Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

...en förlust för alla medborgare som inte vill ha denna tjänst och inte ens fick lov att välja detta själva eller rösta om det.

Men hur många är det som inte vill ha SVT/SR kvar då? Tillhör du verkligen en så stor skara? Personligen varken bryr jag mig eller använder mig av många av de funktioner som finansieras av skatten, fattar inte gnället över att några kronor går till TV/Radio, som enligt min mening är ganska bra. Finns ju värre slöseri med skattepengar att bry sig om.

Skrivet av FireFox:

Skönt att äntligen bli av med dessa jäkla paragrafryttare till avgiftskontrollanter!

Men om du blir kontaktad av Radiotjänst så betalar du ju inte avgiften, vilket du blir tvingad till nu. Varför så nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

*** raderat ***

Fast som jag skrev så är ju det du länkade till inget bevis.
SVT:s medarbetares partisympatier är inte ett bevis på hur deras bevakning ser ut - det enligt samma undersökning som du och så många andra hänvisar till.

Så det förblir så att gång på gång hävdar ni som anser att SVT är vänstervinklat att det finns bevis för det - men ni kan ju aldrig producera några sådana bevis.

Och under tiden är som sagt statsvetare och medieforskare som studerar sånt här - för att inte tala om de borgerliga partierna själva - inte osäkra på SVT:s opartiskhet.

Men det enda svar du har på det är att de alla är del av mitt "vänsteranhang som inte accepterar bevisen" då alltså?

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Fast som jag skrev så är ju det du länkade till inget bevis.
SVT:s medarbetares partisympatier är inte ett bevis på hur deras bevakning ser ut - det enligt samma undersökning som du och så många andra hänvisar till.

Så det förblir så att gång på gång hävdar ni som anser att SVT är vänstervinklat att det finns bevis för det - men ni kan ju aldrig producera några sådana bevis.

Och under tiden är som sagt statsvetare och medieforskare som studerar sånt här - för att inte tala om de borgerliga partierna själva - inte osäkra på SVT:s opartiskhet.

Men det enda svar du har på det är att de alla är del av mitt "vänsteranhang som inte accepterar bevisen" då alltså?

Det är ju bara du som är faktaresistent.
Det är ett bevis och det finns en mycket stor kritik mot SVT/SR och deras vänster/globalism/multikulti/EU-sympatiserande partiskhet.
Att deras agenda/värdegrund sammanfaller med regering och vissa rörelsers agenda/värdegrund betyder inte att de är opartiskhet och objektiva i sin rapportering.
Vad du tycker om bevisen och kritiken förändrar ingenting.

De flesta partierna ställer sig bakom beslutet om nedläggning av TV-licensen (RIP Radiotjänst saknad av få).
I längre perspektiv betyder det att SVT/SR kommer få konkurrera om skattemedel med viktigare myndigheter och projekt än vad SVT/SR är.
Det finns redan idag, utan SVT/SR finns ett stort utbud av TV- och radiokanaler.

Vad vill du ha rapporter och nyhetsbevakning i värdegrundens namn om ett tryggt och välmående land för medborgarna eller att skattepengarna används för att göra landet tryggt och välmående för medborgarna?

RIP Stats propaganda organet SVT/SR.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nu är du ute och cyklar igen. Du har inga belägg för att de borgerliga partierna anser att SVT är opartiska. Du hittar bara på.

Du refererar också till icke namngivna "statsvetare och medieforskare" trots att de flesta vet att de ofta är vänster och använder tvivelaktiga metoder för att få fram det resultat de vill ha.

Vänstervridna ekonomer anser sig kunna bevisa att invandringen är lönsam genom att utgå från felaktiga antagande. Jag undrar hur många människor som gått på de konstiga kalkylerna? Det är häpnadsväckande att det ens finns folk som räknar på det sättet. Och de kallar sig ekonomer. Jag tror att alla vet att invandringen kostar pengar.

https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

Permalänk
Skrivet av anon286564:

Nu är du ute och cyklar igen. Du har inga belägg för att de borgerliga partierna anser att SVT är opartiska. Du hittar bara på.

Du refererar också till icke namngivna "statsvetare och medieforskare" trots att de flesta vet att de ofta är vänster och använder tvivelaktiga metoder för att få fram det resultat de vill ha.

Vänstervridna ekonomer anser sig kunna bevisa att invandringen är lönsam genom att utgå från felaktiga antagande. Jag undrar hur många människor som gått på de konstiga kalkylerna? Det är häpnadsväckande att det ens finns folk som räknar på det sättet. Och de kallar sig ekonomer. Jag tror att alla vet att invandringen kostar pengar.

https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

Vad har invandringen med SVT/SR att göra? Har du använt så här mycket plats i tråden bara för att bygga dig fram till vad du egentligen velat diskutera hela tiden?

Hade egentligen inte tänkt bemöda mig med att skriva svar på något av dina inlägg då det för mig är uppenbart att du antingen är fanatiskt övertygad om att det du "vet" (som du själv skriver, du "tycker" ingenting, du "vet") är den enda sanningen, alternativt så har du betalt för att sprida politisk propaganda på detta (och säkert många andra) forum.

Den diskussionen kan vi möjligen lämna därhän, då den inte kommer leda någonstans, men du får gärna förklara hur du får ihop invandringen med att Tv-avgiften ska bli en skatt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adrenochrome:

Vad har invandringen med SVT/SR att göra? Har du använt så här mycket plats i tråden bara för att bygga dig fram till vad du egentligen velat diskutera hela tiden?

Hade egentligen inte tänkt bemöda mig med att skriva svar på något av dina inlägg då det för mig är uppenbart att du antingen är fanatiskt övertygad om att det du "vet" (som du själv skriver, du "tycker" ingenting, du "vet") är den enda sanningen, alternativt så har du betalt för att sprida politisk propaganda på detta (och säkert många andra) forum.

Den diskussionen kan vi möjligen lämna därhän, då den inte kommer leda någonstans, men du får gärna förklara hur du får ihop invandringen med att Tv-avgiften ska bli en skatt...

Anledningen till att jag tog upp invandringen var att Kermit_Mupp försökte bevisa att SVT inte är vänstervridet genom att referera till icke namngivna "statsvetare och medieforskare". Detta trots att alla vet att de flesta statsvetarna är vänstervridna.

Jag ville bara ge ett skräckexempel på hur man kan komma fram till en totalt felaktig slutsats om man inte utgår från rätt kriterier.

Jag vill inte diskutera invandringen men jag tycker att man måste kräva att de som forskar på våra universitet måste ha vetenskaplig kompetens och forska utan att blanda in sina egna politiska åsikter.

Alla kan se att SVT är vänstervridet men förnekarna här vill ha bevis. Jag tycker det känns överflödigt eftersom de förmodligen ändå inte skulle förstå.

Jag skulle kunna ägna några dagar åt att samla bevis och klistra in dem här men det skulle ta enormt mycket plats och ge "förnekarna" ett heltidsjobb om de skall "dissekera" varje bevis.

Tillägg
Permalänk
Skrivet av anon286564:

Anledningen till att jag tog upp invandringen var att Kermit_Mupp försökte bevisa att SVT inte är vänstervridet genom att referera till icke namngivna "statsvetare och medieforskare". Detta trots att alla vet att de flesta statsvetarna är vänstervridna.

Jag ville bara ge ett skräckexempel på hur man kan komma fram till en totalt felaktig slutsats om man inte utgår från rätt kriterier.

Jag vill inte diskutera invandringen men jag tycker att man måste kräva att de som forskar på våra universitet måste ha vetenskaplig kompetens och forska utan att blanda in sina egna politiska åsikter.

Alla kan se att SVT är vänstervridet men förnekarna här vill ha bevis. Jag tycker det känns överflödigt eftersom de förmodligen ändå inte skulle förstå.

Jag skulle kunna ägna några dagar åt att samla bevis och klistra in dem här men det skulle ta enormt mycket plats och ge "förnekarna" ett heltidsjobb om de skall "dissekera" varje bevis.

Du inser att det är skillnad på dina personliga åsikter och vad "alla vet? Jag har studerat på 3 olika universitet/högskolor i Sverige, och inte märkt av någon vänstervridning. Har i och för sig inte studerat statsvetenskap, men de få statsvetare jag känner eller har träffat genom åren har varit liberaler eller längre till höger. Så enligt ditt sätt att argumentera kan jag då säga att "alla vet" att svenska universitet är neutrala och att stadsvetare är åt mitten / höger, för det har jag observerat och bildat min egen uppfattning om, därför vet jag (och alla andra) det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Du inser att det är skillnad på dina personliga åsikter och vad "alla vet? Jag har studerat på 3 olika universitet/högskolor i Sverige, och inte märkt av någon vänstervridning. Har i och för sig inte studerat statsvetenskap, men de få statsvetare jag känner eller har träffat genom åren har varit liberaler eller längre till höger. Så enligt ditt sätt att argumentera kan jag då säga att "alla vet" att svenska universitet är neutrala och att stadsvetare är åt mitten / höger, för det har jag observerat och bildat min egen uppfattning om, därför vet jag (och alla andra) det..

Lägg inte ner tid på honom. Vi är flera som redan försökt, men han "vet" bättre än någon annan, han "vet att de flesta tycker så och bevis är inget han sysslar med.

T om en person som erkände sig som moderat blev kallad vänsterextremist av honom

Fundamentalist eller betald "opinionsbildare" är min gissning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

*** raderat ***

Uppenbarligen tillräckligt många för att partiet skulle gå med på en ny skatt, som för övrigt moderaterna hatar mer än något annat.

Sen är det sorgligt att du måste hitta på saker hela tiden för att kunna hävda dig i den här tråden. Är inte dina meningsmotståndare vänsterextremister så är det borgare som ändå är vänsterextremister i förklädnad. De flesta statsvetare är tydligen vänsterextremister osv.

Men jag ska inte lägga mer tid på detta nu, hade egentligen inte tänkt skriva mer i tråden. Ha en fortsatt trevlig söndag.

citerat inlägg raderat
Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Uppenbarligen tillräckligt många för att partiet skulle gå med på en ny skatt, som för övrigt moderaterna hatar mer än något annat.

Det där skulle jag vilja se något bevis på. Men du verkar ju alltid ha rätt så det behövs kanske inte.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Det där skulle jag vilja se något bevis på. Men du verkar ju alltid ha rätt så det behövs kanske inte.

Handlar inte om ifall jag har rätt eller inte, men det har ju rapporterats överallt att samtliga partier i Public Service-kommittén är överens om detta.

https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/tv-avgiften-ersatts...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skrev en kommentar om det här tidigare.

Det var alltså så att en utredning presenterad våren 2012 kom fram till att TV-avgiften borde ersättas med en öronmärkt skatt.
Alla remissinstanser - utom Radiotjänst, vars hela existensberättigande ju hänger på att det finns en TV-avgift för dem att driva in - var positiva och dessutom visade sig alla partier positiva.

Däremot ville inte moderaterna införa skatten när de själva hade makten. De angav andra ursäkter så klart, men i själv verket var ju anledningen naturligtvis att moderaterna är det mest skattehatande parti vi har.
Reinfeldt, som var statsminister, hade redan genomfört 4 jobbskatteavdrag och planerade redan då att gå till val 2014 på ett 5:e.
Att i det läget samtidigt införa en helt ny skatt på svenska folket - en skatt som aldrig tidigare funnits, och som likt begravningsavgiften (som ju också är en öronmärkt skatt) för alltid kommer särredovisas på alla svenskars skattesedlar - det passade helt enkelt väldigt illa in i moderaternas image som "skattesänkar-partiet".

Däremot var ju partiet som sagt egentligen positiva till den här förändringen - redan då och även nu.
De ville bara inte vara de som hade ansvaret för att ha infört den, så istället sköts frågan på framtiden.

Här har du en artikel från hösten 2012, som visar hur diskussionerna såg ut kring denna fråga då:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Och det var alltså det här som gjorde att Radiotjänst gav sig ut på det desperata uppdraget att försöka rädda sig själva som företag. Alla visste att TV-avgiften förr eller senare skulle göras om till en öronmärkt skatt och att Radiotjänst då skulle läggas ner.

Som de såg det var deras enda hopp om överlevnad att kraftigt höja sina intäkter. Kanske kunde det övertyga tillräckligt många partier om att de var nyttiga och att TV-avgiften och Radiotjänst borde få leva kvar?
Därför gav det sig ut och började jaga datorägare med hotelser och lögner som de ju inte alls hade täckning för - vilket domstolarna till slut fick visa.

EDIT Jag kanske missuppfattade frågan? Ser att Stoff3th3m4n hann få in ett svar innan mitt och det kanske var så enkelt som att Mats Myntsamlare ville ha belägg för att moderaterna är för en omvandling av TV-avgiften till en skatt nu?
Medan jag skrev ett svar om hur de egentligen varit för den här förändringen sen frågan först kom upp - bara så länge de inte är i regeringsställning när beslutet genomförs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tadawa:

Men hur många är det som inte vill ha SVT/SR kvar då? Tillhör du verkligen en så stor skara? Personligen varken bryr jag mig eller använder mig av många av de funktioner som finansieras av skatten, fattar inte gnället över att några kronor går till TV/Radio, som enligt min mening är ganska bra. Finns ju värre slöseri med skattepengar att bry sig om.

Bra fråga, men eftersom vi aldrig får det demokratiska alternativet att ens kolla av hur det ligger till med hjälp utav en folkomröstning så lär frågan gå obesvarad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jag har postat ett par bevis men mina motståndare negligerade dem. Vad händer om jag lämnar 100 bevis? Det vore iofa skoj men samtidigt mycket arbete för mig helt i onödan.

Sen nedanstående inlägg i tråden har du postat två länkar som stöd för dina påståenden. Innan dess har du inte kommit med någon som helst källhänvisning, bevis eller stöd för dina påståenden.

Skrivet av anon286564:

Tyvärr samlar jag inte på länkar och kan inte ge några exempel. Men om jag ägnar en valfri kväll åt att granska programmen så skulle jag kunna ge många exempel.

Den första länken är: https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/videos/5061448...

Denna länk handlar om att Aktuellt bara hade med intervjuer med folk som var positiva till regeringens budget. Visst, jag kan hålla med om att det vore lämpligt med lite mer blandat urval, men i just detta fall kan det nog vara svårt.

Inslaget handlar nämligen om folks inställning till regeringens höstbudget och där är det nu så att detta råkar vara en budget full med valfläsk inför valet 2018. I denna budget får i typ "alla" mer pengar; pensionärerna ska få lägre skatt, barnbidrag höjs, etc. Dvs en stor andel av befolkningen tror sig få mer pengar i plånboken. Om man går ut på stan och frågar folk vad dom tycker om att få mer pengar i plånboken så tror jag det är relativt svårt att hitta de som säger "fy fan va kasst".

Men som jag sa, jag håller med om att Aktuellt nog borde ansträngt sig mer för att få med mer blandade reaktioner. Att gå därifrån till att påstå att detta belägger att SVT skulle vänstervridet och sprider vänsterpropaganda är tämligen långsökt. Jag skulle hellre påstå att det bevisar att folk överlag är positiva till mer pengar i plånboken.

Sen tog du upp denna länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artik...

Detta är en krönika, vilket klart och tydligt säg direkt i början på texten: "Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.". Inte heller detta belägger att SVT skulle vara vänstervridet eller att de sprider vänsterpropaganda.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Du har inga bevis för att SVT inte är vänstervridet.

Grundläggande är att man inte bevisa en icke-händelse. Dessutom är det du som påstår att SVT är vänstervridet och sprider vänsterpropaganda och sen presenterar detta som fakta. Om du ska få någon som har en sund skeptisk inställning att tro på detta så är det således upp till dig som gör dessa påståenden att belägga dem och presentera dina källor.

Om du istället förmedlar att detta är din personliga uppfattning så står det dig givetvis fritt att tycka så och berätta att du tycker så, men låt då bli att presentera det som fakta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Sen nedanstående inlägg i tråden har du postat två länkar som stöd för dina påståenden. Innan dess har du inte kommit med någon som helst källhänvisning, bevis eller stöd för dina påståenden.

Den första länken är: https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/videos/5061448...

Denna länk handlar om att Aktuellt bara hade med intervjuer med folk som var positiva till regeringens budget. Visst, jag kan hålla med om att det vore lämpligt med lite mer blandat urval, men i just detta fall kan det nog vara svårt.

Inslaget handlar nämligen om folks inställning till regeringens höstbudget och där är det nu så att detta råkar vara en budget full med valfläsk inför valet 2018. I denna budget får i typ "alla" mer pengar; pensionärerna ska få lägre skatt, barnbidrag höjs, etc. Dvs en stor andel av befolkningen tror sig få mer pengar i plånboken. Om man går ut på stan och frågar folk vad dom tycker om att få mer pengar i plånboken så tror jag det är relativt svårt att hitta de som säger "fy fan va kasst".

Men som jag sa, jag håller med om att Aktuellt nog borde ansträngt sig mer för att få med mer blandade reaktioner. Att gå därifrån till att påstå att detta belägger att SVT skulle vänstervridet och sprider vänsterpropaganda är tämligen långsökt. Jag skulle hellre påstå att det bevisar att folk överlag är positiva till mer pengar i plånboken.

Det går inte att dra någon slutsats från enstaka program. Man måste följa SVT länge och se om detta är typiskt för SVT. Det är just därför som det svårt att bevisa eftersom man måste samla bevis under en längre tid och massan av bevis blir svår att hantera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Sen tog du upp denna länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artik...

Detta är en krönika, vilket klart och tydligt säg direkt i början på texten: "Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.". Inte heller detta belägger att SVT skulle vara vänstervridet eller att de sprider vänsterpropaganda.

Du antyder att jag inte förstod att det var en krönika. Det är fel. Man kan kalla det för en halmgubbe eftersom jag klart skrev om detta i mitt inlägg.

Jag påstår däremot att SVT är partiska när de väljer vilka krönikor de publicerar. Misstänkt många stämmer överens med deras egna åsikter. Det är helt tydligt en sned balans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Om du följt hela diskussionen skulle du sett att min motståndare anser sig ha bevis för att SVT inte är vänstervridet. Jag påpekade att hen har fel.

Nej, du tycker att alla som inte håller med dig har fel - och din teori om varför de inte håller med dig är att de alla är "vänsterextremister".
Från forskare som objektivt studerar de här frågorna till samtliga borgerliga partier och den stora majoritet av svenska folket som har högt förtroende för SVT:s opartiskhet och rapportering - de är alla bara "vänsterextremister" i dina ögon, eftersom de inte håller med dig.

Medan du beskriver din kunskap i frågan så här:

Skrivet av anon286564:

Jag där emot ser det jag ser och det är bevis nog för mig.

Du är med andra ord ingenting annat än en fundamentalist som redan "vet" vad den enda riktiga "sanningen" är.
Vilket gör det helt poänglöst för alla att diskutera frågan mer med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Det går inte att dra någon slutsats från enstaka program. Man måste följa SVT länge och se om detta är typiskt för SVT. Det är just därför som det svårt att bevisa eftersom man måste samla bevis under en längre tid och massan av bevis blir svår att hantera.

Ändå påstod du tidigare att att du har "postat ett par bevis". Detta var ett av dessa bevis, som du nu medger att det inte går att dra slutsatser från.

Skrivet av anon286564:

Jag har postat ett par bevis men mina motståndare negligerade dem.

Skrivet av anon286564:

Du antyder att jag inte förstod att det var en krönika. Det är fel. Man kan kalla det för en halmgubbe eftersom jag klart skrev om detta i mitt inlägg.

Jag läste ditt inlägg för hastigt. Du har helt klart förstått att det är en krönika. Fast samtidigt antyder du att krönikor ska vara neutrala när du säger:

Skrivet av anon286564:

Om man anser att den artikeln är objektiv har man inte förstått vad som menas med politiskt neutral.

En krönika, eller en debattartikel, behöver inte vara opartisk eller neutral. Givetvis SR/SVT ge utrymme även för andra åsikter, dock inom rimlighetens gräns.

Skrivet av anon286564:

Jag påstår däremot att SVT är partiska när de väljer vilka krönikor de publicerar. Misstänkt många stämmer överens med deras egna åsikter. Det är helt tydligt en sned balans.

I så fall så har ju fyller ju länken till krönikan ingen funktion alls annat än som exempel på artiklar som du vänder dig mot. Det är i alla fall knappast ett bevis för något av dina påståenden.

Summan av ovanstående är att du faktiskt inte alls har postat något "bevis".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska tydligt att han är en avlönad ”opinionsbildare”. Vem som betalar honom är inte speciellt svårt att lista ut med tanke på kvaliteten på hans inlägg.

Jag tror ärligt talat inte nån betalar för det IngvarS skriver. Och gör de det kastar de bort sina pengar, för jag tror inte nån lyssnar.

Det är nog snarare tyvärr så att IngvarS som jag skrivit har en fundamentalistisk övertygelse om att alla som inte ser världen som han är "vänsterextremister", att han redan vet vad "sanningen" är och att ingenting någonsin kommer rubba honom i den övertygelsen.

Det är trist men förhoppningsvis är han inte våldsam iaf, utan nöjer sig med att sitta och skälla på nätet.

Om jag skall spekulera lite så skulle jag gissa att "Ingvar S" inte bara är ett slumpvis valt nickname, utan att han faktiskt heter så och att han är en bitter gammalmoderat som likt många andra sådana de senaste åren glidit över till att stödja SD istället.
Gamla moderatgubbar brukar se "vänsterextremister" i varenda buske.
Och att plötsligt började prata om invandring i vilken annan diskussion som helst (som han gjorde för ett antal kommentarer sen) är ju typiskt för SD:are.

Men jag vet inte och jag bryr mig inte egentligen heller. Han tillför iaf inte diskussionen någonting längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Ingen har frågat efter bevis för att moderaterna var för denna förändring.

Du ifrågasatte att moderaterna var för denna förändring, Stoff3th3m4n svarade och Mats Myntsamlare ville ha bevis för påståendet:

Skrivet av anon286564:

Hur många moderater håller med vänstern i den har frågan? Det kan inte vara många.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det där skulle jag vilja se något bevis på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Vem har ifrågasatt att moderaterna gått med på den här uppgörelsen.

Vi tar frågorna det i omvänd ordning och börjar med att gå igenom inläggen igen (min fetstil):

Skrivet av anon286564:

Det finns vänsterextremister som inser att SVT är vänstervridet och och borgare som försvarar vänsterextremisterna. Vad skulle det bevisa?

Många vänsterextremister brukar påstå att de är borgare när de försvarar vänsterns åsikter. Men de brukar avslöja sig efter ett tag. Det är ett ohederligt debattknep.

Hur många moderater håller med vänstern i den har frågan? Det kan inte vara många.

Här är det inte glasklart vad du menar med "den har frågan". Antingen syftar du på frågan kring att flytta finansieringen av PS till skattsedeln, eller så pratar du om den påstådda vänstervridningen av SVT. Eftersom tråden handlar om just flytten av finansieringen till skattsedeln så ligger det närmast tillhands att anta att det är det du menar. I senare inlägg förtydligar du sen att det var den påstådda vänstervridningen du menade.

@Stoff3th3m4n citerade ditt inlägg och svarade med:

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sen är det sorgligt att du måste hitta på saker hela tiden för att kunna hävda dig i den här tråden. Är inte dina meningsmotståndare vänsterextremister så är det borgare som ändå är vänsterextremister i förklädnad. De flesta statsvetare är tydligen vänsterextremister osv.

Men jag ska inte lägga mer tid på detta nu, hade egentligen inte tänkt skriva mer i tråden. Ha en fortsatt trevlig söndag.

För mig ter det sig som att det är det fetstilade i ditt inlägg som han svarar på med det jag fetstilat i hans inlägg. Huruvida Stoff3th3m4n's inlägg är korrekt i sak eller faktiskt besvarar rätt fråga är dock irrelevant i sammanhanget (dvs om vem som ifrågasatte om moderaterna gått med på någon uppgörelse).

Något senare citerade @Mats Myntsamlare den fetstilade meningen i Stoff3th3m4n's inlägg och skrev:

Här är det helt klart att Mats Myntsamlare här vill ha nån form av källa på Stoff3th3m4n's påstående/svar till dig. Så för att besvara din fråga: Mats Myntsamlare begärde källa på Stoff3th3m4n's påstående.

Sen kan vi ju märka ord här; har han "ifrågasatt att moderaterna gått med på den här uppgörelsen" eller nåt annat. Det är dock uppenbart att Stoff3th3m4n i sitt inlägg har tolkat det som att ni pratar som moderaternas inställning till finansiering av PS via skattsedeln och det är sen påståendet i det inlägget som Mats Myntsamlare begär källa på. Det är därför rimligt att anta att att han då "ifrågasatt att moderaterna gått med på den här uppgörelsen".

Visst, man skulle kunna argumentera för att det Mats Myntsamlare egentligen ville ha källa på var påståendet i bisatsen som i princip säger att "moderaterna hatar skatter mer än allt annat", men det ser jag som långsökt eftersom det uppenbart är en personlig åsikt. Om det är det du menar så hade du ju direkt kunnat påtala att du tror det var det som Mats Myntsamlare menade. Vi får väl hoppas att han kommer tillbaka till tråden och förtydligar sin fråga.

Skrivet av anon286564:

Hur tolkar du påståendet:

"Uppenbarligen tillräckligt många för att partiet skulle gå med på en ny skatt, som för övrigt moderaterna hatar mer än något annat."

Uppenbarligen tolkar ni det som ett påstående om att moderaterna gått med på uppgörelsen och på det sättet lyckas ni skapa en halmdocka att angripa utan att ens förstå att ni gjorde det.

Efter denna miss har ni ägnat stor möda åt att angripa denna halmdocka.

Min tolkning av det Stoff3th3m4n skriver är att han menar att tillräckligt många moderaterna är för att flytta finansieringen av PS till skattsedeln för att det ska vara deras officiella inställning. Sen har han med en liten krok för moderater att bli upprörda över och hugga på.

Vad det gäller själva sakfrågan så var Moderaterna, såvitt jag vet, för att flytta finansieringen av PS till skattsedeln redan tidigare. Det finns vad jag förstått en brett samförstånd över partigränserna i frågan om att lägga över licensavgiften på skatten. Om det sen är en uppgörelse som du påstår, eller om det helt enkelt bara är så att en majoritet av partierna (inkl Moderaterna) är för att flytta finansieringen av PS till skattsedeln låter jag också vara osagt.

Jag ser ingen halmdocka här utan snarare ett missförstånd där du i ett inlägg menade SVTs påstådda vänstervridning, men uttryckte det på sätt som tolkades som att du menade det som tråden egentligen handlar om. Det närmaste ett "angrepp" på dig jag kom var när jag skrev "Du ifrågasatte att moderaterna var för denna förändring". Jag borde nog varit tydligare där och skrivit "Du ifrågasatte tillsynes att moderaterna var för denna förändring" och sen påtalat att du förtydligade dig i ett senare inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

SD går nu ut med att de tycker skatten är bra men att de vill göra något åt vänstervridningen av SVT.

Det är väldigt olyckligt att ge SD monopol på demokratifrågor. Jag tror att SD får många röster pga detta. Varför kan inget annat parti ta tag i det här problemet?

Hur långt kommer SD att gå om de får makten? Knappast troligt att de nöjer sig med att göra SVT neutralt. Det är ganska troligt att SVT blir högervridet istället.

Vänstern kommer att protestera högljutt men vad har de för rätt att protestera då om de tycker att det är okej att SVT är vänstervridet?

Varför inte försöka göra SVT opolitiskt nu istället?

Ni tar också risken att SD gör det istället och tar poäng på det. Hur kan vi veta hur SD kommer att agera i den här frågan. Det är omöjligt att veta men det är onödigt att ge den chansen att briljera.

Permalänk
Medlem

@anon286564:

Det är tråkigt att folk inte kan ha ärligt uppsåt och försöka få till en konstruktiv debatt. (jag håller alltså med dig).

Detta är första tråden jag debatterar något samhällsaktigt på Sweclockers (tror jag, varit med länge men också borta länge), men det har inte gett mig direkt mersmak, förhoppningsvis är andra delar av forumet bättre. (jag är optimist)

Det tog en eller två inlägg sen har man motdebattörer som helt enkelt ljuger, samt lägger ord i mun på en.

Dessa personer får sen berömmande klick för att de ljuger??? Jag har inte varit med om något lägre sedan småskolan.
Beter man sig liknande på ett arbete eller högre utbildning är man snabbt avskedad, avstängd eller lämnad i kylan.
Men här håller man alltså varandra under armarna.

När man anklagas för att ha en alternativ verklighet och klumpas ihop med ett politiskt parti (Utan att man har sagt vilket parti man eventuellt lägger sin röst på), för att man vill ha frihet. Ja då vet man att man befinner sig i DDR-Sverige och Löntagarfondernas tidevarv igen.

Det finns alltid människor som anser sig ha rätt att gräva i DIN plånbok, antingen du gillar det eller ej.

Vad är det som alla fanatiska anhängare av SVT är rädda för? Om vi bara är ett fåtal som inte vill ha SVT låt oss då få sitta med en svart bild på tvn för vi inte har ett programkort. Det är inte livsnödvändigt att se Melodifestival eller svettiga fotbollspelare. Alternativt att vi kan vara med att finansiera absolut minimum vad en kanal ut för regering kostar att hålla för meddelande i händelse av krig etc. (Det kostar inte 7-8 miljarder)

Det finns faktisk människor som måste vända på alla slantar för att få ekonomin att gå runt, även om många här kanske sitter på väl betalda IT jobb så är inte alla höginkomsttagare i Sverige.

Vad jag lärde mig i tråden: (På SVT spelar partitillhörighet ingen roll, men det är så himla viktigt att försöka lista ut partifärgen för en random person på Sweclockers)

Ha de Gott!

