Telia ADSL 0,5 Mbit LR com hem Bredband 1 Mbit?

Permalänk

Telia ADSL 0,5 Mbit LR com hem Bredband 1 Mbit?

Jag sitter just nu med Telias 0,5 Mbit-ADSL (telefonjack). Nu har jag fått möjligheten att byta till com hems 1 Mbit-bredband (kabel). För mitt nuvarande 0,5 Mbit-ADSL betalar jag 375 kr/månad, och com hems 1 Mbit-bredband kostar 350 kr/månad.

Bör jag byta till com hems bredband? Min storebror har hört en del klagomål på com hems bredband; "jag har hört MYCKET kritik mot comhems anslutningar, att de är instabila, och ligger under den utlovade hastigheten".

Stämmer detta? Finns det någon svensk omröstning eller liknande som avslöjar hur det egentligen ligger till? Visst vore dubbelt så snabbt Internet skönt (fån 0,5 Mbit till 1 Mbit), men det vore inte alls värt anslutningsproblem.

Vad säger com hem-kunderna? Fungerar bredbandet OK, eller strular det?

PS. Ping i spel, framför allt Counter-Strike, är extremt viktigt för mig. Är pingen lägre/högre med com hems bredband än Telias ADSL?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har Combort (ComHem ) och visst, ta mot går snabbare med Comhem, då du ligger på ca 120 / 130 Kbps med 1mbit. Men, du skickar kanske, maxat 30 kbps. Därav nackdelen. Comhem har heller inte Duplex, vilket gör att om du drar hem, så skickar du mkt långsammare, och vise versa.

Visa signatur

Dont Think You Are..
Know You Are.

Permalänk

"Comhem har heller inte Duplex, vilket gör att om du drar hem, så skickar du mkt långsammare, och vise versa."

Ursäkta, vad menar du? Förstår inte riktigt... Drar hem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepparkaka
"Comhem har heller inte Duplex, vilket gör att om du drar hem, så skickar du mkt långsammare, och vise versa."

Ursäkta, vad menar du? Förstår inte riktigt... Drar hem?

Han menar att om du tankar hem något så blir din bandbredd uppströms dålig. Men det är samma sak med Telia ADSL så..

Jag hade bytt direkt. Visst uploaden är kanske inget vidare (30kB/s) men det är ju inte märkbart sämre mot Telias upload på omkring 50kB/s.

Permalänk
Medlem

En anledning till att byta från Telia till ComHem är att Telia inte längre är ägare till ComHem... våga vägra Telia...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

hans skrev förfan att ping i cs var viktigt.. dom med på comhem ligegr runt 70 i ping på en server men dom med telia ligger runt 30 i ping på samma server..

mern ska man tanka så skaffa comhem

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malistix
Har Combort (ComHem ) och visst, ta mot går snabbare med Comhem, då du ligger på ca 120 / 130 Kbps med 1mbit. Men, du skickar kanske, maxat 30 kbps. Därav nackdelen. Comhem har heller inte Duplex, vilket gör att om du drar hem, så skickar du mkt långsammare, och vise versa.

Det heter Full Duplex.. comhem har Halv Duplex.

Har själv comhem 1 mbit och tycker att det är hur stabilt som helst.. är bara kass upload men det får man leva med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
hans skrev förfan att ping i cs var viktigt.. dom med på comhem ligegr runt 70 i ping på en server men dom med telia ligger runt 30 i ping på samma server..

mern ska man tanka så skaffa comhem

Men med det nya motorola modemet så får man väl lägre ping? Har många kompisar som ligger runt 20-25 med comhem och det nya motorola modemet..

Permalänk
Medlem

Re: Telia ADSL 0,5 Mbit LR com hem Bredband 1 Mbit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepparkaka
Jag sitter just nu med Telias 0,5 Mbit-ADSL (telefonjack). Nu har jag fått möjligheten att byta till com hems 1 Mbit-bredband (kabel). För mitt nuvarande 0,5 Mbit-ADSL betalar jag 375 kr/månad, och com hems 1 Mbit-bredband kostar 350 kr/månad.

Bör jag byta till com hems bredband? Min storebror har hört en del klagomål på com hems bredband; "jag har hört MYCKET kritik mot comhems anslutningar, att de är instabila, och ligger under den utlovade hastigheten".

Stämmer detta? Finns det någon svensk omröstning eller liknande som avslöjar hur det egentligen ligger till? Visst vore dubbelt så snabbt Internet skönt (fån 0,5 Mbit till 1 Mbit), men det vore inte alls värt anslutningsproblem.

Vad säger com hem-kunderna? Fungerar bredbandet OK, eller strular det?

PS. Ping i spel, framför allt Counter-Strike, är extremt viktigt för mig. Är pingen lägre/högre med com hems bredband än Telias ADSL?

Tack på förhand.

jaha och när telia har 2mbits nu, ska du skaffa 1mbits ring telia och säg att du ska ha 2mbits kostar 475kr/mån jag tankar i 244kb/sek som max

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Telia ADSL 0,5 Mbit LR com hem Bredband 1 Mbit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jaha och när telia har 2mbits nu, ska du skaffa 1mbits ring telia och säg att du ska ha 2mbits kostar 475kr/mån jag tankar i 244kb/sek som max

Du har läst igenom vilkoren?

"Detta ingår i Telia Bredband 2000:

Bandbredd upp till 2 Mbit/s nedströms och 400 kbit/s uppströms **
10 GB datamängd ingår per kalendermånad. Därefter betalar du 2,5 öre för varje påbörjad MB fram till månadskiftet. Via Mina Sidor ser du din förbrukning.
Extra modemanslutning
Fem e-postadresser och fem e-postbrevlådor à 5 MB
Fem personliga hemsidor à 10 MB
Fri support"

http://www.telia.se/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Telia...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Telia ADSL 0,5 Mbit LR com hem Bredband 1 Mbit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du har läst igenom vilkoren?

"Detta ingår i Telia Bredband 2000:

Bandbredd upp till 2 Mbit/s nedströms och 400 kbit/s uppströms **
10 GB datamängd ingår per kalendermånad. Därefter betalar du 2,5 öre för varje påbörjad MB fram till månadskiftet. Via Mina Sidor ser du din förbrukning.
Extra modemanslutning
Fem e-postadresser och fem e-postbrevlådor à 5 MB
Fem personliga hemsidor à 10 MB
Fri support"

http://www.telia.se/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Telia...

jo, men hellre det än 1mbits comhem som suger fett nog vet jag att man får betala efter 10gb om man överstiger det

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Telia ADSL 0,5 Mbit LR com hem Bredband 1 Mbit?

Citat:

jo, men hellre det än 1mbits comhem som suger fett nog vet jag att man får betala efter 10gb om man överstiger det

Jag har comhem 1mbit/s men jag skulle alldrig vilja byta till telia 2 mbit/s då man bara får ladda ner 10Gb och sen måste betala extra. Telia 2 mbit är kasst, det är dyrare och begränsad bandbred. Jag förstår inte vem som köper det, är det dom som tankar mycket eller dom som tankar lite?

Visa signatur

Negative

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Telia ADSL 0,5 Mbit LR com hem Bredband 1 Mbit?

Citat:

Du, vet du vad du pratar om?... tror inte det...
Berätta vad det är för fel på IC1000?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag som har IC1000 klagar inte på det.. Om jag hade haft Telia ADSL och kunde välja mellan IC1000 eller ADSL telia 2000 skulle jag nog tagit Comhems, för att man surfar normalt 500 mb om dagen här hemma. Laddar säkert ner 1 - 5 gb dagen osv.

Satsa på Comhem IC1000 Pepparkaka! Du kommer att bli nöjd med längden

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Har ComHems´s 1mbit och det har funkat erfekt och hastigheten har alltid legat på det utlovade, min ping i spel är det inget fel på heller så. Det enda som är dumt är ju upload, men det lider inte jag av så...

Permalänk
Medlem

comhem är väl 1mb/s, 256 kb/s?? och telia 512kb/s, 1 mb/s??.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Mb är inte det samma som MB.
Korrekta förkortningar:
1 kb= 1 kilo bit
1 kB= 1 kilo Byte (8 kilo bit)
1 Mb = 1 Mega bit
1 MB = 1 Mega Byte (8 Mega bit)

Det går alltså åtta bit på en Byte.

Fakta från http://www.kjell.com/kjellfakta/bit_o_byte/

ComHem
IC 1000 = 1024/200kbps

Telia
ADSL 2Mbit = 2048/400kbps

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
En anledning till att byta från Telia till ComHem är att Telia inte längre är ägare till ComHem... våga vägra Telia...

Håller med skruvis!
(OBS. Skruvis e stor)

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver

(OBS. Skruvis e stor)

Huu?
Vad menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Comhems nya modem fixar problemet med pingen. Från 70 till 20-30, men se då till att få rätt modem!

Visa signatur

AMD XP 1700+@2288mhz (217*10.5)/ Epox 8RDA+/ Corsair PC3200 256mb DDR/ Geforce 3 64mb DDR @ 200/240 / Quantum Fireball 40gb 7200rpm / Qtec 550W

Permalänk
Medlem

Comhem ringde i går och nämde att dom ska byta ut mitt Nemo mot ett nytt som jag antar är motorola... Alla kommer att få de nya modemet sa dom och att jag får det redan om en vecka.. Så alla som sitter på Comhem får vänta sig ett nytt modem detta eller nästa år. (Det hade nått med att göra för dom nya "tjänsterna" vilket det nu kan vara.)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
Comhem ringde i går och nämde att dom ska byta ut mitt Nemo mot ett nytt som jag antar är motorola... Alla kommer att få de nya modemet sa dom och att jag får det redan om en vecka.. Så alla som sitter på Comhem får vänta sig ett nytt modem detta eller nästa år. (Det hade nått med att göra för dom nya "tjänsterna" vilket det nu kan vara.)

Hmm, undra om jag också får ett nytt då? Jag köpte inte mitt genom ComHem utan av en bekant...ska nog ringa till dem och höra om de inte har ringt mig inom nån vecka.

Kom att tänka på en sak nu, eftersom Telia sålde ComHem hur blir det med mailen då? Efterson det är en telia.com? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Min röst går till telia den är stabil när man spelar

Permalänk
Medlem

jimjavel:

Mina kompisar fick deras motorola modem för ett halvår sedan som test, sedan har jag väntat ett tag nu och jag vill helst inte ha med det att göra för att 1 av 3 av mina kompisar har problem med sitt motorola modem, det loggar ut hans internet medans han surfar eller tankar nått. Men har ju hört att pingen blir bättre med det. Dom kommer att ringa till alla som har ett bredbands abbenomang ska du se eftersom att dom nämde att alla skulle få ett nytt modem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sitter på gammla systemet med Nemo modemet...

Maxxar 130kB/sek Download (1040kbit)
Maxxar 30kB/sek Upload (240kbit)
Ping i CS... Spelar det aldrig.. men brukar ha 40-60...

Jag är nöjd iaf. Det går hyfsat snabbt, funkar nästan alltid här iaf. har inte varit nerkopplad på månader... Det ända är Uploaden som är lite klen.. men men, allt kan inte va perfekt.. =/

Vill man tanka ner lite mer så är ComHem bättre...

Permalänk

Jag tror att comhem och tycker det är helt bra och stabilt, trots att mitt internet inte har fungerat så bra sedan före påsk (ca 300-Kbit). Jag har ringt många gånger och jag har fått många lappar där det står att problemet är fixat.
Dom kommer igen på fredag och jag hoppas det blir bra sen.

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