Tänkte skriva av mig angående jobb och arbetslöshet

Permalänk

Tänkte skriva av mig angående jobb och arbetslöshet

Hej allihopa!

Har aldrig skrivit ett liknande inlägg förr men tänker ta och skriva av mig lite grann eftersom jag i detta nu känner mig ganska sviken av hela systemet.

Jag gick ut elprogrammet 2009 varpå jag tyvärr inte fick tag i något jobb utan istället började praktisera inom livsmedelsbutik vilket jag älskade ( och fortfarande gör ) hade dock ingen större lycka där när det kom till anställning men däremot fick jag bra kritik för mitt arbete. Blev sedan anvisad till mängder av jobbcoacher under en längre period samtidigt som jag sökte jobb varpå jag mer och mer började känna mig deprimerad och tappade självförtroendet.

Det hela slutade med en depression som senare utvecklade sig till OCD vilket jag kan säga är det absolut värsta jag gått igenom någonsin och något jag fortfarande har problem med.. Hade även släktingar som jag höll mycket av som tyvärr gick bort vilket givetvis inte bättrade på min depression och OCD. Till slut blev jag så trött på AF och hela det systemet att jag helt enkelt skrev ut mig ( för jag ville inte kosta samhället en massa pengar i onödan ) varpå jag omgående skrev in mig på psykiatri för att bli bättre och kunna fungera som människa igen.

Runt 2012 var jag så pass bra att jag skrev in mig på Komvux och började studera lite nya ämnen och träffade många härliga människor där. Till slut skrev jag in mig på AF igen men tyvärr var det mest samma sak igen med jobbcoacher och annat skit så jag gick helt enkelt runt med CV i hand och pratade med chefer varpå jag ordnade två praktiker i rad där jag fick referenser och goda omdömen men tyvärr återigen ingen anställning. En av dessa praktiker var inom en Lernia utbildning.

Har nu fått en SIUS handläggare varpå jag jobbat två månader i livsmedelsbutik där jag fått goda omdömen och enligt chefen är mycket omtyckt. Har nu faktiskt som 26 åring ( ! ) jobbat och fått betalt vilket givetvis känns riktigt bra.

Men som vanligt ska alltid något hända som drar ner glädjen för en och fick därför under denna veckan reda på att mina 450 dagar inom jobb och utvecklingsgarantin är slut vilket helt enkelt leder till att jag ställs vind för våg utan pengar och ska då klara mig själv och bli "motiverad" att få tag i ett jobb. Detta eftersom jag aldrig haft en långvarig anställning och således inte fått tillgång till någon A kassa. Nu bor jag visserligen hemma fortfarande så jag ställs inte i någon akut situation men även jag har räkningar och egna utgifter att betala.

En sak kan jag säga och det är att jag är motiverad! Jag vill arbeta och vara en del i vårat samhälle men hela tiden kommer där motgångar vilket jag rent ut sagt mår fruktansvärt dåligt av. Så nu sitter man här inför helgen med magont och en känsla av att man är värdelös och en oro om hur det ska gå för mig.

Vad ska jag göra? När jag är på ett jobb ger jag mitt allt och har alltid fått bra kritik men av någon anledning vill man inte anställa utan bara ha mig på långa praktiker som tillslut oftast inte leder till något långvarigt betalt arbete. Har nu tre referenser inom livsmedelsbutiker.

Det jag mest blir förbannad på är om detta verkligen är något denna regeringen kan vara stolt över?

Skulle det alltså motivera en människa att få jobb genom att dra in den lilla pengen man får helt? Jag säger inget om de som missköter sig och helt enkelt inte vill jobba får indragna pengar men jag själv som har gjort allt i min makt för att ordna min situation ska alltså ändå drabbas och bli bestraffad för att jag inte kunnat säkra ett betalt jobb vilket i ärlighetens namn hänger minst lika mycket på företaget som på mig som individ.

Jag hoppas att jag inte gör någon irriterad på mig och jag hoppas att vi kan hålla en bra diskussion om detta. Skulle vara intressant att höra om där finns andra unga människor på Sweclockers som går igenom eller har gått igenom något liknande som jag och hur ni har hanterat det. Känns både bra att skriva av sig eftersom jag känner mig väldigt ensam men samtidigt lite lätt skrämmande ifall någon här tar illa vid sig eller något sånt så jag hoppas ni kan ha översikt med detta.

Vill passa på att tacka till de som orkat läsa igenom detta relativt långa inlägg och hoppas att ni alla får en riktigt trevlig helg!

