Intel lanserar styrkretsen Z390 under 2018

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar styrkretsen Z390 under 2018

Nya uppgifter pekar nu mot att Z370 inte blir den enda entusiastinriktade styrkretsen för Intel Coffee Lake, utan denna följs upp av Z390 redan under 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pff, att dom lanserar dom så tätt intill gör att man vill hellre vänta en att köpa Coffee lake...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd

Hoppas nu att inte Z370 är en rushad variant för att de ska hinna få ut Coffee Lake i tid och att Z390 är det "riktiga" chipsetet.

Kan väl iofs vara att Z390 kommer med PCI-Express 4 och i övrigt bara mindre ändringar.

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Pff, att dom lanserar dom så tätt intill gör att man vill hellre vänta en att köpa Coffee lake...

Misstänker att Z370 fortfarande kommer vara lik z270 med coffee lake support, antar att Z390 utmanar X370 och kanske lär de sig av AMD och kastar över SLI/CF på nya Z390 kretsen, samt kanske mer PCIe banor för chipsetet så man kan köra NVMe enheter utan att stänga bort SATA portar etc.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jawik:

Hoppas nu att inte Z370 är en rushad variant för att de ska hinna få ut Coffee Lake i tid och att Z390 är det "riktiga" chipsetet.

Kan väl iofs vara att Z390 kommer med PCI-Express 4 och i övrigt bara mindre ändringar.

Du vill inte ha en rushad Z370 men PCIe 4.0 på Z390? Det skulle väl vara definitionen av en rushad launch om moderkort helt plötsligt mid-gen släpper en ny PCIe version. De är knappast möjligt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Misstänker att Z370 fortfarande kommer vara lik z270 med coffee lake support, antar att Z390 utmanar X370 och kanske lär de sig av AMD och kastar över SLI/CF på nya Z390 kretsen, samt kanske mer PCIe banor för chipsetet så man kan köra NVMe enheter utan att stänga bort SATA portar etc.

Tja. Jag vet inte om jag har missuppfattat något men jag har precis uppgraderat till NVME och behövde läsa hur jag skulle koppla mina vanliga SATA-diskar. Som jag tolkade var det att om jag kör via NVME så påverkar det bara SATA-Express på det sättet att de tappar sin expressfunktion men fortfarande går att använda som vanliga SATA.

Jag har 2 SSD och 1 HDD kopplat i port 1-3 och får samma hastighet som innan NVME. Jag har Z170 om det betyder ngt och som sagt, vi kanske pratar om olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Du vill inte ha en rushad Z370 men PCIe 4.0 på Z390? Det skulle väl vara definitionen av en rushad launch om moderkort helt plötsligt mid-gen släpper en ny PCIe version. De är knappast möjligt.

Har inte sagt att jag "vill" se 4.0 på Z390. Tänkte bara på att PCIe 4 är planerad för 2018.

Permalänk
Skrivet av jawik:

Har inte sagt att jag "vill" se det. Tänkte bara på att PCIe 4 är planerad för 2018.

Ja alltså, revisionen ja, men de är inte planerat att standardiseras på konsumentmoderkort 2018, misstänker att vi aldrig kommer få se PCIe 4.0 för konsumenter och antar att de kommer hålla PCIe 3.0 fram tills 2019 eller 2020 och sedan hoppa direkt till PCIe 5.0

För ifall Intel eller AMD skulle göra hoppet till PCIe 4.0 2019, kan jag lova att de andra motparten kommer hoppa direkt till PCIe 5.0. Men ja, revisionslansering innebär inte nödvändigtvis en standardiserad implementering över hela konsumentmarknaden, dessutom tror jag att Z390 chipsetet redan är färdigt ifall Intel visar fram de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av BubbleWrap1440:

Tja. Jag vet inte om jag har missuppfattat något men jag har precis uppgraderat till NVME och behövde läsa hur jag skulle koppla mina vanliga SATA-diskar. Som jag tolkade var det att om jag kör via NVME så påverkar det bara SATA-Express på det sättet att de tappar sin expressfunktion men fortfarande går att använda som vanliga SATA.

Jag har 2 SSD och 1 HDD kopplat i port 1-3 och får samma hastighet som innan NVME. Jag har Z170 om det betyder ngt och som sagt, vi kanske pratar om olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är de jag menar, det är helt beroende på vilket moderkort, vissa kör 1-2 NVMe m.2 enheter utan några problem, andra stänger av SATA eller SATAe portar. I dagsläget finns ingen garanti på att "det här chipsetet har 6+ SATA portar och 2st PCIe 3.0 x4 M.2 platser som alla fungerar oavsett konfiguration"

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Icy lake lanseras väl 2018 häromkring också, börjar bli rörigt för oss som tänker uppgradera. Hade gärna viljat veta vilken plattform Icy lake landar på, (?) här och nu. Lättare att bestämma sig då !

Permalänk
Medlem

Jeddra vilken fart det är i Intel-fabriken!
Man kan nästan ana att de förskjutit sin Z3xx-plan ett kravtal.
Man kan ju inte säga att man kissar på sig över allt nytt i Z390.
Inte ännu i alla fall då Intel inte sagt vilka nyheterna är.
Vi får väl hålla oss ett tag till...

