AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon999:

Jo men de såldes väl till ett pris som var 1000:- lägre än det verkar vara frågan om nu.

Både och, de sålde kort utan spel för 5000 kr, som tog slut väldigt snabbt, men de hade även kort för 6000 kr med spel, jag beställde ett sådant, fick även en tjusig aluminiumkylare som jag tyckte var värd lite extra.
De för 6000 kr tog också slut, mitt kort kommer att levereras runt den 25:e.
Det man kan säga är att de kort för 5000 kr inte ens går att boka nu, det kan man med de för 6000 kr.

Korten verkar sälja bra, kanske det är miners eller många som är sugna på ett AMD kort, vet inte varför, men de verkar sälja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

vänta nu, främst för mining? Dom minear typ i samma prestanda som ett 1070 fast med dubbel strömförbrukning och 50% högre pris...

eh vad är de till för då??? om man hatar miljöpartiet?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Exakt detta, kollar vi på frontier edition vega korten jämtemot motsvarande nvidia kort ser vega jättebra ut (samma strömförbrukning, fast mer prestanda i det segmentet), men man kan se samma problem med Ryzen, gjort för HEDT/datacenter, men nerskalat för konsumenter.

Något annat jag skulle vilja veta är om yields är riktigt dåliga eller om någon tillverkare av HBM eller Vega 10 kretsen har problem med att leverera nog stor volym.

Här ser vi lite vad AMD vill med Epyc och VEGA:

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Problemet är ju som sagt att ingen butik verkar kunna hålla AMD:s MSRP, varken i Sverige, Europa eller i USA. Och alla recensioner skrevs efter detta subventionerade pris. Vi har inget svenskt rekommenderat pris att gå på, så det blir ju lite svårt. Däremot är ju inte endast Sverige påverkat, utan hela världen, och alla rapporterar samma sak.

Visst kan det hända något, men tyvärr litar jag nog inte blint på AMD förens det är bevisat.

men frågan är då varför butikerna inte vill hålla priset. KAN dem verkligen inte? eller VILL dem inte för att öka sin vinst.
AMD har ingen möjlighet utan kanske hota med att inte fortsätta jobba med butiken om dem inte håller MSRP. och det käns lite väl extremt och hota med eller?
ÅF och butikerna är inga interessorganisationer som vill bara kundens bästa..eller jo...dem vill ju har våra pengar men skämt åt sidan.
Har alla redan glömt att det är butikerna och ÅF som har ökat priserna på grafikkorten pga av mining. AMD har inte ändrat sin MSRP. eller är det också AMDs fel?
har svårt att lita på den partin som har att vinna mest på ökade priserna och har gjort det som plötsligt kommer ut och klaga på att AMD ska ge dem för lite marginaler.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

men frågan är då varför butikerna inte vill hålla priset. KAN dem verkligen inte? eller VILL dem inte för att öka sin vinst.
AMD har ingen möjlighet utan kanske hota med att inte fortsätta jobba med butiken om dem inte håller MSRP. och det käns lite väl extremt och hota med eller?
ÅF och butikerna är inga interessorganisationer som vill bara kundens bästa..eller jo...dem vill ju har våra pengar men skämt åt sidan.
Har alla redan glömt att det är butikerna och ÅF som har ökat priserna på grafikkorten pga av mining. AMD har inte ändrat sin MSRP. eller är det också AMDs fel?
har svårt att lita på den partin som har att vinna mest på ökade priserna och har gjort det som plötsligt kommer ut och klaga på att AMD ska ge dem för lite marginaler.

Av vad flera reportrar skrivit så KAN de inte hålla AMD:s rekommenderade pris. Gick endast i början på grund av subventionering.

Permalänk
Medlem

Vad AMD sätter för rekommenderat pris är irrelevant om dom samtidigt inte lämnar ett rimligt utrymme för förtjänst i alla ledar fram till kund.
Om det rena kortet lämnar +/-0% förtjänst och div paket lämnar 6% förtjänst blir det i praktiken det samma som att det rena paketet inte finns för försäljning då det inte är många affärer som drivs ideellt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@femkantig: Typ ngt sånt, jag förstår inte varför alla har fått för mig att det är värsta superkorten för mining, var det den dära unconfirmed rumor artikeln om 100Mh/s som var en ren spekulation? Fanns inga benchmarks eller något i den, bara ryktesspridning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Problemet är ju som sagt att ingen butik verkar kunna hålla AMD:s MSRP, varken i Sverige, Europa eller i USA. Och alla recensioner skrevs efter detta subventionerade pris. Vi har inget svenskt rekommenderat pris att gå på, så det blir ju lite svårt. Däremot är ju inte endast Sverige påverkat, utan hela världen, och alla rapporterar samma sak.

Visst kan det hända något, men tyvärr litar jag nog inte blint på AMD förens det är bevisat.

Det gör inte jag heller. Bara menar att tills vi har alla fakta på bordet är det svårt att dra några slutsatser.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Lång text om min syn på detta

Jag var länge djupt bedrövad av denna röriga substansfattiga ryktesartikel som presenteras som fakta, såpass att jag planerade min sorti. Efter att ha läst igenom nästan hela jäkla tråden, tills det börjar snackas om valutor och skatter, så slår det mig vad detta egentligen handlar om.

Jag tycker mig ha sett uppgifter, t.o.m. presentationsbilder från AMD, om att det rekommenderade priset för RX Vega 64 är 499 EURO € i Europa. AMD sätter nästan alltid riktpriserna i Euro direkt från dollarsiffran i Europa, alltså ett slags prispåslag. Med svensk skatt på det i dagens växelkurs blir priset ganska exakt 6000 kronor. De 5090 kronorna som de första korten sålts för är således uppenbarligen något slags introduktionspris. Dåligt av AMD som inte kommunicerat det ordentligt, men samtidigt inte så svårt att räkna ut.

Att Swecklockers-redaktion inte kunnat räkna ut detta är inte mindre än dåligt. Att sedan dra till med en dåligt underbyggd och illa formulerad textvägg till konspirationsartikel som är vilseledande och totalt missar det tämligen uppenbara är riktigt uselt och ovärdigt en sida som Sweclockers. Jag förväntade mig definitivt mer än så.

Det handlar alltså inte om någon höjning utav det rekommenderade priset, utan om ett tillfälligt introduktionspris och dålig kommunikation från alla inblandade parter, där den ack så viktiga valutaövergången missats.

Visst är det dåligt skött av AMD, men det motiverar ändå inte en sådan här FUD-dynga där frågor och kritik om hela sakens natur avfärdas som hårklyverier och locket läggs på. Erfarna datorjournalister borde känna till att AMD i regel gör denna valutaomvandling samt att de sällan kommunicerar det utåt. Rikta kritiken åt rätt håll.

