Permalänk
Medlem

Första datorbygget

Jag håller på med att plocka ihop delar till mitt första datorbygge som ser ut så här:

Processor: AMD Ryzen 5 1600 3,2GHz Socket AM4 Box
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce 2X OC HDMI DP 2xDVI 3GB
HDD: WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB
Chassi: Fractal Design Define XL R2
Moderkort: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 eller AB350M Pro4
RAM-minne: Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC21300/2666MHz CL15 2x8GB
SSD: Samsung 960 EVO Series MZ-V6E250BW 250GB

Jag planerar att köra 2 SSD, där en av dessa blir bootdisk med Windows 10 installerat. Kommer detta att fungera med ovanstående moderkort?
På AsRocks hemsida står nämligen följande gällande Fatal1ty AB350: "*Supports NVMe SSD as boot disks. If M2_1 is occupied, PCIE4 will be disabled."
Vad innebär detta?
För AB350M Pro4 står endast: "*Supports NVMe SSD as boot disks"
Vore tacksam om någon kan kasta ljus över detta. Tar också tacksamt emot förslag på alternativa produkter mot de som jag tänkt införskaffa i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweda:

Jag håller på med att plocka ihop delar till mitt första datorbygge som ser ut så här:

Processor: AMD Ryzen 5 1600 3,2GHz Socket AM4 Box
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce 2X OC HDMI DP 2xDVI 3GB
HDD: WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB
Chassi: Fractal Design Define XL R2
Moderkort: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 eller AB350M Pro4
RAM-minne: Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC21300/2666MHz CL15 2x8GB
SSD: Samsung 960 EVO Series MZ-V6E250BW 250GB

Jag planerar att köra 2 SSD, där en av dessa blir bootdisk med Windows 10 installerat. Kommer detta att fungera med ovanstående moderkort?
På AsRocks hemsida står nämligen följande gällande Fatal1ty AB350: "*Supports NVMe SSD as boot disks. If M2_1 is occupied, PCIE4 will be disabled."
Vad innebär detta?
För AB350M Pro4 står endast: "*Supports NVMe SSD as boot disks"
Vore tacksam om någon kan kasta ljus över detta. Tar också tacksamt emot förslag på alternativa produkter mot de som jag tänkt införskaffa i dagsläget.

Det finns en PCIe-port med 4 lanes. Om du använder en NVMe-SSD så kommer den här porten att stängas av. Så är det på alla moderkort och det finns andra portar att använda om du behöver sätta in fler grejer. Grafikkortet använder PCIe x16.

Edit: Det betyder att det kommer att fungera alldeles utmärkt. Dessutom tycker jag att du gör ett bra val med ASRock. De har gjort bra moderkort för Ryzen.

Permalänk
Medlem

@anon99339: Supertack för svar. Uppdaterade sidan en gång i timmen och trodde nästan ett tag att tråden skulle förbli tom En fråga bara, vilket moderkort tycker du jag ska köra på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweda:

@kazen_90: Supertack för svar. Uppdaterade sidan en gång i timmen och trodde nästan ett tag att tråden skulle förbli tom En fråga bara, vilket moderkort tycker du jag ska köra på?

Tveklöst Fatal1ty AB350 Gaming K4. Det är ett fullstort ATX så finns ingen anledning att köpa ett mindre än så eftersom ditt chassi ändå är så stort.

Annars kan jag rekommendera MSI B350 Gaming Pro Carbon - Komplett.se om du vill ha något biffigare. Absolut inte nödvändigt, dock. Bara att jag gillar moderkort med påkostad strömförsörjning och kylning

Permalänk
Medlem

@anon99339: Tittade på det kortet men med stöd för bara en m.2-ssd så föll det tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut! Men behöver du verkligen så stort chassi? Skulle istället satsa på ett R4/R5, inte så stora och klumpiga som XL, i övrigt gör Fractal fantastiska chassin!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweda:

@kazen_90: Tittade på det kortet men med stöd för bara en m.2-ssd så föll det tyvärr.

Oj, mitt fel. I så fall är detta också bra:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188880

Annars duger det du valt säkert också gott, men aldrig fel att titta på alternativ.

Permalänk
Medlem

@Gurraahh: Tack för tipset. Ska ta en titt direkt på dessa.

Permalänk
Medlem

@anon99339: Nej absolut inte. Kikade också på detta men tyckte det var svårt att motivera den extra kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurraahh:

Ser mycket bra ut! Men behöver du verkligen så stort chassi? Skulle istället satsa på ett R4/R5, inte så stora och klumpiga som XL, i övrigt gör Fractal fantastiska chassin!

Funderar på detta med chassit och tog en titt på R5. Upptäckte också Design Focus G som verkar ligga riktigt lågt i pris. Fungerar Design Focus G-modellen för mitt bygge?