Onkyo NR656 + Philips 43pfs4112 - HDMI CEC problem

Permalänk
Medlem

Onkyo NR656 + Philips 43pfs4112 - HDMI CEC problem

Tjena!

Jag kopplade igår in min nya förstärkare, en Onkyo TX-NR656.

Stor del av varför jag uppgraderade mig var för att min gamla förstärkare ej hade HDMI och det gjorde det omständligt att koppla in enheter.

Vad jag även tycke skulle vara bra är HDMI CEC, så jag kan slippa en fjärrkontroll!
Men jag får inte det till att fungera?

Datorn, Mac mini 2011 och en Nvidia Shield tv är varsin kopplade till HDMI IN 1 respektive 3 och TVen är kopplade till MAIN OUT 1 på förstärkaren.

På teven har jag slagit på Philips Easylink, deras namn för HDMI CEC som jag förstår det. När jag försöker aktivera HDMI CEC på förstärkaren säger den att den ej hittar några enheter?

Allt är kopplat med HDMI, varav två är Premium certade.

Är det något jag missar?

Vh
Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sweex:

Är det något jag missar?

Inte särskilt mycket. CEC-funktioner och fjärrstyrningar har sin för- och nackdelar och det brukar krävas en del fipplande och omstarter av enheter innan det fungerar. Och när det väl fungerar kanske det inte fungerar exakt som man önskar. Kanske också spontant fungerar olika mot vad man hade tänkt sig. Så många stänger av CEC. Men jag skulle gissa att alla måste fippla runt innan det fungerar.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat firmware på enheterna? Vilken ingång på tvn (om du har flera dvs) sitter stärkaren på?
Jag har fått CEC att funka mellan onkyi 616 och Philips 8404 så märkeskombon borde inte va någon omöjlighet men jag vill minnas att det va lite stök med vilken ingång på tvn jag använde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Uppdaterat firmware på enheterna? Vilken ingång på tvn (om du har flera dvs) sitter stärkaren på?
Jag har fått CEC att funka mellan onkyi 616 och Philips 8404 så märkeskombon borde inte va någon omöjlighet men jag vill minnas att det va lite stök med vilken ingång på tvn jag använde.

Skickades från m.sweclockers.com

Hdmi I tven sitter i 1 (Arc), vilket för övrigt inte fungerar heller.
Så vitt jag kan se har båda senaste firmware, dock stödjer inte tven uppdatering av den tror jag..

Skrivet av Laxpudding:

Inte särskilt mycket. CEC-funktioner och fjärrstyrningar har sin för- och nackdelar och det brukar krävas en del fipplande och omstarter av enheter innan det fungerar. Och när det väl fungerar kanske det inte fungerar exakt som man önskar. Kanske också spontant fungerar olika mot vad man hade tänkt sig. Så många stänger av CEC. Men jag skulle gissa att alla måste fippla runt innan det fungerar.

Vad kan man förvänta sig av CEC när det fungerar?
Det fanns ett alternativ i shield där jag skulle kunna styra reciverns volym med shield kontrollen, men tror det skulle fungera genom ir och funkar gör det inte heller..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Cec kan vara svårt att få at funka. Har jag haft strömavbrott så måste jag dra ut strömkabeln från tvn i minst tio sekunder annars hittar den inga cec enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv en 65PUS6521 och en TX-NR656. Jag kan inte minnas att det var svårt att få dessa att lira. Hoppas att du inte glömt att slå på CEC på förstärkaren också?
Ibland upplever jag att det kan ta lång tid innan förstärkaren och TV:n pratat ihop sig, upp till flera minuter innan TV:n stänger av ljudet och inser att ljudet skall komma ur förstärkaren.
På TV:n finns det två inställningar. Dels slå på Easylink för generell CEC support, men på min finns också "Easylink-autostart" under "Högtalare" (Inställningsmenyn)

Jag har INGA problem med CEC, men desto mer problem med HDMI-signalen generellt. TV:n säger ganska ofta "Ingen Signal" när man slår på den. Vet inte varför TV:n inte får signal via HDMI från förstärkaren ibland. Drar ur HDMI kabeln till TV:n och sätter in den igen så funkar det....

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av reteP:

Jag har INGA problem med CEC, men desto mer problem med HDMI-signalen generellt. TV:n säger ganska ofta "Ingen Signal" när man slår på den. Vet inte varför TV:n inte får signal via HDMI från förstärkaren ibland. Drar ur HDMI kabeln till TV:n och sätter in den igen så funkar det....

HDMI är ett system som bygger på HPD-events, Hot Plug Detect, att det kommer en spänning över pinne 19. Beroende på hur apparaterna är byggda, eller rättare sagt hur kretsarna är programmerade och hur apparaterna startar kan de missa att prylarna är inkopplade. TV:n hinner inte svara på förstärkarens handskakning och förstärkaren ser inte längre att det finns en TV i andra änden. Då skickar den ingen signal. Tills du drar kabeln eller off-on:ar en enhet och ett nytt HPD-event skapas. Då upptäcks TV:n.

Sådant här kan man delvis lösa genom att starta prylarna i en viss ordning och följd. Likt att starta TV:n tio sekunder innan förstärkaren etc. CEC har en tendens att misslyckas med detta, därav min skepsis. Jag har mest haft besvär men jag är å andra sidan en person som testar nya prylar varje månad och förmodligen drabbas av dessa problem oftare än önskvärt.

Tyvärr har tillverkarna inte smartat till sig och funnit en robustare lösning. Sony har med Playstation (och MS med xbox verkar det som) har tänkt till och de skickar samma signal oavsett vad som finns i andra änden. Då blir problemet först när man byter TV och konsolen försöker skicka en signal som inte fungerar eller missar att den nya TV:n har nya finesser som HDR, 3D etc. Då kör man igenom videoguiden på nytt så får den upptäcka vad som går.

Permalänk
Medlem

Har själv en Onky TX-NR656 och jag undrar själv var är SEC?

Kör min via HDMI och optical out.

Så detta var en intressant tråd. Följer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ExcZist:

Har själv en Onky TX-NR656 och jag undrar själv var är SEC?

CEC: https://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_Electronics_Control

HDMI CEC fungerar ofta väldigt bra för custom installation där man programmerar upp en direktstyrning av utrustningen. Till exempel att det programmeras en lösning där man via en manöverpanel startar upp ett helt system, via ett klick på panelen aktiverar exempelvis spelläge och växlar över till konsolen. Ett annat klick för att växla över till film-läge och BD-spelaren och så vidare.

Men det brukar vara lite väl godtyckligt när man låter prylarna prata med varandra på automatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

CEC: https://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_Electronics_Control

HDMI CEC fungerar ofta väldigt bra för custom installation där man programmerar upp en direktstyrning av utrustningen. Till exempel att det programmeras en lösning där man via en manöverpanel startar upp ett helt system, via ett klick på panelen aktiverar exempelvis spelläge och växlar över till konsolen. Ett annat klick för att växla över till film-läge och BD-spelaren och så vidare.

Men det brukar vara lite väl godtyckligt när man låter prylarna prata med varandra på automatik.

jaha till exempel en https://www.komplett.se/product/857206/tv-ljud-bild/tv-video/...

Sådan typ ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@ExcZist: Ja, till exempel. Annars är det mer Control4 och Crestron för lite mindre plottriga lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ExcZist: Ja, till exempel. Annars är det mer Control4 och Crestron för lite mindre plottriga lösningar.

Ok lite kul att veta, Använder själv en gammal Harman Kardon fjärr ifrån min receiver "98" som jag "än så länge " kan koppla till nya saker
Har kopplat den till min Samsung och onkyon/blueray spelaren.
Så jag styr allt det igenom min gamla Fjärr
Blev man frestad på nytt hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDMI är ett system som bygger på HPD-events, Hot Plug Detect, att det kommer en spänning över pinne 19. Beroende på hur apparaterna är byggda, eller rättare sagt hur kretsarna är programmerade och hur apparaterna startar kan de missa att prylarna är inkopplade. TV:n hinner inte svara på förstärkarens handskakning och förstärkaren ser inte längre att det finns en TV i andra änden. Då skickar den ingen signal. Tills du drar kabeln eller off-on:ar en enhet och ett nytt HPD-event skapas. Då upptäcks TV:n.

Sådant här kan man delvis lösa genom att starta prylarna i en viss ordning och följd. Likt att starta TV:n tio sekunder innan förstärkaren etc. CEC har en tendens att misslyckas med detta, därav min skepsis. Jag har mest haft besvär men jag är å andra sidan en person som testar nya prylar varje månad och förmodligen drabbas av dessa problem oftare än önskvärt.

Tyvärr har tillverkarna inte smartat till sig och funnit en robustare lösning. Sony har med Playstation (och MS med xbox verkar det som) har tänkt till och de skickar samma signal oavsett vad som finns i andra änden. Då blir problemet först när man byter TV och konsolen försöker skicka en signal som inte fungerar eller missar att den nya TV:n har nya finesser som HDR, 3D etc. Då kör man igenom videoguiden på nytt så får den upptäcka vad som går.

Jag önskar att det vore så enkelt. Jag hade prövat mig fram till en "idiotsäker ordning" för tant och dotter att använda som jag skrev ned, först TV sedan..... men dessvärre funkar det inte ibland ändå.
Att både PS4 och Apple TV funkar bättre har jag märkt.

Hoppas gårdagens (Inte 100% säker på datumet) nya firmware för TX-NR656 har lite byggförbättringar i detta ämne. Dock så funkade det inte för mig att uppgradera via nätet (Testade ca 20 gånger) utan fick köra via USB.
http://www.se.onkyo.com/en/articles/firmware-update-tx-nr656-...

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem

@sweex Har inte läst igenom tråden, men det är superviktigt att du använder en "high speed" hdmi-kabel. Dvs hdmi 1.4 eller vad det kan vara.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

+på senaste, skulle gissa på att det är kabeln som felkällan jag med, testa annan HDMI sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

@sweex Har inte läst igenom tråden, men det är superviktigt att du använder en "high speed" hdmi-kabel. Dvs hdmi 1.4 eller vad det kan vara.

Skrivet av Hansar:

+på senaste, skulle gissa på att det är kabeln som felkällan jag med, testa annan HDMI sladd.

Ska vara en highspeed kabel mellan förstärkaren och tven, samt är certiferade premium kablar fram till förstärkaren.
Men ska försöka med en annan kabel mellan tv och förstärkare till helgen.

Har inga kanaler alls, så tven används bara som skärm. Så det enda jag gör med den fjärren är att starta tven, skulle vara skönt att slippa ha den framme..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ska vara en highspeed kabel mellan förstärkaren och tven, samt är certiferade premium kablar fram till förstärkaren.
Men ska försöka med en annan kabel mellan tv och förstärkare till helgen.

Har inga kanaler alls, så tven används bara som skärm. Så det enda jag gör med den fjärren är att starta tven, skulle vara skönt att slippa ha den framme..

Tänk på att CEC-signalen kan vara bindad till vilken knapp som helst på shieldens dosa. Har själv en Xiaomi mibox där knapparna är lite lurigt confade. behövde även aktivera det i inställningarna.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT