligare att bygga?

Permalänk

Har nu beställt alla delar och vill ba säga tack tack tack för tips - kunde pressa priset till 11,6k!!!!

Mvh exalterad