Permalänk
Medlem

Köpråd: G-Sync eller inte

Hej!

Jag behöver lite råd om det är värt att köpa en G-Sync monito. Jag spelar främst Guild Wars 2, men även diverse singleplayer spel och kör på en i7-4790k @ 4.00GHz med GTX 980 STRIX, 16GB ram. Min nuvarande skärm är en standard BENQ 24", 5ms, 60Hz 1080p skärm.

Det som gör att jag vill ha en ny skärm är att jag upplever stutter när jag spelar (GW2, high settings - medium där det behövs), ibland dippar fps:en från ca 90-100 eller 70-80 till 45-55 när jag rör mig runt (utan v-sync) och ca 35-40fps i fighter med fler än 10 personer. Även när spelet körs i stadiga 70fps+ (utan v-sync) så känns det som att jag spelar i 30fps om jag kollar på omgivningen. Med V-Sync så dippar spelet från 60 till 40-50 i städer och ca 30 i större fighter, när det droppar i fps känns det riktigt "hackigt" när jag vrider på kameran.

Skulle en G-Sync monitor vara lösningen för detta problem (ta bort stutter) då G-Sync (om jag förstått det rätt) tvingar skärmen på samma frekvens som grafikkortet visar bilder?

Har precis börjat läsa på om skärmar så behöver Sweclockers expertis så jag inte köper något i onödan, hittade inget inlägg som jag kunde använda förutom en review på skärmen jag var intresserad av, som är runt vad jag är villig att lägga på en skärm:
https://www.komplett.se/product/815653/gaming/skarmar-tillbeh...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

G-Sync ger flytigare och jämn FPS så länge du har FPS'n inom G-Sync spammet. som är 30-144Hz = 30-144FPS.

Du kommer inte vilja spela utan G-Sync när du väl ha vant dig, precis samma som att gå från 60Hz till 144Hz.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Även fast g-sync ger dig "flytare" BILD vid 30fps, betyder de inte att känslan fördubblar FPSen? om jag förstått det rätt. Man ser bara mindre tearing?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Det jag vill få ut av en g-sync skärm är att den ska hålla sig jämn och fin (som v-sync gör när man har 60fps) även fast fpsen dippar till runt 40. Så som jag har förstått det så gör g-sync samma sak som vsync fast att det fortfarande är smooth med 40fps (dvs, tar bort screen tearing och stutter kommer inte kännas av).

Kan jag förvänta mig detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TwoFiddy:

Det jag vill få ut av en g-sync skärm är att den ska hålla sig jämn och fin (som v-sync gör när man har 60fps) även fast fpsen dippar till runt 40. Så som jag har förstått det så gör g-sync samma sak som vsync fast att det fortfarande är smooth med 40fps (dvs, tar bort screen tearing och stutter kommer inte kännas av).

Kan jag förvänta mig detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt om ens g-sync ens funakr runt 30-40 fps. Vet att det inte funkar under 30 fps i alla fall.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Digital fyndjägare

@TwoFiddy:
Finns inget bättre... och JA det är värt varenda öre.
När du väl kört med G-Sync så kommer du INTE acceptera något utan det.

Så ÄR det bara.

SRY alla som inte håller med om detta.

G Sync Explained - Is It Worth It?
https://www.youtube.com/watch?v=W5WXdRd7Tao

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Får nog mer ut av ett vassare grafikkort. 1000 lappen du sparar på att skippa G-sync kan ge en hel del i GPU prestanda

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

G-Sync ger flytigare och jämn FPS så länge du har FPS'n inom G-Sync spammet. som är 30-144Hz = 30-144FPS.

Du kommer inte vilja spela utan G-Sync när du väl ha vant dig, precis samma som att gå från 60Hz till 144Hz.

G-Sync påverkar inte din FPS alls, helt fel.
G-Sync gör så din skärm bara uppdaterar när din gpu sänder bilder.

65fps = 65hz
Har du inte Gsync så är din skärm alltid på 60hz eller 144hz (beroende på vad din skärm har för hz) oavsett hur många bilder per sekund ditt grafikkort trycker ut vilket uppfattas som ryckigt, slött eller båda.

OBS, ligger du över vad din skärm klarar så spelar det ingen roll om du har Gsync/freesync eller Inte, då det inte är aktivt ändå.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Får man upp tillräckligt hög FPS och har en panel som klarar 144Hz eller mer så spelar tearing ändå ingen större roll. Vid 90 Hz börjar jag tycka att tearing är ett icke-problem men vid 60Hz är det klart märkbart.

Bästa är om du provar lösningen själv i butik eller hos någon som har för att se om det verkligen är värt pengarna. Det ökar inte bildfrekvensen något vilka en del brukar inbilla sig, det enda lösningarna för adaptiv synkronisering gör är att just se till att grafikkort och skärm visar samma bild samtidigt. Eller ja rent teoretiskt iallafall då det finns en liten fördröjning i Nvidias lösning.

Permalänk
Digital fyndjägare

Skulle vilja säga att en skärm har man nytta av mycket längre och lär nog överleva flera grafikkort.
GSYNC gör så mycket mer än vad folk verkar tro. Vad man väljer är upp till var och en. För min del så är det värt varenda öre. GSync jämnar ut så allt flyter på utan en massa tearing "som kan" upplevas som lagg när man t. ex vänder sej snabbt o.s.v.

NVIDIA G-SYNC™
NVIDIA G-SYNC™ gives you more of what you want in a gaming experience. Incredibly smooth, tear-free gameplay at refresh rates up to 240 Hz. Unique features like HDR, frequency-dependent overdrive, and ultra-low motion blur. And a powerful competitive advantage that has made G-SYNC displays go-to equipment for enthusiast gamers.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

G-Sync påverkar inte din FPS alls, helt fel.
G-Sync gör så din skärm bara uppdaterar när din gpu sänder bilder.

65fps = 65hz
Har du inte Gsync så är din skärm alltid på 60hz eller 144hz (beroende på vad din skärm har för hz) oavsett hur många bilder per sekund ditt grafikkort trycker ut vilket uppfattas som ryckigt, slött eller båda.

OBS, ligger du över vad din skärm klarar så spelar det ingen roll om du har Gsync/freesync eller Inte, då det inte är aktivt ändå.

Vet inte om du missförstod min mening?

Jag sa inget om påverkan av högre FPS jag själv som har haft G-Sync skärmen i över 2 år har hunnit med och märka mycket med synkroniseringstekniken och dom vanligaste är ju självklart screen-tearing och input-lag.
Men också så man ska kunna få en finare och jämnare bildupplevelse så länge du ligger inom 30-144Hz.

Jag provade att spela Crysis 3 och jag ligger runt 70-80 FPS med allting maxat och provade utan och ha G-Sync igång, det var ojämn upplevelse fast än jag har fin FPS över 60. Bara aktiverar jag G-Sync så försvann alla dom problemen och jag ligger i samma stadiga 80 FPS och bilden flyter på så fint och jämnt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Digital fyndjägare

Ett klipp som förklarar lite mer om hur superbt Gsync/Freesync verkligen är...

https://www.youtube.com/watch?v=2CeZ0xbtfDo

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

En sammanfattning av vad jag lärt mig:

G-Sync är exakt samma som vsync, förutom att G-Sync matchar skärmens Hz med grafikkortet, vilket tar bort stutter och screen tearing genom att alltid visa x antal fps som skärmen hinner uppdatera. Det översätts till mer smoothe gameplay.

Vilket är exakt det jag vill ha, in theory. Jag kommer nog köpa skärmen jag länkade då jag inte känner någon med G-Sync, om det inte passar lämnar jag tillbaka den. Ev om jag överklockar min CPU för att se om min fps håller sig stadigare.

Tack alla för era svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vet inte om du missförstod min mening?

Jag sa inget om påverkan av högre FPS jag själv som har haft G-Sync skärmen i över 2 år har hunnit med och märka mycket med synkroniseringstekniken och dom vanligaste är ju självklart screen-tearing och input-lag.
Men också så man ska kunna få en finare och jämnare bildupplevelse så länge du ligger inom 30-144Hz.

Jag provade att spela Crysis 3 och jag ligger runt 70-80 FPS med allting maxat och provade utan och ha G-Sync igång, det var ojämn upplevelse fast än jag har fin FPS över 60. Bara aktiverar jag G-Sync så försvann alla dom problemen och jag ligger i samma stadiga 80 FPS och bilden flyter på så fint och jämnt.

Jag gick bara efter vad du skrev, alltså:

Skrivet av Vangen:

// G-Sync ger flytigare och jämn FPS //

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om du upplever stora dippar i FPS med ditt nuvarande grafikkort så kommer absolut Gsync att hjälpa till att göra upplevelsen av dipparna mjukare.

Sen så räcker ju en skärm länge också, förmodligen till 2 datorer eller mer. Så en bra skärm är en bra investering enligt mig.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Avstängd

@TwoFiddy:
I dag slog jag till,har varit sugen ett tag på 27 tum,1440p.
Valet blev en asus PG278QR.
Har dock inte packat upp den ännu.
Så får se om jag har tur i lotteriet,med döda pixlar/blb.
Ska bli väldigt intressant att prova G-sync,för första gången.
Köpte den på Media markt.
Gick dock fint att pruta 500 kr.
Som dom är dyrare, än dom flesta andra.☺

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Är jäkligt nöjd med skärmen på alla sätt.
Dock så används mina grafikort endast i närmre 90% numera,ibf1.
Använder ca 3800 mb av videominnet.
Kan det va det som bromsar grafiken till att ej komma upp i 100% användning.
När jag spela i 1080p.var det 100 % use.
Jag har ju endast 3,5 gb riktigt minne.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.