Permalänk
Medlem

Speldator ca 15-17"

Tja

Dags för en ny speldator och har kollat lite själv och byggt ihop ett litet förslag. Tar gärna emot lite feedback på datorn och eventuellt nya förslag som ni får bygga ihop själva.

Jag kan ju inte så överdrivet mycket om datorer men detta är vad jag kommit fram till så kom gärna med lite förslag

Permalänk
Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

@byggadator03:

Tack för ditt tips, uppskattar detta. Men är din kundvagn bättre än den jag har plockat in? Förklara gärna då jag inte har så jättebra koll på allt detta.

Jag kommer främst använda datorn till spel, idag spelar jag dock inte så jätte mycket spel. Spelar lite CS 1.6 och det är mest på grund utav att min gamla burk inte klarar av CS:GO eller andra spel. Men som sagt målsättningen med denna dator är att spela FPS spel och datorn ska gärna hålla ett par år utan att jag ska behöva köpa ny GPU nästa år exempelvis.

Det är också en fördel om det går att uppgradera komponenterna i framtiden för att hänga med i utvecklingen.

Jag har denna skärm idag som jag inhandlade ganska nyligen, men har 3 månaders öppet köp på denna så går som sagt att lämna tillbaka om ni tror att det lönar sig bättre med en annan skärm.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/as...

Såg nu när jag gick in på komplett att de har någon form av rea. Ska man passa på att bygga ihop något där och hoppas att man lyckas trycka ner priset lite?

Lite tips på tangentbord och mus för FPS spel hade också uppskattats. Som sagt det var ett par år sedan jag lirade och det är kul att vara tillbaka. Dock har man inte hängt med i utvecklingen.

Ni får gärna bygga ihop en dator utifrån denna beskrivning och budgeten kan även höjas något om det skulle behövas för att få något ännu bättre exempelvis. Skulle ni behöva något mer kompletterande så fråga gärna

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/5300423/intel-core-i7-8700-3-2-gh...

Köp denna istället om du vill göra datorn mer framtidsäker, personligen hade jag aldrig köpt en 1080p skärm större en 24".

Den processorn jag länkat ovan har 6c 12t istället för 17 7700k som har 4c 12t. Det gör 8700 mer framtidsäker

Mus kan jag rekommendera Razer mamba te och deathadder elite. Många är även nöjda med denna: https://www.komplett.se/product/856107/datorutrustning/kringu...

Tangentbordet jag använder är Razer blackwidow, riktigt sköna switchar (enligt mig) men dom låter så förbannat så kan ej rekommendera det tangentbordet. Razer Ornata kändes dock rätt skönt när Jag testade det på DH och det låter inte så mycket. Smaksak vad man gillar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

@byggadagor03: dock gäller ju om tangentbord: "once you go klack, you never go back"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Hej.

Ska nog själv också bygga ihop en burk snart för min del blir det nog Ryzen 1700x eventuellt 1800x lite beroende på vilken prisklass den sista ligger i när jag väl köper. Om jag hade varit dig hade jag väntat 2 veckor till tills 1070 ti släpps och se vad det grafikkortet har att erbjuda.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@byggadagor03: dock gäller ju om tangentbord: "once you go klack, you never go back"

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, blackwidow lät dock lite väl mycket..

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Här är mina förslag:
Ryzen 1600, GTX 1080
12 748 Kr

Ryzen 1600X, GTX 1080Ti
15 738 Kr

Permalänk
Medlem

Ringde till Inet och fick lite hjälp av en super trevlig kille. Hade satt ihop en burk redan men fick lite tips av honom och bytte ut ett par komponenter. Processorn fick jag tag i via webbhallen och den ska hämtas imorgon bitti. Vad tycker ni om detta paket? Duger det för FPS spel som jag kommer använda datorn till mest? Bör jag ändra något?

Skrivet av byggadator03:

https://www.inet.se/produkt/5300423/intel-core-i7-8700-3-2-gh...

Köp denna istället om du vill göra datorn mer framtidsäker, personligen hade jag aldrig köpt en 1080p skärm större en 24".

Den processorn jag länkat ovan har 6c 12t istället för 17 7700k som har 4c 12t. Det gör 8700 mer framtidsäker

Mus kan jag rekommendera Razer mamba te och deathadder elite. Många är även nöjda med denna: https://www.komplett.se/product/856107/datorutrustning/kringu...

Tangentbordet jag använder är Razer blackwidow, riktigt sköna switchar (enligt mig) men dom låter så förbannat så kan ej rekommendera det tangentbordet. Razer Ornata kändes dock rätt skönt när Jag testade det på DH och det låter inte så mycket. Smaksak vad man gillar

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte den processorn du rekommenderade där, vilket han på Inet också gjorde. Köpte även musen då den var på rea på komplett.
Nu måste jag försöka hitta tangentbord och bra musmatta.

Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Ska nog själv också bygga ihop en burk snart för min del blir det nog Ryzen 1700x eventuellt 1800x lite beroende på vilken prisklass den sista ligger i när jag väl köper. Om jag hade varit dig hade jag väntat 2 veckor till tills 1070 ti släpps och se vad det grafikkortet har att erbjuda.

Vi får väl kolla när det släpps det lutar dock mer åt ett GTX 1080 8GB ROG nu men går som sagt att lämna tillbaka om jag lyckas att hålla mig från att inte bygga datorn

Skrivet av Zipparn:

Här är mina förslag:
Ryzen 1600, GTX 1080
12 748 Kr

Ryzen 1600X, GTX 1080Ti
15 738 Kr

Fina förslag, men jag har hört att AMD inte är lika bra för FPS spel? Stämmer verkligen det?

Nu får ni gärna hjälpa till att rekommendera en bra skärm helst 27" för max 4.000 kr

Permalänk
Medlem

@Ener: Det enda som jag ser direkt är att i7 8700k funkar inte med Z270 moderkort måste vara Z370. Så byt ut moderkortet i alla fall

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk

Lite väl långsamma ramminnen kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Lite väl långsamma ramminnen kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det missade jag 2666 MHz minnen är det lägsta som du vill lägga dig på med Z370 och en i7 8700k

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cy4nid3:

@Ener: Det enda som jag ser direkt är att i7 8700k funkar inte med Z270 moderkort måste vara Z370. Så byt ut moderkortet i alla fall

På riktigt, det var inte bra. Har du tips på något som passar som går att köpa i butik? Ska hämta min processor i Solna på webbhallen imorgon. Kanske finns något där man kan inhandla för att få igång datorn.

Skrivet av byggadator03:

Lite väl långsamma ramminnen kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar dessa?

Skrivet av Cy4nid3:

Ja det missade jag 2666 MHz minnen är det lägsta som du vill lägga dig på med Z370 och en i7 8700k

Vad tycker du är mest optimalt? Handlar det om att det är snabbare ju högre Mhz man har?

Permalänk
Medlem

@Ener: På riktigt ja, det kortet ja har är ASUS Maximus Hero X Z370, men kolla med dom när du hämtar processorn tror nog att dom kan ha nått på hyllan här är en mobo som ska finnas på hyllan i Solna dock bara 1st kvar https://new.webhallen.com/se/product/273627-ASUS-PRIME-Z370-A... se till bara att moderkortet stödjer överklockning annars är 8700k meningslös 👍

Dom RAM minnen du länka på 3000 MHz ska nog funka bra 👍

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX Tempered glass, GPU: EVGA 1080ti FTW 3, CPU: Intel i7 8700k, CPU Kylare: Corsair H115i, SSD: Samsung 850 500GB X2, HDD: WD Black 2TB, PSU: Corsair RMx750W, Mobo: ASUS Maximus Hero X Z370, RAM: Corsair Vengence LED 16GB 3000MHz, Mus: Razer Basilisk, Tgb: Corsair K70 Rapidfire, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är för dyrt. Kolla paketet jag postade med GTX 1080. Det kostart ju 4 000 kr mindre! Kör Ryzen om du vill spara en jädra massa pengar. Eller välj en i5 8400.

Folk tänker fel om Ryzen. Valet av en Ryzen-processor tillåter dig att gå upp ett steg i grafokkortsklassen till samma pris på paketet. Så summan av kardemumman är att det ändå slutar med en högre FPS för Ryzen byggen i mellanklassen. Eftersom man automatiskt kan lägga mer pengarna på grafikkortet.

Här gjorde jag ett Intel-paket åt dig: i5 8400, GTX 1080
13 480 Kr

Permalänk
Medlem

@Ener: Då du "bara" har en 75Hz-skärm spelar det ingen roll om du väljer ryzen eller Intel (tror jag, är ingen expert på skärmar)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cy4nid3:

@Ener: På riktigt ja, det kortet ja har är ASUS Maximus Hero X Z370, men kolla med dom när du hämtar processorn tror nog att dom kan ha nått på hyllan här är en mobo som ska finnas på hyllan i Solna dock bara 1st kvar https://new.webhallen.com/se/product/273627-ASUS-PRIME-Z370-A... se till bara att moderkortet stödjer överklockning annars är 8700k meningslös 👍

Dom RAM minnen du länka på 3000 MHz ska nog funka bra 👍

Köpte ett annat moderkort och andra minnen. Dock så lyckades man ju på något vänster köpa ett moderkort som inte har stöd för RGB. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Får ju inte igång RGB slingan som man får med i chassit.

Såhär blev datorn tillslut. Jag tackar så mycket för hjälpen, hade nog gått åt skogen om jag inte frågat här först.

Nu är frågan, går det att koppla in phanteks RGB slinga utan att ha RGB header uttag på moderkort på ett smidigt sätt eller är det nytt moderkort som gäller? Behöver även en ny skärm så ni får gärna tipsa lite där.

Skrivet av Zipparn:

Jag tycker det är för dyrt. Kolla paketet jag postade med GTX 1080. Det kostart ju 4 000 kr mindre! Kör Ryzen om du vill spara en jädra massa pengar. Eller välj en i5 8400.

Folk tänker fel om Ryzen. Valet av en Ryzen-processor tillåter dig att gå upp ett steg i grafokkortsklassen till samma pris på paketet. Så summan av kardemumman är att det ändå slutar med en högre FPS för Ryzen byggen i mellanklassen. Eftersom man automatiskt kan lägga mer pengarna på grafikkortet.

Här gjorde jag ett Intel-paket åt dig: i5 8400, GTX 1080
13 480 Kr

För min del handlar det egentligen om att jag alltid kört intel och har lite koll där, kan faktiskt typ ingenting om AMD. Till exempel så vet jag inte om ett Ryzen 7 motsvarar en I7 osv. Men det blev intel paket iaf

Skrivet av sweisdapro:

@Ener: Då du "bara" har en 75Hz-skärm spelar det ingen roll om du väljer ryzen eller Intel (tror jag, är ingen expert på skärmar)

Misstänkte det och behöver därför köpa ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ener:

För min del handlar det egentligen om att jag alltid kört intel och har lite koll där, kan faktiskt typ ingenting om AMD. Till exempel så vet jag inte om ett Ryzen 7 motsvarar en I7 osv. Men det blev intel paket iaf

Vad behöver man kunna? Kolla i testerna och jämför mot pris. Nåja, jag hoppas du blir glad över den nya datorn!

Permalänk
Medlem

@Ener: Den här tittar jag på, bara 100Hz, men tror det räcker väl.
Inte alltför dyr, och man får dessutom G-sync, UW, och 3440x1440p
Tror du kan få bättre tips från folk som är bättre på skärmar dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P