Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

@lastninja: Då är jag med på vad du menar. Ja som var hade man ju försäkring så blev "bara" självrisken + 10%. Men fortfarande en del pengar! Fast hade betalat fullt belopp ändå om jag haft de pengarna vid det tillfället och om jag saknade försäkring.

Tack så mycket och jag får försöka ta till mig de tipsen om vad man kan säga till de som försöker jämföra sig och se om det underlättar lite.

Permalänk
Medlem

Börjar känna mig helt orkeslös.
Jobbar bara halvtid och plugga halvtid, så har inte mer än "heltid", men känner ändå att jag börjar tappa all lust och ork för allt.
Känner sig lite som en zombie.

Ska försöka få lite motion, gym osv är out of the question. Men kanske iaf få friskluft mer än ta sig till från jobbet 3 dagar i veckan.

Har haft en jobbig period senaste 2 månaderna med min jäkla tinnitus också, vilket gör det ännu jobbigare att orka med saker, och framförallt plugga.

Gått upp i vikt har man också, druckit massa läsk o skit när orken försvann.

Permalänk
Mattecoach

@JeanC:

Hej,

Jag skulle i första hand inte säga att det är vad man gör på fritiden som betyder "mest", helt enkelt för att det oftast inte är ens huvudsakliga syssla (de flesta lägger ju fler timmar på jobb än vad de har fritid). Däremot kan det ju såklart ha större betydelse för individen, speciellt om man endast går till jobbet för att tjäna pengar, men varför lägger man då mindre tid på det än sitt jobb?

Själv har jag haft ganska mycket tur och fått ett bra jobb efter min utbildning. Jag har bra lön, samt att jobbet utmanar mig, jag tycker att det är utvecklande. Däremot har jag stora problem med den "klassiska" svenska sociala biten ("vad ska du göra i helgen? hur mår barnen?" osv.) och är i det närmaste allergisk mot politiken på större arbetsplatser. Pga. detta har jag som mål att inte jobba så mycket längre till. Har inte bestämt mig än om jag ska jobba så mycket som jag kan för att helt enkelt gå i pension tidigare, eller om jag snart ska gå ner i arbetstid och helt enkelt ägna mig mer åt det jag vill varje dag. Troligtvis blir det alternativ 1.

Med det sagt fattar jag om inte detta är möjligt för alla, men det anser jag i första hand beror på stora utgifter och inte låg lön. T.ex. skulle man lätt kunna jobba på lager i tio år, ha ett helt okej arbetsliv där man kan vara ifred (om det är vad man föredrar), se till att inte lägga pengar på onödiga saker (de flesta kan kapa mycket om de kollar på vad som verkligen betyder något) och spara tillräckligt för att åtminstone gå ner i arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@JeanC:

Hej,

Jag skulle i första hand inte säga att det är vad man gör på fritiden som betyder "mest", helt enkelt för att det oftast inte är ens huvudsakliga syssla (de flesta lägger ju fler timmar på jobb än vad de har fritid). Däremot kan det ju såklart ha större betydelse för individen, speciellt om man endast går till jobbet för att tjäna pengar, men varför lägger man då mindre tid på det än sitt jobb?

Själv har jag haft ganska mycket tur och fått ett bra jobb efter min utbildning. Jag har bra lön, samt att jobbet utmanar mig, jag tycker att det är utvecklande. Däremot har jag stora problem med den "klassiska" svenska sociala biten ("vad ska du göra i helgen? hur mår barnen?" osv.) och är i det närmaste allergisk mot politiken på större arbetsplatser. Pga. detta har jag som mål att inte jobba så mycket längre till. Har inte bestämt mig än om jag ska jobba så mycket som jag kan för att helt enkelt gå i pension tidigare, eller om jag snart ska gå ner i arbetstid och helt enkelt ägna mig mer åt det jag vill varje dag. Troligtvis blir det alternativ 1.

Med det sagt fattar jag om inte detta är möjligt för alla, men det anser jag i första hand beror på stora utgifter och inte låg lön. T.ex. skulle man lätt kunna jobba på lager i tio år, ha ett helt okej arbetsliv där man kan vara ifred (om det är vad man föredrar), se till att inte lägga pengar på onödiga saker (de flesta kan kapa mycket om de kollar på vad som verkligen betyder något) och spara tillräckligt för att åtminstone gå ner i arbetstid.

Vad jag försökte få fram var att det är mer betydelsefullt vem man är som människa än vad man jobbar med.

Permalänk
Avstängd

@Nivity: Farbror Barbro yttrade för 20 år sen de bevingade orden "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
Men han hade lika gärna kunnat prata om livskvalitet, samma princip gäller där.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar höjde min årspremie på bilen med 30% (ca 2100:- ). Berodde tydligen på att de har ändrat sin prissättning. Nu delar de upp statistiken efter postnummer, vilket gör att pyromanerna som bränner bilar i vårt postnummer drar upp min premie...

Permalänk
Medlem

Känt mig stressad och har haft ångest över jobbet den senaste veckan/veckorna. Har fullt upp och känns som att det bara blir mer och mer, dessutom har jag tagit över en tidigare kollegas påbörjade arbeten vilket har inneburit en massa strul.

Har haft svårt att sova, kan inte släppa jobbet när jag kommer hem osv. Skulle nästan vilja byta avdelning för att jobba inom R&D istället för inom tillverkning då det verkar vara mindre hetsigt där, men har bara jobbat på företaget ett knappt år så jag lär väl bli kvar där jag är nu ett tag till..

Permalänk
Medlem

Jahopp, grafikkortet sjunger på sista versen. Hade förvisso tänkt byta snart men hade väl tänkt mig göra det kring black friday. Nu får jag sitta och rulla tummarna eller plocka navelludd ett par dar i väntan på det nya. Nåväl, antar att det blir ett ypperligt tillfälle att storstäda skrivbordet och möblera om datorgrottan lite grann.
Lite deppig för kostnaden, att det blev lite plötsligt men att gå från ett gammalt 680 till nuvarande generation får förhoppningsvis smilbanden att rycka upp sig lite, när kortet väl kommer.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tur att det finns en sån här tråd.. är på så jävla dåligt humör.
Grannen ovanför mig kollade på någon serie från klockan 20:30 tills klockan 02:30 inatt med baslåda på rätt högt vilket gjorde det omöjligt för mig att sova. Nu är jag påväg till jobbet och är skittrött och jätteförbannad.
Jag har också en granne, vet ej om det är samma, som borrar mitt i natten också? Vem fan gör det? Vad är det för fel på folk.
Behövde verkligen inte detta, kommer bara sprida ilska idag.

Edit: Inte nog med det, nu höjde busschauffören volymen när det kom på någon jävla låt så nu kan jag inte sova här heller. Snart är jag så arg att jag börjar gråta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Bluish: Gör likadant nästa natt, eller bara gå upp och säg till.

Går även att införskaffa dessa: https://imgur.com/a/cNj9X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Länsförsäkringar höjde min årspremie på bilen med 30% (ca 2100:- ). Berodde tydligen på att de har ändrat sin prissättning. Nu delar de upp statistiken efter postnummer, vilket gör att pyromanerna som bränner bilar i vårt postnummer drar upp min premie...

Aha, är det därför min premie (har också Länsförsäkringar) ökade från ~1300:- till ~2000:- nu precis.

Kanske dags att börja se sig om efter ett nytt försäkringsbolag. Rätt jävla dålig stil att dom ökar kostnaden med ~50% utan att berätta varför.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av JeanC:

Vad jag försökte få fram var att det är mer betydelsefullt vem man är som människa än vad man jobbar med.

Och det jag försökte få fram är att det finns sätt att slippa att jobba. I övrigt antar väl de flesta att man jobbar med något som man har det minsta intresse för, dvs. att det är korrelerar med vem man är som människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamposksk:

@Bluish: Gör likadant nästa natt, eller bara gå upp och säg till.

Går även att införskaffa dessa: https://imgur.com/a/cNj9X

Ja jag får la göra det.

Inte nog med att inte fått sova inatt, för att göra migsjälv lite gladare i alla fall köpte jag choklad men när jag kom tillbaks verkar det som att jag tappat den någonstans i spöregnet.
Är dessutom genomblöt nu med så det var för ingenting..

Permalänk
Medlem

@Bluish: Jag lider med dig. Vissa dagar är bara förjävliga där precis allt, stort som smått, går fel.

Själv fick jag en ofrivillig sovmorgon i morse på 2 timmar ungefär.
Bara att rusa upp och slänga på sig allt och dra iväg till jobbet.
Tur man kör MC och inte fastnar i köer på samma sätt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

@Bluish: Jag lider med dig. Vissa dagar är bara förjävliga där precis allt, stort som smått, går fel.

Det verkar som det, håller på att somna på jobbet nu med, fantastisk dag....
Gött att du kunde ta dig fort till jobbet i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Klocket eller Hageby?

Permalänk
Medlem

Fick precis reda på att bästa vännen (28 år) drabbats av Epstein-Barr-virus och nu ska testas för lymfom. Då känns saker som att gnälla över lite högre försäkringspremie eller en natts dålig sömn som ganska futtigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Inatt verkar det som att jag kommer få lyssna på borrmongo hela natten. Man kanske skulle bo i ett hus i skogen..

För min del är sömn inte en fjuttig grej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bluish:

Inatt verkar det som att jag kommer få lyssna på borrmongo hela natten. Man kanske skulle bo i ett hus i skogen..

För min del är sömn inte en fjuttig grej.

22:00 skall det vara tyst, mer eller mindre lag på det. Antar att du bor i hyresrätt och där brukar det skilja stort från bostadsrätter. Får väl bidra med det jag tycker är lite irriterande mer än ledsamt, dagens UGreportage, vad hände med avslöjarJanne i UG?! Med pompa och ståt i trailern sa Janne att nu skall ni bänka er framför tvn, för detta blir högintressant osv. Jisses vilket sömnpiller, reportaget bestod till 90% av snyft. Detta var ju botten Janne och UG.