Mvh Jesper.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Ja arbetsförmedlingen är inget man vill ha något att göra med. Jag kom till dem en gång med kontrakt i hand som sa att jobbet var mitt om AF kunde bestå med lektion för truckkort. Men nej det gick inte, jag var 20 och enligt dem måste man vara 21 eller något konstigt påhitt.

Kan också säga att de finns de som har det värre, t.ex. min kompis har sökt jobb i ca 6-7 år och är nu 28 år och bor fortfarande hemma utan någon som helst ekonomi att leka med.

Permalänk

Tänker framförallt på ditt synsätt när jag läser inlägget.
"Du är motiverad att bidra..." osv. Jag skulle vilja påstå att det inte handlar om det idag... alls. Det finns inte jobb till alla och vill du ha ett jobb så får du gå ut och ta det.
Lägg inte ditt öde i arbetsförmedlingens händer, du kan bli rekommenderad en plats men bara om din handläggare kan intyga på sitt eget rykte att företaget kommer att få en toppenarbetare. Då konkurrerar du med 200 andra med ditt CV.

Gå runt till butiker där Du vill jobba. Efter dina behov... trygg arbetsplats, framtidssäkert jobb, arbetsmiljön, kollegor eller vad det nu kan vara. Då har du dessutom, redan svaret på frågan -"varför ska vi anställa just dig".
Prata med anställda, lite insider information och ring någon ansvarig. Se dig själv som en jävligt bra produkt som du ska göra reklam för.
Det finns en hel del man kan göra som inte riktigt är rumsrent också men alla medel är tillåtna, tänker på typ lär känna personalansvarig på gymmet eller i en facebookgrupp osv. (krogen kan vara riskfyllt dock)

I en intervju sitt inte och be om ursäkt för att du finns, ta din plats och du vet att du kan göra jobbet och varför du gör det bra. I call BS när du säger att du vill bidra till samhället. Fråga dig själv varför, fem gånger. Du vill ha en lön så du kan köpa grejer, börja leva livet, jävligt enkelt och förståeligt.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag tror du har "otur" med dina jobb för att det ligger lite i jobbens natur. Livsmedelsbranschen är väl typisk instegsbransch för outbildade ungdomar (inget negativt!) och jag tror det är sällan det leder till anställning för att arbetsgivaren dels vill ha flexibilitet och men även kanske ta nytta av de sanktioner dom kan få av ungdomar, tex skattelättnader osv
Mitt råd är att utbilda dig! Du hade el i grunden och om du gillade det finns det många sätt att dra det vidare, både på högskola, universitet eller yrkesutbildningar. Och inriktningar som du kan ha nytta av el i bör väl vara typ alla tekniska utb.? Kan tänka mig hela spannet från fastighetsskötsel och bygg/industrielektriker till automationsingenjör och drift/IT ligger öppet för dig!
CSN ger dig 2år på gymn.nivå där du kan läsa in ämnen som kanske behövs kompletteras, och ca 6 år på högre utbildningar.

Inventera vad du redan kan och tycker är roligt och se hur du kan ta det vidare, till en högre nivå.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om man ska skylla på regeringen som är nu utan den som har varit tidigare då det inte är något som är ändra under denna regeringstid.
Väldigt få saker som faller igenom direkt och märks oftast tar det några år innan det dom gjort ändras och ibland måste 2 regeringar sitta innan något väsentligt får ändras enligt lag.

Men förstår din frustration.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Tänker framförallt på ditt synsätt när jag läser inlägget.
"Du är motiverad att bidra..." osv. Jag skulle vilja påstå att det inte handlar om det idag... alls. Det finns inte jobb till alla och vill du ha ett jobb så får du gå ut och ta det.
Lägg inte ditt öde i arbetsförmedlingens händer, du kan bli rekommenderad en plats men bara om din handläggare kan intyga på sitt eget rykte att företaget kommer att få en toppenarbetare. Då konkurrerar du med 200 andra med ditt CV.

Gå runt till butiker där Du vill jobba. Efter dina behov... trygg arbetsplats, framtidssäkert jobb, arbetsmiljön, kollegor eller vad det nu kan vara. Då har du dessutom, redan svaret på frågan -"varför ska vi anställa just dig".
Prata med anställda, lite insider information och ring någon ansvarig. Se dig själv som en jävligt bra produkt som du ska göra reklam för.
Det finns en hel del man kan göra som inte riktigt är rumsrent också men alla medel är tillåtna, tänker på typ lär känna personalansvarig på gymmet eller i en facebookgrupp osv. (krogen kan vara riskfyllt dock)

I en intervju sitt inte och be om ursäkt för att du finns, ta din plats och du vet att du kan göra jobbet och varför du gör det bra. I call BS när du säger att du vill bidra till samhället. Fråga dig själv varför, fem gånger. Du vill ha en lön så du kan köpa grejer, börja leva livet, jävligt enkelt och förståeligt.

