Automatiserad installation av RPI för övervakning

Permalänk
Medlem

Automatiserad installation av RPI för övervakning

Har dokumenterat hur man sätter upp Raspberry PI som övervakningskameror ihop med motion. Det hela är automatiserat till c:a 90% med ansible.

Repo på github: https://github.com/Lallassu/rpicam

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt bidrag och bra att du la upp det på github! Får man fråga varför du valde RPi 3 med tanke på att Zero numera stödjer att kamera kopplas? Och varför fläkten?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

512MB RAM är lite klent för tmpfs för att spara filer i, det kan fylla på ganska bra om man vill spara i minst 7 dagar, 1024 ger utrymme på minst 500MB till att lagra filerna i minnet. Men det kan nog funka rätt bra med zero om man rensar oftare (eller tar bort filerna efter de laddats upp till dropbox).
Sedan hade jag redan RPi3 liggandes, så det var kanske största orsaken

Det blir ganska varmt i en så stängd låda som jag använder (för att klara väder och vind ute). Speciellt nu på sommaren, fläkten sänkte tempen med minst 10 grader så tempen hamnade runt 50c. Så det räckte att fläkten bara snurrade runt luften i burken för att göra skillnad. Den klarar väl troligen ganska hög temp, men ville inte riskera något ifall burken hamnar i solen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har något liknande i tankarna med motionEye, men med en RPi som central server för inspelning och lagring tillsammans med andra RPi-kameror med samma mjukvara. Det enda jag stör mig på är avsaknad ljud då streamen bestående av MJPEG och inte html5 vänlig sådan. Kollade dock runt och såg att ffmpeg kan köra Theodora och OGG, vilket är en html5-vänlig codec, vet inte om motion eller motioneye utvecklarna känner till det iom diskussionerna gällande x264. Provade som proof of concept med vlc till lokal websida (XAMPP) och gick fint.

Trevligt med automatisering, men själv föredrar jag göra allt då jag gillar ha kontroll

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch