SweClockers drop!

Spotify har sänkt ljudkvalitén!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Finns lätt att få tag i fungerande gratis premiumversion för Android.

Fast det är väl bara delvis sant? Det finns moddade Spotify klienter som skippar reklamen, men ljudkvaliteten är begränsad till gratis stream kvalitet. Motsvarande funktionalitet finns till PC, där det finns reklam-blockeringsmjukvara som antingen fimpar reklamen helt, eller stänger av ljudet om reklamen inte går att hoppa över. Fan, det finns mjukvara som låter dig tanka hem låtarna, men fortfarande bara i den lägre bitraten. Jag hade velat ha premium en eftermiddag i halvåret, bara så jag kunde hämta hem en ny spellista till bilen, i vettig kvalitet. Fast egentligen spelar det inte så stor roll, det skramlar så mycket om bilen att allt är bättre, oavsett bitrate.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Efter att jag hörde längre upp att det bara är webbklienten som sänks i kvalitet (eller höjs beroende på om den var på lägre innan) Så testade jag lite med med ett program för att se hämtad och skickad data på datorn. en 3min 320kbit låt borde ta 7,2MB, spotify hämtar allt den kan i början av låten och då stämde dessa 7MB men man får vara vaksam då spotify hämtar även nästa låt och ibland 2 framåt oftast efter 2/3 av låten men ibland tidigare och håller kvar data för låtar lite efteråt.

Testade att gå ner från högkvalitet och det resulterade i en halvering av det hämtade för låten vilket är rätt räknat för 160kbit vilket är vad den lägre kvaliteten är på dator vad jag vet.

Inte den mest korrekta utredningen men jag tror den stämmer rätt hyfsat och att vi kan lyssna lugnt på vad som förhoppningsvis är 320kbit

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är väl bara delvis sant? Det finns moddade Spotify klienter som skippar reklamen, men ljudkvaliteten är begränsad till gratis stream kvalitet. Motsvarande funktionalitet finns till PC, där det finns reklam-blockeringsmjukvara som antingen fimpar reklamen helt, eller stänger av ljudet om reklamen inte går att hoppa över. Fan, det finns mjukvara som låter dig tanka hem låtarna, men fortfarande bara i den lägre bitraten. Jag hade velat ha premium en eftermiddag i halvåret, bara så jag kunde hämta hem en ny spellista till bilen, i vettig kvalitet. Fast egentligen spelar det inte så stor roll, det skramlar så mycket om bilen att allt är bättre, oavsett bitrate.

På min kan man gå in på settings och välja extreme quality vilket borde vara det högsta. Hade till datorn 3 månader premium för en tia erbjudande, lät lika bra/dåligt som appen till mobilen. Skicka pm om du vill pröva appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vem bryr sig om hög kvalitet på att streama musik?

Så länge du inte kommer göra något annat med musiken än att bara lyssna tillfälligt så finns det ingen anledning att ha en hög bitrate.

Permalänk
Medlem

Nu förstår åtminstone inte jag ditt resonemang. Musik är något man lyssnar på. För att få en upplevelse man gillar, vill man ha ett visst minimum av "kvalitet" på det man lyssnar på. Tillfälligt, eller inte, så låter det precis lika bra, eller dåligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

För att få en upplevelse man gillar, vill man ha ett visst minimum av "kvalitet" på det man lyssnar på.

Du hör inte skillnad på 320kbit & 256 kbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Du hör inte skillnad på 320kbit & 256 kbit.

Ah, ja, det gör ju hela skillnaden i hans påstående...
JAG lever som sagt med gratis varianten, och klarar mig bra med de 160kbit/s de bjuder på, så du kommer inte höra speciellt mycket protester från mig, men hans påstående var att det kvittade om det bara var tillfälligt lyssnande, och jag vill påstå att allt lyssnande är "tillfälligt" och bör hålla minst en njutbar nivå.

Vi har visst redan diskuterat vådan av att bara kasta sig in i trådar utan att läsa kontext, så det behöver vi kanske inte ta just nu...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu förstår åtminstone inte jag ditt resonemang. Musik är något man lyssnar på. För att få en upplevelse man gillar, vill man ha ett visst minimum av "kvalitet" på det man lyssnar på. Tillfälligt, eller inte, så låter det precis lika bra, eller dåligt.

Det låter som att vi håller med varandra om att bitraten inte betyder något speciellt när man bara lyssnar på musik. Eller missade jag vad du menade?

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte märker nån skillnad på ljudkvalité? Tycker det låter fantastiskt bra på både 256 eller 1411, hör ingen skillnad alls. (Med bra hörlurar och ljudkort hos en kompis). Däremot är det ju en stor skillnad på exempelvis 1080p eller 1440p eller 2060p på skärmar. Kanske jag har dålig hörsel men bra syn

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

men hans påstående var att det kvittade om det bara var tillfälligt lyssnande, och jag vill påstå att allt lyssnande är "tillfälligt" och bör hålla minst en njutbar nivå.

Anledningen jag sa tillfälligt är att vissa vill ha arkiv där dem sparar alla sina album och låtar och då kan jag förstå att man vill ha låtarna i lossless kvalitet.

För då skulle du kunna göra den till en 320 CBR och om du senare vill ha en V0 VBR så har du kvar original filen och kan då göra det utan problem.

Därför tycker jag att man inte ska bry sig när man streamar musik som man gör på spotify.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Bara jag som inte märker nån skillnad på ljudkvalité? Tycker det låter fantastiskt bra på både 256 eller 1411, hör ingen skillnad alls. (Med bra hörlurar och ljudkort hos en kompis).

Kanske jag har dålig hörsel men bra syn

Ingen hör skillnaden på det och om de säger att de gör det så
1. Vet de inte att de har fel
2. Så ljuger de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slicklikedat:

Det låter som att vi håller med varandra om att bitraten inte betyder något speciellt när man bara lyssnar på musik. Eller missade jag vad du menade?

Det var inte överhuvudtaget relaterat till bitrate, eftersom folk är olika och har helt egna krav och förväntningar. Att somliga har för sig att de kan höra skillnad på x vs lossless, och andra inte, känns irrelevant, det var påståendet att det inte spelar någon roll om man bara ska lyssna på musiken som gjorde mig frågande. Exakt vad ska man göra med musik, om inte lyssna på den?

Skrivet av Slicklikedat:

Anledningen jag sa tillfälligt är att vissa vill ha arkiv där dem sparar alla sina album och låtar och då kan jag förstå att man vill ha låtarna i lossless kvalitet.

Märkligt resonemang. Förr eller senare är ju det enda man ska göra, lyssna på dem. Med ditt resonemang är det ju meningslöst att mellanlagra dem i bättre kvalitet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Märkligt resonemang. Förr eller senare är ju det enda man ska göra, lyssna på dem. Med ditt resonemang är det ju meningslöst att mellanlagra dem i bättre kvalitet.

Nej för sen när om du vill transcode:a din musik till en vald bitrate så måste du använda en lossless fil.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

JAG lever som sagt med gratis varianten, och klarar mig bra med de 160kbit/s de bjuder på

Det går med bra utrustning att höra skillnad på 160 kbit och 256 kbit, men skillnaden är inte stor. 160 kbit är helt klart lyssningsbart, ingenting att skämmas för.

Permalänk
Medlem

Bah, inte kunde jag få studenrabatt. min skola fanns inte med på listan, så man fick snällt fylla i ett formulär och se va som händer suck.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slicklikedat:

Nej för sen när om du vill transcode:a din musik till en vald bitrate så måste du använda en lossless fil.

