Permalänk
Medlem

Har inte någon TV hemma, jag har min dator och sedan en projektor där filmer och annat visas om man vill ha lite mer inlevelse. I projektorn är det kopplat en Xbox One S för bluray, Netflix, Plex.. har också en chromecast ultra pluggad i den för att kolla på HBO några gånger per år när vintern kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Det enda egentligen en TV ska ge en är möjligheter till en stor och bra bildkvalité. Ljudet kommer från separat ljudsystem och vad som visas på skärmen kommer från ens huvudsakliga dator eller HTPC. Detta gör hela grejen med "smart" TV onödigt, imho.

Smart-TV är nog för den som inte orkar, inte kan eller inte orkar lära sig att använda en "vanlig" TV med inkopplad dator eller annan form av HTPC. Har lärt mina päron att använda en bärbar dator inkopplad till en "dum" TV för att använda Netflix och liknande. Fungerar prima för dem!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sedan min tjock-TV, en 28" Panasonic, sa upp sej för gott och den hamnade i återvinningen så undrade jag om jag skulle skaffa en ny eller helt avstå för att se om det går att leva utan TV.

Åratal har gått och jag har inget behov av en TV, min PC ( den i signaturen) har helt ersatt TVn och mer därtill : jag har inte ens en musikanläggning hemma. Även stereon ( ca 1 meter Technics i en stereomöbel + 250 watts PA-högtalare ) hamnade på återvinningen samma dag som TVn av samma skäl.

Den enda radio i fysisk form jag äger har jag i en stor ryggsäck som en del i mitt "Överlever du 72 timmar?"-kit, radion har inbyggd batteri + dynamo med vev.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Avstängd

@robbankentor:
Du borde prova en Android box.
Apple har ju låst alla vettiga funktioner.
Är för mig 1 gåta att apple är så stora som dom är.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hur man än gör kommer man aldrig ifrån HTPC:N

Mitt bekymmer är att det inte finns någon riktigt, riktigt, bra Airmouse med upplyst tangentbord på baksidan i premiummaterial.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Kör en minix U1 Neo istället, har en s.k smart_TV funktion, men den suger totalt!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk

Är själv mest framför datorn, men frugan o hemmaboende dottern kollar netflix.
Hade chromecast förut, men den spelade ut sin roll när jag köpte Android TV

de få gånger jag ser på tvn, så tycker jag nog att det ändå är trevligt att ha snabbtillgång till tex youtube, saknar bara att kunna instalera en Adblocker på tvn)) då på tvn får jag allt det jag kan stänga av på datorn.

Så jag har jag nog ändrat mitt tv tyckande till nästa gång.
Då blir det bara viktigt, att det är en bildskärm, med bra bild, ett usb och wifi, resten kan jag nog vara utan.

dvs det blir ju först tidigast om 5 år, och då kan det ju ha hänt mycket kanske det inte ens finns tv då längre....

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Personligen har jag aldrig brytt mig om huruvida TV'n har smart-tv funktioner. Jag matar sånt externt istället.

Jag kör med en Odroid C2 på 4K TV'n med Android, KODI med Plex for Kodi add-on. Alla Android appar, alla Kodi appar och Plex i samma kanal. Matar den med ström från USB'n på TV'n och styr den med CEC protokollet och TV fjärren. Jag har dessutom en RPI Zero W jag tar med på resor och pluggar in i hotell TV'n för musik och filmer via RasPlex när lusten faller på.

Smart funktionerna gör sig bäst att ha utanför TV'n för både mobilitet och uppgradering. Själva TV'n överlever ju flera år.

Permalänk
Medlem

Min "smart-tv-karriär":
2001: s-video-kabel från datorn
2002: Chippad Xbox med XBMC
2004: HTPC byggd kring ett Ahanix D.Vine 5 med en Athlon 64. Körde Windows XP + diverse frontend
2009: Sony Vaio FW11 bärbar dator med trasig skärm
2013: Tv-box med Android KitKat, en Minix Neo X5.
2015: Tronsmart Ara X5. Passivt kyld mini-pc med Atom X5 Z8300 och Windows 10.
2017: Intel NUC med en i5:a/8GB/128GB SSD och Windows 10

Allt styrs via en Logitech Dinovo Mini.

Utöver detta har jag en digitalbox med inspelningsfunktion för IPTV, Motorola VIP-1963.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Tycker smart TV funkar bra för de jag använder de för.
Starta Netflix eller Plex o kolla på film / serier. Går rätt snabbt o smidigt. O man slipper köpa extra grejer för att köra de.

Gjorde jag me tills dom tog bort supporten för appen netflix och sf.

Så nu har man en smart tv-utan appar man kan använda
Allt körs nu genom PS4 istället.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Min Philips "Cinema 21:9 Platinum Series Smart LED-TV" (deras dåvarande flaggskepp) kom utrustad med något rudimentärt sådant, men såpass användbart att jag inte ens bryr mig att ha den internetkopplad. Använder dator eller PS4 för dessa funktioner. Funderat på Chromecast men det har inte blivit av.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Kör en highend Sony från 2012..helt värdelös som smart-tv. Tyckte att den redan 2012 var långsam och dryg att pilla på. Tror jag enbart använt Youtube appen i den nån enstaka gång. Använder en uttjänt thinkpad i7:a som htpc istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv kör vi här hemma chromecast gen 2 och wd live tv gen 3 enheter till varje tv i hushållet och det fungerar alldeles utmärks

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Android box från kina, helt klart bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem min LG 770 60" härom dagen, snabbt webOS. Men det finns faktiskt en funktion som jag saknar antingen via smarttv, eller chromecast. Det är itunes movies, framförallt av det skälet införskaffade jag mig en Atv4k. Apple gör faktiskt rätt angående itunes movies, enkelt och smidigt, samt nya 4kfilmer för rimliga priser. Om man generellt sätt jämför filmerna på netflix eller itunes movies, det är att netflixfilmerna är oftast nedbantade till ca 2GB filmen, då itunesmovies ligger runt 4-5GB. Jag upplever en kvalitetsskillnad på materialet iallafall. Jag använder nästan aldrig Tvns egna fjärrkontroll, endast fjärren från Atv4k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Klart smart-tv är en dum idé då programvaran inte fortsätter uppdateras...kör en chromecast gen2 för mina behov att visa film och bilder på tvn via plex server.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Min Samsung smart TV är från 2015 och den får fortfarande uppdateringar.Däremot tas det bort appar lite väl ofta.Som tur är så har det endast varit appar som jag ej använder.

På senaste tiden har jag dock enbart använt min Xbox One S till Plex,Netflix osv
Så egentligen skulle jag klara mig utan smart TV.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Klart smart-tv är en dum idé då programvaran inte fortsätter uppdateras...kör en chromecast gen2 för mina behov att visa film och bilder på tvn via plex server.

Är väl egentligen samma sak med ChromeCast eftersom det redan är gen 2

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Behöver man ha en smart tv i dag ?? dom är ju dum tv om ca 2 är.

Enklare med en 50 - 58 " monitor + surroundljud 5,1 + en mini dator sen har man allt och kan lätt uppgradera sig .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Den enda smarta funktionen jag använder är apps - Netflix sedan kör jag en Nuc med Kodi. Visar dock saker med DLNA titt som tätt, borde ju räknas som smart också. Så är lite delad eftersom jag inte känt behov av t.ex. En chromecast. Skulle se alla mina serier och filmer på netflix appen om dom fanns där. Vilket skulle lämna enda funktion jag behöver Steam in home streaming

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en Samsung UE48H8005 där jag använder Viaplay, Plex och Youtube dagligen vilket har funkat klockrent!

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk

Kör projektor och HTPC.

Finns det nya tv-apparater idag utan smart funktioner? Skulle aldrig köpa mig en tv med smart funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag har två smart-tvapparater men använder Chromecast på båda. Ser inga fördelar med att köra de inbyggda apparna.

Permalänk
Medlem

Kör med en Sony Smart-Tv KDL och använder bara Netflix på den, det funkar för det mesta, men ibland vill den inte, och det är frustrerande då det blir precis som @Laxpudding skriver, det går inte att göra någonting med Tv:en. Har hänt att jag dragit ur strömsladden några gånger.... men på det stora hela så funkar Netflix appen bra.

Utöver den har jag:
Rasberry Paj3 med Kodi/LibreELEC som funkar kanon. (älskar att Tv:ens original fjärrkontroll funkar med RP3/Kodi) Och streamar allt i nätverket.

Chromecast Gen 2 till CMORE

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Både i vardagsrum och sovrum använder jag mig av Chromecast Gen 2. Till Youtube, Netflix, m.m.
Vardagsrummet har en LG Smart tv som är några år gammal, kommer inte ihåg modellnamn och i sovrummet har jag en Sony som är ca 2 år gammal kommer inte ihåg modellnamnet på den heller. Orkar inte kolla upp modellnamn, kanske gör det senare och uppdaterar.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag har inte direkt fastnat till en Smart-tv tur de också efter man får höra Thomas känns onödigt och köpa en smart-tv. Har istället en HTPC som gör jobbet som kolla in Youtube/twitch eller varför inte spela chillspel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket erfarenhet av det mer än vår Samsung med några år på nacken, så jag tänker inte yttra mig enbart utifrån erfarenheten av den, även om den verkar vara hyfsat representativ av det jag läst här: slö, buggig och känns mest som en billig (på en annars dyr tv) kompromiss mellan att klämma in så hög funktionalitet som möjligt och att pressa ner kostnaderna. Resultatet är givetvis att den står oansluten till nätet.

Själva konceptet är inte dåligt, men det krävs mycket för att det ska vara bra. Aktivt underhåll och utveckling av mjukvaran, hårdvara som inte bara nätt och jämt klarar av första revisionen av mjukvara innan feature-creepen, som är oundviklig, tar fart.

Själv har jag en NUC som HTPC vilket ger en prestanda, modularitet och flexibilitet som vida överträffar smartfunktionerna i gissningsvis varenda smart-tv. Nackdelen är givetvis priset, en liten grå box på tv-bänken och en mus på soffbordet (och ett tangentbord under), men givet omständigheterna så är det helt klart att föredra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Min Samsung-TV som har flera år på nacken fungerar helt OK. Använder den iofs till vanligt tvtittande och Plex. Men den är något långsam i menyer och inställningar, inget jag bryr mig om faktiskt.

Rent generellt känner jag lite att systemen inte är riktigt optimerade och förenklade till just Smart-TV's..

Permalänk
Medlem

Tycker nog smarttv fyller sin funktion. Har en Samsung 2013 med netflix, Plex, Youtube. Räcker för mitt vardagliga tittande och är dessutom enkelt för sonen att starta via fjärr då han inte har smartphone för chromecast som sitter i hushållets andra apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag tycker att det är riktigt smidigt med smart-TV. Väldigt enkelt att slötitta på Youtube/Netflix utan att behöva fundera på några externa lösningar. Använder även den inbyggda DLNA-funktionen för att strömma filmer från datorn vilket även det fungerar väldigt bra (allt ifrån 70-talsfilmer till 4K HDR). Den enda nackdelen som jag ser det är att webbläsaren är rätt så seg, dock så funkar SVT Play bättre där än i den separata appen så ibland får man stå ut med några extra sekunders väntan. Har en TV med LG WebOS 3.5.

Jag kör en LG 55UH615V med WebOS 3.3.3 Helt okej respons osv och max 10 sekunders delay när man öppnar appar osv för mig iaf. Finns inte så jätte många appar att välja mellan men dom som finns fungerar hyfsat bra, till den grad att jag är nöjd med den iaf. Har aldrig prövat en chromecast men är lite sugen ändå
Fjärrkontrollen, känns som att den segar ner halva tvn genom att vara seg och allmänt dålig men när man får det att lira med telefonen är de rätt nice faktiskt!

Så alla som kör web os, in på play butiken o ladda hem appen LG TV PLUS till android, vet ej om den finns till apple. Skönt att styra tvn med telefonen utan att casta nåt från luren, simpel fjärrkontroll, muspekare med touch, snabbstart av alla appar osv, värt att prova!
Extraskönt att använda note med pennan som muspekare i tvn.
Sen kan man använda input t.ex i webläsaren så skriver man bara i sin telefons "skrivbord" ist för att klicka enskilda bokstäver med fjärrkontrollen vilket också underlättar extremt!
Tänk o skriva med luren och det du skriver kommer upp i webläsaren på tvn, sen styr du muspekaren i tvn med touchpad du har i telefones skärm istället för den förbannade fjärrkontrollen??

Nu blev det verkligen en lång o svamlig post av nåt som skulle vara ett snabbt svar och ett litet tips men hoppas nån provar appen och tycker om den. Den finns säkert till alla olika tv märken så kolla upp ni andra med

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W