Låg FPS i CS:GO och PUBG, kan det vara min Ryzen 1500X som flaskar mitt GTX 1080?

Permalänk

Låg FPS i CS:GO och PUBG, kan det vara min Ryzen 1500X som flaskar mitt GTX 1080?

Hejsan!

Jag är ny på detta forum och registrerade mig med förhoppning av att få hjälp, så jag håller tummarna.

Min uppsättning:

Ryzen 5 1500x 3.5ghz
16GB G.Skill Trident Z RGB DDR4-2400 DIMM CL15
MSI x370 Gaming pro carbon moderkort
MSI Geforce Gtx 1080 gaming x 8 GB.

Jag har problem med mina FPS i CS:GO (200-250fps max) samt PUBG ( ligger mellan 60 - 120 FPS men droppar ner till 30-40 FPS ibland)
Detta är HELT ok FPS missförstå mig inte, men när jag lagt ner så mycket pengar för att få ut max FPS så vill man inte att den ska droppa ner till 30-40 FPS när en "äldre" dator som min kompis har inte har de problemet"

Någon som vet varför det är så låga FPS? Min kompis som jag spelar med har en intel i5 processor med samma grafikkort och har mycket mer stabila FPS.

Kan de vara så att min processor bottleneckar grafikkortet?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

har du installerat senaste Bios på moderkortet? se också att du kör RAM som bara gå på 2400 MHz. egentligen är minst 3000 eller snabbare rekommenderat för Ryzen.

sen få du också nämna vad du kör för upplösning och inställningar i spelen. speciellt PUBG är fortfarande väldigt ooptimerat och beroende på hur inställningar är så kan det dra ner rejält.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@NiclasJohanssonswe:

Använd t.ex MSI Afterburner för att se vad det är som händer när du droppar fps. Är det CPU/GPU som throttlar osv?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk

Åh tack för era svar, uppskattar det så mycket!

jag har senaste bios drivers installerade. Jag kör den högsta upplösningen 1080p. Märker att jag får lägre FPS om jag sänker inställningarna vilket också är jätte konstigt tycker jag?

jag ska absolut kolla med MSI afterbuner när jag kommer hem och se om den registrerar något. TUSEN tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

Åh tack för era svar, uppskattar det så mycket!

jag har senaste bios drivers installerade. Jag kör den högsta upplösningen 1080p. Märker att jag får lägre FPS om jag sänker inställningarna vilket också är jätte konstigt tycker jag?

jag ska absolut kolla med MSI afterbuner när jag kommer hem och se om den registrerar något. TUSEN tack!!

inte alls. ju lägre upplösningen är så är det CPU som sätter stopp för att den kanske inte orka med. höja du upplösningen så är det GPU'n som gör det tunga lyftande.

och i PUBG tror jag det är delvis inställningar som sätter stopp för dig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1:

Okej spännande.

Jag kör högsta upplösningen
Ultra på allt under settings

Sätter jag det på lägsta så får jag mindre FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har du installerat senaste Bios på moderkortet? se också att du kör RAM som bara gå på 2400 MHz. egentligen är minst 3000 eller snabbare rekommenderat för Ryzen.

sen få du också nämna vad du kör för upplösning och inställningar i spelen. speciellt PUBG är fortfarande väldigt ooptimerat och beroende på hur inställningar är så kan det dra ner rejält.

Hastigheten på minnena spelar ingen roll längre, inte med senare bios chipset uppdateringar iaf.
Sweclockers gjorde ett test på det här för ca 2 månader sen, var mindre än 1% skillnad i ganska många tester.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

@Purrfected:

För att uppdatera BIOS så startar man i bios läge och "flashar" bios, det stämmer va?

Isåfall har jag gjort rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

@Bernd_P1:

Okej spännande.

Jag kör högsta upplösningen
Ultra på allt under settings

Sätter jag det på lägsta så får jag mindre FPS

testa med det här och se vad du få:

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Asså grymt, tack!

jag ska prova de inställningarna ikväll när jag kommer hem och skickar en update.

Vad kör du själv för dator och hur ser dina FPS ut i PUBG?

Permalänk

Ska också tillägga att när jag springer "själv" och det inte är många spelare i närheten så flyter de på riktigt bra men så fort jag börjar skjuta på andra spelare eller att andra spelare rör sig i närheten så droppar FPS ner väldigt mycket, från 120 till 60 ca

Permalänk
Medlem

@NiclasJohanssonswe: stå i signaturen. i menün är jag vid gränsen dvs 144. men det är lit meningslös. i själva spelet bruka jag gå nånstans mellan 50 (i lobby ön och vid planhopp) och 90 vid vanligt spelande.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1:

Sorry såg inte det =D

Okej jag förstår, och du droppar aldrig ner under 90 FPS? iaf inte ner till 30 eller 40? så himla konstigt att jag gör det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

@Bernd_P1:

Sorry såg inte det =D

Okej jag förstår, och du droppar aldrig ner under 90 FPS? iaf inte ner till 30 eller 40? så himla konstigt att jag gör det :/

nä altså det droppa också för mig. men som sag största droppet är på lobby ön och vid fallskärmhoppet där jag kommer ner till 50 fps. men annars i spelet så ligger jag nånstans mellan höga 60 fps och 90 fps. beror lite på vad man är. mycket skog bruka ge mer fps medan stora öppna ytor drar ner fps:en.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1:

Fick även med ett program som heter X-boost, vet inte om man kan boosta datorn på något sätt genom det programet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

@Bernd_P1:

Fick även med ett program som heter X-boost, vet inte om man kan boosta datorn på något sätt genom det programet?

har aldrig hört det förut. men verka var ett one-click overclock program från MSI. skulle själv aldrig använda det då jag hellre överklocka själv för att vara ärligt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem

@NiclasJohanssonswe *Rubrik förtydligad*

Först och främst välkommen till Sweclockers!
Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1 i forumreglerna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Kent:
Tack så mycket!!!

Permalänk
Medlem

3,5Ghz kan mycket väl vara det som sätter stopp för CS iaf. R5 1500X är ingen höjdare för FPS-jägare och ett GTX 1080 gör ingen skillnad där för dig om du inte vill ha dina FPS i typ 4K eller med maxade inställningar och MSAA. Siffrorna låter snarlika min gamla i5:a utan hyperthreading på give or take samma hastighet, i CS iaf.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

@Masyve:
Du får ut mer och stabilare FPS med en i5a, iaf om jag kollar på min polare.

Kan de vara så att Ryzen processorn inte är lika optimerad för spel som Intel processorn (i5an) och därför får jag ostabila FPS?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du lagt väldigt mycket krut på gpu och moderkort, men snålat på processorn? Som masyve säger är det din cpu som begränsar dig i CS. Med lite högre klock lär du märka skillnad dock.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

@erssn:

Jag litade helt på Företag som sålde datorn till mig. Var väldigt tydlig att jag var fokuserad på att få ut MKT FPS då jag enbart bryr mig om detta.

Är det svårt att klocka? Tycker bara de känns så tråkigt att behöva klocka Processorn när man köpt en ny, man vill att det ska fungera bara.

Funderar på att sälja processorn och moderkortet och sen köpa Intel i7 istället.

men man kanske skulle prova att klocka den, finns de hjälp att få? Betalar gärna en slant för hjälpen också

Permalänk
Medlem

Tycker att det skulle egentligen räcka med att byta till R5 1600/1600x och köpa vättiga minnen. också vad har du för kylaren på cpu:n?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1:
Är mina minnen dåliga? (har hört att de ska vara riktigt bra nämligen)
Cpu-kylare: MSI Core Frozr L Towerblow Active

Permalänk
Medlem

@NiclasJohanssonswe: själva minnestypen är bra. det både var samsung b-die som funka bäst för överklockning på Ryzen. men själva hastigheten är bara 2400 MHz och måste erkänna att jag inte vet om det är ok att överklocka dessa till 3200 MHz eller ej.
efter har tittat lite snabbt så verka det "kanske" går att överklocka dem till 2666 men finns ingen garanti för det. Skulle hellre försöka få tag på minnen som är spekat för 3200 MHz.
CPU kylaren däremot ska funka utan problem för överklockning. vet du hur man överklocka en Ryzen CPU?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

inte alls. ju lägre upplösningen är så är det CPU som sätter stopp för att den kanske inte orka med. höja du upplösningen så är det GPU'n som gör det tunga lyftande.

och i PUBG tror jag det är delvis inställningar som sätter stopp för dig.

Nja, visst är det så att en långsam processor blir det som till slut flaskar om du sänker ned upplösningen. Men, och det är ett jättestort men, trådskaparen skriver att han får LÄGRE FPS i den lägre upplösningen och det är verkligen inte normalt vilket du antyder i ditt svar.

Möjligtvis skulle han kunna få en lägre HÖJNING av FPS än förväntat, men det ska absolut inte bli lägre FPS.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Skrivet av NiclasJohanssonswe:

@Bernd_P1:
Är mina minnen dåliga? (har hört att de ska vara riktigt bra nämligen)
Cpu-kylare: MSI Core Frozr L Towerblow Active

Kan det var ditt internet/nätverk eller nätverkskort? Är det problem med offline spel också?

Jag vet att jag har haft problem med detta jag har kunnat köra BF1 single player på 1080p High men Bara 1080p low i 64 spelare multiplayer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testa om du orkar att ladda ner mappen "fps benchmark" från Workshop i CSGO och kör någon testrunda. Körde själv med inställningarna;

1280x920
very low
low
low
low
Enabled
None
Bilinear
Disabled
Disabled
Disabled

Dold text

Run 1: 343,30fps Run 2: 356,19fps. Skulle vara kul att se nån med Ryzen närmare 4Ghz testa detta då CS mår bäst av höga klockfrekvenser

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

Ska prova köra offline och se om det är någon skillnad, tyvärr kan jag inte det i PUBG men kan testa i CS:GO.

Jag skulle vara intresserad av att klocka Processorn om möjligt, om ja nu har en bra CPU kylare där. Men tar tacksamt emot hjälp hur jag ska göra, kanske kan höras på telefon o prata lite? Betalar gärna för hjälpen också om du kan guida mig över telefon.

Permalänk
Medlem

Dra hem Ryzen Master från AMD:s hemsida. Unde fliken ”Creator mode” kan du själv ändra clockspeed, volt, osv. Kör själv en R5 1600 och kör den på 3,7 GHz utan att jag behövt höja volten något alls. Gjorde stor skillnad för mig i CS:GO (från typ 150-200 fps till 300-400. Droppar ned till 200-250 ibland).

Alternativt in i bios och dra upp klockfrekvensen där. Ryzen Master är dock enkelt eftersom du kan ändra i små steg utan att behöva reboota hela tiden för att se om den klarar typ Cinebench.

Skickades från m.sweclockers.com