Denna härva har blottat en del allvarliga brister i det journalistiska arbetet på Sweclockers, som att avsaknad av bevis betraktas som bevis på motsatsen och att man saknar tålamod att inhämta bekräftelse och istället spinner vidare på en annan(s) tes. Jag förväntar mig stark bättring här, annars kan jag lika gärna gå till WCCF och ägna mitt intellektuella stimulansbehov åt att förolämpa folk på vassast vis.

Skrivet av hunden:

Problemet är väl att utmärkelser och betyg ofta grundas på priset, om kortet är prisvärt eller ej.

Ska man enbart gå efter prestanda och helt bortse från pris när man betygsätter något så är ju allt nedanför toppkortet värdelöst.

Ja, men ska man betygsätta produkter efter rekommenderat pris eller efter faktiskt försäljningspris? Hur länge efteråt ska man revidera artikeln utefter förändringar? Vilka faktorer ska man beakta? Svåra frågor som ändå kräver svar.

Jag tycker att detta är mycket beaktansvärt i denna bransch faktiskt:

Skrivet av Paddanx:

...
Problemet är ju att en vecka är... ingenting. Skulle tom säga att samma kvartal är ingenting, då det tar några månader både för produkter att komma till ÅF och priset att stabilisera sig.

Mao.. imho borde inte produkten som recenserades en vecka senare få sämre än den skulle fått 2 veckor innan. Annars blir ju recensionen påverkade av papperslanseringar och hype från PR.

Sen förstår jag att ingen är tankeläsare, och därför bör recensioner kanske inte sätta betyg innan de hunnit testa de sakerna fullt ut under båda veckorna? Alt kunna revidera dem därefter, under säg 2-3 månader iaf.
...

---

Skrivet av jacozz:

Jag tror så här:
Vega 10 var säkert tänkt att vara bättre i spel än vad det visade sig vara. På pappret borde det ju sopa banan med GP104. Men det gör det inte. Om det beror på att en massa transistorer lagts på double packed maths och HBCC och andra funktioner som visat sig ge mindre boost än vad man räknat med eller om det beror på omogna drivrutiner eller om det rent av finns hårdvaruproblem i till exempel i minneskontrollern eller kanske Infinity fabric har jag ingen susning om. Men faktum är att Vega10 torde vara mycket dyrare att tillverka än GP104.

Det är troligt att man skrämt upp frekvenserna på en process som inte klarar så höga frekvenser utan att dra iväg effektmässigt för att inte framstå som sämre än GP104. Men samtidigt kan man inte vara dyrare än konkurrenten för att kunna sälja något. AMD sitter i en rävsax. Man har pga den senaste årens ekonomiska situation inte resurser att göra mer än ett high-end chip för Datacenter-AI-Pro och gaming. "A jack of all trades". I gaming är det för dyrt att tillverka för att konkurrera med de betydligt mindre gp104:orna och för långsamt för att konkurrera med Gp102 (som egentligen borde vara Vega 10:s konkurrent med tanke på storleken på kretsytan).

PR-avdelningen försöker därför rädda en ohållbar situation med alla tricks i boken. Frågan är ju om det inte varit bättre att helt enkelt sälja RX-serien för ett mer kostnadsmässigt realistiskt pris från början. Visst hade man kanske sålt en anings sämre de första dagarna, visst hade man fått sämre omdöme pga högre pris av tech-siterna, men man hade iaf inte förstört det förtroende man ändå hade hos oss AMD-vänliga konsumenter. Det förtroende är nu skadat. Var det värt de 175 subventionerade sålda korten i Norden?

Ordet inkompetens är nästan för snällt i de här sammanhanget.

Jag vet inte vad som var tänkt egentligen. Med fortfarande blott 4 shader engines till samma mängd CU, texturenheter och rasterenheter så går det ju inte att förvänta sig underverk. Det stora problemet med GCN har varit obalansen, att det inte går att nyttja alla CU med mindre än de måste programmeras direkt för, och detta har inte ändrats. FP16 är ett najs tillskott, men eftersom det är helt nytt för gaming betyder det att det kräver särskild handpåläggning precis som allt annat med GCN.

Skrivet av Jacob:

Jag har sett AMD:s uttalande och det säger ingenting om priset för dessa "standalone cards", som enligt precis alla som går att få tag på säger inte kommer vara samma som vid lansering. Känns bara som att vi runt går i cirklar utan att komma någonvart. Tiden får utvisa huruvida fler RX Vega 64 hittar ut i butik för AMD:s MSRP eller ej.

Men vad är då meningen med denna spekulativa artikel där du ändå slår fast att "det är så"?

Skrivet av Gainsgoblin:

Så om Nvidia säljer 1 1080Ti för 2000 kronor och säger att det är MSRP men det aldrig mer finns att köpa till det priset så är det okej?
Det AMD har gjort är direkt lögn, spelar ingen roll hur dom gjort det och alla normala människor inser nog det. Man måste vara en otrolig AMD fanboy för att tycka det här är okej.

Så det är tillverkarnas fel om butikerna säljer för högre än riktpriset? För det är det du skriver.

Skrivet av Bernd_P1:

Inte första gången sweclockers slänga ut dåliga nyheter om en tillverkare utan att har nåt officellt svar och drar sina egna slutsatser bara för att få ändra sig i börja på veckan därpå.
Gillade det mer när man faktist inväntade odentliga svar, även om det var lite "slö" ibland.

Exakt.

Skrivet av Jacob:

Vi väntade i flera dagar på svar och jag låg på AMD flera gånger dagligen. Det enda jag möttes av var frustration från PR som inte fick några svar från deras chefer. Att det handlar om "väldigt lite information" stämmer helt enkelt inte när vi talat med flera stora återförsäljare i Sverige, AMD:s partnertillverkare och branschkollegor i andra länder.

Det här rykteståget och ryktena du pratar om är ingenting vi hoppat på, det här fick vi nys om redan innan lansering och jag har grävt i det sedan dess. Vi har normala fall en bra relation med AMD och jag skulle aldrig publicera något som detta eller riskerat den relationen utan att vara säker på min sak.

Med det har jag inget mer att tillägga, den här diskussionen med dig går bara i cirklar och leder ingenstans. Måste dock säga att jag tycker det är besynnerligt att det finns de som väljer att tro på och rentutav försvara ett företag som medvetet valt att vilseleda konsumenter och sin trogna användarbas, och istället rikta misstro mot alla som synar deras bluff.

Wow, "flera dagar". Upp till 2 veckor tycker jag gott man kan vänta om man vill framstå som seriös. Produkten går ändå inte att köpa under den tiden. Återigen, avsaknad av bevis är liksom inte bevis på motsatsen. Detta är inte en svensk WCCF, eller så har det åtminstone varit.

Skrivet av jacozz:

Jag tror faktiskt inte att de ansvariga som bestämt detta gjort detta med ont uppsåt. Eller det vet jag ju inte förstås men jag tror helt enkelt att marknadsavdelningens ledning på AMD är särdeles inkompetenta och korkade, ja faktiskt korkade. Kanske tror dom att vi konsumenter som med stort intresse kollar på deras Keynote är lika korkade som dom själva?

Vi har ju sett exempel på det innan med Bulldozerlanseringen tex. Även om jag personligen inte drog några växlar på "Poor Volta" -grejjen, eftersom jag tolkade det som "Poor Voltage" med tanke på de problem som precis innan den där reklamrullen visades drabbat vissa Nvidiakort med volt-reguleringen (EVGA?). Men fanboys på Interwebben läste såklart in något annat där.

Men inte ett pip från AMD:s marknadsavdelning om detta för att stävja hypen som uppstod runt "Poor Volta" med den självklara besvikelsen som automatiskt följer när man låtit påskina något som inte är sant.

Deras marknadsavdelning förstår sig helt enkelt inte på sin målgrupp. Vi som vanligtvis köper AMD-produkter gör det av en anledning. Det verkar helt gått förbi Lisa Su tyvärr. Hon är ytterst ansvarig trots allt.

[edit tillägg:]
Det finns såklart när jag tänker efter två målgrupper:
Dels såna som jag som gillar open source, fair play, framåt-utvecklande tekniska lösningar och som främjar en konkurrenssituation som ger bättre priser för oss konsumenter. Dessutom ska det väl erkännas att jag alltid har sympatier för "the underdog".

Den 2:a målgruppen är ju den som skiter i vilket så länge man får bättre prestanda för pengarna.

Jag tror nu när jag tänkt efter, tyvärr att den 2:a målgruppen som köper AMD-produkter är betydligt större än den första.

Med det i åtanke... Varför gör man inte istället då en "Big Polaris"?
Istället kör man på Vega 10 med en massa onödiga transistorer och dyr HBM-teknik för gamingmarknaden?

En 4000+ shaderkrets på Polarisarkitekturen med Gddr5X med minneskontrollern från 290x skulle vara avsevärt mindre krets och billigare att tillverka och antagligen prestera minst lika bra i gaming.

Till AMD:s försvar så var Vega redan i röret när omstruktureringen till RTG skedde och Raja klev ombord. Enligt uppgift är han en av hjärnorna bakom det legendariska R300-chippet. Återstår att se om han kan trolla skeppet rätt med Navi, det blir definitivt deras sista chans.

Skrivet av Vangen:

Helt ärligt så tappade jag intresset av AMD's grafikkort sen jag fick höra slopandet av flera grafikkorts lösningar. För det finns folk där ute som är i behov av att behöva mer än 1 singel-kort.

Därför finns hoppet kvar av NVIDIA.

Det där var ännu en missvinklad nyhet från SweC. Vad det egentligen handlade om är att med DX12 och Vulkan är det upp till utvecklarna att implementera eftersom Crossfire och SLI inte fungerar där, därför kommer AMD spendera mindre resurser i framtiden på Crossfire då det bara går till DX11 som ju väntas fasas ut. Detta gäller även Nvidia.

Skrivet av SimpanDirr:

Skulle aldrig köpa rött ändå. Intel och Nvidia enbart. Kvittar om det är dubbelt så dyrt för sämre prestanda i framtiden. Kalla mig fanboy men har haft så mycket skitgrejer från ati samt amd så är stolt fanboy nowadays

Hur kan sådana här infantila monopolofila dumheter få medhåll?

Skrivet av Jacob:

Vi menar precis det vi skriver. Komplett fick exakt 275 exemplar de kunde sälja till lanseringspriset (5 090 kronor), detta följdes upp av RX Vega 64 för 6 090 kronor där två spel ingår. Det här anses av många motivera den högre prislappen. Att det handlar om två produktpaket med olika artikelnummer säger jag ingenting om, det stämmer – givetvis.

Alla vi pratar med, oavsett om det är återförsäljare (plural, inte bara Komplett), partnertillverkare eller branschkollegor (journalister i andra länder som grävt minst lika mycket som SweClockers) är eniga om att det där låga priset endast gällde en första våg grafikkort vid lansering. MSRP på 499 dollar och 5 090 kronor som AMD bedyrade blir rekommenderat pris i Sverige stämmer helt enkelt inte. Sen utesluter jag inte att AMD förtydligar sitt uttalande med att MSRP består, men i praktiken kommer det inte bli så när grafikkorten väl hittar ut i butik.

Så riktpris spelar inte någon roll längre i så fall? Du flyttar stolparna för att det ska passa din tes.

Skrivet av Viochee:

...
Var har AMD ljugit? jo de fetljög om att de lanserade VEGA senare för att fylla upp lagren som visade sig vara skitsnack då korten tog slut direkt.
...

Jösses. Detta har inte ens med saken att göra. Förmodligen hade AMD inga kort att sälja alls som Vega tidigare, så många Vega FE har det inte funnits heller, så det var ju knappast en lögn.

Skrivet av Viochee:

Det är även sagt av återförsäljare att de går back om de säljer för det priset vilket antyder att komplett fått någon lanserings rabatt
finns ju för böveln inte ens ett kort listat för 5000 på prisjakt, vad säger det dig om det var på väg in nya?
när det luktar rök brukar det brinna

Visst, men det är inget officiellt utan i så fall att betrakta som rykte. Vilket är vad hela diskussionen handlar om, att åsikter och rykten görs till fakta. Sweclockers har blivit trumpifierat.

Skrivet av Meathim:

Det känns som att AMD och RTG borde bryta, men då står AMD utan grafikdel i sina prollar...

Skickades från m.sweclockers.com

Går att ordna med samarbetsavtal, vilket de borde gjort från början.

Skrivet av sukero:

Vet ej men kanske dax för AMD att börja om från börja på GPU sidan igen, kanske kan Jim Keller göra en ny bragd för AMD fast på GPU sidan. Vet ej hur stor skillnad det är för ingenjörerna mellan CPU vs GPU.

Det är stor skillnad.

Skrivet av oooskar:

Jag tänkte egentligen köpa Ryzen till nästa bygge för att stötta AMD men detta gör mig osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är två skilda verksamheter. Varför skulle Vegas vara eller icke vara påverka ditt val av Ryzen? Ryzen är en mycket bra och mycket prisvärd produkt.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

AMD har helt klart genomfört en dålig lansering. Men faktum kvarstår, MSRP har inte höjts och 499€ + svensk moms landar på runt 6000kr. Så har man alltid fått räkna när det gäller svensk prissättning.

