Tänkte skriva av mig angående jobb och arbetslöshet
Hej allihopa!
Har aldrig skrivit ett liknande inlägg förr men tänker ta och skriva av mig lite grann eftersom jag i detta nu känner mig ganska sviken av hela systemet.
Jag gick ut elprogrammet 2009 varpå jag tyvärr inte fick tag i något jobb utan istället började praktisera inom livsmedelsbutik vilket jag älskade ( och fortfarande gör ) hade dock ingen större lycka där när det kom till anställning men däremot fick jag bra kritik för mitt arbete. Blev sedan anvisad till mängder av jobbcoacher under en längre period samtidigt som jag sökte jobb varpå jag mer och mer började känna mig deprimerad och tappade självförtroendet.
Det hela slutade med en depression som senare utvecklade sig till OCD vilket jag kan säga är det absolut värsta jag gått igenom någonsin och något jag fortfarande har problem med.. Hade även släktingar som jag höll mycket av som tyvärr gick bort vilket givetvis inte bättrade på min depression och OCD. Till slut blev jag så trött på AF och hela det systemet att jag helt enkelt skrev ut mig ( för jag ville inte kosta samhället en massa pengar i onödan ) varpå jag omgående skrev in mig på psykiatri för att bli bättre och kunna fungera som människa igen.
Runt 2012 var jag så pass bra att jag skrev in mig på Komvux och började studera lite nya ämnen och träffade många härliga människor där. Till slut skrev jag in mig på AF igen men tyvärr var det mest samma sak igen med jobbcoacher och annat skit så jag gick helt enkelt runt med CV i hand och pratade med chefer varpå jag ordnade två praktiker i rad där jag fick referenser och goda omdömen men tyvärr återigen ingen anställning. En av dessa praktiker var inom en Lernia utbildning.
Har nu fått en SIUS handläggare varpå jag jobbat två månader i livsmedelsbutik där jag fått goda omdömen och enligt chefen är mycket omtyckt. Har nu faktiskt som 26 åring ( ! ) jobbat och fått betalt vilket givetvis känns riktigt bra.
Men som vanligt ska alltid något hända som drar ner glädjen för en och fick därför under denna veckan reda på att mina 450 dagar inom jobb och utvecklingsgarantin är slut vilket helt enkelt leder till att jag ställs vind för våg utan pengar och ska då klara mig själv och bli "motiverad" att få tag i ett jobb. Detta eftersom jag aldrig haft en långvarig anställning och således inte fått tillgång till någon A kassa. Nu bor jag visserligen hemma fortfarande så jag ställs inte i någon akut situation men även jag har räkningar och egna utgifter att betala.
En sak kan jag säga och det är att jag är motiverad! Jag vill arbeta och vara en del i vårat samhälle men hela tiden kommer där motgångar vilket jag rent ut sagt mår fruktansvärt dåligt av. Så nu sitter man här inför helgen med magont och en känsla av att man är värdelös och en oro om hur det ska gå för mig.
Vad ska jag göra? När jag är på ett jobb ger jag mitt allt och har alltid fått bra kritik men av någon anledning vill man inte anställa utan bara ha mig på långa praktiker som tillslut oftast inte leder till något långvarigt betalt arbete. Har nu tre referenser inom livsmedelsbutiker.
Det jag mest blir förbannad på är om detta verkligen är något denna regeringen kan vara stolt över?
Skulle det alltså motivera en människa att få jobb genom att dra in den lilla pengen man får helt? Jag säger inget om de som missköter sig och helt enkelt inte vill jobba får indragna pengar men jag själv som har gjort allt i min makt för att ordna min situation ska alltså ändå drabbas och bli bestraffad för att jag inte kunnat säkra ett betalt jobb vilket i ärlighetens namn hänger minst lika mycket på företaget som på mig som individ.
Jag hoppas att jag inte gör någon irriterad på mig och jag hoppas att vi kan hålla en bra diskussion om detta. Skulle vara intressant att höra om där finns andra unga människor på Sweclockers som går igenom eller har gått igenom något liknande som jag och hur ni har hanterat det. Känns både bra att skriva av sig eftersom jag känner mig väldigt ensam men samtidigt lite lätt skrämmande ifall någon här tar illa vid sig eller något sånt så jag hoppas ni kan ha översikt med detta.
Vill passa på att tacka till de som orkat läsa igenom detta relativt långa inlägg och hoppas att ni alla får en riktigt trevlig helg!
Mvh Jesper.
Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti