Anmäl dig till Roborock Challenge!

Göra en egen dansmask, hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Göra en egen dansmask, hjälp sökes!

Hej kära medlemmar och medmänniskor!

Jag är ganska flitig på dansgolvet och mitt ess i rockärmen är då Melbourne Shuffle när jag svänger runt på dansgolvet, mer passande kan det inte bli att jag också ska iväg till landet där under inom kort! Jag fick först idén om en dansmask när jag var i Thailand för ett år sedan och hade då en köpt mask som jag klädde mig i. Nu har detta gått till att jag vill göra min egna mask som passar mitt ansikte perfekt och såklart är unik!

Masken ska då vara formad efter mitt ansikte och framsidan ska vara av hållbar plast där framsidan ska se kromad ut och väldigt blank, insidan något mjukt material som är mjuk för huden och inte stör sig av svett.

Problemet är då att jag inte har mycket till aning om hur detta ska gå till och diverse sökningar på internet har inte gjort mig mycket smartare, min gissning går än så länge:
Gör en form av gips av mitt ansikte.

Thats it.

Jag är osäker på hur jag sedan överför denna mask gjord i gips till att masken är av ett hållbarare material som plast? Eller är det kanske bättre om jag köper en färdig mask i plast som jag sedan formar efter behag?

Trevlig forsättning!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Börja med att göra en avgjutning av ditt fejs t.ex. i gips.

I denna gjuter du en kopia av ditt fejs i t.ex silicon.

På denna kan du sedan göra en plastmask i t.ex resin genom att pensla siliconet med resin. Tips är att köpa ett relativt snabbtorkande och trögflytande resin som inte vill rinna av siliconformen direkt och kan krävas flera lager.

Så har du en exakt baksida som ditt nylle i typ plast att sedan bygga från tills den ser ut på utsidan som du vill ha den.

Ett annat alternativ kan ju vara att 3d scanna ditt nylle och sedan låta någon med en 3d printer skriva ut en slät mask att utgå från där du kan bygga på framsidan som du känner tills den ser ut som du vill.

Eller bygga upp masken färdig från scannen och printa den med även utsidan fixad så kommeer du bara behöva slipa och lackera den på utsidan i princip.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Plast är ju ganska bökigt att hålla på med och troligtvis inte aktuellt för dig.
Däremot tror jag att glasfiber skulle fungera, går väl att köpa på byggvaruhus.
Nu är ju inte glasfiber direct mjukt och skönt men det är ju en riktigt stabil grundstomme för att bygga vidare på, typ sätta någon mjuk duk på insidan och spraya kromfärg(grundmålat först givetvis) på utsidan.
Tittade på biltema och de har glasfiberväv där samt "kletet" som behövs.

En idé iaf, kanske någon annan har någon bättre

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Börja med att göra en avgjutning av ditt fejs t.ex. i gips.

I denna gjuter du en kopia av ditt fejs i t.ex silicon.

På denna kan du sedan göra en plastmask i t.ex resin genom att pensla siliconet med resin. Tips är att köpa ett relativt snabbtorkande och trögflytande resin som inte vill rinna av siliconformen direkt och kan krävas flera lager.

Så har du en exakt baksida som ditt nylle i typ plast att sedan bygga från tills den ser ut på utsidan som du vill ha den.

Ett annat alternativ kan ju vara att 3d scanna ditt nylle och sedan låta någon med en 3d printer skriva ut en slät mask att utgå från där du kan bygga på framsidan som du känner tills den ser ut som du vill.

Eller bygga upp masken färdig från scannen och printa den med även utsidan fixad så kommeer du bara behöva slipa och lackera den på utsidan i princip.

Skrivet av bardbard:

Plast är ju ganska bökigt att hålla på med och troligtvis inte aktuellt för dig.
Däremot tror jag att glasfiber skulle fungera, går väl att köpa på byggvaruhus.
Nu är ju inte glasfiber direct mjukt och skönt men det är ju en riktigt stabil grundstomme för att bygga vidare på, typ sätta någon mjuk duk på insidan och spraya kromfärg(grundmålat först givetvis) på utsidan.
Tittade på biltema och de har glasfiberväv där samt "kletet" som behövs.

En idé iaf, kanske någon annan har någon bättre

Tack för infon!

Precis som ni säger är det nog för bökigt att gjuta en egen mask av plast, ska kolla om det finns något ställe som erbjuder 3D-scans. Om jag nu använder mig av glasfiber då borde jag först göra en form av gips sedan lägga glasfibret över, därefter tar jag bort gipset och lägger på fler lager med glasfiber?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha provat att göra så iaf, d.v.s först gjuta av ansiktet med gips, sedan köra glasfibret(man borde kunna köra alla lager) och låta det härda ordentligt.
Tyvärr lär ju inte gipset vara enkelt att få bort men glasfiber är ju såpass stabilt att det går nog att vålda lite för att få bort gipset samt putsa med sandpaper etc..

Ska väl ändå nämna att jag aldrig gjort detta så det kanske inte fungerar för fem öre heller
Men det "borde" fungera

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade gjort:
Gipsavgjutning av ansikte.
(fixa och putsa upp avgjutning så den är så lik din önskade slutprodukt).
Gör en Silikonform av gipsavgjutningen.
Fyll formen med resin. (Silikonformen ska alltså vara en gjutform).

Sedan får man putsa upp resinmasken från skägg och eventuella luftbubblor. (Resingjutning har många knep att läsa på om).

Du kan även använda dig av glasfiberepoxy men det är superhårt och rätt stökigt att arbeta med, i mitt tycke.

Att måla något blankt, metallic och riktigt glansigt brukar vara svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin