Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk

Fler TI

Skrivet av PaChalski:

SFX-L, ska bli!

1080ti FTW3, är detta det enda ti-kortet som passar?

Det finns ett flertal 1080Ti som är 2 slot.

EVGA 1080Ti SC + SC black edition får båda plats. Dessa är dessutom bra kylare...

/N

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Passar NH-L12S, som är L12 uppföljaren?

http://noctua.at/en/nh-l12s

Vore grymt isåfall då den i mitt tycke har en bättre design, och då använder jag L12 i mitt nuvarande Ncase M1 bygge.

Fick ni DEMCI filtrena jag skickade?

Mvh

Den kylaren passar tyvärr inte, på Hardforum har det diskuterats att bredda lådan igen för att passa just den kylaren men det har vi dessvärre sagt nej till.

Dina DEMCI-filtrena har kommit och vi har skurit till dem för att passa. TACK! De funkar fint, även med L12:an men kanske bara för att de blev "lägre" när vi skar bort delar av ramen på bredden för att passa i vår utskärning. Deras filter tillsammans med magnetremsan är 2,4 mm vilket innebär att de stjäl 0,6 mm av CPU-utrymmet så det kommer vara på håret med en L12:a. Ett utförligare test kommer göras inom kort med dessa och andra filter.

Vi har påbörjat en dialog med DEMCi för ett potentiellt samarbete och ett resultat av den är att vi kommer göra ramen runt hålbilden i sidorna 12 mm istället för 5 för att deras filter ska passa bäst samt en lite slot för ett finger att enkelt lossa dem. Vi hoppas på att få ett Quote av dem för en stor volym för att utvärdera möjligheten att inkludera dem i paketet. Dock är det inte säkert att alla användare kommer använda filter på grund av flödesrestriktioner och då är poängen att inkludera dem inte lika stor, men oavsett så kommer det finnas filter från dem tillgängliga innan leverans av lådan.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fax110:

vet inte om detta synts eller förklarats tidigare men jag skulle gärna vilja se bilder på hur det ser ut när det är monterat ett SFX nätaggregat och när det är monterat ett SFX-L så man ser hur det blir och vilka begränsningar som kommer om man väljer de större nätaggregaten. så man vet vad man ska köpa för något

och jag skulle även vilja se ett 1080ti FTW3 där i som du pratade om tidigare och att det syns hur topphatten gör det möjligt att använda kortet. jag tror det kan vara bra "reklam" att visa att tophatsen ger stora möjligheter!

Här kommer några bilder med ett SFX-L-agg. Vi har även lyckats hitta en annan C13-kontakt som är betydligt lägre. Det gör det möjligt att flytta upp agget ~15 mm. För dem som inte kommer använda vattenkylare kommer det alltså finnas en alternativ position för PSUn som ger mer utrymme undertill.

Permalänk
Medlem

När kommer lanseringen att ske? Jag menar datum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Här kommer några bilder med ett SFX-L-agg. Vi har även lyckats hitta en annan C13-kontakt som är betydligt lägre. Det gör det möjligt att flytta upp agget ~15 mm. För dem som inte kommer använda vattenkylare kommer det alltså finnas en alternativ position för PSUn som ger mer utrymme undertill.

Kanon, tack! så med den nya C13 kontakten kan man teoretiskt ha ett SFX-L agg med en lowprofile fläkt under? så länge man lyckas hålla undan kablarna från nätagget då såklart.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Okej, L12 är utmärkt men tyvärr kommer den fasas ut och då finns det inget bra alternativ från Noctua, lösningen är mao att köpa 1-2 extra : )

Kul att ni har fått dem och att dom gjorde nytta, DEMCI är bra kvalité och jag tycker att deras produkter är premium, väldigt fina filter.

Ncase skickar med tre st fläktfilter till M1, ett magnetiskt och två som skruvas fast, jag tycker det är bra att dom finns och jag använder ett av dem, men inte de som skruvas då det är krångligt att rengöra dem. Ni hade haft en schysst konkurrensfördel om ni hade lyckats få med skräddarsydda DEMCI i paketet : ) Har ni inga filter alls så är det snarare en nackdel, jag vet ej hur Dans A4 står sig, om det medföljer eller ej. Dessutom måste användaren själv köpa dem då, och det innebär en merkostnad på 500-700 kr iallafall, med frakt.

Kanske kan dom finnas som ett alternativ att köpa? Kolla på hur Amabrush (populär kickstarter) har lagt upp det, där valde jag först ett paket som jag backade, och fick ett mail efter ett par dagar där jag gavs möjligheten att köpa till saker, ex. extra borstar mm. Genialt upplägg som dessutom tillfredställer kunder som kanske vill köpa extra filter, högre fötter till chassit (något Ncase saknar men som finns att köpa), fler tophats, fläktkontroller, alla möjliga coola saker som ni kan komma på : )

I slutändan tror jag att det är hyfsat populärt med filter dock, trots flödesrestriktioner, dom flesta high end chassin idag har ju bra lösningar mot just damm, det är nästintill ett indirekt krav, ingen entusiast som lägger 2-3K på ett iTX chassi vill ha damm på delarna

Somliga *host* *host* köper enbart en kompressor för att blåsa rent burken : D

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@PaChalski: OMG, så härligt, vore grymt med Silverstones 800W titanium SFX-L, en 7980XE, och 64GB DDR4 i ITX, men då återstår kylningen.. ! : P Överklockas den ej så kan det gå med en NH-L12, även om den antagligen throttlar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@pellen: Det vore klokt att bredda chassit isåfall med 5-10mm så att kylare får plats, största problemet överlag i ett ITX bygge är värmen, och inte bara på CPUn utan även minnena om dom överklockas, VRM delarna som oftast är väldigt dåligt bestyckade med kylflänsar, och hårddiskar etc.

Mvh

och när chassit är breddat 5-10mm för att få plats med just den kylaren, hur mycket ska det breddas för att nästa kylare ska få plats? nån gång måste man sluta göra chassit större bara för att lite bättre och större komponenter ska rymmas ^^

Permalänk
Medlem

@fax110: Jag förstår det, men i detta fall så är det hyfsat stor skillnad i prestanda på en L12S eller L12 med 120mm fläkt istället för 92mm fläkten, dessutom ska VRM kylas, och även där hjälper en större fläkt, kompromissen är inte särskilt stor för vad vinsten är.

Hursomhelst så kommer jag köpa chassit : ) Älska ITX, och detta ser ut att bli riktigt läckert!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aeig, inget dammfilter följde med A4-SFX. Av Kickstartern för v2-batchen att döma så ingår inga filter då heller.

Personligen kör jag hellre utan filter för en svalare/tystare upplevelse. Jag har haft chassit sen i våras och uppgraderade nyligen till AM4/Ryzen/Vega, och hittade då inga direkta spår av damm i chassit

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

Angående USB-portarnas frånvaro... jag använder USB-portarna på fronten/toppen av lådan varje dag då till USB-minnen, mobil och minneskortsläsare. Det är väl det enda som jag saknar på denna låda just nu.

Dock är det ju inga problem att införskaffa en separat USB-hubb som man placerar på lämplig plats.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fax110:

Kanon, tack! så med den nya C13 kontakten kan man teoretiskt ha ett SFX-L agg med en lowprofile fläkt under? så länge man lyckas hålla undan kablarna från nätagget då såklart.

Yes!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Okej, L12 är utmärkt men tyvärr kommer den fasas ut och då finns det inget bra alternativ från Noctua, lösningen är mao att köpa 1-2 extra : )

Kul att ni har fått dem och att dom gjorde nytta, DEMCI är bra kvalité och jag tycker att deras produkter är premium, väldigt fina filter.

Ncase skickar med tre st fläktfilter till M1, ett magnetiskt och två som skruvas fast, jag tycker det är bra att dom finns och jag använder ett av dem, men inte de som skruvas då det är krångligt att rengöra dem. Ni hade haft en schysst konkurrensfördel om ni hade lyckats få med skräddarsydda DEMCI i paketet : ) Har ni inga filter alls så är det snarare en nackdel, jag vet ej hur Dans A4 står sig, om det medföljer eller ej. Dessutom måste användaren själv köpa dem då, och det innebär en merkostnad på 500-700 kr iallafall, med frakt.

Kanske kan dom finnas som ett alternativ att köpa? Kolla på hur Amabrush (populär kickstarter) har lagt upp det, där valde jag först ett paket som jag backade, och fick ett mail efter ett par dagar där jag gavs möjligheten att köpa till saker, ex. extra borstar mm. Genialt upplägg som dessutom tillfredställer kunder som kanske vill köpa extra filter, högre fötter till chassit (något Ncase saknar men som finns att köpa), fler tophats, fläktkontroller, alla möjliga coola saker som ni kan komma på : )

I slutändan tror jag att det är hyfsat populärt med filter dock, trots flödesrestriktioner, dom flesta high end chassin idag har ju bra lösningar mot just damm, det är nästintill ett indirekt krav, ingen entusiast som lägger 2-3K på ett iTX chassi vill ha damm på delarna

Somliga *host* *host* köper enbart en kompressor för att blåsa rent burken : D

Mvh

Haha, en automatisk tandborste - brilliant, man behöver knappt klara av någonting själv

Bra ide faktiskt, vi skulle kunna erbjuda det som ett annat paket, utmaningen blir att det blir många kombinationer och därmed många pledge-nivåer:

- 1 låda
- 2 lådor
- 1 låda med TH
- 2 lådor med TH
- 1 låda + filter
- 2 lådor + filter
- 1 låda med TH + filter
- 2 lådor med TH + filter

Kan bli stökigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Personligen kör jag hellre utan filter för en svalare/tystare upplevelse. Jag har haft chassit sen i våras och uppgraderade nyligen till AM4/Ryzen/Vega, och hittade då inga direkta spår av damm i chassit

Själv rengör jag alla dammfilter i våra maskiner hemma varannan vecka, och det blir ändå lite damm inuti.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Upplägget var inte riktigt så som du beskriver, dom hade inte så många nivåer på pledge, utan en funktion där köparen efteråt via en länk kunde välja att köpa till ytterligare tillbehör som sedan skickas tillsammans med den ursprungliga ordern/pledgen. Då fick dessa tillbehör betalas via Paypal eller kreditkort vid det tillfället.

Om det ej är ett alternativ så anser jag att ni borde ha det någorlunda som du föreslår så att det iallafall finns som en pledge nivå trots allt, så att möjligheten finns att få med extra grejer som filter ex.

Nu har Amabrush blivit en enorm succé och deras produkt är en helt annan typ av bransch där användarna behöver och vill köpa fler borstar, tandkrämspastiller, mm, men jag gillade upplägget och det går att applicera i mindre skala även på ett chassi.

Nackdelen är att det kan bli bökigt då varje order har potential att bli unik i slutfasen, någon kanske vill ha filter, en annan inte, osv, men det är ju merförsäljning som service för kunderna. Ex. saker som jag har köpt till mitt Ncase är en extra topp, filter från DEMCi, högre fötter för ökat luftflöde undertill.

Var bara en tanke och kanske något ni kan titta på när det är släppt och ni har fått initiala siffror på hur bra det säljer : ) Ni kommer ju få konkurrens av Kimera Industries Cerberus och Cerberus X då det kommer i november, även om det är mATX och ATX så är dom väldigt små på 18L resp. 21L, och antagligen ett "lättare" insteg i SFF världen än ert chassi, Ncase och Dan.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@pellen: Du måste ha en väldigt dammfri miljö eller sakna husdjur, jag har två katter och trots att chassit står på skrivbordet samt att robotdammsugaren går dagligen så är det ändå damm på filtrena när jag rengör dem : P Nu har jag 4 fläktar i mitt Ncase då flödet blir superviktigt pga formfaktorn, värmen är den största fienden på alla sätt och vis, i värsta fall så throttlar VRM komponenterna vid överklockning pga bristande kylning, därför en tornkylare sällan är en bra lösning även om den går in. Top down som L12 är nästan alltid att föredra.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aeig, har inga husdjur så det kanske är den främsta anledningen. När det väl dammas av i datorer där hemma så brukar tryckluft på burk räcka bra

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
LOUQE

Här kommer en tjuvtitt på några ytbehandlade delar. Den ljusa är ofärgad men blir nästan vit tack vare glasblästringen som ger en extremt matt yta. Denna var långt över förväntan, så pass snygg att vi överväger att göra denna redan nu!

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

Här kommer en tjuvtitt på några ytbehandlade delar. Den ljusa är ofärgad men blir nästan vit tack vare glasblästringen som ger en extremt matt yta. Denna var långt över förväntan, så pass snygg att vi överväger att göra denna redan nu!

http://louqe.com/img/img/ext/ext/surface.JPG

Jag tycker att en ofärgad låter riktigt snyggt. Ganska svårt att se på den bilden men det ser lovande ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemuz:

Ganska svårt att se på den bilden men det ser lovande ut!

Jag ser inte ens vad jag ser

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vilken dimension på 240aio får plats med stora tophatten?

Längd
Bredd
Tjocklek

Det finns ju en hel uppsjö av olika varianter. Speciellt för custom.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Så det är inte bara jag som är blind? Men jag gissar att den vita strimman är någon del utav chassit. Ser ut som att delen ligger på en svart marmorbänk och i bakgrunden är en vit vägg. Lite konstig bild kan man tycka. Typ 5% av den totala bilden visar det som ska vara intressant.
@PaChalski: ni har inte fler och lite tydligare bilder?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Dagwed:

Vilken dimension på 240aio får plats med stora tophatten?

Längd
Bredd
Tjocklek

Det finns ju en hel uppsjö av olika varianter. Speciellt för custom.

Hjälper de mått som finns angivna i vår spec?

Insidan är inte en perfekt kub, den är smalare fram och bak, kan behöva tas hänsyn till.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Jag ser inte ens vad jag ser

Skrivet av napahlm:

@Roger W: Så det är inte bara jag som är blind? Men jag gissar att den vita strimman är någon del utav chassit. Ser ut som att delen ligger på en svart marmorbänk och i bakgrunden är en vit vägg. Lite konstig bild kan man tycka. Typ 5% av den totala bilden visar det som ska vara intressant.
@PaChalski: ni har inte fler och lite tydligare bilder?

Ni har så rätt! Det ni ser är sidoväggar till den stora hatten.

Här är ytterligare en bild där mer än 5% av bilden är på objekten Vi hoppas få hem alla delar på onsdag nästa vecka och bör kunna lägga upp bilder på helheten kort därefter.

Permalänk
LOUQE

Gällande filter... Förhandlingarna börjar närma sig slutet och vi väntar på leverans av "enklare" filter med lägre luftflödesrestriktion för att se om de kommer hållas på plats av friktion eller om vi kommer behöva addera en magnetisk ram.

DEMCifiltren är 25 gånger dyrare för oss att köpa in än enklare filter. Rätt dyra, även i volym, så det är inte logisk att inkludera dessa i produkten. Resonemang:

- Många kommer köra fliterlöst
- De har en relativt hög luftrestriktion
- De bygger en aning på djupet med den magnetiska remsan, funkar med L12:an men de tar emot en aning när sidopanelerna skjuts ner

Vi kommer eventuellt kunna erbjuda dem i samband med lanseringen för att ändå få en viss volymfördel för dem som ändå vill ha just dessa. Vad säger ni? Finns det tillräckligt stort intresse för dessa filter för att vi bör lägga tid det? Ca 350 SEK inkl. moms för två kompletta sidofilter gissar vi att vi landar på vid osäkra volymer.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Njae specen säger max längd 240mm och det finns det ingen radiator som är? oftast 275-300mm?

Om man tar bort "gallret" som sitter mellan tophat och låda bör man få plats med tjockare än 56mm?
Eller är tanken att man skruvar fast radiator+fläkt där och inte i tophattens tak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi kommer eventuellt kunna erbjuda dem i samband med lanseringen för att ändå få en viss volymfördel för dem som ändå vill ha just dessa. Vad säger ni? Finns det tillräckligt stort intresse för dessa filter för att vi bör lägga tid det? Ca 350 SEK inkl. moms för två kompletta sidofilter gissar vi att vi landar på vid osäkra volymer.

Kan bara tala för mig själv, men jag kan lika gärna beställa direkt från Demciflex på egen hand (som jag alltid gjort förut). 350 SEK påslag enbart för filter lär inte många vara intresserade av.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Dagwed:

@PaChalski: Njae specen säger max längd 240mm och det finns det ingen radiator som är? oftast 275-300mm?

Om man tar bort "gallret" som sitter mellan tophat och låda bör man få plats med tjockare än 56mm?
Eller är tanken att man skruvar fast radiator+fläkt där och inte i tophattens tak?

Längre ner i specen är alla utrymmenas storlekar angivna:

Exakt, gallret skruvas allt i underifrån. Det går säkert att hitta en annan lösning för monteringen men du tjänar inte mer än 1 mm på att ta bort det.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Kan bara tala för mig själv, men jag kan lika gärna beställa direkt från Demciflex på egen hand (som jag alltid gjort förut). 350 SEK påslag enbart för filter lär inte många vara intresserade av.

Enig, det är mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ni har så rätt! Det ni ser är sidoväggar till den stora hatten.

Här är ytterligare en bild där mer än 5% av bilden är på objekten Vi hoppas få hem alla delar på onsdag nästa vecka och bör kunna lägga upp bilder på helheten kort därefter.

http://louqe.com/img/img/ext/ext/yta.png

Den ofärgade är klart mest intressant för egen del riktigt snygg

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.