Apple Pay testas i Svenska butiker och det funkar... hyfsat bra?

Permalänk
Medlem

Apple Pay testas i Svenska butiker och det funkar... hyfsat bra?

Trodde att Sverige låg mer i framkant med stöd för nya tjänster som denna!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Efterfrågan för en sån här tjänst är nog ganska liten. Jag vet en som t.ex provat samsung pay fast det typ fungerar överallt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte ens vitsen. Vem är kunden till tjänsten?

Permalänk
Medlem

Läste nån som ondgjorde sig över att bankerna ville ha "egna lösningar", men vad är då detta, Apple Pay och Samsung Pay är ju rätt bra exempel på ganska egna lösningar. Jag vill ha som Swish, funkande till alla telefoner (som har nödvändig NFC och vad som nu kan behövas).

Om några år framstår det här säkert som fånigt skrivet av mig, men just nu känns det som en gimmick. Man vill kunna flasha fram sin nya yuppienalle på ICA när man köper ostbågar till fredagsfilmen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Efterfrågan för en sån här tjänst är nog ganska liten. Jag vet en som t.ex provat samsung pay fast det typ fungerar överallt.

Tror största problemet här är att tjänsten säkert funkar men personalen har ingen som helst aning tyvärr

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt tekniken. Är apple pay/samsung pay något som butikerna måste implementera separat? Eller är det så att de olika "plånböckerna" gemensamt fungerar via exemeplvis seqr så att butikerna bara behöver ha en generell lösning?

Om det är uppdelat så att butikerna behöver skaffa betallösningar anpassat efter vilket betalsystem som ska användas så är det inlåsta skitlösningar som i min mening är rätt ovälkommet.
Men är det en mer öppen standard ungefär som betalkorten fungerar där det egentligen inte spelar någon roll vilken banklogga som är tryckt på visakortet/mastercard o.dyl så är det mer välkommet.

Kanske svårare att skimma dessa lösningar, fast ja samtidigt kan man få slut på batteri för sin betallösning så på den fronten vinner väl platskorten

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår inte riktigt tekniken. Är apple pay/samsung pay något som butikerna måste implementera separat? Eller är det så att de olika "plånböckerna" gemensamt fungerar via exemeplvis seqr så att butikerna bara behöver ha en generell lösning?

Om det är uppdelat så att butikerna behöver skaffa betallösningar anpassat efter vilket betalsystem som ska användas så är det inlåsta skitlösningar som i min mening är rätt ovälkommet.
Men är det en mer öppen standard ungefär som betalkorten fungerar där det egentligen inte spelar någon roll vilken banklogga som är tryckt på visakortet/mastercard o.dyl så är det mer välkommet.

Kanske svårare att skimma dessa lösningar, fast ja samtidigt kan man få slut på batteri för sin betallösning så på den fronten vinner väl platskorten

Apple Pay - behöver implementeras
Samsung Pay - Behöver ej implementeras då mobiltelefonen simulerar magnetremsa på kort

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har inte koll på Apple pay. Men jag använder Samsung pay med både mobil och klocka i princip överallt. När jag tar fram den säger personalen oftast vi har ingen sån där, 2 sekunder senare säger dem: JAHA funkar det ändå?? De syftar oftast på NFC "blipp". Men Spay har möjlighet att använda sig av MST. De få gånger jag inte kunnat använda spay är på automater där man måste föra in kortet.

Den använder sig av befintlig hårdvara (kortterminaler) & infrastruktur. De som behöver stöd för tjänsten ska fungera är bankerna.

Kan vara så att många tror att kortterminaler behöver uppdatera till NFC. Vilket inte bara är något som drivs med dessa tjänster utan också nya Bankkort med NFC. Så ovälkommet eller inte så sker förändringen oavsett de vill det eller ej.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Alla terminaler som fungerar med Samsung Pay bör fungera med Apple Pay också, som jag har förstått det.

Betalningen via en iPhone eller Apple Watch sker över NFC även den, så betalterminaler som på exempelvis ICA som redan funkar med Samsung Pay borde fungera även med Apple Pay så fort bankerna inför stöd för Apple Pay.

edit: Haha, tvåa på bollen märker jag.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Tror största problemet här är att tjänsten säkert funkar men personalen har ingen som helst aning tyvärr

Japp, för många av de som sa nej hade det säkert fungerat.

Skrivet av XFTality:

Apple Pay - behöver implementeras
Samsung Pay - Behöver ej implementeras då mobiltelefonen simulerar magnetremsa på kort

Skrivet av Krabbtumme:

Alla terminaler som fungerar med Samsung Pay bör fungera med Apple Pay också, som jag har förstått det.

Betalningen via en iPhone eller Apple Watch sker över NFC även den, så betalterminaler som på exempelvis ICA som redan funkar med Samsung Pay borde fungera även med Apple Pay så fort bankerna inför stöd för Apple Pay.

Det är ingen särskild implementation för apple pay men terminalen måste vara uppdaterad för kontaktlös betalning via NFC.
Samsung har MST eller vad det heter utöver NFC, därför fungerar den på fler ställen.

Jag har testat på Circle K (där det givetvis fungerade, de är listade med stöd från start), Ica Maxi (fungerade inte, verkar vara blandat för Ica-butiker om man läser kommenterarna på 99.se), kiosken på jobbet (fungerade).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Det här stämmer då inte

Apple Pay använder sig bara av NFC medans Samsung Pay kan nyttja MST och NFC vilket gör att Samsung Pay kan nyttjas på nästan alla terminalen. Förutom där själva terminalen är "inbyggd" som t.ex Mcdonalds snabb kassa, "Parkeringsbiljett automat" osv.

Medans Apple Pay bara nyttjar NFC så måste ju butikerna aktivera NFC på terminalen.

Ica nere vid mig har NFC aktiverat så där kan man använda båda medans t.ex webhallen här inte har NFC aktiverat så där fungerar bara Samsung Pay.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Samsung har MST eller vad det heter utöver NFC, därför fungerar den på fler ställen.

Ah, visste att jag missat något. Just det, Samsung kör med magnetremsa som fallback.

Ser fram emot när Swedbank väl får tummen ur, men de kommer förmodligen vara sist med det här, precis som med allt annat.

Vet att min lokala ICA Maxi tar Samsung Pay via NFC iallafall, så det borde ju funka där när/om Swedbank fixar stöd.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det här stämmer då inte

Haha, nej, hade lyckats glömma detta med MST. Nåja.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krabbtumme:

Ah, visste att jag missat något. Just det, Samsung kör med magnetremsa som fallback.

Ser fram emot när Swedbank väl får tummen ur, men de kommer förmodligen vara sist med det här, precis som med allt annat.

Vet att min lokala ICA Maxi tar Samsung Pay via NFC iallafall, så det borde ju funka där när/om Swedbank fixar stöd.

Permalänk

Alla terminaler som har stöd för kontaktlösa betalningar/Blipp funkar med Apple Pay.

Du måste ansluta kortet i apples app ”Wallet” och sen acceptera i din banks app. Sen är det bara att dubbelklicka på hemknappen i låsskärmen, bekräfta med kod eller Touch ID och sen lägger du den nära terminalen.

Inte fått nöjet att testa själv ännu 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja, jag var kanske otydlig med att det var Apple Pay som jag hoppades att de skulle vara snabba med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Samsung pay fungerar som ett gammalt kort med magnetremsa. Så det fungerar på de flesta ställen (95%+).

Seqr har funnits över 1 år där man har kunnat betala där det funnits NFC terminal vilket varit väldigt få ställen och på ställen som har seqr's egna system där du 'scanar' deras koder (riktar kameran mot koden eller använder nfc, fungerade/ar * på hemköp, dinsko och kanske 10 andra ställen i 2-3 år+).

Seqr's system där du kan betala med vilken telefon som helst (smartphone) måste butikerna implementera och är ett separat system.

Men om nu NFC sätter fart och fungerar på fler ställen så kan man betala med nfc precis som med samsung pay med SEQR's också utan att butikerna behöver införskaffa något system från SEQR.

Apple pay borde fungera på samma sätt men vad jag hört måste personalen i butikerna trycka på en speciell knapp så att det fungerar. Detta, eller så är det bara att dom inte vet hur systemet fungerar och att det egentligen handlar om att de måste 'trycka på en speciell knapp' för att aktivera NFC i betalterminalen. På ICA var/är det så att man var tvungen att säga till om man ville betala 'kontaktlöst' om man ville betala med seqr, kontaktlöst 'vanligt' kort eller samsung pay (ICA tvingar* en att använda NFC istället för magnet med samsung pay) (*Betalterminalen säger att kortet är kontaktlöst och att du ska lägga kortet mot läsaren)

Förstår inte varför det är gjort så att personalen behöver trycka en gång extra med kontaktlöst istället för chip med kort. Men detta är anledningen till att det just nu inte är så smidigt att betala med mobilen eller klocka, eller kontaktlöst kort.