Bingo.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag var länge djupt bedrövad av denna röriga substansfattiga ryktesartikel som presenteras som fakta, såpass att jag planerade min sorti. Efter att ha läst igenom nästan hela jäkla tråden, tills det börjar snackas om valutor och skatter, så slår det mig vad detta egentligen handlar om.

Jag tycker mig ha sett uppgifter, t.o.m. presentationsbilder från AMD, om att det rekommenderade priset för RX Vega 64 är 499 EURO € i Europa. AMD sätter nästan alltid riktpriserna i Euro direkt från dollarsiffran i Europa, alltså ett slags prispåslag. Med svensk skatt på det i dagens växelkurs blir priset ganska exakt 6000 kronor. De 5090 kronorna som de första korten sålts för är således uppenbarligen något slags introduktionspris. Dåligt av AMD som inte kommunicerat det ordentligt, men samtidigt inte så svårt att räkna ut.

Att Swecklockers-redaktion inte kunnat räkna ut detta är inte mindre än dåligt. Att sedan dra till med en dåligt underbyggd och illa formulerad textvägg till konspirationsartikel som är vilseledande och totalt missar det tämligen uppenbara är riktigt uselt och ovärdigt en sida som Sweclockers. Jag förväntade mig definitivt mer än så.

Det handlar alltså inte om någon höjning utav det rekommenderade priset, utan om ett tillfälligt introduktionspris och dålig kommunikation från alla inblandade parter, där den ack så viktiga valutaövergången missats.

Visst är det dåligt skött av AMD, men det motiverar ändå inte en sådan här FUD-dynga där frågor och kritik om hela sakens natur avfärdas som hårklyverier och locket läggs på. Erfarna datorjournalister borde känna till att AMD i regel gör denna valutaomvandling samt att de sällan kommunicerar det utåt. Rikta kritiken åt rätt håll.

Denna härva har blottat en del allvarliga brister i det journalistiska arbetet på Sweclockers, som att avsaknad av bevis betraktas som bevis på motsatsen och att man saknar tålamod att inhämta bekräftelse och istället spinner vidare på en annan(s) tes. Jag förväntar mig stark bättring här, annars kan jag lika gärna gå till WCCF och ägna mitt intellektuella stimulansbehov åt att förolämpa folk på vassast vis.

Ja, men ska man betygsätta produkter efter rekommenderat pris eller efter faktiskt försäljningspris? Hur länge efteråt ska man revidera artikeln utefter förändringar? Vilka faktorer ska man beakta? Svåra frågor som ändå kräver svar.

Jag tycker att detta är mycket beaktansvärt i denna bransch faktiskt:
---
Jag vet inte vad som var tänkt egentligen. Med fortfarande blott 4 shader engines till samma mängd CU, texturenheter och rasterenheter så går det ju inte att förvänta sig underverk. Det stora problemet med GCN har varit obalansen, att det inte går att nyttja alla CU med mindre än de måste programmeras direkt för, och detta har inte ändrats. FP16 är ett najs tillskott, men eftersom det är helt nytt för gaming betyder det att det kräver särskild handpåläggning precis som allt annat med GCN.

Men vad är då meningen med denna spekulativa artikel där du ändå slår fast att "det är så"?

Så det är tillverkarnas fel om butikerna säljer för högre än riktpriset? För det är det du skriver.

Exakt.

Wow, "flera dagar". Upp till 2 veckor tycker jag gott man kan vänta om man vill framstå som seriös. Produkten går ändå inte att köpa under den tiden. Återigen, avsaknad av bevis är liksom inte bevis på motsatsen. Detta är inte en svensk WCCF, eller så har det åtminstone varit.

Till AMD:s försvar så var Vega redan i röret när omstruktureringen till RTG skedde och Raja klev ombord. Enligt uppgift är han en av hjärnorna bakom det legendariska R300-chippet. Återstår att se om han kan trolla skeppet rätt med Navi, det blir definitivt deras sista chans.

Det där var ännu en missvinklad nyhet från SweC. Vad det egentligen handlade om är att med DX12 och Vulkan är det upp till utvecklarna att implementera eftersom Crossfire och SLI inte fungerar där, därför kommer AMD spendera mindre resurser i framtiden på Crossfire då det bara går till DX11 som ju väntas fasas ut. Detta gäller även Nvidia.

Hur kan sådana här infantila monopolofila dumheter få medhåll?

Så riktpris spelar inte någon roll längre i så fall? Du flyttar stolparna för att det ska passa din tes.

Jösses. Detta har inte ens med saken att göra. Förmodligen hade AMD inga kort att sälja alls som Vega tidigare, så många Vega FE har det inte funnits heller, så det var ju knappast en lögn.

Visst, men det är inget officiellt utan i så fall att betrakta som rykte. Vilket är vad hela diskussionen handlar om, att åsikter och rykten görs till fakta. Sweclockers har blivit trumpifierat.

Går att ordna med samarbetsavtal, vilket de borde gjort från början.

Det är stor skillnad.

Det är två skilda verksamheter. Varför skulle Vegas vara eller icke vara påverka ditt val av Ryzen? Ryzen är en mycket bra och mycket prisvärd produkt.

Bingo.

Väl sammanfattat. Har försökt framhålla detta ganska länge i tråden, men folk är mer intresserade av bashning, oftast helt felriktat.

Tycker också att Sweclockers gjort bort sig lite här och än mer när man gör det ganska klart i tråden att man inte är det minsta intresserade av att diskutera, ta emot kritik eller för den delen revidera trots att man själva gjort en betydande miss i att inte kunna räkna ut vad MSRP motsvarar i svenska priser.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Både och, de sålde kort utan spel för 5000 kr, som tog slut väldigt snabbt, men de hade även kort för 6000 kr med spel, jag beställde ett sådant, fick även en tjusig aluminiumkylare som jag tyckte var värd lite extra.
De för 6000 kr tog också slut, mitt kort kommer att levereras runt den 25:e.
Det man kan säga är att de kort för 5000 kr inte ens går att boka nu, det kan man med de för 6000 kr.

Korten verkar sälja bra, kanske det är miners eller många som är sugna på ett AMD kort, vet inte varför, men de verkar sälja.

Med tanke på att jag ännu inte sett tester på en enda miningapplikation där de faktiskt presterar bättre än GTX 10xx korten när man räknar med strömförbrukningen, vilken har betydelse för vilken vinst man gör, undrar jag om det om det inte snarare är 'suckers' som gått på en blåsning och köpt pga. överhypade rykten.

Strömförbrukning är också så hög att korten börjar trottla vid överklockning när man kör korten med full belastning, det verkar som problemet faktiskt uppstår redan i när man kör i Turboläge utan överklockning om jag har förstått det här rätt....

"
Before we get to our overclocking results, we’d like to provide a comparison of AMD's three power/performance profiles. From left to right, there’s the Power Saver mode with 212.8W, Balanced mode with 280.2W, and Turbo mode with 316.1W, as well as the corresponding clock rate curves.

The Power Saver and Balanced frequencies are fairly stable. However, things get really hectic once Turbo mode is activated; throttling due to to the power limit is clearly observable.

You might have noticed that these results are different from those of the air-cooled card in our launch article, since there are no flashy LEDs or fans to affect the outcome. The clock rates we measure are different as well.

Overclocking at the Maximum Power Limit

Even the updated version of AMD’s WattMan sent out the weekend before launch is buggy and unstable. Getting it to produce reliable and stable results took a lot of time and energy. AMD recommended setting the power limit to its maximum of +50%, so that’s exactly what we did.

And that's how you get to the 402.4W we measured through our extended benchmark run. This number comes close to AMD's 400W limit, which cannot be exceeded due to a factory-set cut-off. Tuning tricks do not work. Any supposed measurements exceeding that figure are definitely false.
"
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-rx-vega-64-water-c...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@GilbertG Vi varken spekulerar, gissar eller spinner vidare på någon annans tes, vi anade ugglor i mossen redan innan lansering och butikstillgänglighet. Däremot ser jag en väldans massa falska sanningar runt hur AMD:s leveranskedja ser ut. Och nej, vi har inte missat något så självklart som en valutaövergång. Jag har vid flera tillfällen redogjort för vilken typ av källor vi pratat med utan att nämna några vid namn.

Jag förstår tyvärr inte vilka bättringar du väntar dig av oss framöver och om någon väljer att sluta besöka oss på grund av den här nyheten är det deras val. Det enda vi gjort är att belysa att AMD inte varit ärlig runt sina rekommenderade priset, som i praktiken inte gäller nånstans, för Radeon RX Vega 64. Det står fast och har inte förändrats.

@Stoff3th3m4n Att vi inte är det minsta intresserade av att diskutera stämmer väl inte? Jag gav många svar och drog mig ur först när vi fastnade i en cirkel där jag fick besvara samma frågor om och om igen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@GilbertG Vi varken spekulerar, gissar eller spinner vidare på någon annans tes, vi anade ugglor i mossen redan innan lansering och butikstillgänglighet. Däremot ser jag en väldans massa falska sanningar runt hur AMD:s leveranskedja ser ut. Och nej, vi har inte missat något så självklart som en valutaövergång. Jag har vid flera tillfällen redogjort för vilken typ av källor vi pratat med utan att nämna några vid namn.

Jag förstår tyvärr inte vilka bättringar du väntar dig av oss framöver och om någon väljer att sluta besöka oss på grund av den här nyheten är det deras val. Det enda vi gjort är att belysa att AMD inte varit ärlig runt sina rekommenderade priset, som i praktiken inte gäller nånstans, för Radeon RX Vega 64. Det står fast och har inte förändrats.

@Stoff3th3m4n Att vi inte är det minsta intresserade av att diskutera stämmer väl inte? Jag gav många svar och drog mig ur först när vi fastnade i en cirkel där jag fick besvara samma frågor om och om igen.

När reella funderingar avfärdas som hårklyverier och de som ifrågasätter näst intill anklagas för att indirekt vara fanboys vet jag inte om jag kallar det för diskussion.

Men visst du skrev en hel del, det är bra antar jag.

Dock får vi inga riktiga svar från er gällande hur ni tog för givet att normalt pris skulle vara 5090kr då 499€ + svensk moms faktiskt blir runt 6000kr. Det borde ni haft med redan i er recension, att 5090kr förmodligen är ett introduktions pris och att en normal uträkning hade gett runt 6000kr. Dåligt kommunicerat av AMD, men även dåligt av er att slå fast att AMD genomfört en prishöjning. Så vitt jag vet, enligt officiella uppgifter, står MSRP kvar på 499€ i Europa. Eller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Stoff3th3m4n:

När reella funderingar avfärdas som hårklyverier och de som ifrågasätter näst intill anklagas för att indirekt vara fanboys vet jag inte om jag kallar det för diskussion.

Men visst du skrev en hel del, det är bra antar jag.

Dock får vi inga riktiga svar från er gällande hur ni tog för givet att normalt pris skulle vara 5090kr då 499€ + svensk moms faktiskt blir runt 6000kr. Det borde ni haft med redan i er recension, att 5090kr förmodligen är ett introduktions pris och att en normal uträkning hade gett runt 6000kr. Dåligt kommunicerat av AMD, men även dåligt av er att slå fast att AMD genomfört en prishöjning. Så vitt jag vet, enligt officiella uppgifter, står MSRP kvar på 499€ i Europa. Eller?

Jag gav så utförliga svar på alla funderingar jag kunde. Allt prat om produktpaket var hårklyveri, då MSRP inte kommer hålla oavsett artikelnummer, återförsäljare, land eller region. Däremot är jag inte intresserad av en diskussion som inte går framåt utan runt i cirklar med samma frågeställningar om igen.

Att räkna i Euro plus svensk moms vet jag inte var det kommer ifrån, AMD utgår ifrån dollarn när de sätter sina priser i Norden. Vi tog aldrig 5 090 kronor för givet, däremot hävdade AMD envetet att det skulle bli grafikkortets rekommenderade pris i Sverige. Det var inte först efter lansering som våra farhågor besannades, och bara för att vara övertydlig menar vi oavsett SKU eller bundlade spel. Senare visade sig situationen vara densamma i hela världen. Vi kollade med inköpschefer, branschkollegor (journalister) i andra länder, men även folk internt hos AMD och allt pekade mot samma sak.

Sen släpper AMD ett uttalande där de dansar runt frågan om rekommenderat pris utan att ge något konkret svar. Ska då vi på SweClockers och andra hårdvarusajter erkänna fel, när allt fortsatt pekat mot att priserna inte stämmer? Jag sätter alltid våra hängivna medlemmar, besökare och konsumenter i första rummet, i det här fallet upplyser vi om att deras rekommenderade priser inte är någonting att vänta på och att AMD minst sagt tummat på sanningen.

Att publicera den här artikeln var inte förhastat och uppgifterna är väl underbyggda. Väljer man att misstro oss får man väl helt enkelt vänta på att grafikkorten faktiskt finns att köpa i butik och se själv.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Frågan är om de gör det för att mjölka konsumenterna eller för att miners skulle köpt upp allt likt förbaskat.
...

Är jag den enda som tycker AMD gör rätt. Alltså om min hypotes stämmer:

  1. Släng ut några kort till rabatterat pris och säkert mest insatt gamers som köper upp dem.

  2. Ta betalt, gamers köper inte, men miners köper i hopp om att kunna får tillbaka pengarna och mer därtill. Win, win för både AMD och miners.

  3. Lagom till Svarta Fredag sänks priserna till lanseringspriserna och håller sig där. Nu köper mest gamers korten.

Felet med min hypotes är dock att just nu har AMD enormt uselt rykte. Alltså fel av AMD att bete sig så här. Många YouTube kanaler som ser sig lurade att gett fel betyg pris/prestanda och en artikel är lättare att ändra än ett publicerat videoklipp.

Tog bort ett YT-klipp
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

När reella funderingar avfärdas som hårklyverier och de som ifrågasätter näst intill anklagas för att indirekt vara fanboys vet jag inte om jag kallar det för diskussion.

Men visst du skrev en hel del, det är bra antar jag.

Dock får vi inga riktiga svar från er gällande hur ni tog för givet att normalt pris skulle vara 5090kr då 499€ + svensk moms faktiskt blir runt 6000kr. Det borde ni haft med redan i er recension, att 5090kr förmodligen är ett introduktions pris och att en normal uträkning hade gett runt 6000kr. Dåligt kommunicerat av AMD, men även dåligt av er att slå fast att AMD genomfört en prishöjning. Så vitt jag vet, enligt officiella uppgifter, står MSRP kvar på 499€ i Europa. Eller?

Tänkte bara tillägga att det verkar som att det endast är Radeon black pack och aquapack som finns att få tag på just nu.
Så ifall man räknar om dessa priser så stämmer ju dollar priserna + moms.
Radeon black pack kostar 599$.

599*8,12= 4863,88kr
4864*1,25= 6080kr

Så då stämmer ju priserna ganska bra.

Verkar inte finnas några standalone kort just nu vad jag kan hitta iaf, Silver pack är något komplett döpt om silver shroud modellerna till men den ingår i Black pack.

Rx Vega på komplett: https://www.komplett.se/search?q=rx+vega

Information om Radeon Packs: https://gaming.radeon.com/en/rx-vega-radeon-packs/

Så förstår fortfarande inte vad som är fulspel, ifall dom tagit bort standalone versionen så är de ju dåligt men, kanske kommer in igen, just nu verkar det ju vara väldigt dålig tillgång så, är väll bara vänta och see, vad som gäller.
@Jacob verkar ju bara vara Radeon pack som finns tillgängliga? standalone finns ju inte kvar vad jag kan se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag gav så utförliga svar på alla funderingar jag kunde. Allt prat om produktpaket var hårklyveri, då MSRP inte kommer hålla oavsett artikelnummer, återförsäljare, land eller region. Däremot är jag inte intresserad av en diskussion som inte går framåt utan runt i cirklar med samma frågeställningar om igen.

Men varför tog ni då upp skillnaden i pris mellan produktpaketen som något slags bevis för att priset redan ökat om det nu är hårklyveri att ens nämna de olika produktpaketen? Det var ju faktiskt ni själva som blandade in de olika packen i eran egen tes och när folk nämner detta för er går ni direkt i försvarsställning, förstår ni kanske att det ser en aning underligt ut?

Hur svårt är det att i efterhand gå tillbaka och korrigera detta i texten så att inte än fler blir förvirrade av vad ni skriver? Folk skriver ännu inlägg där dom tror att standalone packet ska sluta säljas och enbart de andra ska finnas kvar, vilket AMD har direkt dementerat. Missförstå mig inte, det är skitbra att ni lagt till AMD's uttalande men vore det inte bättre att ta bort följande helt och kanske på ett något mer pedagogiskt sätt förklara vad ni egentligen menar?

"Det dröjde inte många timmar efter lansering och säljstarten innan det stod klart att priset inte stämde, men också att situationen var värre än vad vi först trodde. AMD:s rekommenderade pris 499 USD / Euro var ett lanseringspris, där bolaget gått in och subventionerat varje grafikkort som sålts hos de 27 noga utvalda butiker världen över som fick exklusiv försäljningsrätt.
När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.
Här tar också den dubbelriktade kommunikationen slut. Medan SweClockers vanliga PR-kontakter finns att få tag på lägger huvudkontoret locket på och ger inga svar till media. Av de vi talat med på AMD, partnertillverkare och återförsäljare framgår att det även är knäpptyst internt, men att AMD arbetar på ett uttalande.
Värt att nämna är att de första exemplaren såldes utan inkluderade spel. Med nya listpriser runt 1 000 kronor högre än ursprungliga ingår även spelkoder för Prey och ännu icke lanserade Wolfenstein 2: The New Colossus. Det här menar vissa motiverar att RX Vega 64 fått ett mycket högre pris än AMD först aviserade."

Edit: såg att ni korrigerat extra tillägget lite mer och hade missat det i detta inlägget men jag förstår ändå inte varför ni låter huvud texten stå okorrigerad när slutsatsen som dragits ovan är ytterst, ytterst tveksam

Lite motstridig info om vad som hänt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så svårt att förstå för vissa?
Amd sätter ett msrp pris på "from 499$" för Vega 64. De låter vissa valda återförsäljare få en liten mängd kort till rabatterat pris från Amd. Rabatten gör att korten kan säljas för ett pris som håller msrp.De gör det för att få chans till bra reviews på korten,och för att ha bevis på att de minsann höll löftet med en msrp "from 499$".
Att senare kort säljs utan rabatt från Amd gör såklart att de blir dyrare till kund och omöjliga att hålla msrp. Inte olaglig praxis men djävligt ruttet gjort. Som om Vega lanseringen inte var nog usel .

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tellus82:

Men varför tog ni då upp skillnaden i pris mellan produktpaketen som något slags bevis för att priset redan ökat om det nu är hårklyveri att ens nämna de olika produktpaketen? Det var ju faktiskt ni själva som blandade in de olika packen i eran egen tes och när folk nämner detta för er går ni direkt i försvarsställning, förstår ni kanske att det ser en aning underligt ut?

Hur svårt är det att i efterhand gå tillbaka och korrigera detta i texten så att inte än fler blir förvirrade av vad ni skriver? Folk skriver ännu inlägg där dom tror att standalone packet ska sluta säljas och enbart de andra ska finnas kvar, vilket AMD har direkt dementerat. Missförstå mig inte, det är skitbra att ni lagt till AMD's uttalande men vore det inte bättre att ta bort följande helt och kanske på ett något mer pedagogiskt sätt förklara vad ni egentligen menar?

