Varför bygger man inte grafikkorten upp och ner?

Permalänk
Medlem

Varför bygger man inte grafikkorten upp och ner?

Jag sitter här och väntar på mitt spel ska intsalleras klart, medans jag gör detta så sitter jag och tittat på mitt nya Asus Strix 1080Ti och förundras över att man inte ser designen på korten i nuläget. Så min filosofiska fråga är egentligen, varför bygger man inte korten upp och ner? PCB nedåt och kylflänsarna uppåt. Som jag ser det så ser jag 2 fördelar med det.

1. Dom flesta här har säkert chassie med genomskinlig sida för att kunna se sitt entusiastbygge samt som jag datorn stående väl synligt på skrivbordet. Hade det variot byggt tvärtom hade jag kunnat se RGB lyserna och designen dom har byggt runt om fläktarna tex.

2. Detta är en mer teknisk fördel men ack så viktig. Värme stiger uppåt, hade kylflänsar samt fläktar suttit på ovansidan hade kylningen blivit mer effektiv.

Nåja det var dagens "djupa" funderingar, vad tror ni?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Kanske är en fråga om damm? Lättare att det smyger sig in damm om det är öppet uppifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen är ju att som det är nu sitter ju chipet som alstrar värmen faktiskt i toppen så jag vet inte om jag tror på att det hade varit mer effektivt att vända på det. Hade det varit det känns det som att ingenjörerna hade byggt korten så från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk

Det har nog "alltid" varit så.
Varför sitter CPU-socket längst upp på ett moderkort och inte längst ner?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag tror nog absolut att det kanske var en anledning från början att korten inte skulle samla så mycket damm och att just då fanns säkert inte tanken på att ha ett snyggt och designat kort och sedan har den designen levt kvar, för att så har det alltid varit som ni säger. Jag skulle nog våga påstå att kylningen hade blivit mer effektiv om det varit på andra hållet men det är mina högst personliga och inte alls särskilt torrt på fötterna om och att ingenjörer borde ha koll på detta.
Skulle varit roligt att försökt bygga om ett gammalt kort för att testa min tanke dock

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att pcie har en hård spec på hur långt upp ett kort får bygga från en slot, men inte hur långt ner.
Det finns mycket pcie-krav som påverkar våra grafikkort.

Skrivet av Bad Habit:

Troligtvis av den anledning ts nämner, att värme stiger uppåt. Det hade varit underligt att sätta en värmealstrande komponent i botten av maskinen. Särskilt när man tog fram ATX-standarden, långt före strömslukande grafikkort var norm.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Man vill väl inte pressa ned luften i chassit. Tror du får sämre genomströmning av luft helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Troligtvis av den anledning ts nämner, att värme stiger uppåt. Det hade varit underligt att sätta en värmealstrande komponent i botten av maskinen. Särskilt när man tog fram ATX-standarden, långt före strömslukande grafikkort var norm.

Intel försökte ju lansera BTX för ett antal år sedan där moderkorten satt typ upp och ner, agget i botten osv. men det blev inte så mycket av det. Förutom då att typ alla chassin idag har agget i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Intel försökte ju lansera BTX för ett antal år sedan där moderkorten satt typ upp och ner, agget i botten osv. men det blev inte så mycket av det. Förutom då att typ alla chassin idag har agget i botten.

Fast i BTX-standarden försöker man hantera CPU-kylningen på ett annat sätt. Istället för att ha CPU-kylare med fläkt ska det vara en rak tunnel genom maskinen där majoriteten av värme kan hanteras med chassikylare.
BTX hanterar även grafikkortsproblemet genom att ha slottarna upponed.

Citat:

The BTX layout establishes a straighter path of airflow with fewer obstacles, resulting in better overall cooling capabilities. There is no dedicated CPU fan – instead, a large 12 cm case fan is mounted, drawing its air directly from outside the computer and cooling the CPU through an airduct. Another distinct feature of BTX is the vertical mounting of the motherboard on the left-hand side. This results in the graphics card heatsink or fan facing upwards, rather than in the direction of the adjacent expansion card.

https://en.wikipedia.org/wiki/BTX_(form_factor)

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Nästan alltid iaf CPU är väl värmebaserat plats skulle jag tro, men grafikkort har en annan gammal anledning.

@Don_Tool

ISA-kort satt ju med chipsidan uppåt förr i tiden, men när PCI kom blev korten uppochner eftersom man då kunde ha en ISA och en PCI på moderkortet som delade på samma expansionsplats i chassit.

Sen har man helt enkelt fortsatt med den standarden även om ISA sedan länge är borta och även gamla PCI/AGP gått ur tiden.

Går väl att byta, men nu har de ju verktyg m.m. för att göra fästen och kort m.m. så det skulle kosta en del att göra om designen och standarder.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Men från början var det ju "liggande" chassin så jag tror mest att det är ifrån ISO-standard eller det som var innan det. Man byggde åt ena hållet så att grejerna inte ska krocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Man vill väl inte pressa ned luften i chassit. Tror du får sämre genomströmning av luft helt enkelt.

Om du tänker till grafikkortet så ser jag det som en väldigt enkel lösning att fläktarna suger istället för blåser, värmen från kylflänsarna vill ju ändå sträva uppåt (ren fysik egentligen)

Visa signatur

PC:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Fast i BTX-standarden försöker man hantera CPU-kylningen på ett annat sätt. Istället för att ha CPU-kylare med fläkt ska det vara en rak tunnel genom maskinen där majoriteten av värme kan hanteras med chassikylare.
BTX hanterar även grafikkortsproblemet genom att ha slottarna upponed.

https://en.wikipedia.org/wiki/BTX_(form_factor)

Nja jo, men vanligtvis så satt ju fläkten typ på kylaren ändå liksom. Se exempelvis: https://www.anandtech.com/show/1544/5

Tanken var ju att lägga cpu-socketen längst fram i datorn så att framsidan av chassit var nära processorn och således var det inte så stor skillnad i att ha fläkten på kylaren eller i chassits front. Poängen var ju att få ett flöde av luft som gick via cpu över chipset så att dessa komponenter fick tillräcklig kylning av en fläkt. Intel gjorde ju detta för att kyla sina heta processorer och chipsets bättre och gav upp hela BTX-grejen för att de valde att försöka få ner strömförbrukningen istället.

Oavsett så hade BTX haft effekten att gpu:er satt upp och ned jämfört med idag. Men det slog aldrig igenom på stor front hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan stiger värmen men å andra sidan är svalaste luften i botten av chassit. Så kanske vill man helt enkelt att grafikkorten ska suga in sval luft nerifrån när man kyler dem?

Permalänk
Medlem

Om jag får välja mellan GPU nedåt som idag där fläkt suger in kall luft eller en vänd GPU där fläkten spottar upp varm luft föredrar jag nog den vi har idag (helst vill jag ha den på sidan men det är ju inte ett alternativ i dagens chassin).

* Dammskydd, som nämnt i tråden. Backplaten kan bli snuskigt dammig i ett öppet chassi.
* Ljudnivå. Jag har hellre fläkten vänd bort från mig än mot mig (mitt chassi står på golvet)
* En fläkt som suger in sval luft lever längre än en som spottar ut (väldigt) varm luft.
* Är den vänd uppåt spottar antingen fläkten supervarm luft rätt in i CPU-kylaren, eller så suger den och isf krigar med CPU fläkten om den svala luften + hämmar den varma luften från att gå upp och ut ur chassit.
* Vidare på förra punkten, jag har en grej att jag inte vill ha två fläktar med olika huvuduppgift i varandras synfält. En komponent, PCB-bräda, tornkylare, HDD, bara något är mellan fläktar.

Plus andra småanledningar.

Permalänk
Medlem

Mycket av anledningen är kompatibilitetsskäl + att följa standarder.

Alla moderkort och övriga pci/pci-e kort är konstruerade efter förutsättningen att
komponenterna på expansionskorten sitter på "undersidan".

Om enbart vissa kort konstruerades med komponenterna på "ovansidan" är det mycket stor risk att det skulle bli problem med plats i många system beroende på vad som finns där i övrigt.

Sedan skall man ha i åtanke att det är en mycket liten minoritet av datoranvändare som har chassin med genomskinliga sidor. De allra, allra flesta har chassin som man inte kan se in i, och då försvinner alla de estetiska anledningarna att ändra vilken sida av korten som komponenterna sitter på.

Permalänk

Skulle gissa på att det har med damm och luftflöde att göra

Permalänk
Medlem

Mao inte så stor ide att köpa ett "snyggt" kort, man ser det ju ändå inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frols:

Mao inte så stor ide att köpa ett "snyggt" kort, man ser det ju ändå inte!

Nej precis, det var där min grundtanke föddes hahaha. Det är ju skönt för själen att veta att det faktiskt är ett snyggt kort trots man inte ser det fullt ut

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det inte ligger ett dugg planering bakom utan är ren och skär slump.
Skulle möjligtvis vara för att ISA var uppochner en gång i tiden, så genom att göra PCI åt andra hållet kunde båda två dela på samma expansionsport.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara större chans att ta i processorkylaren.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Det är ju för att en stor tornkylare ska göra det omöjligt att nå RAM platserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

(helst vill jag ha den på sidan men det är ju inte ett alternativ i dagens chassin).

Du menar som ett Silverstone Fortress FT05?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Att värme naturligt stiger uppåt tappar betydelse så fort man blandar in fläktar i det hela. Det är bara om man kör med passiv kylning som det har verklig betydelse.

Att ha kylflänsarna på ovansidan och låta en fläkt dra luft genom dem och uppåt är inte optimalt pga att fläktar normalt är designade för att trycka och inte dra luft (så de kommer behöva jobba hårdare, högre rpm, för samma effektivitet när de är vända åt "fel" håll).

Och som andra redan nämnt vill man helst låta bli att blåsa hetluft rakt på cpu-kylaren (om man har en traditionell luftkylare).

Helst skulle jag vilja se ordentlig satsning på en högeffektiv men tyst blower-kylare (alltså med radialfläkt/trumfläkt) som dumpar all värme direkt ut ur chassit utan att låta som en förbaskad dammsugare. Varför inte en 3-slotskylare med rejält tilltagen kylfläns och en stor lågvarvig trumfläkt?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Det är sant att värme stiger uppåt men å andra sidan så suger ju gpu-fläkten in luft underifrån och långt ned i chassiet där det är kallare, så det är nog bra som det är. Hade GPU sugit in luft ovanifrån så hade den riskerat att suga in varm cpu luft. Och att vända på fläkten och suga in luft från sidan av kortet är inte lika effektivt, du vill kunna använda centrifugalkraften i en fläkten att suga med.

Sedan är det nog en fråga om standarder också. Att ändra en standard som en hel industri använder för att få en möjlig prestandaökning på några % och som bara ett fåtal nördar bryr sig om är inte värt det.

Permalänk
Medlem

Finns som tidigare nämn chassin som monteras på "fel" sida med moderkortet "upp och ner"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se att mini DTX PIO (eller vad den heter?) bli en utbredd standard.
Skulle kunna göra ganska häftiga byggen med det.

https://www.techpowerup.com/226385/asrock-unveils-the-z170m-p...

Sweclockers klämde lite på en låda:
https://www.sweclockers.com/nyhet/23911-silverstone-ftz02-pio...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Du menar som ett Silverstone Fortress FT05?

Mer som Fractal Design Node 304 och 90-talsdatorerna man hade skärmen ståendes på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Mer som Fractal Design Node 304 och 90-talsdatorerna man hade skärmen ståendes på.

Aha! Som en riktig desktop alltså, då förstår jag.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC