Permalänk
Medlem

"Photoshop" för video?

Jag sitter på en del gamla digitala hemvideos från t.ex. super8 och dylikt och det är rätt mycket "smuts och damm" som snurrar förbi när man tittar på dem. Då slog det mig, finns det nått vettigt restaureringsprogram (för privatpersoner) som kan ta bort såna här saker från filmer? Photoshop kan ju hyfsat enkelt ta bort en del "skönhetsfel" på bilder men finns det nått liknande för videofiler?

Visa signatur

Dator: Windows 11 | CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 17 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Adobe After Effects kanske?

Det du ber om är ganska avancerat eftersom det måste göras på alla bildrutor som innehåller felet. Man måste alltså gå igenom "frame by frame" och manuellt radera dem. Det finns flera olika metoder att göra det på, men om du inte är beredd att lägga ner flera dagars arbete på några filmklipp så är det nog bättre att låta dammet vara där.

Även om du gjorde det så skulle man tydligt se, eftersom t.ex content aware inte skapar en identisk yta varje gång. Det är clone tool man brukar behöva använda i After Effects.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Sony vegas funkar också lättare att använda än after effects! enkelt men inte lika avancerat, men ändå funkar för att göra allt.

Permalänk
Medlem

Enklare att skicka filmrullarna till tex Andec som våtscannar och tar bort damm. Finns ingen i Sverige som fixar det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra ett försök med After Effects. Finns att testa gratis i 7 dagar.
Lägg ett "Median-filter" i ett adjustment layer över filmen, sen lägger du en mask över varje dammkorn och repa, så du bara applicerar filtret på dammet och lämnar resten av filmen orörd.
Sen gör du så på varje frame du hittar damm och repor på. Det borde göra åtminstone dammet, betydligt mindre synligt.
After Effects ska också ha ett filter som heter "Dust & Scratches" har jag för mig, vilket verkar göra lite samma sak.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Jag skulle göra ett försök med After Effects. Finns att testa gratis i 7 dagar.
Lägg ett "Median-filter" i ett adjustment layer över filmen, sen lägger du en mask över varje dammkorn och repa, så du bara applicerar filtret på dammet och lämnar resten av filmen orörd.
Sen gör du så på varje frame du hittar damm och repor på. Det borde göra åtminstone dammet, betydligt mindre synligt.
After Effects ska också ha ett filter som heter "Dust & Scratches" har jag för mig, vilket verkar göra lite samma sak.

Skulle tippa på att man har suddiga färgpluppar som blinkar överallt istället då. Vill man då inte hellre ha lite hår så att det ser genuint ut?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Skulle tippa på att man har suddiga färgpluppar som blinkar överallt istället då. Vill man då inte hellre ha lite hår så att det ser genuint ut?

Haha ja det är risken Brukar testa att ha median filtret på så liten storlek som möjligt och lägga en del blur på masken, så brukar det fungera okej. Har plockat bort mängder av tracking-markers och damm på det sättet. Men det beror helt på hur videon ser ut, i vissa fall funkar det bättre, andra sämre

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Du kan redigera film i Photoshop, om du är bekväm med programmet redan.