Intel "Ice Lake" med åtta kärnor lanseras under 2018

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Detta är rätt viktigt att ha med tillsammans med den bilden

"Ovanpå detta strömmas filmen Star Wars: The Force Awakens via Netflix-appen för Windows 10 samtidigt som webbläsaren Chrome rullar i bakgrunden med åtta populära webbplatser öppna i separata flikar."

Vill man streama, vad är det för fel på ett capture card för 1500-2000 kr? Med ett sådant har man noll påverkan på den maskin som kör spelet, Gamers Nexus har visat att även om CPUer med många kärnor kan streama utan att genomsnittlig FPS påverkas tankar lägsta FPS ofta rätt rejält.

Ännu bättre är som mig köp en Nintendo Switch/ps4a och spela på den under tiden man låter hela ens datorkraften gå till Excel eller vad man nu jobbar i.

Capture card är för övrigt en nischad produkt, det kommer nya codec, skärmanslutningar och annat hela tiden. De som klarar 3 skärmar i 8k vardera är dessutom lite dyra. Jag tror Capture card alltid kommer vara nischad, precis som raidkort etc. Det som går hem hos vanligt folk är att bygga billigt med få prylar. Man kan argumentera för att Capture card/Raidkort, riktig nic etc är bättre, men vanligt folk kommer ändå inte lägga flera extra tusenlappar på dessa utan köra med det som finns på moderkortet/cpun.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Ännu bättre är som mig köp en Nintendo Switch/ps4a och spela på den under tiden man låter hela ens datorkraften gå till Excel eller vad man nu jobbar i.

Capture card är för övrigt en nischad produkt, det kommer nya codec, skärmanslutningar och annat hela tiden. De som klarar 3 skärmar i 8k vardera är dessutom lite dyra. Jag tror Capture card alltid kommer vara nischad, precis som raidkort etc. Det som går hem hos vanligt folk är att bygga billigt med få prylar. Man kan argumentera för att Capture card/Raidkort, riktig nic etc är bättre, men vanligt folk kommer ändå inte lägga flera extra tusenlappar på dessa utan köra med det som finns på moderkortet/cpun.

Visst kommer det nya codecs, men det är inte speciellt ofta det kommer någon ny som får någon större spridning. H.264 är just nu överlägset vanligast för området vi diskuterar, en standard som spikades 2003.

H.265/HVEC kanske kommer ersätta på sikt, men givet hur den algoritmen är utformad krävs i praktiken HW-acceleration om man vill streama i detta format.

Undantaget de enklaste capture-card varianterna med USB2 anslutning har de flesta möjligheten att dumpa den råa strömmen till USB3/PCIe, den strömmen kan då t.ex. kodas på en separat dator om man absolut måste köra med en codec capture-card saknar stöd för.

Anslutningen till dessa är nästan alltid HDMI, du vill ju ha både ljud och bild. Visst finns det varianter på HDMI, men till de upplösningar och bandbredd som normalt är aktuellt för streaming fungerar ju HDMI 1.0 från 2002 (1920x1080 @60 FPS).

Tycker inte riktigt jämförelsen med raidkort blir relevant här. Raidkort är mer som ljudkort och nätverkskort, visst är de diskreta varianterna bättre än de funktioner man hittar i moderkortet men de som finns på moderkort är "good enough" för den stora massan. En då full relevant kritik mot streaming är att hela företeelsen är i högsta grad en nisch, vilket då även gör något som ett capture-card till en nisch.

BTW: såg att Webhallen har kampanj på "ElGato Game Capture HD", 1099 SEK för ett capture card som fått riktigt bra kritik i tester. Fungerar både för konsol och PC (förutsatt att man har HDMI-utgång).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Du behöver fortfarande inte mer än en i5a för att spela allt du kan tänka dig med en bra upplevelse, och det är nog dom flesta medvetna om, men det är skönt att ha mer kraft i bagaget vid behov. Fler kärnor gör inte så att spelupplevelsen blir bättre per se, men det blir lättare att kunna ha teamspeak/discord/spotify/webbläsare/virus program och allt möjligt på i bakgrunden.

Sitter du och spelar på din i5a med 95% usage och något program buggar i bakgrunden/något virusprogram vill söka igenom din dator=? Jobbigt.

Har du 8 kärnor behöver du liksom inte bry dig, du märker inte av det där i bakgrunden på samma vis. Någonting många vittnar om som har gått från ganska high-end intel till fler kärnor med Ryzen är inte fler fps, men ett generellt bättre flyt/mindre hicka = mindre skit i bakgrunden som påverkar när du har fler kärnor som kan ta hand om det övriga.

Men med det sagt så, tror du verkligen Intel hade pushat ut processorer med fler än 4 kärnor i det tempo dom gör, om inte Amd hade kommit in och erbjudit 8 kärnor för halva priset?

Det blir en hyfsad skillnad att bara gå från i5 till i7. Något jag själv för övrigt rekommenderat sedan Nehalem, för alla som inte letat budgetbyggen. Tycker den rekommendationen håller väl fortfarande, där nya Coffee Lake förmodligen inte ger så mycket extra (fast med bibehållen frekvens finns det ingen nackdel heller).
8 kärnor ser mest ut som att Intel vill kriga med AMD och jag har svårt att se fördelarna. Fast återigen, med bibehållen hög klockfrekvens och låg strömförbrukning är det ju lugnt.

Kan även vara där skon klämmer för Intel. Det tycks allt svårare att öka frekvensen och samtidigt få saker som faktiskt håller. Nyare arkitekturer tycks inte klocka nämnvärt högre än Sandy Bridge på säkra nivåer (snackar vi extrem överklockning har jag för mig Skylake leder med god marginal, men det är just under extrema förhållanden).
I det läget finns inte så mycket att göra. Sen är det klart Intel vill öka tempot så att AMD inte kommer ikapp.

Yoshman kanske har en bättre uppfattning om svårigheterna med att nå högre frekvenser?

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Jo det vet jag. Men att dom skulle kunna krympa till 10nm och skicka ut 8 cores till deskop i q3-4 nästa år finner jag inte troligt.

Det tror jag absolut är troligt, i9or är rushade och vi fick högre värme och högre strömförbrukning, Coffee Lake är ju 2 extra kärnor, så känns inte omöjligt att nästa gen skulle kasta in 8 cores, tror Intel behöver tid för att göra de, hade de kunnat gjort de, hade de gjort de på Coffee lake för att konkurrera ut ryzen helt i core count.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det tror jag absolut är troligt, i9or är rushade och vi fick högre värme och högre strömförbrukning, Coffee Lake är ju 2 extra kärnor, så känns inte omöjligt att nästa gen skulle kasta in 8 cores, tror Intel behöver tid för att göra de, hade de kunnat gjort de, hade de gjort de på Coffee lake för att konkurrera ut ryzen helt i core count.

Jag tror det inte. Tror inte 10nm är ''redo'' för högklockade 8 kärnor än. Men det märker vi.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Jag tror det inte. Tror inte 10nm är ''redo'' för högklockade 8 kärnor än. Men det märker vi.

Vem har sagt något om högklockade? Vad är det som är så konstigt med att Intel kastar 6 kärnor högt klockade på 1151 med Coffee Lake, men att 8 kärnor med ice lake skulle vara omöjligt?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vem har sagt något om högklockade? Vad är det som är så konstigt med att Intel kastar 6 kärnor högt klockade på 1151 med Coffee Lake, men att 8 kärnor med ice lake skulle vara omöjligt?

För jag tror inte 10nm är mogen nog. Kanske 2019.
Folk säger att dom vill vänta, det jag menar är att vi inte lär få se några deskop (SPELPROCESSORER) på 10nm nästa år.
Finns lite som talar för det.

Men att dom kan göra 8 kärnors 10nm är ingen konstighet. Frågan är hur högt klockade.

Permalänk
Medlem

Cannonlake talar rätt starkt för det. Finns läckor från SiSoft Sandra från i juni som visar Cannonlake med 6 kärnor och 12 trådar. Den beräknas komma första halvan 2018. Vore väl ett pyramidalt misslyckande om de då inte kan få ut Ice Lake till andra halvan av 2018.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

För jag tror inte 10nm är mogen nog. Kanske 2019.
Folk säger att dom vill vänta, det jag menar är att vi inte lär få se några deskop (SPELPROCESSORER) på 10nm nästa år.
Finns lite som talar för det.

Men att dom kan göra 8 kärnors 10nm är ingen konstighet. Frågan är hur högt klockade.

Men vad pratar du om? Du kan ju omöjligt mena att 10nm är något speciellt helt plötsligt, krympningar har gjorts förut, och det är inte så att 14nm behövde flera år på sig att "mogna". Skylake var andra gen och även broadwell såg man relativt mogen, dock sämre yields, men vi ser redan att den frösta 10nm processen "cannonlake" skippade desktop (precis som broadwell) och jag tror att vi kommer definitivt se Ice Lake 10nm desktop, sen om den har 8-core CPUer på LGA 115X plattformen är jag också extremt spektisk till, men definitivt 10nm 6-core, vi får helt enkelt se, men jag tror inte att 10nm är så outvecklat som folk tror, 14nm har intel haft nu sedan 2015. Har de inte lyckats få fram desktop redo 10nm år 2018, om den redan fungerar på laptops förstår jag inte riktigt hur de har lyckats med de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Ser ut som jag har rätt. Rykten har redan kommit nu att 10nm flyttas fram. Kommit rykten idag på 14nm coffe lake 8 kärnig på Z390 chipset.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

@Bloodstainer: Ser ut som jag har rätt. Rykten har redan kommit nu att 10nm flyttas fram. Kommit rykten idag på 14nm coffe lake 8 kärnig på Z390 chipset.

Vad är det du har rätt om? jag talade endast för att de kommer komma 8-core CPUer på Z390 efter Coffee Lake 6-core på Z370. Sen om de är Coffee Lake eller Icelake är irrelevant. Ice Lake är fortfarande 10nm, och jag tror fortfarande att de kommer släppas under 2018. Ingenting har ändrats

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X