får man mer för en 30k dator än en 25k?

Permalänk

får man mer för en 30k dator än en 25k?

blir det typ samma? eller kan man får rätt mycket mer för pengarna?

Permalänk
Avstängd

Någonstans runt 24-25 börjar kurvan plana ut ganska markant, efter ca 15-16K vinner du kanske 25-30% i kapacitet på sin höjd.

Skulle jag vilja påstå.

Vill du gå upp till 30 är det mest mer lagringskapacitet och liknande du kan förbättra av sådant som kommer att märkas i praktiken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

En dator består av en väldigt massa komponenter, genom att gå upp i prisklass har man mer pengar att ta till olika delar. När gränsen börjar plana ut beror helt på för vem?

Men eftersom du formulerade dig som du gjorde så antar jag att du enbart ska ha datorn till att surfa, kolla netflex och spela något spel. Då skulle jag säga att det börjar plana ut långt innan, en 15 tusen datorer klarar av att göra detta skapligt.

Som Mizzarrogh var inne på så är lagringsutrymme något som kan ta en stor del av budgeten och 2TB ssd kostar dubbelt så mycket än 1TB, det kan alltså ses som försvarbart. Men alla behöver inte ha 2TB ssd och detta måste tas med i beräkningen.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående inlägg men det beror också vad för ändamål du har med datorn, spela eller arbeta kan skillja mycket beroende på vad som ska utföras och såklart vilken upplösning du kör i.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Jag gav runt 15 för min arbetsdator, den var ganska owerkill för det, men vill man spela mycket tunga spel med tung grafik och annat skulle jag gå upp ett par snäpp.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Här är ett exempel på en burk, någon postade här förut, som jag tycker ger bra bang for the bucks, lägg till en större SSD, du kan även köra dual på just denna setupen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10753309/

Denna håller sig under 30, men klarar i princip allt du kan tänkas vilja göra i hemmet för normalt bruk, inklusive alla nya spel, ultra wide skärmar, mm de närmsta åren.

Edit, du behöver lägga till chassi och en bättre processorkylare till just dendär kom jag på...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10783102/

Är i princip mer lagring som du kan lägga till eller skaffa tex threadripper men då borde du jobba med videoredigering etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Avstängd

Dendär är litet vassare på just spel än den jag länkade till, men har sämre multitask/mattematik, men tror inte detta spelar någon roll i ditt fall.
Edit, i just ditt fall är det nog den ovan, dvs alternativ 2 du skall ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number