Permalänk
Avstängd

Seg laptop, varför?

Jag har på sista tiden råkat ut för att vissa filmklipp och liknande, tex på youtube "fastnar" när jag försöker att spela upp det man kan bara se korta bitar av filmen innan det laggar fast igen, osv.

Någon som vet vad detta beror på?

Jag har aldrig haft detta problem tidigare fören nu, det sista året.

(Det sitter ett radeon r9 och intel i5 i den så rimligen bör det vara kraftigt owerkill för filmtittande tycker man...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det verkar som att ljud spelas upp som det skall men någonting skiter sig när själva filmen skall spelas upp, då den laggar och hackar något fruktansvärt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh
Kolla upp så du har senaste drivrutinerna och testa annan webbläsare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Ok, jag kör firefox, senaste versionen (tror jag, måste kolla att det sista verkligen blev uppgraderat nu när ni säger det...).

Vilka drivrutiner behöver jag uppdatera?
Grafik kortet eller fler saker?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh
Kolla upp grafikkort, chipset och ev ljud...kan även vara så enkelt att de är en föråldrad version av flash plug-in du kör men det brukar i och för sig stå då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Vad har du för hårddisk? Min laptop brukade lagga sig, använde då en SATA hårddisk, men bytte ut till en SSD hårddisk. Problemet löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem

FF och Chrome har börjat blockera flash som förval och då används html5 i stället och det är möjligt att du har fått nått strul i samband med det och behöver se över inställningarna eller kanske ordna så att du kan fortsätta med flash så länge dete inte dödats helt men det lär kräva mer o mer handpåläggning för att fungera hädanefter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tackar, kollade upp detta nu, verkar som att firefox får en ordentlig ombyggnad snart, så kan ha med detdär du säger att göra... Skall prova i crome om det blir samma...
Tippar på att det är förberedelser för detta som ställt till det med äldre mjukvara i plugins, då jag uppdaterar firefox löpande.

---

Jag kör SSD på mastern så tror inte det är den.

Swengelska... Du har rätt... det blir fel i översättning...

SATA är datakomunikations standarden och kan arbeta mot både en SSD eller ett skivminne (HDD, gamla hade SCSI interface, kör fortfarande SCSI interface på min gamla dator parralellt med SATA enheter. Edit, SCSI är en typ av äldre, intern parralellportskompatibel interface.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number