"Det dröjde inte många timmar efter lansering och säljstarten innan det stod klart att priset inte stämde, men också att situationen var värre än vad vi först trodde. AMD:s rekommenderade pris 499 USD / Euro var ett lanseringspris, där bolaget gått in och subventionerat varje grafikkort som sålts hos de 27 noga utvalda butiker världen över som fick exklusiv försäljningsrätt.
När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.
Här tar också den dubbelriktade kommunikationen slut. Medan SweClockers vanliga PR-kontakter finns att få tag på lägger huvudkontoret locket på och ger inga svar till media. Av de vi talat med på AMD, partnertillverkare och återförsäljare framgår att det även är knäpptyst internt, men att AMD arbetar på ett uttalande.
Värt att nämna är att de första exemplaren såldes utan inkluderade spel. Med nya listpriser runt 1 000 kronor högre än ursprungliga ingår även spelkoder för Prey och ännu icke lanserade Wolfenstein 2: The New Colossus. Det här menar vissa motiverar att RX Vega 64 fått ett mycket högre pris än AMD först aviserade."

Edit: såg att ni korrigerat extra tillägget lite mer och hade missat det i detta inlägget men jag förstår ändå inte varför ni låter huvud texten stå okorrigerad när slutsatsen som dragits ovan är ytterst, ytterst tveksam

https://youtu.be/5sPOEjQWJlE

Lite motstridig info om vad som hänt.

Vi tar det inte som ett bevis, utan ett konstaterande om läget och att vissa anser att det motiverar den högre prislappen. Oavsett detta blir priset för så kallade "standalone" högre än det pris AMD lovade inför lansering. Uppgifterna om priset i artikeln stämmer så vitt jag kan se överallt, även utan spelbundling. JayzTwoCents du länkar till säger att det råder mycket förvirring och att AMD lätt skulle kunna sätta stopp för det. Istället släppte de ett vagt uttalande som varken bekräftade eller dementerade något om priset.

Jag har försökt besvara frågor och inte haft för avsikt att försvara mig, känner ärligt talat inte det behovet. Alternativet hade varit att jag lämnade diskussionstråden helt utan svar. Gällande artikeln ser jag ingen mening att ändra i den, men kommer givetvis följa upp det här när fler detaljer nystas upp.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi tar det inte som ett bevis, utan ett konstaterande om läget och att vissa anser att det motiverar den högre prislappen. Oavsett detta blir priset för så kallade "standalone" högre än det pris AMD lovade inför lansering. Uppgifterna om priset i artikeln stämmer så vitt jag kan se överallt, även utan spelbundling. JayzTwoCents du länkar till säger att det råder mycket förvirring och att AMD lätt skulle kunna sätta stopp för det. Istället släppte de ett vagt uttalande som varken bekräftade eller dementerade något om priset.

Jag har försökt besvara frågor och inte haft för avsikt att försvara mig, känner ärligt talat inte det behovet. Alternativet hade varit att jag lämnade diskussionstråden helt utan svar. Gällande artikeln ser jag ingen mening att ändra i den, men kommer givetvis följa upp det här när fler detaljer nystas upp.

Fast det ni skrev i artikeln som jag citerade har ju precis noll att göra med en förändring i pris på standalone packet trots att det är skrivet som om det hade det, msrp skillnaden på paketen är 100 dollar vilket i sig förklarar den skillnad ni här tar upp och det är här era resonemang haltar något fruktansvärt. Speciellt då standalone ska fortsätta säljas.

Att priset kan komma att ökas på endera pack är en sak men då kan man faktiskt skriva just det i klartext, vilket det citerade inte är. Sen tror jag ni får lyssna en gång till på vad Jay säger I videon...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Vad är det som är så svårt att förstå för vissa?
Amd sätter ett msrp pris på "from 499$" för Vega 64. De låter vissa valda återförsäljare få en liten mängd kort till rabatterat pris från Amd. Rabatten gör att korten kan säljas för ett pris som håller msrp.De gör det för att få chans till bra reviews på korten,och för att ha bevis på att de minsann höll löftet med en msrp "from 499$".
Att senare kort säljs utan rabatt från Amd gör såklart att de blir dyrare till kund och omöjliga att hålla msrp. Inte olaglig praxis men djävligt ruttet gjort. Som om Vega lanseringen inte var nog usel .

Svammel.

Räkna ut vad 499$ + svensk moms blir.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Svammel.

Räkna ut vad 499$ + svensk moms blir.

Svammel...hmm nej,verklighet kallas det.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Här är färsk info från AMD;

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-rx-vega-launch-price-reducti...

"I spoke to AMD’s Gerald Youngblood on the showfloor of Gamescom today about the struggles with both stock and pricing of Radeon graphics cards, and specifically about whether we were ever going to see Vega at its original launch price. So, how much does Vega really cost?

“Our SEPs, and the price tag that we announced,” Youngblood says, “is our full intention of where we would suggest the product be priced. Not just for launch, but ongoing.”

What happened, though, was we launched the product and the demand was really huge. Now we’re focused on replenishing so that there is plenty of stock so we can encourage our partners to hit the SEPs that we announced.”

It’s primarily this filling of retailers inventory which AMD sees as key to getting the prices of Vega down to their original pre-launch levels.

“First of all we just need to drive as much stock as we can,” Youngblood says, “because inventory is really important in everybody being able to hit those prices. Then it’s just working with our partners to enable it, but we don’t set the price of their product. But we will drive, and do everything that we can, to get those prices to where we suggested when we launched them earlier.”

Så, verkar som att artikeln som denna, och videos på YT börjar likna Aftonbladet, skjut först fråga sen ungefär.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Det enda som väger upp Sweclockers artikel nu är hemliga källor som vi inte får ta del av samt Gibbo från OCUK som även svamlade om att VEGA ska ha en hashrate på 100. Nu har vi ett rakt på sak svar från AMD, det officiella uttalandet säger att inga prisförändringar har eller kommer att ske.

Helt ärligt, vad är det som skiljer VEGA lansering från Pascal nu? Det var exakt samma sak då, skyhöga priser tills det fanns ett skapligt lager av kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är färsk info från AMD;

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-rx-vega-launch-price-reducti...

"I spoke to AMD’s Gerald Youngblood on the showfloor of Gamescom today about the struggles with both stock and pricing of Radeon graphics cards, and specifically about whether we were ever going to see Vega at its original launch price. So, how much does Vega really cost?

“Our SEPs, and the price tag that we announced,” Youngblood says, “is our full intention of where we would suggest the product be priced. Not just for launch, but ongoing.”

What happened, though, was we launched the product and the demand was really huge. Now we’re focused on replenishing so that there is plenty of stock so we can encourage our partners to hit the SEPs that we announced.”

It’s primarily this filling of retailers inventory which AMD sees as key to getting the prices of Vega down to their original pre-launch levels.

“First of all we just need to drive as much stock as we can,” Youngblood says, “because inventory is really important in everybody being able to hit those prices. Then it’s just working with our partners to enable it, but we don’t set the price of their product. But we will drive, and do everything that we can, to get those prices to where we suggested when we launched them earlier.”

Så, verkar som att artikeln som denna, och videos på YT börjar likna Aftonbladet, skjut först fråga sen ungefär.

Mvh

Skrivet av neetodesu:

Det enda som väger upp Sweclockers artikel nu är hemliga källor som vi inte får ta del av samt Gibbo från OCUK som även svamlade om att VEGA ska ha en hashrate på 100. Nu har vi ett rakt på sak svar från AMD, det officiella uttalandet säger att inga prisförändringar har eller kommer att ske.

Helt ärligt, vad är det som skiljer VEGA lansering från Pascal nu? Det var exakt samma sak då, skyhöga priser tills det fanns ett skapligt lager av kort.

Japp Sweclockers, precis som en del andra sajter har förmodligen gjort bort sig som sagt. Bara för att de inte kunde vänta på officiella uttalanden. Urdåligt om så är fallet!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tror på det först när jag ser det svart på vitt.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Japp Sweclockers, precis som en del andra sajter har förmodligen gjort bort sig som sagt. Bara för att de inte kunde vänta på officiella uttalanden. Urdåligt om så är fallet!

Gjort bort sig? Vänta på officiella uttalanden? Om du tycker sweclockers har tolkat situation dåligt, så får jag nog säga att du i så fall tolkar dig minst lika dåligt åt andra hållet. Sweclockers samt typ resten tech-internet rapporterar ju om samma sak efter att både talat med distributörer, kontakter hos AMD, samt sökt info officiellt från AMD:s håll. Flera har ju faktiskt en personlig kontakt med AMD och samarbetat med dom i flera år, att AMD inte går ut till dom med info som dementerar uppgifterna är ju redan det väldigt märkligt, att de fortfarande inte verkar vara i kontakt med media och bara släpper ett vagt pressmeddelande är ju bara det märkligt nog för att vara en nyhet i sig. Oavsett hur läget ser ut så sköter AMD detta betydligt mycket sämre än någon medias rapportering av läget (iaf från de sidor/youtubers jag sett). Flera har ju även pratat med sina AIB kontakter som också sagt att prisbilden inte stämmer och att det var rabatterade kort vid launch. Så är väl inte konstigt alls att det ser ut som de gör, när alla deras kontakter säger en sak och AMD typ inget alls.

Hade det vart så enkelt att det handlar om kortbrist (som vissa här säger), så hade det inte vart konstigare än att det hade vart nyheten, då hade det inte snackats om i alla led om att det inte går att hålla priset som AMD kommunicerade till media till release. Oavsett så är detta inget vidare för någon, inte nog med att korten inte var någon succe ens från början, AMD verkar ha svårt få fram kort, PR-skadan är redan skedd och priset är dyrt för oss.

Personligen tror jag inte AMD har planerat eller tänkt att ändra MSRP för "stand alone", utan att de faktiskt tänkte låta det vara en bristvara helt enkelt för att sälja så många boundle paket som möjligt för att få upp marginalerna lite för att få hela lanseringen med vad som verkar till synes väldigt dyra kort iaf något ekonomiskt hållbar (deras gross margin är redan låg som den är). Kändes nästan lite väntat redan från början när dessa paket visades med motivet att hålla miners borta (vilket är ironiskt när de samtidigt släpper drivare för miners). Sen vem vet, om allt är sant kanske de ändå pressar ner priserna som damage control. Fast även det lär ju vara svårt för tillgången lär hålla priset uppe i butik oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Gjort bort sig? Vänta på officiella uttalanden? Om du tycker sweclockers har tolkat situation dåligt, så får jag nog säga att du i så fall tolkar dig minst lika dåligt åt andra hållet. Sweclockers samt typ resten tech-internet rapporterar ju om samma sak efter att både talat med distributörer, kontakter hos AMD, samt sökt info officiellt från AMD:s håll. Flera har ju faktiskt en personlig kontakt med AMD och samarbetat med dom i flera år, att AMD inte går ut till dom med info som dementerar uppgifterna är ju redan det väldigt märkligt, att de fortfarande inte verkar vara i kontakt med media och bara släpper ett vagt pressmeddelande är ju bara det märkligt nog för att vara en nyhet i sig. Oavsett hur läget ser ut så sköter AMD detta betydligt mycket sämre än någon medias rapportering av läget (iaf från de sidor/youtubers jag sett). Flera har ju även pratat med sina AIB kontakter som också sagt att prisbilden inte stämmer och att det var rabatterade kort vid launch. Så är väl inte konstigt alls att det ser ut som de gör, när alla deras kontakter säger en sak och AMD typ inget alls.

Hade det vart så enkelt att det handlar om kortbrist (som vissa här säger), så hade det inte vart konstigare än att det hade vart nyheten, då hade det inte snackats om i alla led om att det inte går att hålla priset som AMD kommunicerade till media till release. Oavsett så är detta inget vidare för någon, inte nog med att korten inte var någon succe ens från början, AMD verkar ha svårt få fram kort, PR-skadan är redan skedd och priset är dyrt för oss.

Personligen tror jag inte AMD har planerat eller tänkt att ändra MSRP för "stand alone", utan att de faktiskt tänkte låta det vara en bristvara helt enkelt för att sälja så många boundle paket som möjligt för att få upp marginalerna lite för att få hela lanseringen med vad som verkar till synes väldigt dyra kort iaf något ekonomiskt hållbar (deras gross margin är redan låg som den är). Kändes nästan lite väntat redan från början när dessa paket visades med motivet att hålla miners borta (vilket är ironiskt när de samtidigt släpper drivare för miners). Sen vem vet, om allt är sant kanske de ändå pressar ner priserna som damage control. Fast även det lär ju vara svårt för tillgången lär hålla priset uppe i butik oavsett.

Jag har inte tolkat det ”åt andra hållet” utan hela tiden velat avvakta med anklagelser innan vi har tillräckligt bra information för det ena eller det andra. Har även belyst möjligheterna för att det faktiskt inte är så som Sweclockers vill få det till.

Men visst, vill man svälja allt á la Aftonbladet så är det upp till var och en.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mera sanning kommer fram, AMD verkar tom. kunna ta en förlust för att få retailers att sälja till det priset som de rekommenderat.

http://wccftech.com/radeon-rx-vega-64-msrp-pricing-update/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|