Permalänk
Medlem

Angående PCIe 4.0 så är det väl CPU'n som ska ha stöd för det om det det ska vara någon vits med det hela, eller har jag fattat fel?

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Det går PCIe-banor både från chipsettet och från CPUn. Det är inte ovanligt i övergångsfasen mellan generationer att CPUn har nyare version än chipsettet, så det kan naturligtvis vara tvärt om också. Det känns dock inte så meningsfullt, om Intel inte samtidigt ökar bandbredden mellan chipsettet och CPUn, vilket de inte kan göra utan en ny version av CPUn.

Personligen gissar jag på USB 3.2 och/eller Thunderbolt 3 integrerat i chipsettet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ja det är som man sagt innan köpt nått idag och det är gammalt imorgon

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som tänker på klippet bates 4000 från The Onion Movie?

Alltså snabb utveckling är bra, men är utvecklingen så snabb så att det man har köpt är en piece of shit innan man har kommit hem från butiken så kan man bli lite sur.
Det känns verkligen som om Intel fick bråttom nu och slänga ut halvfärdiga saker.

Nå för de som köper en cpu för att köra den länge så kvittar det väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Icy lake lanseras väl 2018 häromkring också, börjar bli rörigt för oss som tänker uppgradera. Hade gärna viljat veta vilken plattform Icy lake landar på, (?) här och nu. Lättare att bestämma sig då !

Coffee Lake, Cannonlake, Silverlake, Icy Lake, Tiger Lake. Möjliga refresh på dessa. Mycket som är på gång. Svårt att veta vad Z390 är till för men tidigare rykten har pratat om att det inte är Coffee Lake utan nästa CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bara jag som tänker på klippet bates 4000 från The Onion Movie?

Alltså snabb utveckling är bra, men är utvecklingen så snabb så att det man har köpt är en piece of shit innan man har kommit hem från butiken så kan man bli lite sur.
Det känns verkligen som om Intel fick bråttom nu och slänga ut halvfärdiga saker.

Nå för de som köper en cpu för att köra den länge så kvittar det väl.

Hur kan jag ha missat den?!

Jag är där...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@mpat:
Ok, Tack för infon

Permalänk
Medlem

refresh ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alltså snabb utveckling är bra, men är utvecklingen så snabb så att det man har köpt är en piece of shit innan man har kommit hem från butiken så kan man bli lite sur.

Det här är ju absolut ingenting. Det är ju så att en 7700K som köps idag (precis innan ett stort generationshopp i 8700K) är hopplöst utdaterad om tre år, vilket var fallet på nittiotalet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zetruz:

Det här är ju absolut ingenting. Det är ju så att en 7700K som köps idag (precis innan ett stort generationshopp i 8700K) är hopplöst utdaterad om tre år, vilket var fallet på nittiotalet.

Jag håller med. Idag lär 8700K hålla länge, det är bara det att det är så tragisk att man måste vänta på de bättre moderkorten till den.
Sedan gick utvecklingen snabbt, runt 2002 så sa jag på flera forum ett påstående som jag tyckte var så smart. Folk pratade och skröt om vad de hade för hårdvara och jag sa något liknande att det är poänglöst, för den som har bäst dator är i princip enbart den som köpte sin senast. Nu var jag kanske sent ute, men så var det mer innan.
Lite samma sak känner jag med min 7700K idag, jag har kostat på den i runda slänga 50 000kr (mycket ssd och övrigt bröte) och snart folk som handlar på elgiganten i vissa applikationer få en kraftigare dator för 15000kr.
Tur i oturen är att man har så mycket andra större problem i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Coffee Lake, Cannonlake, Silverlake, Icy Lake, Tiger Lake. Möjliga refresh på dessa. Mycket som är på gång. Svårt att veta vad Z390 är till för men tidigare rykten har pratat om att det inte är Coffee Lake utan nästa CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Yep, borde vara Icy lake rimligtvis då (Z390), om Cannonlake enbart hamnar på bärbara burkar. Min gissning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bara jag som tänker på klippet bates 4000 från The Onion Movie?

Alltså snabb utveckling är bra, men är utvecklingen så snabb så att det man har köpt är en piece of shit innan man har kommit hem från butiken så kan man bli lite sur.
Det känns verkligen som om Intel fick bråttom nu och slänga ut halvfärdiga saker.

Nå för de som köper en cpu för att köra den länge så kvittar det väl.

Stör mig mest på att Intel har börjat bajsa ut 1-2 nya styrkretsar hela tiden. Att det släpps nya prollar rör mig inte i ryggen, köper sällan det senaste oavsett eftersom vare sig programvarorna jag använder eller spelen jag tänker på att spela en regning dag (men i själva verket aldrig får tid till) är optimerade för den nya tekniken.

Men om varje ny CPU kräver ett nytt moderkort blir det drygt. DEt hämmar ju andrahandsmarknaden också.

Permalänk

Irriterande hur AMD och Intel försöker utnyttja likheter i namnen för ökad försäljning, för många blir nog förvirrade, jag vet jag blir det... Med AMD´s X370, och nu intel med Z370/z390, samma sak sist med z270 och X290... hallooooo

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO