Ni som undrar varför era paket från postnord är trasiga eller försvunnit

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fortfarande inte hittat mitt rekommenderade brev... Undrar när jag får det.
B!

Måste säga att *när* det fungerar så fungerar det faktiskt bra.

Sålde en processor i söndags. Packade in den och skickade som rek pga försäkring, och den åkte iväg i måndags em. Den var framme redan tisdags em att hämta för köparen.

Borde väl vara relativt bra frakt-tid i betyget iaf

Permalänk
Medlem

Jag postade ett paket med DB schenker igår.
Han som tog emot den orkade inte resa på sig och kastade därför paketet åt sidan i rummet. Jag blev lite paff. Nu var det iaf så pass väl paketerat att det nog inte är någon fara alls, men jag vågar nog inte skicka några ömtåligare saker från det stället iaf. Så tyvärr är det nog inte bara postnord som sköter hanterandet dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Borde väl vara relativt bra frakt-tid i betyget iaf

Rätt OK, får man väl säga. Mitt rekommenderade kom aldrig fram. De insisterar på att jag har hämtat ut det, men vid tidpunkten befann jag mig på resa, och ID kort har aldrig blivit scannat vid utlämningen. Lagom spännande.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt OK, får man väl säga. Mitt rekommenderade kom aldrig fram. De insisterar på att jag har hämtat ut det, men vid tidpunkten befann jag mig på resa, och ID kort har aldrig blivit scannat vid utlämningen. Lagom spännande.

De måste ju kunna bevisa att det har lämnats ut, annars har det inte gjorts.

@Elektron CPUn jag skickade kunde du ha använt som fotboll.. och den hade tålt det. Så packar jag. De kan behöva en hydralikpress för att krossa det, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De måste ju kunna bevisa att det har lämnats ut, annars har det inte gjorts.

@Jimemy CPUn jag skickade kunde du ha använt som fotboll.. och den hade tålt det. Så packar jag. De kan behöva en hydralikpress för att krossa det, typ.

Jag funderar dock på hur det blir om man skickar en mekanisk hårddisk kan inte den ta skada om man kastar paketet även om den är väl paketerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag funderar dock på hur det blir om man skickar en mekanisk hårddisk kan inte den ta skada om man kastar paketet även om den är väl paketerad?

Mjo, det kan den. Men den bör inte om det är väl packat.

Om du packar den i dämpat material (så inte G-kraften blir direkt och kortvarigt), så ska mekaniken i parkerat läge på de flesta diskar klara flera 100G krafter. Mao.. krafter som dödar dig och mig, ska den klara.

Se det som en air-bag... har du en sådan överlever även vi krockar med milda skador. Men utan dem kan vi dö direkt av smällen mot ratten tex. Man måste mao sprida ut krafterna över längre tid.

Finns ju indikator du kan sätta på känsliga saker för detta, där dessa utlöser om paketet utsätts för mer än en viss mängd kraft. https://www.alibaba.com/product-detail/ShockWatch-Impact-Indi... https://www.davpack.se/packtejp-tillbehr/Transportindikatorer...

Dessa kostar dock en hel del, så det är väl något man får skicka med dyraste sakerna. Vet inte om det finns mer prisvärda alternativ, då jag faktiskt aldrig haft någon trasig vara skickad från mig av de 100+ jag sålt på nätet. Faran är större att de kommer bort tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mjo, det kan den. Men den bör inte om det är väl packat.

Om du packar den i dämpat material (så inte G-kraften blir direkt och kortvarigt), så ska mekaniken i parkerat läge på de flesta diskar klara flera 100G krafter. Mao.. krafter som dödar dig och mig, ska den klara.

Se det som en air-bag... har du en sådan överlever även vi krockar med milda skador. Men utan dem kan vi dö direkt av smällen mot ratten tex. Man måste mao sprida ut krafterna över längre tid.

Finns ju indikator du kan sätta på känsliga saker för detta, där dessa utlöser om paketet utsätts för mer än en viss mängd kraft. https://www.alibaba.com/product-detail/ShockWatch-Impact-Indi... https://www.davpack.se/packtejp-tillbehr/Transportindikatorer...

Dessa kostar dock en hel del, så det är väl något man får skicka med dyraste sakerna. Vet inte om det finns mer prisvärda alternativ, då jag faktiskt aldrig haft någon trasig vara skickad från mig av de 100+ jag sålt på nätet. Faran är större att de kommer bort tyvärr.

Vad bra då kan jag nog fortsätta skicka som vanligt, bara köra lite extra varv med bubbelplasten.
En gång när jag köpte en processor på tradera så fick jag den via i ett vanligt kuvert utan emballage, då var jag inte så nöjd men den var fullt fungerade, iaf under tiden jag körde med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Så om jag tolkade situationen rätt så är det två Adidasklädda idioter som inte kan trafikreglerna. Ena blockerar vägen, den andre försöker göra olaglig omkörning. Antagligen var det olycka eller trafikarbete framme och därav vävning längre fram. Alla i vänsterfilen har lagt sig för tidigt i körfältet.

Detta är något jag önskar att folk kunde lära sig... sluta gå in i förtid. Sluta blockera körfälten. Kör fram i ditt körfält, hela vägen fram till avspärrningen, olyckan, trafikarbetet (på säkert avstånd så klart), och sedan ska du vävas in i andra körfältet.

Det enda undantaget för detta är om du har en väg med markerad pil i marken, eller på skylt som visar väjningsplikt.

Har detta bråken på morgonen också, med folk som bokstavligt talat stör trafiken något enormt genom att "gå in i god tid"... och därför inte använder all möjlig väg för att lindra trafikproblemet.

Men inte tusan ska man ut o pryla någon för det.

Skrivet av Megacrash:

"Enligt räddningstjänsten är det ett tidningsbud som gjort en luftfärd på mellan 15 och 20 meter, flugit över en annan parkerad bil och landat med fronten ner vid en källaringång."

HAHAHAHA tack för den, dagens skratt:D

Hur i ... helvete. Förlåt... HELVETE!? lyckas man.
Det låter som en stunt från en film eller Evel Knievel wannabe.

Skrivet av Elektron:

Vad bra då kan jag nog fortsätta skicka som vanligt, bara köra lite extra varv med bubbelplasten.
En gång när jag köpte en processor på tradera så fick jag den via i ett vanligt kuvert utan emballage, då var jag inte så nöjd men den var fullt fungerade, iaf under tiden jag körde med den.

Jo, många dumma fattar inte att man inte kan skicka saker så. Har returnerat saker som varit så dåligt paketerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De måste ju kunna bevisa att det har lämnats ut, annars har det inte gjorts.

Kan man ju tycka. Men jag som mottagare kan inte göra något. Avsändaren måste reklamera försändelsen, och de har godtagit att posten hävdar att försändelsen är utlämnad, och även utan ID, så kan ju posten bara ha lämnat ut den till mig, så jag är blåst på försändelsen.

Skrivet av Paddanx:

Jo, många dumma fattar inte att man inte kan skicka saker så. Har returnerat saker som varit så dåligt paketerade.

För något år sedan tog jag emot en massa ECC DIMM'ar som var förpackade i bubbelplast. BARA bubbleplast. De fungerar fortfarande, men jag var inte helt nöjd.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Hur i ... helvete. Förlåt... HELVETE!? lyckas man.
Det låter som en stunt från en film eller Evel Knievel wannabe.

Man kör troligen betydligt fortare än man borde för att ha kontroll på bilen och kunna stanna i tid före alla hinder som kan finnas, har väldigt svårt att tro att det där kan hända i låg fart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kan man ju tycka. Men jag som mottagare kan inte göra något. Avsändaren måste reklamera försändelsen, och de har godtagit att posten hävdar att försändelsen är utlämnad, och även utan ID, så kan ju posten bara ha lämnat ut den till mig, så jag är blåst på försändelsen.

För något år sedan tog jag emot en massa ECC DIMM'ar som var förpackade i bubbelplast. BARA bubbleplast. De fungerar fortfarande, men jag var inte helt nöjd.

Surt. Jag hade tagit det vidare och bestridit hela allt:et.

Skrivet av mrqaffe:

Man kör troligen betydligt fortare än man borde för att ha kontroll på bilen och kunna stanna i tid före alla hinder som kan finnas, har väldigt svårt att tro att det där kan hända i låg fart.

Mjo... det är jag ganska säker på också. Var mer att jag inte ens visste att de 1,5-2ton skåpbilarna faktiskt kunde komma upp i den farten ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kan man ju tycka. Men jag som mottagare kan inte göra något. Avsändaren måste reklamera försändelsen, och de har godtagit att posten hävdar att försändelsen är utlämnad, och även utan ID, så kan ju posten bara ha lämnat ut den till mig, så jag är blåst på försändelsen.

För något år sedan tog jag emot en massa ECC DIMM'ar som var förpackade i bubbelplast. BARA bubbleplast. De fungerar fortfarande, men jag var inte helt nöjd.

Det slår inte min polare som jag skulle köpa en sticka DDR RAM av för många år sen.
Han kommer hem till mig och sliter upp stickan ur fickan på jeansen, helt utan något form av skydd
Blev ganska paff kan jag lova, men den funkade faktiskt under åren jag använde den utan problem.
Så han fick en pizza för besväret

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Surt. Jag hade tagit det vidare och bestridit hela allt:et.

Hur då? Posten bryr sig inte ett skit om vad jag säger eller gör. De har inga skyldigheter mot mig. Jag är inte deras kund. Det är avsändaren.

Skrivet av RetarDeD:

Det slår inte min polare som jag skulle köpa en sticka DDR RAM av för många år sen.
Han kommer hem till mig och sliter upp stickan ur fickan på jeansen, helt utan något form av skydd

Lite freaky, kan tyckas, men han visste antagligen inte bättre. Säljaren av minne ECC minnen förväntas veta bättre, de jobbar med att "återvinna" hårdvara, och sälja delarna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Köpte en läsplatta som kom i en postnord-låda där lådan var helt trasig på ena sidan, dock var själva plattans låda i gott skick så var ingen fara med plattan i sig, men ändå tråkigt att få den.

Permalänk
Medlem

Ta i trä - har inte fått ngt skadat genom Post Nord på länge, trots en massa internet handlande.

Sista skadade paketet var ett extra laptop batteri från Dell som DHL körde ut. De hade kört över paketet - så batteriet var helt sprucket - klart nervöst att ta emot det, då jag sett LiPosar explodera, plus dock för att Dell hade hört av sig till mig o berättat att det var skadat o bett mig ta emot det iaf o att de redan skickat ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur då? Posten bryr sig inte ett skit om vad jag säger eller gör. De har inga skyldigheter mot mig. Jag är inte deras kund. Det är avsändaren.

Har du betalt för varan?

Jag tolkade det som att du har fått något skickat till dig. Och företaget hävdar att, posten hävdar... Jag hade bestridit det hela vägen om jag så varit tvungen att polisanmäla det hela för bedrägeri. Något allvarligt fel har skett, som underminerar hela postens REK tjänst.

Som sagt dock, jag vet inte alla detaljerna, utan syftar på om jag beställt något, och de hävdar att jag hämtat det utan att jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som sagt dock, jag vet inte alla detaljerna, utan syftar på om jag beställt något, och de hävdar att jag hämtat det utan att jag har.

Ungefär precis så är det. Och säljaren accepterade att Posten har "bevisat" att jag hämtat den rekommenderade försändelsen, eftersom Posten hävdade att så skett. Jag ställde till med väsen, Posten skiter fullständigt i mig, och företaget jag fått det skickat från, slår ifrån sig, ända tills jag lyckas få dem att begära ut underlaget. Då först framgår det att vem det än är, inte har legitimerat sig, och företaget skickar igen. Posten vägrar så vitt jag vet fortfarande ersätta dem, då de från början godtagit att "jag" hämtat det...

Sopor.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ungefär precis så är det. Och säljaren accepterade att Posten har "bevisat" att jag hämtat den rekommenderade försändelsen, eftersom Posten hävdade att så skett. Jag ställde till med väsen, Posten skiter fullständigt i mig, och företaget jag fått det skickat från, slår ifrån sig, ända tills jag lyckas få dem att begära ut underlaget. Då först framgår det att vem det än är, inte har legitimerat sig, och företaget skickar igen. Posten vägrar så vitt jag vet fortfarande ersätta dem, då de från början godtagit att "jag" hämtat det...

Sopor.

Det är väl inte postens fel att utlämningsstället har gett ut paketet utan att kolla ID?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAero:

Det är väl inte postens fel att utlämningsstället har gett ut paketet utan att kolla ID?

Fast det är det väl ändå?

Deras partner som dem har anställt har inte skött rutinerna korrekt.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Fast det är det väl ändå?

Deras partner som dem har anställt har inte skött rutinerna korrekt.

Ne, jag tycker faktiskt inte att det är det.
Hur ska posten kunna se till att alla utlämningsställen följa alla regler, vad skulle "straffet" bli för att dom inte följer dom?
Men visst, det är bara min åsikt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk

Varje gång jag skickar eller får emot ett större paket är kartongen alltid grovt skadat med hål och intryckta bitar på kartongen. Alltid skadat tur nog så har innehållet alltid varit helt men ända sedan dom blev postnord känns det som allt blivit sämre I hanteringen.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ungefär precis så är det. Och säljaren accepterade att Posten har "bevisat" att jag hämtat den rekommenderade försändelsen, eftersom Posten hävdade att så skett. Jag ställde till med väsen, Posten skiter fullständigt i mig, och företaget jag fått det skickat från, slår ifrån sig, ända tills jag lyckas få dem att begära ut underlaget. Då först framgår det att vem det än är, inte har legitimerat sig, och företaget skickar igen. Posten vägrar så vitt jag vet fortfarande ersätta dem, då de från början godtagit att "jag" hämtat det...

Sopor.

Då har du iaf fått en ny vara, och det borde ligga i företagets intresse, men det kostar nog dem för mycket att orka.

Skrivet av MrAero:

Det är väl inte postens fel att utlämningsstället har gett ut paketet utan att kolla ID?

De har hävdat att det är utlämnat korrekt, och de ansvarar för sina underleverantörer. Så jo, ligger 100% på dem, och de får i sin tur skrika på underleverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAero:

Ne, jag tycker faktiskt inte att det är det.
Hur ska posten kunna se till att alla utlämningsställen följa alla regler, vad skulle "straffet" bli för att dom inte följer dom?
Men visst, det är bara min åsikt.

Ja straffet blir väl att säga upp avtalet med den berörda partner som inte skött sin del av avtalet.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ja straffet blir väl att säga upp avtalet med den berörda partner som inte skött sin del av avtalet.

Ja så kan det mycket väl vara, jag vet dock inte hur postens avtal med utlämningsställen ser ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk

Sjukt... har 2 paket som skickades från samma ställe och var i "Härryda" senast. Ett av dem har jag fått att jag kan hämta ut men de andra har jag inte fått någon information om.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

2 dagar i rad som jag väntat på hempaket. De dyker inte ens upp, ingen avisering.
Första gången var i onsdags, skulle dyka upp mellan 13:00 - 15:00 enligt ö.k. NADA
Ringer då komplett som själva kontaktar postnord och ordnar med utkörning ikväll, 17:00 - 21:00. Tror ni att någon dyker upp? Nope! ingen avisering heller. Jag har varit hemma hela dagen. Blir så jävla förbannad och frustrerad... vart fan ska man vända sig? Jag väntar på en 40 tums 4k skärm, inget man vill hämta på posten själv...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Bästa var nog när jag skulle hämta ut datorkomponenter från posten och tanten sparkade fram lådan framför sig, från lagret till kassan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helionart:

2 dagar i rad som jag väntat på hempaket. De dyker inte ens upp, ingen avisering.
Första gången var i onsdags, skulle dyka upp mellan 13:00 - 15:00 enligt ö.k. NADA
Ringer då komplett som själva kontaktar postnord och ordnar med utkörning ikväll, 17:00 - 21:00. Tror ni att någon dyker upp? Nope! ingen avisering heller. Jag har varit hemma hela dagen. Blir så jävla förbannad och frustrerad... vart fan ska man vända sig? Jag väntar på en 40 tums 4k skärm, inget man vill hämta på posten själv...

Klassiskt posten. Du ska se att dom skitit i att åka ut och skrivit mottagaren ej hemma. Så får du pallra dig iväg å hämta skiten ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Klassiskt posten. Du ska se att dom skitit i att åka ut och skrivit mottagaren ej hemma. Så får du pallra dig iväg å hämta skiten ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är härligt när man betalar för en tjänst och den inte utförs, det kan ju egentligen jämföras med någon som säljer ett grafikkort men istället ger dig en inpaketerad sten.
Du betalar för något men får något helt annat av mindre värde, borde vara straffbart eller borde de bli återbetalningsskyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAero:

Ne, jag tycker faktiskt inte att det är det.
Hur ska posten kunna se till att alla utlämningsställen följa alla regler, vad skulle "straffet" bli för att dom inte följer dom?
Men visst, det är bara min åsikt.

Postnord's ombud får betala straffavgift på 5000 Kr om de lämnat ut ett paket utan att det finns ett ID registrerat på utlämningen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version