Permalänk
Medlem

Dom senaste tre veckorna har jag jobbat 13-14h dagen, alla veckans dagar. Det har visat sig vara dumt och smärtsamt. Har ont i varenda muskel, blivit förkyld, känns som att ryggen är på vägg att gå av i mitten. Vet inte hur länge till jag kommer orka, men till det roliga så sover jag som ett bebis dom få timmarna jag hinner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babgjyshi:

Dom senaste tre veckorna har jag jobbat 13-14h dagen, alla veckans dagar. Det har visat sig vara dumt och smärtsamt. Har ont i varenda muskel, blivit förkyld, känns som att ryggen är på vägg att gå av i mitten. Vet inte hur länge till jag kommer orka, men till det roliga så sover jag som ett bebis dom få timmarna jag hinner.

Blir ju inte så bra för dig om du skadar dig eller kör in i "väggen". Hög arbetsmoral skall man ha, men gå till överdrift är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

22:00 skall det vara tyst, mer eller mindre lag på det. Antar att du bor i hyresrätt och där brukar det skilja stort från bostadsrätter. Får väl bidra med det jag tycker är lite irriterande mer än ledsamt, dagens UGreportage, vad hände med avslöjarJanne i UG?! Med pompa och ståt i trailern sa Janne att nu skall ni bänka er framför tvn, för detta blir högintressant osv. Jisses vilket sömnpiller, reportaget bestod till 90% av snyft. Detta var ju botten Janne och UG.

Han håller på fortfarande, det är liksom vissa pauser på olika antal minuter. Man tänker åh nu verkar det ta slut, nu kan jag sova.
Så jäkla lurad, jobbet imorgon lär bli ännu värre när jag inte sovit på två nätter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bluish:

Han håller på fortfarande, det är liksom vissa pauser på olika antal minuter. Man tänker åh nu verkar det ta slut, nu kan jag sova.
Så jäkla lurad, jobbet imorgon lär bli ännu värre när jag inte sovit på två nätter.

Har du anmält människan till BRF eller hyresvärden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Har du anmält människan till BRF eller hyresvärden?

Har ingen direkt störningsjour vad jag vet mem mailade därför dom som hyrde ut lägenheterna så får väl se vilket svar man får.
Men det är två nätter utan sömn nu.. är det inatt igen vet jag inte vad jag gör.

Permalänk
Mattecoach

@Bluish: Det är ju bara att gå och knacka på direkt. Många problem löser sig om man tar tag i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Bluish: Det är ju bara att gå och knacka på direkt. Många problem löser sig om man tar tag i dem.

Absolut, men är inte säker på vem det är då ljudet låter som att det kommer både uppifrån och ifrån sidan. :s
Jag vill liksom inte knacka på hos någon mitt i natten och så är det inte ens dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Har ingen direkt störningsjour vad jag vet mem mailade därför dom som hyrde ut lägenheterna så får väl se vilket svar man får.
Men det är två nätter utan sömn nu.. är det inatt igen vet jag inte vad jag gör.

Lider med dig, hoppas du får slut på det. Är själv extremt känslig för ljud när jag ska sova, speciellt basljud. Om jag nån gång måste stå ut med sånt så har jag funderat på att köpa några bra brusreducerande lurar och sen köra konstant lågt basljud då det är den där rytmiska basen som gör att hjärnan lixom inte kan slappna av. Konstant ljud vänjer man sig vid enklare. Öronproppar funkar inge bra för mig då jag hör massa inre ljud istället som pulsen och sånt.

Därför kan jag sova med datorn igång då fläktljudet är konstant t.ex. fast jag har rätt tyst dator iof men principen att det är konstant gör att det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

Letar efter kurslitteratur till nästa kurs, hittar en begagnad bok och mejlar säljaren igår. Får inget svar. Idag tänker jag att hon av någon anledning inte kollar sin mejl så skickar SMS också. Får svar på två sekunder att hon sålde boken tidigare idag. Påpekar att jag mejlade henne redan igår och får svar att hon "tyvärr inte hunnit kolla mejlen". För att kolla mejlen är ju ett tidsödande projekt liksom. Speciellt om man väntar sig svar på ett objekt man har ute till försäljning. Blir galen på såna människor. Skriv då åtminstone i annonsen att du inte kollar din mejl.

Permalänk
Medlem

Förbannad på jävla postnord idioter! mitt paket står still nu i en vecka uppe i stockholm och inget händer... blir så trött förstår inte va dom sysslar me däruppe tröttsamt att det ska ta så lång tid, det är väl inga semestertider nu eller....

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Dem har blivit sega som fan..

Mailat dem om 2 paket som var försvunna men ena har nu kommit till utrikesterminalen.

"Den finns just nu på vår utrikesterminal i Stockholm. Där brukar försändelser stanna i cirka 5 arbetsdagar"

Vanligtvis så brukar paketet finnas hos mitt postombud efter 5 arbetsdagar men nu verkar det som att dem börjat prioritera annat...
(paketet kommer ifrån England)

Ett paket som är skickat ifrån London till Stockholm den 17e okt har fortfarande inte tagits emot av dem medans ett som skickats från london en 18e okt kom till deras utrikesterminal den 25e..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2