Lycka till

^ Vad han sa!
+ Använd anledningarna till att du gillar livsmedelsbranschen som säljargument till dig själv vid intervjun. Jag hoppas för guds skull att du inte säger att "du vill bidra till samhället" på en intervju! Håll det relevant; vad vill/gillar du och varför är det bra för arbetsgivaren?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Det är bara att vara ihärdig och fortsätta försöka! Någon gång kommer det att lösa sig även om det inte känns så just nu. Något som är säkert dock är att det inte kommer att lösa sig av sig självt om du sitter hemma och tycker synd om dig själv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Söker TS enbart jobb genom AF skulle jag vilja tips om att vidga dina vyer. Gå direkt till butiker etc. Och be om att få prata med butikschefer. Lämna CV med bild, tänkt ut ordentligt hur du vill spendera dina första 7 sekunder när dem bildar sig en uppfattning om dig. Jag har själv gjort på det sättet med framgång och tvivlar inte en sekund på att du klarar det med, att söka jobb är verkligen ett jobb i sig. Hoppas du får napp inom kort tid!

Permalänk

När jag skrev bidra till samhället förstår jag själv att det låter korkat.

Jag vill helt enkelt slippa ha med detta att göra och tjäna mina egna pengar. Jag vill slippa vakna varje dag och oroa mig över hur jag ska lösa denna situationen. Jag är övertygad om att jag hade mått så mycket bättre av att klara mig själv och inte ha med AF och allt annat sånt mög att göra.

Kan tillägga att jag var på en intervju i Juni månad där jag helt enkelt var mig själv och körde med raka rör och sa som det var att jag mått riktigt dåligt innan men att jag nu var i mycket bättre skick. Berättade även om praktikerna jag varit på och gav han referenser. Sa givetvis inget om att jag vill "bidra till samhället"

Fick sen ett samtal om att det var mycket nära att de hade tagit mig men att de tillslut hade valt en annan person. Snackade rätt länge med chefen och han gav mig lite tips och råd och insisterade på att jag skulle fortsätta söka jobb där eftersom jag enligt det han sa låg väldigt bra till.

Jag har själv bestämt mig för att inte gå ner mig igen dels för att jag inte vill må dåligt igen och för att det definitivt inte tjänar något till. Jag SKA gå ut starkare ur detta och lösa det på något sätt.

Jag vill tacka för alla tips och råd och vänliga ord. Känns skönt att ha ett ställe dit man kan vända sig och bli bemött på ett så fint sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även med en examen var jag tvungen att aktivt söka jobb i ca 6 månader innan jag fick en anställning. Det är riktigt tufft att få ett jobb nuförtiden om man inte har en eftergymnasial utbildning eller erfarenhet. Du har inte funderat på att plugga vidare? Finns många yrkesutbildningar som man kan komma in på med elprogrammet som grund.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Om du har körkort, fråga om en vän eller släkting kan investera några tusenlappar i dig så att du kan ta ett taxikort, och sedan betala tillbaka det och bjuda på middag när du har fått din lön. Enkelt att få jobb i majoriteten utav städer, samt att du får ett fritt jobb. Tänkte på det som extraknäck när jag var yngre och gjorde en del research då, tror det kan passa alldeles utmärkt, om inte annat för att du ska kunna komma igång!

Du kan börja höra av dig till åkare innan du börjar utbildningen, många kan garantera dig jobb direkt när du är klar, för att minimera antalet dagar utan lön.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

När jag skrev bidra till samhället förstår jag själv att det låter korkat.

Jag vill helt enkelt slippa ha med detta att göra och tjäna mina egna pengar. Jag vill slippa vakna varje dag och oroa mig över hur jag ska lösa denna situationen. Jag är övertygad om att jag hade mått så mycket bättre av att klara mig själv och inte ha med AF och allt annat sånt mög att göra.

Kan tillägga att jag var på en intervju i Juni månad där jag helt enkelt var mig själv och körde med raka rör och sa som det var att jag mått riktigt dåligt innan men att jag nu var i mycket bättre skick. Berättade även om praktikerna jag varit på och gav han referenser. Sa givetvis inget om att jag vill "bidra till samhället"

Fick sen ett samtal om att det var mycket nära att de hade tagit mig men att de tillslut hade valt en annan person. Snackade rätt länge med chefen och han gav mig lite tips och råd och insisterade på att jag skulle fortsätta söka jobb där eftersom jag enligt det han sa låg väldigt bra till.

Jag har själv bestämt mig för att inte gå ner mig igen dels för att jag inte vill må dåligt igen och för att det definitivt inte tjänar något till. Jag SKA gå ut starkare ur detta och lösa det på något sätt.