Men så var det på ICA sist jag va där. Men det är inte så på andra ställen som börjat med NFC nu. Det är bara att betala som du vill när betalterminalen frågar efter kort (Chip eller kontaktlöst - vilket betyder att samsung pay och seqr fungerar och kanske även apple pay).

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34 @100hz
Logitech G903 (mus), G513 (tangentbord).
PRO X 2 Lightspeed (hörlurar).

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Japp, för många av de som sa nej hade det säkert fungerat.

Det är ingen särskild implementation för apple pay men terminalen måste vara uppdaterad för kontaktlös betalning via NFC.

Jag har testat på Circle K (där det givetvis fungerade, de är listade med stöd från start), Ica Maxi (fungerade inte, verkar vara blandat för Ica-butiker om man läser kommenterarna på 99.se), kiosken på jobbet (fungerade).

Precis, NFC ska vara aktiverat vilket ibland personalen måste göra ifrån deras skärm vad jag har förstått. Detta gör att det har blivit förvirrande med alla olika tjänster. (Samsung pay, apple pay och seqr. Finns säkert fler.)

'Kiosken på jobbet' som du skriver fungerar lika för mig. Det funkar direkt och man tycker att om lilla kiosken på hörnet kan ha kontaktlös betalning som fungerar borde väl ICA kunna ha det. Men icke.......

Tror dom på ICA's huvudkontor är inkompetenta. Eller så är det upp till de enskilda ICA butikerna att 'installera mjukvaran' i betalterminalerna så det fungerar...........

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34 @100hz
Logitech G903 (mus), G513 (tangentbord).
PRO X 2 Lightspeed (hörlurar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Eller så är det upp till de enskilda ICA butikerna att 'installera mjukvaran' i betalterminalerna så det fungerar...........

Det är garanterat anledningen. De har rätt mycket friheter för egna butiken, sortiment kan skilja rätt rejält t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hönan och ägget. Moment 22. Same same. Som vanligt.
För tillfället är det alltså endast Visa + Mastercard i kombo med Nordea som har lanserat det.

Lanseringen skedde för nån vecka sen.
Klart som fan att butikerna inte hoppar på detta ännu

Jämför bara med ”BLIPPA”, det är nu runt 1,5 år sen skulle jag säga, jag fick mitt första betalkort som hade BLIPP.
Jag är GLAD om jag lyckas hitta en terminal i veckan som har BLIPP, och då har nu ändå alla dom stora bankerna BLIPP-support vad jag vet.

Så det är ju som vanligt, tekniken i sig finns men det är ju allt skit runtomkring som inte hänger med. Känns som att det kommer dröja tills nuvarande kassasystem går sönder innan handlarna börjar byta ut.

Pratade om just Apple pay hos en lokal affär där jag lärt känna han som har den, han hade nyligen bytt sin terminal för att fixa just ”blipp”, men Apple Pay kunde hans leverantör inte ordna tydligen. Sån jävla fail. Att byta system var det inte fråga om utan han får snällt vänta till den leverantören han valt ser till att ordna Apple Pay.

Permalänk
Medlem

Här i Finland är det nästan tvärtom, svårt att hitta en terminal som inte stöder kontaktlös betalning, var det ca 90% av alla har det. Korten har haft NFC stöd i flera år redan. Endel terminaler har inte uppdaterats för Apple Pay, vilket innebär samma regel på 25€/köp som med kort och NFC. Kan inte tro att det tar länge så är alla terminaler uppdaterade med Apple Pay stöd här.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Nej, helt fel.

Samsung Pay simulerar magnetremsan på en kort. Vilket gör att den fungerar på i princip samtliga terminaler, även mycket äldre sådana. Apple Pay gör inte det, då den arbetat exklusivt med NFC.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kreditkort all the time for the win säger jag.
Enda positiva jag ser med tjänster som dessa är att man får bonus på många köp, har för mig att SEQR har rätt generösa bonusar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X