Men varför skulle man göra det, man ska ju bara lyssna på den senare i alla fall, helt meningslöst.
Min poäng är att det enda du någonsin gör, som har någon som helst betydelse, är just lyssnar på musik. Det är inte så att musik har något annat användningsområde, och att man ibland också lyssnar på den. Om man vid något tillfälle "kan" motivera högre bitrate, så kan man alltid motivera högre bitrate. När och var, är då högst individuellt, ett personligt val, och upp till var och en.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men varför skulle man göra det, man ska ju bara lyssna på den senare i alla fall, helt meningslöst.
Min poäng är att det enda du någonsin gör, som har någon som helst betydelse, är just lyssnar på musik. Det är inte så att musik har något annat användningsområde, och att man ibland också lyssnar på den. Om man vid något tillfälle "kan" motivera högre bitrate, så kan man alltid motivera högre bitrate. När och var, är då högst individuellt, ett personligt val, och upp till var och en.

Vill du att jag ska förklara alla anledningar man kan behöva olika bitrates?? Jag kan ge dig ett exempel.

Vi säger att du ska lyssna på musik på din egna mp3 spelare. Då kan VBR vara bättre eftersom att filerna är mindre utan kvalitén blir mindre. Men om du har en streaming service som spotify vill du nog ha CBR eftersom att det är lättare för servrarna jobba med.

Då är två olika lossy encodes bra på två olika tillfällen. För att kunna ha båda i framtiden måste du ha en lossless fil sparad som du använder för att göra de andra lossy filerna.

Där så är det inget personligt val utan vissa bitrates är objektivt bättre än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vad ska man ha om inte Spotify?

Winamp for life. Och Poweramp på telefonen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slicklikedat:

Vi säger att du ska lyssna på musik på din egna mp3 spelare. Då kan VBR vara bättre eftersom att filerna är mindre utan kvalitén blir mindre. Men om du har en streaming service som spotify vill du nog ha CBR eftersom att det är lättare för servrarna jobba med.

För att kvalitén kan vara bättre... Fast det spelade ju ingen roll, du skulle ju bara lyssna på dem, så bättre kvalité var ju inte ett argument.

Missförstå mig rätt. JAG har hela tiden hävdat att ditt argument är felaktigt, och att man vid olika tillfällen kan ha olika krav och önskemål. Men du hävdade att det inte spelade någon roll, eftersom man "bara" skulle lyssna på det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Slicklikedat:

Vill du att jag ska förklara alla anledningar man kan behöva olika bitrates?? Jag kan ge dig ett exempel.

Då är två olika lossy encodes bra på två olika tillfällen. För att kunna ha båda i framtiden måste du ha en lossless fil sparad som du använder för att göra de andra lossy filerna.

Där så är det inget personligt val utan vissa bitrates är objektivt bättre än andra.

Skrivet av -=Mr_B=-:

För att kvalitén kan vara bättre... Fast det spelade ju ingen roll, du skulle ju bara lyssna på dem, så bättre kvalité var ju inte ett argument.

Missförstå mig rätt. JAG har hela tiden hävdat att ditt argument är felaktigt, och att man vid olika tillfällen kan ha olika krav och önskemål. Men du hävdade att det inte spelade någon roll, eftersom man "bara" skulle lyssna på det i alla fall.

Jag skrev där varför vissa bitrate ibland spelar roll, Och därför säger jag att det kan vara bra att ha lossless sparat i arkiv ifall man behöver en speciell bitrate för en speciell anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slicklikedat:

Jag skrev där varför vissa bitrate ibland spelar roll, Och därför säger jag att det kan vara bra att ha lossless sparat i arkiv ifall man behöver en speciell bitrate för en speciell anledning.

Men ditt argument till att varför man ska ha en lossless kopia, Är för att man kanske vill ha en högre kvalitet på det man lyssnar på, något som ditt första uttalande konstaterade var helt onödigt.

Skrivet av Slicklikedat:

Så länge du inte kommer göra något annat med musiken än att bara lyssna tillfälligt så finns det ingen anledning att ha en hög bitrate.

ALLT lyssnande är tillfälligt.

Vi kan kanske komma överens om att du helt enkelt förhastade dig, och att det är högst individuellt vilken bitrate man minst vill ha, vid varje givet tillfälle?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

ALLT lyssnande är tillfälligt.

Jag vet inte varför du har fastnat på det här?

Jag pratar om att hur du ska behandla ljudfilen. Om du bara streamar den så behöver inte du "användaren" bry dig men de som skickar dig filen behöver bry sig om vilken sort fil de ska skicka dig.

Jag bad dig läsa den här quote:en en extra gång för den förklarar allt men du pratar fortfarande om att allt lyssnande är tillfäligt som om det är på grund av det jag rekommenderar att man sparar en lossless fil.

Skrivet av Slicklikedat:

En tredje gång kanske går... ↑ Läs min quote där. ↑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slicklikedat:

En tredje gång kanske går... ↑ Läs min quote där. ↑

Din quote cirkulerar runt påståendet att man kan få mindre filer, med bättre kvalitet, viket ju var helt irrelevant, eftersom kvaliteten inte var viktigt vid tillfälligt lyssnande. Det spelar ingen roll hur många gånger du citerar det, det står fortfarande samma saker i inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Din quote cirkulerar runt påståendet att man kan få mindre filer, med bättre kvalitet, viket ju var helt irrelevant, eftersom kvaliteten inte var viktigt vid tillfälligt lyssnande. Det spelar ingen roll hur många gånger du citerar det, det står fortfarande samma saker i inlägget.

Asså det finns ju en gräns. Annars så skulle folk bara lyssna på bitrates under 100. Säger du att du inte skulle ha några problem med att gå så lågt för dina låtar?

Permalänk
Rekordmedlem

Ett tillfälle då det kan bli skillnader mellan lossless och lossy är vid efterbehandling av musiken, jag vet inte hur olika lossybitrates i samma format påverkar men jämfört med lossless kan det definitivt hända saker om man gör nått med musiken utöver att bara lyssna på den rakt av, tex eq och rumskorrigeringssystem får ett annat grundmaterial och det kan göra att skillnaderna ökar jämfört med när man bara spelar upp utan att processa något, en lossyfil ska aldrig någonsin ändras, det är ett "slutformat"
Personligen gillar jag inte alls Spotifys ljudkvalitet, Tidal hifi är den enda utav de större tjänsterna som är seriöst om man vill ha bra ljud, det är tragiskt att det inte finns lossless överföring i alla streamingtjänster oavsett om de inte har all musik i lossless, det är ännu mer tragisk att skivbolagen inte tillhandahåller allt i lossless som standard och högupplöst som "bättre", att de redan på den nivån stympar sin produkt är bara uselt.
Vill man höra på bra strömmad (lossy)ljudkvalitet är Linn radio antagligen det bästa, visserligen bara 320kbps men materialet är bra inspelat för de kör ju bara sina egna produktioner.
http://radio.linnrecords.com/index2.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slicklikedat:

Säger du att du inte skulle ha några problem med att gå så lågt för dina låtar?

Jag har varit ganska tydlig med att jag tycker det är väldigt individuellt vilken bitrate man tycker sig behöva vid vilket tillfälle.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Missförstå mig rätt. JAG har hela tiden hävdat att ditt argument är felaktigt, och att man vid olika tillfällen kan ha olika krav och önskemål.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har varit ganska tydlig med att jag tycker det är väldigt individuellt vilken bitrate man tycker sig behöva vid vilket tillfälle.

Ok strunt i. Det finns en tydlig objektivt anledning att använda olika bitrates men du vägrar förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Helt oacceptabelt att de sänker kvaliteten, om något så ska de höja den. Har väntat på lossless en 10 år nu. Håller mig till gratiskonto fortsatt.

Usch o fy, att utstå bombardemang med reklam...

I det stora hela inte en särskilt stor peng i månaden

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Älskar att TS måste googla om ljudkvalitén sänkts eller inte. Han hör det med andra ord inte själv med egna öron. Ändå är detta ett jätteproblem med massa sura kommentarer. Tja, har man det för bra så får man skapa sig egna problem o gnälla på. I-land i ett nötskal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tool:

Usch o fy, att utstå bombardemang med reklam...

I det stora hela inte en särskilt stor peng i månaden

Jag har ingen reklam på spotify.