Jag vill tacka för alla tips och råd och vänliga ord. Känns skönt att ha ett ställe dit man kan vända sig och bli bemött på ett så fint sätt.

Ett tips med CV där man listar vad man gjort innan, är att berätta kort om vad man gjorde som är relevant för det jobb man söker.
Om du tex söker ett it-supportjobb och har jobbat på ICA innan är det ju inte intressant att du packat upp och frontat varor. Däremot är det intressant att du haft kund- och leverantörskontakt, kan planera och arbeta strukturerat.
Dvs skräddarsy ditt CV till att återspegla vad, i det du gjort innan, som kan vara intressant för din nya arbetsgivare. Ta givetvis upp dom bitarna på intervju också ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av det jag läser så tänker du mycket "rätt". Att ta för sig utan att framstå (och känna sig som) burdus och självgod är svårt. För att ro hem okvalificerade jobb tror jag att det är just den egenskapen, tur och huruvida du känner någon som känner någon osv. som väger tyngst.

Lycka till.

Permalänk
Skrivet av bandless:

Om du har körkort, fråga om en vän eller släkting kan investera några tusenlappar i dig så att du kan ta ett taxikort, och sedan betala tillbaka det och bjuda på middag när du har fått din lön. Enkelt att få jobb i majoriteten utav städer, samt att du får ett fritt jobb. Tänkte på det som extraknäck när jag var yngre och gjorde en del research då, tror det kan passa alldeles utmärkt, om inte annat för att du ska kunna komma igång!

Du kan börja höra av dig till åkare innan du börjar utbildningen, många kan garantera dig jobb direkt när du är klar, för att minimera antalet dagar utan lön.

Jag höll faktiskt på med körkort för ganska många år sen nu. Men detta var i samma veva som en av mina släktingar blev sjuk och jag själv mådde inte bra så jag gjorde misstaget att helt enkelt ge upp det efter att jag misslyckats på uppskrivningen och uppkörningen.. Vet att jag måste ta tag i det och har lite pengar som jag sparat till bland annat det. Jag måste bara våga ta steget. Kan tillägga att det var under tiden som jag försökte ta körkort som min OCD var som allra värst innan jag sökte hjälp för det. Jag antar att jag är rädd för att det ska hända igen även om det inte finns något som säger att det ska bli så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk Det finns väl två huvudsakliga vägar in på arbetsmarknaden: kontakter och utbildning. Kan man sedan kombinera någon av dessa med tidigare erfarenhet och referenser så ligger man bra till. Skickar du bara in CV/personligt brev till tjänster som finns annonserade och inte ställer krav på tidigare erfarenhet/utbildning kommer du drunkna bland drivor med ansökningar.

Enklast för dig är nog att du tar dig en rejäl funderare på vad du vill jobba med framöver och sen försöker planera för hur du på bästa sätt förbereder dig för att få ett sånt arbete. Om du lämnar lite tankar kring vad du vill arbeta med så kan du säkerligen få bra hjälp med en plan för att realisera "drömmen".

Permalänk
Inaktiv

Det finns mycket fel i vår arbetsmarknad att det ändå fungerar så bra beror på att vi har en ovanligt stark högkonjunktur, när lågkonjunkturen plus att allt mer automatiseras blir det andra bullar.

Nå med TS inlägg kan man göra 2 saker, klaga på arbetsmarknaden eller komma med förslag.

Mina råd till TS är:
Att arbetsgivare gillar gratis arbetskraft är inte mer konstigt att vi vanliga konsumenter tycker om gratisprover i butiker som delas ut, att vi konsumenter inte köper allt som vi får smaka på beror delvis på att vi från första början inte hade ett intresse att köpa.
Så praktik på vanliga jobb ger jag ej så mycket för, visst kan det ge en erfarenhet, men är det något som går snabbt att lära sig är det ej så mycket värt.

Försök istället att få jobb med bidrag, t.ex nystartsjobbbidraget där en arbetsgivare kan anställa dig i 2 år och få över 200 000kr i bidrag. Många arbetsgivare slickar sig runt munnen när de hör siffran 200 000kr i bidrag. https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstalla-m...

Uppehälle tills det. Förr i tiden kunde man få en ny period av jobb och utvecklingsgarantin, detta är jag 100% säker på. Folk gick efter 2år från en fas3 plats till en annan och hade exakt samma ersättning. Fas3 är nu borta och kanske då också förläningen?
Sist så sök socialbidrag.