Permalänk
Medlem

Folk har vevat med nävarna över att ersätta TV- och radiotjänst med en skatt i tjugo år. Det kommer nu. Troligtvis ingen surprise, för de fattar att riktningen mot en mycket fri diversifiering av mediekonsumption kommer öka exponentiellt. Det här är deras sista chans att säkra statlig radio och tv ett tag till, för hade det här fortsatt mycket längre hade opinionsläget varit starkt mot ett sånt här förslag. Nu antar jag att vi kommer få dras med den här dinosaurien ett par decennier.

Personligen tycker jag att det är bs. Jag äger ingen tv, kollar inte på tv, lyssnar inte på radio och skyr det som pesten. Nu ska både jag och min fru börja pröjsa för något vi aldrig använder och aldrig skulle vilja stödja. De borde göra som de gör nu, men tillåta valmöjligheten att opta-ut.

Antar att pengafrågan är för sen att göra något åt. Nästa fråga är att åtminstone säkra någon sorts balans i uppläggen. Här kommer SD att casha in fria sympatipoäng från hälften av vår befolkning, helt öppna dörrar. Sista undersökningen jag kollade så hade Miljöpartiet egen majoritet på SVT. Det är naturligtvis fullständigt ohållbart, om det ska vara statlig tv och sellingpointen är neutralitet så borde man eftersträva en setup som avspeglar demografin i övrigt. Var fjärde SVT-medarbetare, på alla nivåer, borde rösta SD. Till exempel. Ni hör ju hur sannolikt det är - vi förväntar oss inte att SVT ska göra det, för vi vet alla att SVT har en helt annan inriktning. Det är ett politiskt kotteri, och att göra det obligatoriskt för hela den arbetande befolkningen att backa upp det finansiellt är helt sjukt. Jag är okej med att folk tycker olika, kör på, men alla behöver inte sitta i samma båt för det. Folk som vill finansiera en vänsterinriktad "public service", kör på. Jag skulle mycket hellre lägga mina och frugans pengar (2600 per år) till oberoende organisationer, t.ex. Ledarsidorna.se och Medborgerlig Samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Det är väldigt olyckligt att ge SD monopol på demokratifrågor. Jag tror att SD får många röster pga detta. Varför kan inget annat parti ta tag i det här problemet?

Hur långt kommer SD att gå om de får makten? Knappast troligt att de nöjer sig med att göra SVT neutralt. Det är ganska troligt att SVT blir högervridet istället.

IngvarS är som jag konstaterat tidigare en fundamentalist som likt alla andra fundamentalister inte behöver några objektiva bevis för att "veta" vad som är sant.

Det är precis så här alla fundamentalister resonerar.
De och endast de ser "sanningen" alla vi andra vägrar acceptera och det ger dem rätten att köra över alla andra.

IngvarS "vet" att SVT är vänstervridet och när inte ens de borgerliga partierna i Sverige håller med så beror det bara på att de är "vänsterextremister".
För allt är svart-vitt för fundamentalister - antingen tycker man precis som dem och är god eller så tycker man det minsta "fel" och då är man ond och måste bekämpas till varje pris och med alla medel.

För i främjandet av sin "sanning" är snart sagt vilka medel som helst tillåtna för fundamentalisten - för de vet ju att deras motiv är de enda goda och riktiga.

Så blir för IngvarS här plötsligt SD det enda partiet som bryr sig om demokrati - samtidigt som han tror att de skulle göra SVT högervridet om de kom till makten, vilket naturligtvis vore direkt odemokratiskt.

En rationellt tänkande människa inser ju att här har det ju brunnit fullständigt i huvudet på IngvarS - men för en fundamentalist som honom är det här helt logiskt.

För bara när saker är som fundamentalisten vill så är de goda och riktiga - och demokrati är ju bra tycker IngvarS - så att vrida SVT höger blir då demokratiskt för honom.

Alla vi andra som inte ser SVT som vänstervridet idag, vi är inte demokrater i IngvarS ögon - för vi ser ju inte samma "sanning" som han gör.
Endast SD, som tycker som han, är demokrater - trots att han själv säger att han förväntar sig att de skulle agera odemokratiskt om de kom till makten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Nu försöker du få det till att det var mitt fel att Stoff3th3m4n missuppfattade det jag skrev. Han borde inte ha kunnat missuppfatta så.

Dessutom försöker du bevisa det med lösryckta citat som är lite svåra att följa men du lyckas ändå inte.

Du var ju inte precis ett under av tydlighet, så ett visst ansvar kan man nog lägga på dig. Fast visst, både @Stoff3th3m4n och jag får ta på oss våra misstolkningar.

Jag har inte försökt "bevisa" att misstolkningen var ditt fel. Jag har däremot visat på det du skrev och hur jag tolkat det. Jag har också gett en citatkedja som förklarar vad det är Stoff3th3m4n svarade på. Det går att få en mer fullständig kedja om man går till ditt inlägg där du säger "Ingen har frågat efter bevis för att moderaterna var för denna förändring." och sen klickar sig bakåt.

Sen är det inte så konstigt att ditt inlägg kan missuppfattas. Diskussionen har stundtals varit hetsig och har förts mellan flera parter och dessutom avhandlat flera "underämnen".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så less på folk som anser att SVT är vänstervridet. Har läst en hel del där, och kan inte finna någon artikel som tyder på att SVT är vinklat. Kanske möjligen om man är en aktiv läsare av Avpixlat, och anser att det är sanning kan jag förstå om man anser SVT som vinklat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så less på folk som anser att SVT är vänstervridet. Har läst en hel del där, och kan inte finna någon artikel som tyder på att SVT är vinklat. Kanske möjligen om man är en aktiv läsare av Avpixlat, och anser att det är sanning kan jag förstå om man anser SVT som vinklat.

Jag citerade medieforskaren Kent Asp (som står bakom de där studierna över journalisters partisympatier som de som anser att SVT är vänstervridet älskar att ange som "bevis" för den saken) i en kommentar tidigare.
Hans studier mäter inte bara journalisters partisympatier, utan besvarar också frågan om deras partisympatier faktiskt påverkar deras arbete så här:

"Svaret är komplicerat, men mot bakgrund av den forskning som existerar inom området talar mycket för att den enskilde journalistens partipolitiska åsikter påverkar nyhetsrapporteringen i begränsad omfattning i förhållande till andra, viktigare faktorer. Jag har tidigare fört fram tre olika skäl till varför det förhåller sig på det sättet:

(1) I modern nyhetsjournalistik är professionella nyhetsvärderingsprinciper viktigare än partipolitiska värderingar. Den speciella arbetslogik journalisterna och medierna använder sig av väger tyngre än journalisternas personliga åsikter,

(2) Nyhetsarbete är i stor utsträckning en kollektiv, redaktionell arbetsprocess med många inblandade journalister och ofta med en långt driven arbetsfördelning. Utrymmet för påverkan av enskilda individers åsikter är därigenom begränsat,

(3) Journalister identifierar sig känslomässigt i mycket mindre grad än allmänheten med de politiska partierna. Det är få journalister som uppfattar sig som övertygade anhängare till ett visst parti. De kan därmed antas vara ännu mer trolösa gentemot partierna än vad allmänheten är."

http://jmg.gu.se/digitalAssets/1370/1370309_journalist-2011-j...

Så det är alltså inte bara så att de "bevis" som de som anklagar SVT för fram för deras påstådda vänstervridning inte håller för en saklig granskning, utan det finns seriös forskning på det här som de helt enkelt ignorerar för att den inte passar in i deras föreställningsvärld.

Och det här är ju då varför inte ens de borgerliga partierna - som ju borde vara de första att klaga om nu SVT var så vänstervridet som anklagarna påstår - hävdar att SVT är det.

Det finns helt enkelt inga entydiga bevis på att det skulle vara så - alldeles oavsett vad vissa personer påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Jag citerade medieforskaren Kent Asp (som står bakom de där studierna över journalisters partisympatier som de som anser att SVT är vänstervridet älskar att ange som "bevis" för den saken) i en kommentar tidigare.
Hans studier mäter inte bara journalisters partisympatier, utan besvarar också frågan om deras partisympatier faktiskt påverkar deras arbete så här:

"Svaret är komplicerat, men mot bakgrund av den forskning som existerar inom området talar mycket för att den enskilde journalistens partipolitiska åsikter påverkar nyhetsrapporteringen i begränsad omfattning i förhållande till andra, viktigare faktorer. Jag har tidigare fört fram tre olika skäl till varför det förhåller sig på det sättet:

(1) I modern nyhetsjournalistik är professionella nyhetsvärderingsprinciper viktigare än partipolitiska värderingar. Den speciella arbetslogik journalisterna och medierna använder sig av väger tyngre än journalisternas personliga åsikter,

(2) Nyhetsarbete är i stor utsträckning en kollektiv, redaktionell arbetsprocess med många inblandade journalister och ofta med en långt driven arbetsfördelning. Utrymmet för påverkan av enskilda individers åsikter är därigenom begränsat,

(3) Journalister identifierar sig känslomässigt i mycket mindre grad än allmänheten med de politiska partierna. Det är få journalister som uppfattar sig som övertygade anhängare till ett visst parti. De kan därmed antas vara ännu mer trolösa gentemot partierna än vad allmänheten är."

http://jmg.gu.se/digitalAssets/1370/1370309_journalist-2011-j...

Så det är alltså inte bara så att de "bevis" som de som anklagar SVT för fram för deras påstådda vänstervridning inte håller för en saklig granskning, utan det finns seriös forskning på det här som de helt enkelt ignorerar för att den inte passar in i deras föreställningsvärld.

Och det här är ju då varför inte ens de borgerliga partierna - som ju borde vara de första att klaga om nu SVT var så vänstervridet som anklagarna påstår - hävdar att SVT är det.

Det finns helt enkelt inga entydiga bevis på att det skulle vara så - alldeles oavsett vad vissa personer påstår.

Nej det är precis samma typer av "bevis" i tråd efter tråd. De är få och håller inte för granskning eller vedertagna krav.

*** citerat inlägg raderat ***

Citerat inlägg raderat
Visa signatur