*edit*
Du skrev att du hade ströjobbat lite, det är dumt. Då kanske du ej är berättigad nystartsbidraget lika länge. Det är synd att de i på arbetsförmedlingen inte är insatta i sitt eget arbete och bättre tipsar folk om hur de kan göra så att de blir extremt konkurrenskraftiga.
Liksom att varje månad för en arbetare betala nästan 30 000kr med alla skatter och dylikt eller betala strax över 10 000kr har en enorm skillnad på hur intresserad den är att anställa, speciellt för de mer vanliga jobben.

*edit2*

Mitt råd är lite inte på vad tomten Johan86c säger (d.v.s jag ), gå till arbetsförmedlingen och fråga vilka bidrag kan arbetsgivare få för att anställa dig, ta upp nystartsjobbbidraget som jag nämnde. Fråga hur mycket pengar de skulle få, när du sedan träffar en arbetsgivare så berätta detta, varför inte ens vara så desperat så att du nämner att du är berättiga nystarsbidrag i din jobbabsökanmail?
Jag tror detta kommer göra susen, liksom pengar är något de flesta arbetsgivare älskar, speciellt mindre företag som en liten matbutik.

Permalänk
Medlem

Körkort vet jag inte om det är viktigt om du ska jobba i en butik, men truckkort är alltid meriterande i dom lägena. Körkort är dock bra om man söker jobb generellt.

Sen som tidigare nämnts, gå direkt till företag. Funkar bättre med mindre butiker än stora kedjor och supermarkets, kedjor och supermarkets har så mycket att göra att dom vill att man ansöker via deras hemsidor.

Vad hände med att jobba inom el? Är det fortfarande intressant? Dock kan jag väl säga att det nästan är krav på att ha körkort om du ska jobba med installation och service.

Vet inte vart du bor mer än Skåne, men bor du i någon stad eller ute på landet? Hur känner du för att flytta till någon stor stad? Förstår att det då blir en stress pga att du måste kunna dra in pengar för hyra och räkningar på ett annat sätt än om du bor hemma. Men som elektriker (allmänt inom bygg) i Sthlm så har man ett väldigt fint läge framför sig, använder Sthlm som exempel då det är där jag har mest erfarenhet. Men vet att det byggs i alla större städer och saknas folk.

Har två anekdoter ang att söka jobben på plats själv.

Första är från ett av projekten jag driver i Upplands Väsby utanför Sthlm. Där kommer det in en person på platskontoret och presenterar sig, han berättar att han bor egentligen i Sundsvall men är på besök hos en kompis i Sthlm. Han såg bygget och gick in och frågade om det fanns någon tjänst för någon som honom (han var svetsare), vi gav honom uppgifterna till dom som svetsar fjärrvärmen och han gick iväg. Två veckor senare så svetsade han fjärrvärme på vårt bygge åt en underentreprenör.

Jag fick sparken pga sjukdom när jag var 23 från ett anläggningsföretag, var inte med i facket eller hade någon kunskap så vart aldrig något tjafs. Då jag hade turen att ha lastbilskörkort så gick jag in på eniro och sökte upp alla åkerier inom 10 mils radie, ringde dom en efter en. Vid sjunde samtalet så kom jag till ett enmansföretag som inte hade något jobb åt mig men han visste någon som sökte, satt i en lastbil samma kväll och körde. Det jobbet hade jag i 9 år som extrajobb, jag och den chefen hjälpte varandra. Hade han någon som var sjuk så kunde jag hoppa in och köra, när jag hade sommarlov när jag pluggade så fick jag köra.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Har aldrig skrivit ett liknande inlägg förr men tänker ta och skriva av mig lite grann eftersom jag i detta nu känner mig ganska sviken av hela systemet.

Jag gick ut elprogrammet 2009 varpå jag tyvärr inte fick tag i något jobb utan istället började praktisera inom livsmedelsbutik vilket jag älskade ( och fortfarande gör ) hade dock ingen större lycka där när det kom till anställning men däremot fick jag bra kritik för mitt arbete. Blev sedan anvisad till mängder av jobbcoacher under en längre period samtidigt som jag sökte jobb varpå jag mer och mer började känna mig deprimerad och tappade självförtroendet.

Det hela slutade med en depression som senare utvecklade sig till OCD vilket jag kan säga är det absolut värsta jag gått igenom någonsin och något jag fortfarande har problem med.. Hade även släktingar som jag höll mycket av som tyvärr gick bort vilket givetvis inte bättrade på min depression och OCD. Till slut blev jag så trött på AF och hela det systemet att jag helt enkelt skrev ut mig ( för jag ville inte kosta samhället en massa pengar i onödan ) varpå jag omgående skrev in mig på psykiatri för att bli bättre och kunna fungera som människa igen.

Runt 2012 var jag så pass bra att jag skrev in mig på Komvux och började studera lite nya ämnen och träffade många härliga människor där. Till slut skrev jag in mig på AF igen men tyvärr var det mest samma sak igen med jobbcoacher och annat skit så jag gick helt enkelt runt med CV i hand och pratade med chefer varpå jag ordnade två praktiker i rad där jag fick referenser och goda omdömen men tyvärr återigen ingen anställning. En av dessa praktiker var inom en Lernia utbildning.

Har nu fått en SIUS handläggare varpå jag jobbat två månader i livsmedelsbutik där jag fått goda omdömen och enligt chefen är mycket omtyckt. Har nu faktiskt som 26 åring ( ! ) jobbat och fått betalt vilket givetvis känns riktigt bra.

Men som vanligt ska alltid något hända som drar ner glädjen för en och fick därför under denna veckan reda på att mina 450 dagar inom jobb och utvecklingsgarantin är slut vilket helt enkelt leder till att jag ställs vind för våg utan pengar och ska då klara mig själv och bli "motiverad" att få tag i ett jobb. Detta eftersom jag aldrig haft en långvarig anställning och således inte fått tillgång till någon A kassa. Nu bor jag visserligen hemma fortfarande så jag ställs inte i någon akut situation men även jag har räkningar och egna utgifter att betala.

En sak kan jag säga och det är att jag är motiverad! Jag vill arbeta och vara en del i vårat samhälle men hela tiden kommer där motgångar vilket jag rent ut sagt mår fruktansvärt dåligt av. Så nu sitter man här inför helgen med magont och en känsla av att man är värdelös och en oro om hur det ska gå för mig.

Vad ska jag göra? När jag är på ett jobb ger jag mitt allt och har alltid fått bra kritik men av någon anledning vill man inte anställa utan bara ha mig på långa praktiker som tillslut oftast inte leder till något långvarigt betalt arbete. Har nu tre referenser inom livsmedelsbutiker.

Det jag mest blir förbannad på är om detta verkligen är något denna regeringen kan vara stolt över?

Skulle det alltså motivera en människa att få jobb genom att dra in den lilla pengen man får helt? Jag säger inget om de som missköter sig och helt enkelt inte vill jobba får indragna pengar men jag själv som har gjort allt i min makt för att ordna min situation ska alltså ändå drabbas och bli bestraffad för att jag inte kunnat säkra ett betalt jobb vilket i ärlighetens namn hänger minst lika mycket på företaget som på mig som individ.

Jag hoppas att jag inte gör någon irriterad på mig och jag hoppas att vi kan hålla en bra diskussion om detta. Skulle vara intressant att höra om där finns andra unga människor på Sweclockers som går igenom eller har gått igenom något liknande som jag och hur ni har hanterat det. Känns både bra att skriva av sig eftersom jag känner mig väldigt ensam men samtidigt lite lätt skrämmande ifall någon här tar illa vid sig eller något sånt så jag hoppas ni kan ha översikt med detta.

Vill passa på att tacka till de som orkat läsa igenom detta relativt långa inlägg och hoppas att ni alla får en riktigt trevlig helg!

Mvh Jesper.

Den situation du beskriver skulle bli värre om SD eller Alliansen satt i regering. Det som skulle göra det bättre är väl typ om V satt i egen majoritet men det lär vi aldrig få se för folk gillar inte att betala skatt som går till att få de utsatta på fötter igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Den situation du beskriver skulle bli värre om SD eller Alliansen satt i regering. Det som skulle göra det bättre är väl typ om V satt i egen majoritet men det lär vi aldrig få se för folk gillar inte att betala skatt som går till att få de utsatta på fötter igen.

SD och nuvarande regering har ungefär samma arbetsmarknadspolitik om man bortser från Instegsjobb-bidraget för nyanlända.

M vs S så är det ej så stor skillnad där heller då M måste dras med andra partier som C, KD, L. Ser man då M hade makten så var det samma regler då också, även om jag vet att man kunde få ersättning förläng flera gånger. Folk gick hur länge som helst i fas3 med nästan 10 000kr/månaden, nu är TS ej berättiga akassa och då kanske det är annorlunda.
I vilket fall S har makten nu och problemet existerar nu, varvid enbart rösta på dem löser ej problemet. Utan man måste se vad man själv kan göra och man har en del hjälpmedel.
Långsiktigt påverkar dock alliansen eller socialdemokraternas politik mycket, men det blir en politisk fråga kring vilket parti som är bäst för landet och det passar mer i en annan tråd.

Att V i egen majoritet hade löst alla problem kortsiktigt precis som i Venezuela betvivlar jag inte, sådan politik lär dock inte komma till landet de nästa 30 åren varvid det ej heller hjälper TS.

Nej det gäller att noggrant kolla upp vad arbetsförmedlingen erbjuder och de erbjuder riktigt bra hjälp, varför så få utnyttjar hjälpen är dock en bra fråga. Liksom att giriga affärsmän vill anställa folk och få över halva lönen betald av staten är det väl knappast någon som ifrågasätter? Är man då i sitsen utnyttja detta när man sedan har fått kanske 2 års arbetserfarenhet, ja då har man det lättare på arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

SD och nuvarande regering har ungefär samma arbetsmarknadspolitik om man bortser från Instegsjobb-bidraget för nyanlända.

M vs S så är det ej så stor skillnad där heller då M måste dras med andra partier som C, KD, L. Ser man då M hade makten så var det samma regler då också, även om jag vet att man kunde få ersättning förläng flera gånger. Folk gick hur länge som helst i fas3 med nästan 10 000kr/månaden, nu är TS ej berättiga akassa och då kanske det är annorlunda.
I vilket fall S har makten nu och problemet existerar nu, varvid enbart rösta på dem löser ej problemet. Utan man måste se vad man själv kan göra och man har en del hjälpmedel.
Långsiktigt påverkar dock alliansen eller socialdemokraternas politik mycket, men det blir en politisk fråga kring vilket parti som är bäst för landet och det passar mer i en annan tråd.

Att V i egen majoritet hade löst alla problem kortsiktigt precis som i Venezuela betvivlar jag inte, sådan politik lär dock inte komma till landet de nästa 30 åren varvid det ej heller hjälper TS.

Nej det gäller att noggrant kolla upp vad arbetsförmedlingen erbjuder och de erbjuder riktigt bra hjälp, varför så få utnyttjar hjälpen är dock en bra fråga. Liksom att giriga affärsmän vill anställa folk och få över halva lönen betald av staten är det väl knappast någon som ifrågasätter? Är man då i sitsen utnyttja detta när man sedan har fått kanske 2 års arbetserfarenhet, ja då har man det lättare på arbetsmarknaden.

Jag pratar just om TS situation, inte hur landet skulle påverkas i övrigt. Men alla utom V verkar pigga på att dra in ersättningen så fort som möjligt och det hjälper ju inte någon om man "redan sitter i skiten" så att säga. Föreställningen att det skulle motivera folk om man rycker undan mattan under fötterna på dem har jag svårt att köpa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag pratar just om TS situation, inte hur landet skulle påverkas i övrigt. Men alla utom V verkar pigga på att dra in ersättningen så fort som möjligt och det hjälper ju inte någon om man "redan sitter i skiten" så att säga. Föreställningen att det skulle motivera folk om man rycker undan mattan under fötterna på dem har jag svårt att köpa.

Sänka ersättningar kan motivera, men jag pratar om de som får allra högst ersättning speciellt politiker som enligt artieln nedanför kan få 50 000kr/mån i 15 år utan att behöva lyfta ett finger:
http://www.expressen.se/dinapengar/ex-politikerna-som-far-ut-...
Men visst även vanliga löntagare som har garantilön etc som bygger upp akassan påverkar.

Detta med att helt dra undan alla bidrag eller sänka dem så att de ej räcker gör bara folk mer oroliga och jag håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är väl onödigt att du ska försöka göra tråden till politisk propaganda. För att bemöta det du säger så kan du ju kika på dina kommunistiska vänner i fd. Sovjet, Venezuela och Nordkorea., Där har ju folk det väldigt fett.

OnT: Det gäller att vara envis och ha uthållighet på arbetsmarknaden. Tror de allra flesta kämpar på/kämpar för att få sina första jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Är väl onödigt att du ska försöka göra tråden till politisk propaganda. För att bemöta det du säger så kan du ju kika på dina kommunistiska vänner i fd. Sovjet, Venezuela och Nordkorea., Där har ju folk det väldigt fett.

OnT: Det gäller att vara envis och ha uthållighet på arbetsmarknaden. Tror de allra flesta kämpar på/kämpar för att få sina första jobb.

Jag håller med dig. Angående vara envis, så är min åsikt att vara aktiv. Jag vet flera som har fått jobb genom bidrag. Skit totalt fullständigt i om att man tycker det är fel moralisk, tänk mer på en själv och nyttja den hjälp man kan få.

Permalänk
Medlem

Att läsa det här var som att läsa något jag själv skrivit. Jag var i precis samma situation som dig för några år sedan.
Vändningen för mig kom när jag fick lastbilskort betalt av arbetsförmedlingen.
Plötsligt bor jag i Norge och jobbar som lastbilschaufför och ska gifta mig nästa sommar.

I mitt liv, när det gäller jobb, så har det aldrig fungerat att jobba hårt och försöka gång på gång. I mitt liv så har saker och ting bara plötsligt skett.
Jag hade fullständigt gett upp och brydde mig knappt om att leva länge. Plötsligt så vände allt.

Gör som många andra svenskar. Sök jobb i Norge. Här finns mycket jobb!

Permalänk
Avstängd

Med en utbildning inom el så ska du absolut inte behöva gå arbetslös men du ska kanske inte låsa in dig på att jobba som installatör utan titta mer mot industrin där de skriker efter folk som har elutbildning. Kanske kan du börja som maskinoperatör och sen få vidare mot el och automation den vägen eller så tittar du på företag som bygger maskiner och behöver folk som drar el och bygger skåp.
Jag jobbar som säljare inom denna bransch efter att själv ha jobbat som industrielektriker i dryga 15 år. Varje vecka när jag träffar kunder så får jag frågan om jag känner någon som har utbildning och vill jobba. Jag vet inte hur läget är i Skåne då jag inte jobbar på detta område men skulle förvåna om det är annorlunda mot Mälardalen, Dalarna och Värmland.
Om du vill fortsätta inom butik så skulle jag kolla hos alla typer av elgrossister såsom Ahlsell, Storel och liknande. Vet att de ofta är underbemannade och där finns också goda möjligheter att byta tjänster inom företaget med rätt vilja och intresse. Annars finns det massor av butiker typ Elgiganten, Mediamarkt eller Claes Ohlsson som alla skulle behöva dina kunskaper.

Lycka till och vill du så kan jag lyssna av med kollegor i Skåne om vart du kan lägga in en stöt. Skicka pm så kollar jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sänka ersättningar kan motivera, men jag pratar om de som får allra högst ersättning speciellt politiker som enligt artieln nedanför kan få 50 000kr/mån i 15 år utan att behöva lyfta ett finger:
http://www.expressen.se/dinapengar/ex-politikerna-som-far-ut-...
Men visst även vanliga löntagare som har garantilön etc som bygger upp akassan påverkar.

Detta med att helt dra undan alla bidrag eller sänka dem så att de ej räcker gör bara folk mer oroliga och jag håller med dig.

Ja, Har man 50 000Kr i rena bidrag så är det ju nästan olönsamt att söka vidare arbete så det är ju klart.. Rätt så typiskt att det just är politiker som får sådanna förmåner men vanligt folk får betydligt lägre summor och det är de jag syftar på, så då är vi helt överens i frågan.

Skrivet av Dunde:

Men suck och stön. Jag skrev ju att jag bara pratat enskild om den här och liknande situationen. Inte om hur landet som helhet skulle påverkas. Tycker det är rent löjligt att man skall bli förknippad med forntida kommunism år 2017 bara för att man ens nämner vänsterpartiet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns plats för all typer av personer, kunskaper och färdigheter på arbetsmarknaden, men det är inte som i skolan där man får en uppgift, utför den, å sen får ett betyg och en ny uppgift. I arbetslivet så finns det många slumpmoment, som kan kasta en bakåt, och framåt för den delen.

Det du kan göra är att fatta beslut som maximerar dina chanser att lyckas och/eller minimerar dina chanser att misslyckas (perfekt om man kan göra båda sakerna samtidigt). Gör du detta så har du fortfarande väldigt liten påverkan på det faktiska resultatet av varje enskilt vägval, men över tid kommer du lyckas bättre!

Att systemet har svagheter är sannolikt sant, å att det inte kommer vara rättvist för alla är en garanti. Att fastna i hur orättvist det är är nog lätt och i sånt fall är det bra att skriva av sig så här. Det kan t.o.m leda till en öppning, se på de svar du har fått här t.ex.

Lycka till!

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Aldrig tänkt på att söka en YH-utbildning exempelvis programmerare eller dyl?

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Mvh Jesper.

Du söker bara jobb i din ort va?
Har flera polare som flyttat till andra städer, för att kunna jobba.. finns många elföretag som behöver anställa, det bygga som fifean nuförtiden..

Gör om gör rätt... Livet är inte lätt...

Permalänk
Avstängd

Döende människor utfrågades vad dom ångrar mest och svaret var hos dom flesta liknande, att dom jobbade betydligt mindre, strunta i att vara andra till lags, njuta av livet. Självklara saker som få lever efter.

Finns få bra människor i världen, tar du inte hand om dig själv är det korkat att förvänta dig att någon annan skall rycka in och hjälpa dig.

Många jobb automatiseras, hög utbildning betyder inte garanterat jobb. Du kan bli permanent arbetslös men det är din inställning till livet som avgör om det är katastrofalt eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com